Notícies

Nou informe de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual sobre continguts d’interès públic en plataformes audiovisuals

03/11/2023

L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha publicat un nou informe sobre Continguts d’interès públic en plataformes audiovisuals: accés i localització.

Aquesta nova anàlisi legal explora el lloc que ocupen els continguts d’interès públic i analitza com la llei europea de mitjans en pot salvaguardar l’accessibilitat.

Què considerem contingut audiovisual posat a la disposició de l’interès públic? I com garanteix la legislació europea sobre mitjans que es pugui trobar i accedir a aquest contingut a l’actual tsunami mediàtic d’informació, pel·lícules i programes a totes les plataformes? I en particular, en un context comercial on hi ha lluita pel temps, l’amplada de banda i l’espectre pot “eliminar” les preocupacions d’interès públic?

Aquest nou informe, preparat per l’organització associada a l’Observatori, IVIR, explora la situació actual pel que fa a la legislació de mitjans vigent.

El capítol 1 analitza les dificultats que suposa proporcionar una definició precisa del terme “contingut d’interès públic” en vista de les enormes variacions entre les diferents categories del públic general. Un desafiament també rau en el fet que “l’interès públic no és simplement allò que interessa al públic”.

El capítol 2 es concentra en les iniciatives del Consell d’Europa per protegir i promoure continguts d’interès públic a les diferents plataformes. El Tribunal Europeu de Drets Humans s’ha ocupat de casos relacionats amb la llibertat d’expressió i el dret del públic a ser informat des del 1970. El Comitè de Ministres del Consell d’Europa també ha proporcionat orientació pràctica sobre com garantir-ne la disponibilitat, l’accessibilitat i la capacitat de trobar continguts d’interès públic als diferents mitjans i plataformes.

El capítol 3 analitza la legislació de la Unió Europea relativa a aquest camp. Els autors analitzen els diversos instruments legals vigents importants: l’European Electronic Communications Code, l’AVMSD, la llei de Serveis Digitals i la proposta de llei European Media Freedom Act. Tots aquests pilars de la legislació europea sobre mitjans contenen disposicions relatives a la importància de la disponibilitat de continguts d’interès públic. Pel que fa a les dues incorporacions més recents, la DSA i la proposta EMFA, s’assenyala que hi ha hagut un canvi legislatiu que ha canviat l’enfocament cap al lliurament de contingut en línia, a l’autonomia dels usuaris per accedir al contingut, així com un replantejament de l’accessibilitat com a remei a la desinformació. De fet, l’EMFA considera el contingut d’interès públic com un possible “antídot” contra la desinformació, la manipulació i les interferències estrangeres.

El capítol 4 analitza com els diferents mercats de mitjans aborden les obligacions de posar a disposició continguts d’interès públic a la llum dels interessos econòmics molt clars en joc. Els autors expliquen l’economia de la prominència, fonamental per a la provisió de continguts d’interès públic. En el panorama mediàtic actual, el recurs escàs és en realitat el temps que miren els ulls, atesa la gran oferta de contingut disponible per als espectadors. Com a resultat, ha sorgit un veritable “mercat de protagonisme” (incloses les tècniques de lliurament o la posició a les guies de programació, el protagonisme de les aplicacions a les botigues d’aplicacions, etc., que ajuden a garantir que el contingut sigui vist ).

Els capítols 5 i 6 se centren en públics molt específics que mereixen una atenció i protecció especials: les minories nacionals i els infants. Aquest informe explora la regulació nacional i internacional que té com a objectiu garantir continguts mediàtics pluralistes i promoure l’alfabetització mediàtica dins d’aquests grups d’audiència específics. Pel que fa a les minories nacionals, els autors conclouen que l’accés a continguts d’interès públic pot servir a objectius socials concrets, com ara promoure el diàleg i la comprensió entre grups, la participació inclusiva en el debat públic i la prevenció de conflictes.

El capítol 7 tracta de l’especificitat dels mitjans d’informació locals i regionals. L’informe subratlla els valors particulars d’aquests canals d’informació que transmeten continguts d’interès públic, ja que “exerceixen un paper en una sèrie de fronts, que van des de proporcionar informació fiable (en temps de crisi o d’un altre tipus) fins a apropar esdeveniments o qüestions democràtiques importants als àmbits regionals o població local.”

El capítol 8 se centra en els mitjans de comunicació de servei públic. L’informe analitza com la legislació i les polítiques europees vinculen els mitjans de servei públic amb el contingut d’interès públic, i el paper dels mitjans de servei públic a l’hora de garantir l’accés i la capacitat de trobar continguts d’interès públic. Es destaca especialment la feina del Consell d’Europa i de la Unió Europea.

En conclusió, aquest informe completa aquesta anàlisi extremadament reflexiva del contingut d’interès públic amb el comentari següent: “Diferents grups de la societat, o diferents sectors del públic, poden tenir diferents necessitats quan es tracta de trobar, accedir i utilitzar contingut d’interès públic. La regulació i les polítiques d’àmbit europeu i nacional han de garantir que el contingut d’interès públic no només sigui de naturalesa general i respongui a les necessitats del públic en un sentit ampli, sinó que també estigui prou diferenciat per satisfer les necessitats dels grups constituents del públic ampli.”

Consulteu l’informe complet.

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

18/07/2025
Torino FilmLab obre les inscripcions de Green Film Lab – Lisboa 2025
TorinoFilmLab ha obert el període d’inscripció del proper taller Green Film Lab – Lisboa 2025, que es durà a terme a Lisboa (Portugal) del 7 al 9 de novembre de 2025. La data límit per inscriure-s’hi és el proper 12 de setembre.
17/07/2025
Pressupost de la UE 2028-2034: la Comissió proposa el nou programa ‘AgoraEU’ per a la cultura, els mitjans de comunicació i la societat civil
Una de les propostes de la Comissió Europea per al pressupost de la UE 2028-2034, també conegut com a Marc Financer Plurianual ("MFP"), és el nou programa 'AgoraEU' per a la cultura, els mitjans de comunicació i la societat civil.
17/07/2025
El film MEDIA ‘Alpha’, de Julia Ducournau, inaugurarà la 58a edició del SITGES – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya
La pel·lícula amb suport d'Europa Creativa MEDIA Alpha, de Julia Ducournau (França, Bèlgica, 2025), inaugurarà la 58a edició del SITGES – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya, que es durà a terme del 9 al 19 d'octubre vinent.
17/07/2025
Documentary Campus obre la convocatòria de Masterschool 2026
Documentary Campus ha obert la convocatòria de Masterschool 2026. La data límit per presentar-hi projectes documentals és l’1 de desembre de 2025. 
15/07/2025
Dues pel·lícules amb suport MEDIA, guardonades al Festival de karlovy Vary 2025
La 59a edició del Festival Internacional de Cinema de Karlovy Vary es va dur a terme del 4 al 12 de juliol de 2025. Entre les pel·lícules guardonades figuren dues pel·lícules amb suport d’Europa Creativa MEDIA.
14/07/2025
L’Acadèmia del Cinema Català obre les inscripcions dels XVIII Premis Gaudí
L’Acadèmia del Cinema Català ha obert les inscripcions per participar als XVIII Premis Gaudí fins al dimarts 23 de setembre a les 14h.
14/07/2025
Dues participants catalanes a l’EAVE Puentes 2025
La iniciativa de formació amb suport d’Europa Creativa MEDIA EAVE Puentes 2025, que va dur a terme la primera sessió d'enguany el passat mes de juny i durà a terme la segona sessió el proper mes de setembre, compta amb dues participants catalanes.
11/07/2025
L’Acadèmia del Cinema Català participa a la segona Assemblea General de la Federació d’Acadèmies Europees de Cinema
El 10 de juliol de 2025, representants d'Acadèmies de Cinema de tot Europa, entre els quals figura Laia Aubià, directora de l'Acadèmia del Cinema Català, es van reunir a Màntua (Itàlia), per a la segona Assemblea General de la FACE (Federació d'Acadèmies de Cinema d'Europa). Organitzada per la Fundació de l'Acadèmia Italiana de Cinema - Premis David di Donatello, i celebrada sota el patrocini i el suport de l'Ajuntament de Màntua, l'assemblea va tenir lloc a l'entorn històric de l'antiga església de Madonna della Vittoria.
10/07/2025
Europa Cinemas celebrarà el Laboratori de Desenvolupament d’Audiències i Innovació a la 70a Seminci
La xarxa Europa Cinemas celebrarà la propera edició del Laboratori de Desenvolupament d'Audiències i Innovació en el marc de la 70a edició de la Setmana Internacional de Cinema de Valladolid (Seminci), que es durà a terme del 24 d'octubre a l'1 de novembre de 2025.
10/07/2025
Berlinale Talents 2026 obre la convocatòria
Berlinale Talents ha obert la convocatòria per participar a la desena edició, que es durà a terme del 13 al 18 de febrer de 2026 a Berlín (Alemanya). Fundat l’any 2003, Berlinale Talents és el programa de desenvolupament de talents del Festival Internacional de Cinema de Berlín, amb un laboratori de desenvolupament de projectes, el Berlinale Talents Lab, el Talent Project Market i una cimera presencial amb taules rodones, debats, tallers i oportunitats de networking durant la Berlinale cada febrer.

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2024-MARKETNET)

Termini: 18/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD Networks and Operators
(CREA-MEDIA-2024-VODNET)

Termini: 09/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2024-FESTNET)

Termini: 11/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2025-DEVSLATE)

Termini: 05/des/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content
(CREA-MEDIA-2025-TVONLINE)

1r Termini: 05/des/2024
2n Termini: 14/05/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video game and immersive content development
(CREA-MEDIA-2025-DEVVGIM)

Termini: 12/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2025-FILMOVE)

1r Termini: 20/mar/2025
2n Termini: 17/07/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2025-INNOVBUSMOD)

Termini: 16/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2025-TRAINING)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulació d’obres literàries europees
(CREA-CULT-2025-LIT)

Termini: 11/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS – Media Literacy
(CREA-CROSS-2025-MEDIALITERACY)

Termini: 06/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2025-INNOVLAB)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Co-development
(CREA-MEDIA-2025-CODEV)

Termini: 26/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2025-FILMDIST)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2025-CINNET)

Termini: 16/jul/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2025-FILMSALES)

Termini: 19/jun/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2025-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a petita escala
(CREA-CULT-2025-COOP-1)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea a escala mitjana
(CREA-CULT-2025-COOP-2)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a gran escala
(CREA-CULT-2025-COOP-3)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...