L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha publicat un nou informe sobre l’aplicació de la Directiva de Serveis de Mitjans Audiovisuals en països no membres de la UE seleccionats.
Com s’apliquen els principis i obligacions principals de la Directiva de Serveis de Mitjans Audiovisuals (AVMS) a la legislació nacional dels països no comunitaris?
Alguns països no membres de la UE ja apliquen moltes de les disposicions de la Directiva AVMS a la seva legislació nacional, ja sigui en virtut de la seva condició de candidat a la UE o per beneficiar-se del finançament de la secció MEDIA del programa Europa Creativa de la Comissió Europea.
Durant els últims dos anys, hi ha hagut una sèrie de desenvolupaments legislatius en el sector dels mitjans d’aquests països. Llavors, quin és l’estat de la situació?
Aquest nou informe – L’aplicació de la Directiva AVMS en països no pertanyents a la UE – de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual examina la correspondència entre el marc legal d’onze països no comunitaris (Albània, Armènia, Bòsnia i Hercegovina, Geòrgia, Kosovo*, Moldàvia, Montenegro, Macedònia del Nord, Sèrbia, Tunísia i Ucraïna) amb la Directiva AVMS de cara a participar al programa Europa Creativa MEDIA, que finança activitats audiovisuals europees. (*Totes les referències a Kosovo, ja sigui el territori, les institucions o la població, en aquest text s’han d’entendre en ple compliment de la Resolució 1244 del Consell de Seguretat de les Nacions Unides i sense perjudici de l’estatus de Kosovo).
L’estudi ha estat cofinançat per Europa Creativa MEDIA.
Després del resum executiu i una descripció de la metodologia emprada, el capítol tres ofereix una anàlisi comparativa dels diferents ordenaments jurídics dels onze països pel que fa a la Directiva AVMS. Les diferents mesures introduïdes per complir amb la Directiva AVMS es comparen en taules comparatives. Les àrees analitzades en aquest capítol inclouen:
- Definicions de conceptes clau
- La jurisdicció, i el principi de llibertat de recepció i retransmissió
- No discriminació, prohibició de la incitació a l’odi i la incitació a la violència
- Disposicions per lluitar contra el contingut il·legal com ara la pornografia infantil, el racisme, la xenofòbia i la incitació al terrorisme
- La protecció de la llibertat d’expressió i la llibertat dels mitjans de comunicació
- La independència de les autoritats reguladores nacionals
- La protecció dels menors
- La promoció dels drets de les persones amb discapacitat a accedir als continguts audiovisuals
- Transparència de la propietat dels mitjans
- La promoció de les obres europees
- Normes sobre comunicacions comercials audiovisuals
- Disposicions i obligacions aplicables a les plataformes d’intercanvi de vídeos
Després d’haver comparat els enfocaments nacionals d’aquests onze països, l’informe ofereix capítols de països individuals que apropen encara més les àrees anteriors per a cada país i examinen el grau de convergència amb els principis i obligacions principals establerts a la Directiva AVMS.
Tot plegat, un mapa molt útil de la correspondència entre el marc legal d’onze països no comunitaris amb la Directiva AVMS a efectes de la seva participació al Programa Europa Creativa MEDIA de la Comissió Europea.
N.B. La informació i les anàlisis presentades en aquest informe no es poden considerar de cap manera que representin el punt de vista de la Comissió sobre l’alineació de la legislació dels països amb la Directiva AVMS en tercers països, ja sigui per a la participació al programa Europa Creativa o per a l’adhesió a la UE.
Consulteu i descarregueu-vos l’informe.