Notícies

Nou informe de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual sobre els serveis de mitjans audiovisuals a Europa

17/07/2024

L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha publicat un nou informe sobre els serveis de mitjans audiovisuals a Europa. S’hi constata que nou de cada deu dels grups de TV i VoD més estesos a Europa tenen la seu als EUA.

Dades clau:

El nou estudi de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual és una nova edició de la publicació Audiovisual Media Services in Europe. Ha estat escrit per la Dra. Agnes Schneeberger, analista del Departament d’Informació de Mercat de l’esmentat Observatori. Un de cada quatre serveis de mitjans audiovisuals a Europa és un servei de vídeo sota demanda. La diversitat dels mitjans audiovisuals europeus es reflecteix en un sector que ofereix un total de 12.703 serveis de mitjans audiovisuals i plataformes de vídeo compartit que estan disponibles de manera àmplia a Europa (desembre de 2023). Al voltant de les tres quartes parts són serveis lineals (9.434 canals de televisió) i una quarta part són serveis no lineals (3.269 serveis VoD i plataformes per compartir vídeos (VSP).

Les audiències locals també tenen un pes significatiu: el 42% dels canals de televisió a Europa són serveis de televisió regionals i locals.

El contingut dels serveis audiovisuals a Europa revela diferències significatives entre serveis lineals i no lineals. Si bé la programació televisiva es defineix en gran mesura per la fragmentació temàtica, els serveis sota demanda i els VSP encara tenen un enfocament clar en continguts d’entreteniment, cinema i ficció televisiva.

Pel que fa a la propietat, el mercat televisiu europeu es divideix en un sector públic amb programació principalment generalista disponible a xarxes TDT i un sector privat que s’ha expandit a canals temàtics de cable, IPTV i satèl·lit. Gairebé tots els serveis sota demanda i VSP són de propietat privada (97%). Els mitjans de servei públic també han entrat al mercat, i han ampliat gradualment els seus serveis d’actualització fins a convertir-los en serveis VOD complets.

Presència dominant dels agents nord-americans al sector europeu de televisió i VoD:

En general, els grups nord-americans tenen una influència substancial al sector audiovisual europeu, amb carteres i presència de mercat significatives en comparació dels seus homòlegs europeus. Al voltant d’un de cada quatre (23%) de tots els canals de televisió privats (excloent-ne la televisió local) són de propietat nord-americana i un de cada deu (8%) de tots els serveis sota demanda i VSP a Europa pertanyen a una empresa nord-americà. Les carteres de canals de televisió nord-americanes són significativament més grans que les europees: el 71% dels canals dels 10 principals grups de televisió són propietat de cinc empreses nord-americanes.

Tots els agents nord-americans operen plenament a nivell paneuropeu i presten serveis a nombrosos mercats europeus. Les marques Warner Bros. Discovery d’AT&T, com  Animal PlanetCartoon NetworkDiscoveryEurosport i HBO MAX, estan pràcticament omnipresents amb 46 mercats europeus coberts. Walt DisneyAmazonNetflixComcast i Paramount operen a 40 o més mercats europeus. En general, les iniciatives europees tenen menys presència al mercat en comparació amb les xineses, japoneses i nord-americanes.

Els principals agents paneuropeus són multimarca, com Comcast, actiu als mercats de TV i VoD, o monomarca, com Netflix, centrat en els mercats sota demanda. En diversificar-se, els principals agents construeixen la seva presència sota demanda a mercats on ja tenen presència televisiva. En general, la majoria dels canals situats al top 20 del rànquing van llançar serveis VoD.

Pel que fa als centres establerts, els agents paneuropeus fan servir diferents estratègies. Netflix, per exemple, utilitza una estratègia centralitzada amb un país d’establiment principal des d’on apunta els mercats europeus. La francesa Vivendi utilitza una estratègia multinacional, on normalment un petit nombre de països serveix com a base per dirigir-se a diversos mercats nacionals amb les marques Canal+ i Filmbox+. AT&T, per contra, aplica una estratègia descentralitzada en què un major nombre de centres establerts presten serveis als mercats europeus per difondre les marques Discovery, Eurosport i HBO MAX.

L’establiment més important per als streamers d’una marca és Irlanda. El país és utilitzat com a centre establert exclusiu per la xinesa Huawei i els agents nord-americans AppleAlphabet i Microsoft.

Consulteu l’informe complet.

Més informació.

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

30/04/2025
El film amb suport MEDIA ‘Flow’, de Gints Zilbalodis, guanya el Lux Audience Award 2025
La pel·lícula 'Flow', de Gints Zilbalodis, que compta amb el suport d’Europa Creativa MEDIA a la Distribució (Films on the Move), ha estat la guanyadora del Lux Audience Award 2025, a la cerimònia duta a terme dimarts 29 d’abril, a l’hemicicle del Parlament a Brussel·les.
29/04/2025
Úlims dies per presentar sol·licitud a TFL Alumni Grant, nova iniciativa de TorinoFilmLab
El 2025, TorinoFilmLab ha endegat, com a iniciativa especial d'un any, Alumni Grant, una subvenció de 40.000 € per donar suport a la producció d'un projecte cinematogràfic dirigit per un antic alumne o exalumna de TFL, que tingui previst començar la producció el 2026.
28/04/2025
L’Observatori Europeu de l’Audiovisual publica un nou informe sobre la regulació de l’activitat dels influencers a Europa
L'Observatori Europeu de l'Audiovisual ha publicat, amb el suport d'Europa Creativa MEDIA, un nou informe sobre la regulació de l'activitat dels influencers a Europa. Sota el títol 'Normes nacionals aplicables als influencers', l'estudi analitza com estan coberts els influencers de les xarxes socials i les seves activitats per la legislació europea i nacional.
28/04/2025
Els films MEDIA ‘La habitación de al lado’ i ‘El eco’, guardonats als Premis Platino 2025
La dotzena edició dels Premis PLATINO del cinema iberoamericà es va dur a terme el passat 27 d’abril de 2025 al Palau Municipal IFEMA de Madrid. Entre les pel·lícules guardonades figuren dos títols amb suport d’Europa Creativa MEDIA. 
24/04/2025
L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha publicat un nou informe sobre pel·lícules patrimonials
L'Observatori Europeu de l'Audiovisual acaba de publicar un nou informe sobre pel·lícules patrimonials. El 21% de totes les pel·lícules estrenades a Europa el 2023 es van produir fa més de deu anys.
24/04/2025
Nou informe de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual sobre la Transició Verda al Sector Audiovisual
L'Observatori Europeu de l'Audiovisual ha publicat un nou informe sobre la Transició Verda al Sector Audiovisual. Com el cinema, la televisió i el streaming estan fent la transició verda? I quin paper juga la legislació en aquest procés a Europa?
23/04/2025
Europa Cinemas obre les inscripcions del Bologna Innovation Lab 2025
Europa Cinemas i Cineteca di Bologna organitzen, conjuntament, la 19a edició de l’Europa Cinemas Audience Development & Innovation Lab, que es durà a terme del 21 al 25 de juny de 2025 a Bolonya (Itàlia) i portarà per títol 'Repensar el cinema en temps canviants: del compromís local a la política global, la sostenibilitat i la intel·ligència artificial'. La data límit per presentar-hi sol·licitud d'inscripció és el proper 9 de maig.
23/04/2025
Weird Market 2025 obre la convocatòria de curtmetratges d’animació
La 17a edició de Weird Market – Mercat Internacional d’Animació, Videojocs i New Media, que es durà a terme a València del 30 de setembre al 5 d'octubre de 2025, amb el suport d’Europa Creativa MEDIA, ha obert la convocatòria de curtmetratges d'animació fins al 15 de juny de 2025.
23/04/2025
L’Acadèmia del Cinema Europeu anuncia els 11 nous ‘Tresors de la cultura cinematogràfica europea’
L’Acadèmia del Cinema Europeu ha anunciat les onze incorporacions d’enguany als ‘Tresors de la cultura cinematogràfica europea‘. Amb aquests Tresors, l’Acadèmia celebra llocs de caràcter simbòlic per al cinema europeu, llocs de valor històric que cal mantenir i protegir no només ara, sinó per a les generacions futures.
23/04/2025
15 coproduccions amb suport d’Eurimages, seleccionades al Festival de Cannes 2025
El Fons Eurimages del Consell d'Europa s'enorgulleix d'anunciar la selecció de 15 coproduccions amb suport d'Eurimages al 78è Festival de Cinema de Cannes, que es durà a terme del 13 al 24 de maig de 2025.

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2024-MARKETNET)

Termini: 18/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD Networks and Operators
(CREA-MEDIA-2024-VODNET)

Termini: 09/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2024-FESTNET)

Termini: 11/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2025-DEVSLATE)

Termini: 05/des/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content
(CREA-MEDIA-2025-TVONLINE)

1r Termini: 05/des/2024
2n Termini: 14/05/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video game and immersive content development
(CREA-MEDIA-2025-DEVVGIM)

Termini: 12/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2025-FILMOVE)

1r Termini: 20/mar/2025
2n Termini: 17/07/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2025-INNOVBUSMOD)

Termini: 16/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2025-TRAINING)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulació d’obres literàries europees
(CREA-CULT-2025-LIT)

Termini: 11/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS – Media Literacy
(CREA-CROSS-2025-MEDIALITERACY)

Termini: 06/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2025-INNOVLAB)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Co-development
(CREA-MEDIA-2025-CODEV)

Termini: 26/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2025-FILMDIST)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2025-CINNET)

Termini: 16/jul/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2025-FILMSALES)

Termini: 19/jun/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2025-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a petita escala
(CREA-CULT-2025-COOP-1)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea a escala mitjana
(CREA-CULT-2025-COOP-2)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a gran escala
(CREA-CULT-2025-COOP-3)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...