L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha publicat un nou informe exhaustiu sobre la comunicació cinematogràfica i les ajudes estatals a Europa. Sota el títol ‘Ajuts estatals i sector audiovisual‘, l’informe exposa quines són les darreres novetats en ajudes estatals al sector audiovisual europeu.
L’estudi explora el concepte d’ajuts estatals per donar suport a la creació i distribució de pel·lícules, sèries i altres continguts audiovisuals a Europa, i també examina el marc legal que regeix els ajuts estatals i les maneres específiques en què s’utilitzen per donar suport a les diverses activitats que impliquen la creació d’una obra audiovisual.
Els autors obren el primer capítol tot oferint una visió general dels ajuts estatals per a obres audiovisuals a l’Espai Econòmic Europeu (EEE – UE-27 més Noruega, Islàndia i Liechtenstein). Analitzen l’abast i la importància del finançament públic per promoure la diversitat cultural i donar suport a la creació de diverses produccions audiovisuals. Aquest capítol també descriu diferents formes d’ajuts estatals, com ara subvencions, incentius fiscals i altres mecanismes de suport financer. A més, destaca les tendències recents en el suport públic als sectors cinematogràfic i audiovisual europeu.

El segon capítol presenta el marc jurídic de les ajudes estatals que beneficien les produccions audiovisuals a l’Espai Econòmic Europeu. Destaca el principi fonamental de la incompatibilitat de les ajudes estatals amb el mercat interior europeu. Aquest principi té com a objectiu evitar la intervenció governamental que pugui distorsionar injustament la competència i perjudicar el mercat interior.
Els autors descriuen el procés d’avaluació de les ajudes estatals relatives a les obres audiovisuals, tot començant pels mètodes per determinar si el suport públic es qualifica com a ajuda estatal. Expliquen els escenaris en què les ajudes poden estar exemptes de notificació i completen aquest capítol tot centrant-se en el mecanisme de reclamació existent, mitjançant el qual les parts interessades poden impugnar ajudes estatals presumptament il·legals i presumptament indegudes a través de la Comissió Europea. Això pot conduir a una possible decisió de recuperació si es considera que l’ajuda és incompatible amb el mercat interior.
El capítol tres presenta una visió general dels règims d’ajudes que es van comunicar (notificar) a la Comissió Europea entre el 2020 i el 2024 per a la seva avaluació i aprovació d’acord amb les normes contingudes a la Comunicació sobre el cinema. Els autors destaquen el fet que es van notificar més de 30 mecanismes a la Comissió Europea, amb 12 països que van presentar notificacions regularment (Bèlgica, Dinamarca, França, Alemanya, Irlanda, Itàlia, Malta, Polònia, Eslovènia, Espanya i el Regne Unit). Aquest capítol descriu quatre objectius clau en la concessió d’aquesta ajuda: la preservació i promoció cultural, el suport econòmic i la competitivitat, la innovació i la creativitat, i el desenvolupament de la indústria.
Finalment, el capítol quatre destaca alguns nous reptes per a les ajudes estatals i com s’hi aborden. En els darrers anys, qüestions com la sostenibilitat ambiental, la diversitat i la igualtat de gènere, i la inclusió social s’han introduït en les consideracions de finançament i les condicions de sol·licitud. A més, els règims d’ajudes estatals donen suport cada cop més a projectes innovadors, tot promovent el desenvolupament de noves formes d’expressió cultural. Alguns països també recompensen les pel·lícules que aconsegueixen reconeixement artístic estranger i se centren en l’accessibilitat per a persones amb discapacitat visual o auditiva, tot mostrant un compromís més ampli amb els valors socials i culturals dins de la indústria cinematogràfica.
La lectura de l’informe permet obtenir una visió general de l’estat de la qüestió de les ajudes estatals en el sector audiovisual a Europa.
Consulteu i descarregueu-vos l’informe complet.