L’Observatori Europeu de l’Audiovisual, que forma part del Consell d’Europa a Estrasburg, acaba de publicar una nova edició de l’informe ‘Dones professionals en la producció cinematogràfica europea: xifres 2015-2024‘. L’informe analitza la desigualtat de gènere en sis categories de personal darrere la càmera: direcció, guió, producció, direcció de fotografia, composició i muntatge.
Aquest nou informe conclou que:
- Entre el 2020 i el 2024, les dones representaven el 27% dels professionals implicats en la producció de llargmetratges europeus. Tres factors acumulatius s’apliquen a la majoria dels rols avaluats en aquest informe:
- Una baixa proporció de dones entre la població professional activa.
- Menys tasques per a les professionals actives.
- Treball més sovint compartit amb altres professionals (per exemple, les guionistes coescriuen més sovint que els seus homòlegs masculins).

Nota: La proporció femenina es calcula combinant tots els rols professionals, inclosos directors, guionistes, productors, directors de fotografia, compositors i muntadors. S’hi inclouen pel·lícules amb diferents graus d’informació sobre els diferents rols de l’equip.
- De mitjana, entre 2015 i 2024, la proporció de dones entre els professionals del cinema europeu en actiu, de dones en projectes cinematogràfics i d’equips dirigits per dones va créixer cada any menys d’un punt percentual.

Nota: En aquest context, «protagonitzada per dones» fa referència a llargmetratges en què la majoria (≥60%) dels professionals implicats són dones, tenint en compte tots els rols tractats en aquest informe. El percentatge que es mostra al costat de les cronologies indica la taxa de creixement anual mitjana.
- La desigualtat de gènere varia segons la professió. Entre el 2020 i el 2024, la proporció de dones professionals va ser més alta per a productores (34%), guionistes (31%) i muntadores (30%), la mateixa que la mitjana per a directores (27%), però significativament més baixa per a directores de fotografia (14%) i compositores (13%).
- Les dones professionals semblen estar més representades quan diverses professionals treballen juntes en un mateix rol, com és el cas dels equips de producció i guió. Per contra, les dones tendeixen a estar més infrarepresentades quan el rol generalment l’ocupa una sola professional, per exemple, directores, directores de fotografia o compositores.
- No obstant això, fins i tot en rols en què diverses professionals són responsables d’escriure o produir una pel·lícula, els equips estan dirigits predominantment per professionals homes. Per exemple, entre el 2020 i el 2024, les guionistes van representar el 31% dels guions de pel·lícules, però els equips dirigits per dones només van representar el 22% dels equips de guionistes en general, en comparació amb el 64% dels equips dirigits per homes.
- Durant el període de deu anys del 2015 al 2024, la proporció de dones professionals ha augmentat, tot i que només moderadament. Si es comparen les quotes mitjanes dels períodes 2015-2019 i 2020-2024, la proporció de dones professionals només va augmentar un 3% pel que fa a la població activa, les tasques i els equips dirigits per dones. El 2024, la proporció global de professionals femenines actives va ser del 26%, seguida d’una proporció de tasques femenines del 24% i una proporció d’equips dirigits per dones del 10%.
- La imatge següent sorgeix quan es miren els rols professionals individuals. Si es compara la proporció mitjana dels períodes 2015-2019 i 2020-2024, es mostra que la proporció de dones directores va augmentar un 3%. Els rols amb una representació femenina molt baixa, com ara compositores i directores de fotografia, van experimentar una lleugera millora (+4% i +2% respectivament). Mentrestant, els rols amb una proporció de dones superior a la mitjana, com ara productores i guionistes, van augmentar un 4%. No obstant això, la proporció de muntadores es va mantenir gairebé sense canvis (un augment de només l’1%) entre aquests dos períodes.
- El gènere documental té la presència femenina més elevada. De mitjana, els documentals van presentar una proporció més alta de dones professionals en tots els rols que altres gèneres cinematogràfics.
- A tall d’il·lustració, aplicar les taxes de creixement mitjanes de la presència femenina durant els darrers deu anys significaria que la igualtat de gènere s’aconseguiria en els anys següents: 2043 per a guionistes, 2047 per a directores, 2061 per a compositores, 2074 per a muntadores i 2077 per a productores. Al ritme actual, la igualtat de gènere per a directores de fotografia només s’aconseguiria el 2204. Si es prenen tots els rols conjuntament, la paritat de gènere en la producció de llargmetratges europeus s’aconseguiria el 2047.
- No obstant això, hi ha un aspecte més encoratjador que podria ajudar a aconseguir la paritat de gènere abans. Les dones en un rol tenen més probabilitats de treballar amb altres dones. Per exemple, la proporció de guionistes i productores femenines és significativament més alta quan la directora és una dona, igual que la proporció d’obres escrites o produïdes principalment per dones. Per tant, és probable que el progrés en un rol tingui un impacte positiu en els altres.
Consulta i descarrega’t l’informe complet “Female professionals in European film production: 2015-2024 figures”.