Notícies

La gala dels XVIII Premis Gaudí se celebrarà al Liceu

28/07/2025

La gala dels XVIII Premis Gaudí de l’Acadèmia del Cinema Català se celebrarà el 8 de febrer de 2026 al Gran Teatre del Liceu de Barcelona.

El tret de sortida de la cursa de la XVIII edició serà a la Festa de candidates, que se celebrarà el dimarts 4 de novembre a l’Antiga Fàbrica d’Estrella Damm. La Lectura de nominacions tindrà lloc el dimarts 16 de desembre a l’Auditori de la Pedrera com és tradició. Quant a les votacions, la primera volta està prevista del dimecres 5 de novembre fins a dimecres 10 de desembre i la segona del dimecres 16 de desembre fins a dilluns 26 de gener de 2026. El Premi especial del Públic a la Millor pel·lícula es decidirà entre el dilluns 22 de desembre de 2025 i el divendres 30 de gener de 2026. 

Recordem que les inscripcions per participar en aquesta nova edició estaran obertes fins al 23 de setembre a les 14h a través de la plataforma següent.

Podran presentar-s’hi aquelles produccions catalanes (llargmetratges de ficció, documentals i d’animació) estrenades a sales durant el 2025 (amb una permanència en pantalla mínima de set dies no consecutius), entenent per “pel·lícula catalana” aquella que compta amb un mínim del 20% de producció local i acredita la participació de talent català almenys amb 6 punts, distribuïts en un mínim de 3 categories, segons estipulen les Bases

Novetats dels XVIII Premis Gaudí: aposta ferma per la VO català 

Enguany, amb l’objectiu de donar visibilitat a la cinematografia en versió original catalana, que en els darrers dos anys ha experimentat un notable creixement en quantitat, dimensió i ambició, s’estableixen fins a cinc nominacions en la categoria de Millor Pel·lícula

En aquesta mateixa línia de promoció de la llengua, l’Acadèmia manté vigent la quota mínima de 8 curtmetratges en VO català d’entre els 15 preseleccionats per passar a la primera ronda de votacions.

D’altra banda, en aquesta nova edició, els membres de l’Acadèmia tindran la possibilitat d’emetre el seu vot en blanc per categoria sencera en la primera ronda de votacions. També s’estableix l’obligatorietat d’autorització expressa dels intèrprets candidats al premi a la Millor interpretació revelació. Pel que fa a la resta de categories interpretatives, es recomana a les productores consensuar la inscripció amb els actors i actrius.

Curtmetratges i pel·lícules europees

Pel que fa als curtmetratges, podran participar-hi tots els curts qualificats entre l’1 d’octubre de 2023 i el 30 de setembre de 2025 que no s’hagin presentat anteriorment als Premis Gaudí. Els títols inscrits seran valorats per una comissió de preselecció externa designada per la Junta Directiva de l’Acadèmia, que seleccionarà 15 curtmetratges per entrar a la cursa dels Premis en la categoria de Millor curtmetratge.

De la mateixa manera, una comissió de preselecció s’encarregarà d’escollir les 10 pel·lícules europees, estrenades a Catalunya entre el 20 d’octubre de 2024 i el 18 d’octubre de 2025, que competiran en la primera ronda de votacions a la categoria de Millor pel·lícula europea.

Documentals

En cas de superar-se les 15 inscripcions, en els documentals també s’activarà una Comissió de preselecció que, a partir de criteris vinculats al recorregut per festivals, qualitat artística o impacte social i mediàtic, elaborarà una selecció amb ⅔ dels títols inscrits per passar la primera volta de votació. D’aquesta manera, com més documentals es presentin, més títols podran optar a la candidatura a Millor pel·lícula documental. 

Es continua treballant per la diversitat 

Mantenint la línia de treball sobre la diversitat iniciada el 2021, l’Acadèmia del Cinema Català tornarà a recollir dades sobre edat, gènere, orientació sexual, diversitat funcional, origen ètnic o racial i classe social tant dels personatges que apareixen a la pantalla, com de l’equip humà que ha fet possible les pel·lícules inscrites.

Codi de conducta contra l’assetjament sexual

Les bases dels XVIII Premis Gaudí inclouen un codi de conducta a través del qual s’estableix una política de tolerància zero amb les conductes que atemptin contra els drets de les persones, i, molt particularment, amb les agressions verbals, físiques i/o sexuals que es puguin cometre en l’organització i celebració dels actes que conformen la cursa dels Gaudí. Amb aquest pas, l’Acadèmia referma el seu compromís de crear un model reproduïble a tot el sector, que contribueixi a la transformació estructural necessària per erradicar les violències masclistes dins la indústria.

Les produccions es podran inscriure telemàticament mitjançant la següent plataforma

Consulta’n les bases:

Bases reguladores dels XVIII Premis Gaudí [català]. 

Bases reguladoras de los XVIII Premios Gaudí [castellà]. 

Més informació

Notícia relacionada: L’Acadèmia del Cinema Català obre les inscripcions dels XVIII Premis Gaudí

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

10/09/2025
El Festival de Sevilla recupera la lectura de nominacions dels European Film Awards
La 22a edició del Festival de Cinema Europeu de Sevilla, que compta amb el suport d'Europa Creativa MEDIA i es durà a terme del 7 al 15 de novembre de 2025, tornarà a acollir la lectura oficial de nominacions dels European Film Awards, després de diversos anys sense fer-se a la ciutat. A més, el certamen retrà homenatge al cineasta franc-grec Costa-Gavras, que rebrà el Giraldillo d'Honor.
09/09/2025
Eurimages obre la convocatòria FMAD – Film Marketing & Audience Development 2025
El fons Eurimages del Consell d’Europa ha obert la presentació de sol·licituds de la convocatòria 2025 de suport al màrqueting cinematogràfic i al desenvolupament del públic. La data límit per presentar-s’hi és el 13 d’octubre de 2025.
09/09/2025
Últimes places per al #DocsConnect Conscious Filmmaking Training
La formació #DocsConnect Conscious Filmmaking Training, organitzada per Alba Sotorra i Taskovski Films, amb el suport de l'ICAA (Institut de la Cinematografia i de les Arts Audiovisuals), ofereix un 20% de descompte per als cineastes catalans i de la resta de l'Estat espanyol.
09/09/2025
Nou estudi d’audiències sobre el comportament i les preferències del consumidor de continguts audiovisuals a la UE
La Comissió Europea ha publicat un nou estudi d'audiències que examina el comportament, les tendències i les preferències del consumidor/a de continguts audiovisuals als països de la Unió Europea.
08/09/2025
La 76a edició de la Berlinale obre la inscripció de pel·lícules
La 76a edició de la Berlinale, que es durà a terme del 12 al 22 de febrer de 2026, ha obert la inscripció de pel·lícules. Les dates límit de presentació són el 22 d'octubre de 2025 per a llargmetratges i el 5 de novembre de 2025 per a curtmetratges.
08/09/2025
‘Romería’, de Carla Simón, entre les 14 pel·lícules europees seleccionades per a EUROPE! VOICES OF WOMEN+ IN FILM al Festival Internacional de Cinema de Busan (BIFF)
Entre els 14 títols seleccionats al programa EUROPE! VOICES OF WOMEN+ IN FILM d'European Film Promotion al BIFF figura la tercera pel·lícula de Carla Simón, ‘Romería‘, que compta amb el suport d'Europa Creativa MEDIA al Desenvolupament (Slate).
08/09/2025
Pel·lícules MEDIA entre les guardonades al Festival de Venècia 2025
El passat 6 de setembre va finalitzar la 82a edició del Festival Internacional de Cinema de Venècia. Entre les pel·lícules guardonades figuren diversos títols amb suport d’Europa Creativa MEDIA. 
05/09/2025
REC Festival Internacional de Cinema de Tarragona obre la convocatòria RECPush per a la coproducció i el finançament de projectes audiovisuals
REC Festival Internacional de Cinema de Tarragona té oberta la convocatòria RECPush, en el marc del RECLab, fins al proper 22 de setembre.
04/09/2025
Publicada la 2a edició de l’informe ‘European Media Industry Outlook’
La Comissió Europea ha publicat la 2a edició de l'informe 'European Media Industry Oultook', que explora les tendències de l'oferta i la demanda en els sectors audiovisual, de videojocs, de realitat ampliada i de mitjans de comunicació en els darrers anys.
04/09/2025
EFP promociona el cinema europeu al Festival de Toronto 2025 amb EUROPE! Hub
Per augmentar la visibilitat del cinema europeu en un dels festivals de cinema més prestigiosos d'Amèrica del Nord, European Film Promotion (EFP) destaca, a través de EUROPE! Hub, 13 pel·lícules europees, que es presentaran al Festival Internacional de Cinema de Toronto (TIFF) d'enguany, que es duu a terme del 4 al 14 de setembre de 2025.

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2024-MARKETNET)

Termini: 18/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD Networks and Operators
(CREA-MEDIA-2024-VODNET)

Termini: 09/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2024-FESTNET)

Termini: 11/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2025-DEVSLATE)

Termini: 05/des/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content
(CREA-MEDIA-2025-TVONLINE)

1r Termini: 05/des/2024
2n Termini: 14/05/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video game and immersive content development
(CREA-MEDIA-2025-DEVVGIM)

Termini: 12/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2025-FILMOVE)

1r Termini: 20/mar/2025
2n Termini: 17/07/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2025-INNOVBUSMOD)

Termini: 16/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2025-TRAINING)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulació d’obres literàries europees
(CREA-CULT-2025-LIT)

Termini: 11/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS – Media Literacy
(CREA-CROSS-2025-MEDIALITERACY)

Termini: 06/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2025-INNOVLAB)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Co-development
(CREA-MEDIA-2025-CODEV)

Termini: 26/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2025-FILMDIST)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2025-CINNET)

Termini: 16/jul/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2025-FILMSALES)

Termini: 19/jun/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2025-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a petita escala
(CREA-CULT-2025-COOP-1)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea a escala mitjana
(CREA-CULT-2025-COOP-2)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a gran escala
(CREA-CULT-2025-COOP-3)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...