Notícies

Nou informe de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual sobre continguts d’interès públic en plataformes audiovisuals

03/11/2023

L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha publicat un nou informe sobre Continguts d’interès públic en plataformes audiovisuals: accés i localització.

Aquesta nova anàlisi legal explora el lloc que ocupen els continguts d’interès públic i analitza com la llei europea de mitjans en pot salvaguardar l’accessibilitat.

Què considerem contingut audiovisual posat a la disposició de l’interès públic? I com garanteix la legislació europea sobre mitjans que es pugui trobar i accedir a aquest contingut a l’actual tsunami mediàtic d’informació, pel·lícules i programes a totes les plataformes? I en particular, en un context comercial on hi ha lluita pel temps, l’amplada de banda i l’espectre pot “eliminar” les preocupacions d’interès públic?

Aquest nou informe, preparat per l’organització associada a l’Observatori, IVIR, explora la situació actual pel que fa a la legislació de mitjans vigent.

El capítol 1 analitza les dificultats que suposa proporcionar una definició precisa del terme “contingut d’interès públic” en vista de les enormes variacions entre les diferents categories del públic general. Un desafiament també rau en el fet que “l’interès públic no és simplement allò que interessa al públic”.

El capítol 2 es concentra en les iniciatives del Consell d’Europa per protegir i promoure continguts d’interès públic a les diferents plataformes. El Tribunal Europeu de Drets Humans s’ha ocupat de casos relacionats amb la llibertat d’expressió i el dret del públic a ser informat des del 1970. El Comitè de Ministres del Consell d’Europa també ha proporcionat orientació pràctica sobre com garantir-ne la disponibilitat, l’accessibilitat i la capacitat de trobar continguts d’interès públic als diferents mitjans i plataformes.

El capítol 3 analitza la legislació de la Unió Europea relativa a aquest camp. Els autors analitzen els diversos instruments legals vigents importants: l’European Electronic Communications Code, l’AVMSD, la llei de Serveis Digitals i la proposta de llei European Media Freedom Act. Tots aquests pilars de la legislació europea sobre mitjans contenen disposicions relatives a la importància de la disponibilitat de continguts d’interès públic. Pel que fa a les dues incorporacions més recents, la DSA i la proposta EMFA, s’assenyala que hi ha hagut un canvi legislatiu que ha canviat l’enfocament cap al lliurament de contingut en línia, a l’autonomia dels usuaris per accedir al contingut, així com un replantejament de l’accessibilitat com a remei a la desinformació. De fet, l’EMFA considera el contingut d’interès públic com un possible “antídot” contra la desinformació, la manipulació i les interferències estrangeres.

El capítol 4 analitza com els diferents mercats de mitjans aborden les obligacions de posar a disposició continguts d’interès públic a la llum dels interessos econòmics molt clars en joc. Els autors expliquen l’economia de la prominència, fonamental per a la provisió de continguts d’interès públic. En el panorama mediàtic actual, el recurs escàs és en realitat el temps que miren els ulls, atesa la gran oferta de contingut disponible per als espectadors. Com a resultat, ha sorgit un veritable “mercat de protagonisme” (incloses les tècniques de lliurament o la posició a les guies de programació, el protagonisme de les aplicacions a les botigues d’aplicacions, etc., que ajuden a garantir que el contingut sigui vist ).

Els capítols 5 i 6 se centren en públics molt específics que mereixen una atenció i protecció especials: les minories nacionals i els infants. Aquest informe explora la regulació nacional i internacional que té com a objectiu garantir continguts mediàtics pluralistes i promoure l’alfabetització mediàtica dins d’aquests grups d’audiència específics. Pel que fa a les minories nacionals, els autors conclouen que l’accés a continguts d’interès públic pot servir a objectius socials concrets, com ara promoure el diàleg i la comprensió entre grups, la participació inclusiva en el debat públic i la prevenció de conflictes.

El capítol 7 tracta de l’especificitat dels mitjans d’informació locals i regionals. L’informe subratlla els valors particulars d’aquests canals d’informació que transmeten continguts d’interès públic, ja que “exerceixen un paper en una sèrie de fronts, que van des de proporcionar informació fiable (en temps de crisi o d’un altre tipus) fins a apropar esdeveniments o qüestions democràtiques importants als àmbits regionals o població local.”

El capítol 8 se centra en els mitjans de comunicació de servei públic. L’informe analitza com la legislació i les polítiques europees vinculen els mitjans de servei públic amb el contingut d’interès públic, i el paper dels mitjans de servei públic a l’hora de garantir l’accés i la capacitat de trobar continguts d’interès públic. Es destaca especialment la feina del Consell d’Europa i de la Unió Europea.

En conclusió, aquest informe completa aquesta anàlisi extremadament reflexiva del contingut d’interès públic amb el comentari següent: “Diferents grups de la societat, o diferents sectors del públic, poden tenir diferents necessitats quan es tracta de trobar, accedir i utilitzar contingut d’interès públic. La regulació i les polítiques d’àmbit europeu i nacional han de garantir que el contingut d’interès públic no només sigui de naturalesa general i respongui a les necessitats del públic en un sentit ampli, sinó que també estigui prou diferenciat per satisfer les necessitats dels grups constituents del públic ampli.”

Consulteu l’informe complet.

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

01/07/2025
MIDPOINT Institute obre la convocatòria de dues noves iniciatives de formació
El programa de formació MIDPOINT Institute, que compta amb el suport d'Europa Creativa MEDIA, ha obert la convocatòria de dues noves iniciatives de formació: Focus AI i Focus Young Adults.
01/07/2025
DOK Leipzig obre la convocatòria de DOK Short n’ Sweet 2025
El festival internacional de documentals i pel·lícules d'animació DOK Leipzig ha obert la convocatòria per presentar-se a la novena edició de DOK Short n’ Sweet. La data límit per presentar-s'hi és el 14 d'agost.
30/06/2025
MIDPOINT Writers’ Room 2025 amplia el termini d’inscripció
MIDPOINT Writers’ Room 2025 de MIDPOINT Institute ha ampliat el termini d'inscripció fins al proper 7 de juliol. Aquest curs internacional ofereix una experiència única en un entorn de sala de guionistes professionals. El programa reuneix un grup divers de guionistes formats en diversos tipus de sèries.
30/06/2025
EAVE Producers Workshop 2026 obre el termini d’inscripció de la convocatòria
EAVE – European Audiovisual Entrepreneurs ha obert el termini d’inscripció d’EAVE Producers Workshop 2026, un dels principals programes de formació i desenvolupament per a productors/es. La data límit per presentar-s'hi és el 18 d'agost de 2025.
27/06/2025
‘Each of Us’, de Neus Ballús, rebrà suport d’Eurimages a la coproducció
El fons Eurimages ha fet pública la resolució de la segona convocatòria de 2025 de suport a coproduccions de llargmetratges. S’han seleccionat 35 llargmetratges, inclosos 5 documentals i 2 animacions, per un import total de 10.738.000 €. Entre els beneficiaris figura el llargmetratge de ficció 'Each of Us' ('Totes i cadascuna'), amb codirecció de la catalana Neus Ballús.
27/06/2025
Europa Cinemas obre la convocatòria per formar part de la xarxa a partir de 2026
Europa Cinemas, la xarxa de sales de cinema compromesa amb la programació de cinema europeu, ha obert la convocatòria per formar part de la xarxa i rebre finançament a partir de 2026. La data límit per presentar-s’hi és el 15 de setembre de 2025.
25/06/2025
Presència de films MEDIA al Festival de Cinema Karlovy Vary 2025
La 59a edició del Festival Internacional de Cinema de Karlovy Vary es durà a terme del 4 al 12 de juliol de 2025. Entre les pel·lícules programades figuren diversos films amb suport d’Europa Creativa MEDIA, la majoria del quals compten amb ajut MEDIA al Desenvolupament de Contingut.
25/06/2025
European Film Promotion publica la nova guia d’agències de vendes internacionals
European Film Promotion ha redissenyat i millorat la guia que presenta al voltant de 90 agències de vendes internacionals de pel·lícules establertes a Europa. Aquestes empreses europees representen i venen films arreu d'Europa i el món.
25/06/2025
European Film Promotion obre la convocatòria Film Sales Support per al Festival Internacional de Cinema de Toronto 2025
European Film Promotion ha obert la convocatòria de Film Sales Support (FSS) per a la promoció digital i clàssica de pel·lícules europees recents presents al Toronto International Film Festival, que es durà a terme del 4 al 14 de setembre de 2025.
25/06/2025
Erich Pommer Institut obre les inscripcions del curs Clearing Rights for Film and TV
Erich Pommer Institut ha obert les inscripcions del curs Clearing Rights for Film and TV, que es durà a terme del 25 al 27 de setembre de 2025 a Berlín (Alemanya). Inscriu-t'hi amb descompte abans del 7 de juliol.

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2024-MARKETNET)

Termini: 18/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD Networks and Operators
(CREA-MEDIA-2024-VODNET)

Termini: 09/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2024-FESTNET)

Termini: 11/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2025-DEVSLATE)

Termini: 05/des/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content
(CREA-MEDIA-2025-TVONLINE)

1r Termini: 05/des/2024
2n Termini: 14/05/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video game and immersive content development
(CREA-MEDIA-2025-DEVVGIM)

Termini: 12/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2025-FILMOVE)

1r Termini: 20/mar/2025
2n Termini: 17/07/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2025-INNOVBUSMOD)

Termini: 16/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2025-TRAINING)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulació d’obres literàries europees
(CREA-CULT-2025-LIT)

Termini: 11/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS – Media Literacy
(CREA-CROSS-2025-MEDIALITERACY)

Termini: 06/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2025-INNOVLAB)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Co-development
(CREA-MEDIA-2025-CODEV)

Termini: 26/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2025-FILMDIST)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2025-CINNET)

Termini: 16/jul/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2025-FILMSALES)

Termini: 19/jun/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2025-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a petita escala
(CREA-CULT-2025-COOP-1)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea a escala mitjana
(CREA-CULT-2025-COOP-2)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a gran escala
(CREA-CULT-2025-COOP-3)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...