Notícies

Nou informe de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual sobre continguts d’interès públic en plataformes audiovisuals

03/11/2023

L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha publicat un nou informe sobre Continguts d’interès públic en plataformes audiovisuals: accés i localització.

Aquesta nova anàlisi legal explora el lloc que ocupen els continguts d’interès públic i analitza com la llei europea de mitjans en pot salvaguardar l’accessibilitat.

Què considerem contingut audiovisual posat a la disposició de l’interès públic? I com garanteix la legislació europea sobre mitjans que es pugui trobar i accedir a aquest contingut a l’actual tsunami mediàtic d’informació, pel·lícules i programes a totes les plataformes? I en particular, en un context comercial on hi ha lluita pel temps, l’amplada de banda i l’espectre pot “eliminar” les preocupacions d’interès públic?

Aquest nou informe, preparat per l’organització associada a l’Observatori, IVIR, explora la situació actual pel que fa a la legislació de mitjans vigent.

El capítol 1 analitza les dificultats que suposa proporcionar una definició precisa del terme “contingut d’interès públic” en vista de les enormes variacions entre les diferents categories del públic general. Un desafiament també rau en el fet que “l’interès públic no és simplement allò que interessa al públic”.

El capítol 2 es concentra en les iniciatives del Consell d’Europa per protegir i promoure continguts d’interès públic a les diferents plataformes. El Tribunal Europeu de Drets Humans s’ha ocupat de casos relacionats amb la llibertat d’expressió i el dret del públic a ser informat des del 1970. El Comitè de Ministres del Consell d’Europa també ha proporcionat orientació pràctica sobre com garantir-ne la disponibilitat, l’accessibilitat i la capacitat de trobar continguts d’interès públic als diferents mitjans i plataformes.

El capítol 3 analitza la legislació de la Unió Europea relativa a aquest camp. Els autors analitzen els diversos instruments legals vigents importants: l’European Electronic Communications Code, l’AVMSD, la llei de Serveis Digitals i la proposta de llei European Media Freedom Act. Tots aquests pilars de la legislació europea sobre mitjans contenen disposicions relatives a la importància de la disponibilitat de continguts d’interès públic. Pel que fa a les dues incorporacions més recents, la DSA i la proposta EMFA, s’assenyala que hi ha hagut un canvi legislatiu que ha canviat l’enfocament cap al lliurament de contingut en línia, a l’autonomia dels usuaris per accedir al contingut, així com un replantejament de l’accessibilitat com a remei a la desinformació. De fet, l’EMFA considera el contingut d’interès públic com un possible “antídot” contra la desinformació, la manipulació i les interferències estrangeres.

El capítol 4 analitza com els diferents mercats de mitjans aborden les obligacions de posar a disposició continguts d’interès públic a la llum dels interessos econòmics molt clars en joc. Els autors expliquen l’economia de la prominència, fonamental per a la provisió de continguts d’interès públic. En el panorama mediàtic actual, el recurs escàs és en realitat el temps que miren els ulls, atesa la gran oferta de contingut disponible per als espectadors. Com a resultat, ha sorgit un veritable “mercat de protagonisme” (incloses les tècniques de lliurament o la posició a les guies de programació, el protagonisme de les aplicacions a les botigues d’aplicacions, etc., que ajuden a garantir que el contingut sigui vist ).

Els capítols 5 i 6 se centren en públics molt específics que mereixen una atenció i protecció especials: les minories nacionals i els infants. Aquest informe explora la regulació nacional i internacional que té com a objectiu garantir continguts mediàtics pluralistes i promoure l’alfabetització mediàtica dins d’aquests grups d’audiència específics. Pel que fa a les minories nacionals, els autors conclouen que l’accés a continguts d’interès públic pot servir a objectius socials concrets, com ara promoure el diàleg i la comprensió entre grups, la participació inclusiva en el debat públic i la prevenció de conflictes.

El capítol 7 tracta de l’especificitat dels mitjans d’informació locals i regionals. L’informe subratlla els valors particulars d’aquests canals d’informació que transmeten continguts d’interès públic, ja que “exerceixen un paper en una sèrie de fronts, que van des de proporcionar informació fiable (en temps de crisi o d’un altre tipus) fins a apropar esdeveniments o qüestions democràtiques importants als àmbits regionals o població local.”

El capítol 8 se centra en els mitjans de comunicació de servei públic. L’informe analitza com la legislació i les polítiques europees vinculen els mitjans de servei públic amb el contingut d’interès públic, i el paper dels mitjans de servei públic a l’hora de garantir l’accés i la capacitat de trobar continguts d’interès públic. Es destaca especialment la feina del Consell d’Europa i de la Unió Europea.

En conclusió, aquest informe completa aquesta anàlisi extremadament reflexiva del contingut d’interès públic amb el comentari següent: “Diferents grups de la societat, o diferents sectors del públic, poden tenir diferents necessitats quan es tracta de trobar, accedir i utilitzar contingut d’interès públic. La regulació i les polítiques d’àmbit europeu i nacional han de garantir que el contingut d’interès públic no només sigui de naturalesa general i respongui a les necessitats del públic en un sentit ampli, sinó que també estigui prou diferenciat per satisfer les necessitats dels grups constituents del públic ampli.”

Consulteu l’informe complet.

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

14/01/2026
Àmplia presència de pel·lícules amb suport MEDIA entre les nominades als Premis Goya 2026
L’Academia de las Artes y las Ciencias Cinematográficas de España ha fet públiques les nominacions a la 40a edició dels Premios Goya, la gala de lliurament dels quals es durà a terme el proper 28 de febrer de 2025 des de la ciutat de Barcelona i amb retransmissió per TVE.
13/01/2026
Nou curs en línia d’Erich Pommer Institut: ‘Marketing in Film and TV: Finding and Keeping Audiences’
Erich Pommer Institut té obertes les inscripcions del nou curs en línia Marketing in Film and TV: Finding and Keeping Audiences.
13/01/2026
European Film Promotion obre la convocatòria Film Sales Support per al Hong Kong International Film & TV Market (FILMART) 2026
European Film Promotion ha publicat la convocatòria de Film Sales Support (FSS) per a la promoció digital i física de pel·lícules europees recents a compradors i distribuïdors de països fora presents al Hong Kong International Film & TV Market (FILMART) 2026, que es durà a terme de l’17 al 20 de març de 2026. La data límit per presentar-s’hi és el 24 de febrer de 2026. 
13/01/2026
European Film Promotion obre la convocatòria Film Sales Support per al South by Southwest Film & TV Festival (SXSW) 2026
European Film Promotion ha obert la convocatòria de Film Sales Support (FSS) per a la promoció clàssica i digital de pel·lícules europees recents presents al South by Southwest Film & TV Festival (SXSW) 2026, que es durà a terme del 12 al 18 de març de 2026 a Austin (EUA).
12/01/2026
Selecció de professionals catalanes entre els Berlinale Talents 2026
Berlinale Talents, la plataforma anual del Festival de Cinema de Berlín, destinada a professionals emergents de diverses disciplines del cinema o de la televisió amb interès en la formació, el networking i els laboratoris de projectes, ha fet pública la selecció dels 200 participants a la propera edició. 
12/01/2026
Berlín acollirà uns European Film Awards 2026 renovats i amb mirada artística
Berlín es convertirà aquest dissabte, 17 de gener de 2026, en el centre neuràlgic del cinema europeu amb la celebració de la 38a edició dels European Film Awards, que tindrà lloc a l’emblemàtic Haus der Kulturen der Welt (HKW). L’esdeveniment reunirà 1.000 convidats internacionals i comptarà amb 88 nominats repartits en 22 categories, en una gala que vol anar més enllà del format tradicional i reivindicar la pregunta: “Per què estimem el cinema?”
12/01/2026
Europa Cinemas obre la convocatòria de la 3a edició de la iniciativa Training Boot Camps per a exhibidors/es
Europa Cinemas, la xarxa de sales de cinema compromesa amb la programació de cinema europeu, ha obert la convocatòria de la 3a edició del programa de de suport Europa Cinemas Training Boot Camps, que compta amb el finançament d’Europa Creativa MEDIA.
12/01/2026
El film MEDIA ‘Sentimental Value’, guardonat als Globus d’Or 2026
La 83a edició dels Globus d’Or, que atorga l’Associació de la Premsa Estrangera de Hollywood, es va dur a terme l’11 de gener de 2026. Entre les produccions guardonades figura la pel·lícula amb suport d’Europa Creativa MEDIA al Desenvolupament (Slate Funding) 'Sentimental Value', de Joachim Trier.
09/01/2026
‘Each of Us’, de Neus Ballús, rebrà suport d’Eurimages al màrqueting i desenvolupament d’audiències
El fons Eurimages ha fet públics els resultats de la sessió 2025 del seu programa Film Marketing & Audience Development Support, una iniciativa destinada a impulsar estratègies innovadores de màrqueting per ampliar les audiències de les pel·lícules que ja han rebut suport del Programa de Coproducció del fons europeu.
09/01/2026
La xarxa europea EEN ofereix oportunitats de consorci i esdeveniments d’interès per al sector de les indústries culturals i creatives
La xarxa europea Enterprise Europe Network (EEN) ofereix diverses oportunitats de consorci i esdeveniments d’interès per als sectors dels videojocs, audiovisual i cultural.

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a petita escala
(CREA-CULT-2025-COOP-1)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea a escala mitjana
(CREA-CULT-2025-COOP-2)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a gran escala
(CREA-CULT-2025-COOP-3)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2026-DEVSLATE)

Termini: 03/des/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Animation projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-1)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European co-development
(CREA-MEDIA-2026-CODEV)

Termini: 25/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Documentary projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-2)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Fiction projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-3)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video games and immersive content developmentent
(CREA-MEDIA-2026-DEVVGIM)

Termini: 11/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD networks and operators
(CREA-MEDIA-2026-VODNET)

Termini: 08/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2026-MARKETNET)

Termini: 20/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2026-INNOVBUSMOD)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2026-FILMOVE)

1r Termini: 19/mar/2026
2n Termini: 16/07/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulation of European literary works
(CREA-CULT-2026-LIT)

Termini: 29/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Literacy
(CREA-CROSS-2026-MEDIALITERACY)

Termini: 11/mar/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2026-INNOVLAB)

Termini: 23/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 04/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 04/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Perform Europe
(CREA-CULT-2026-PERFORM-EU)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2026-FILMDIST)

Termini: 23/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2026-FESTNET)

Termini: 14/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2026-TRAINING)

Termini: 16/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2026-FILMSALES)

Termini: 18/jun/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2026-CINNET)

Termini: 09/jul/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2026-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...