Notícies

Nou informe de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual sobre Intel·ligència Artificial al sector audiovisual

30/10/2024

L’Observatori Europeu de l’Audiovisual, part del Consell d’Europa a Estrasburg, ha publicat l’informe AI in the Audiovisual Sector: Navigating the Current Legal Landscape.

Aquest nou informe ofereix una visió general completa del creixent paper de la intel·ligència artificial (IA) a la indústria audiovisual i aprofundeix en les nombroses i complexes implicacions legals.

Escrit per experts destacats de tot Europa, l’estudi examina la intersecció de les tecnologies d’intel·ligència artificial i la regulació actual dins la indústria audiovisual. A més, l’informe aborda tant les oportunitats com els desafiaments que sorgeixen a mesura que la IA transforma la creació, la distribució i el consum de contingut audiovisual.

Aquesta publicació es va presentar durant una presentació a l’International Classic Film Market de Lió (França), iniciativa que compta amb el suport d’Europa Creativa MEDIA, divendres 18 d’octubre.

La primera part de l’estudi prepara l’escenari per a l’ús actual de la IA a les indústries audiovisuals. La IA està creixent ràpidament al sector audiovisual, millorant la creativitat, personalitzant el contingut i agilitzant els processos de producció. El capítol ofereix casos d’estudi d’eines com ara Claude, Midjourney i DALLE. Tot i això, el seu ascens comporta importants desafiaments, inclòs el desplaçament de llocs de treball i la preocupació per la regulació del contingut generat per IA.

La segona part de l’estudi se centra en qüestions de protecció de dades i de drets d’autor. La protecció de dades és una preocupació important ja que la IA sovint processa grans quantitats de dades personals. Aquesta secció aprofundeix com el Reglament General de Protecció de Dades (GDPR) i la Llei d’IA recentment promulgada tenen com a objectiu salvaguardar la informació personal. També aborda les transferències internacionals de dades i compara els enfocaments de la UE i els EUA sobre la privadesa de les dades.

Les qüestions de drets d’autor presentaran clarament un repte important en el context de la tecnologia d’intel·ligència artificial. Els sistemes d’intel·ligència artificial depenen sovint de contingut protegit per drets d’autor per a la seva formació. “Alimentem la màquina” amb aquest contingut i això clarament planteja preguntes complexes sobre la propietat intel·lectual. Aquesta secció analitza les complexitats legals de l’ús d’obres protegides per drets d’autor per part de la IA, inclosa la creació mitjançant models d’IA de contingut derivat.

La tercera part de l’estudi il·lustra els cinc principals reptes que la IA planteja a la indústria audiovisual. A mesura que el contingut generat per IA esdevé més freqüent, les qüestions d’autoria, responsabilitat i transparència prenen protagonisme. L’informe analitza si les obres generades per IA es poden atribuir a creadors humans i si potencialment infringeixen obres existents utilitzades per entrenar el sistema d’IA. També destaca la necessitat de transparència i qüestiona qui ha de ser responsable del contingut generat per IA.

L’ús de la IA també representa una amenaça pels drets personals i la transparència. Amb la IA replicant veus i creant dobles digitals, els actors enfronten nous desafiaments per protegir-ne la imatge i els drets de veu. Aquest capítol explora el marc legal que envolta els drets personals, tot centrant-se en la nova llei europea d’IA de la UE i el Conveni Marc sobre IA del Consell d’Europa.

A mesura que la IA està remodelant la força laboral a les indústries audiovisuals, el seu impacte al mercat laboral és clarament una de les principals causes de preocupació. Des de les vagues recents als Estats Units fins a les polítiques laborals emergents a tota la UE, aquest capítol investiga com la IA està alterant els rols tradicionals, particularment a les indústries creatives. També examina les respostes de les parts interessades, com ara les organitzacions de gestió col·lectiva, els sindicats i les diferents associacions i federacions implicades.

La capacitat de la IA per crear i difondre desinformació al sector audiovisual és una altra qüestió crítica. Aquest capítol descriu com la IA pot generar contingut fals (text i imatges, deepfakes i fitxers d’àudio) que, alhora, es pot utilitzar com a arma per enganyar el públic. Descriu les regles actuals per combatre la proliferació de desinformació i salvaguardar la integritat dels mitjans. També es fa esment de la possibilitat de verificar els fets mitjançant els propis models d’IA.

La IA té el potencial de millorar i amenaçar la diversitat cultural i el pluralisme dels mitjans. Quan personalitzeu el contingut, la IA pot reforçar sense adonar-se’n els prejudicis i limitar l’exposició a diverses perspectives. Aquest capítol analitza com els marcs reguladors poden mitigar aquests efectes i promoure el divers consum de continguts.

La quarta part mira cap a l’horitzó i examina el futur de la regulació en aquest camp i els dilemes ètics i socials que enfrontarem els propers anys.

Un capítol amb visió de futur qüestiona si les regulacions actuals sobre IA estan preparades per al futur i estan preparades per abordar els desafiaments que planteja la IA al sector audiovisual. En particular, hi ha una absència de regulacions sectorials directament vinculants. Els autors van discutir aquesta bretxa reguladora: fins a quin punt la legislació existent afecta indirectament els sistemes d’IA en l’audiovisual i si els marcs establerts recentment aborden adequadament els riscos i els desafiaments específics del sector.

L’últim capítol d’aquest informe aborda les implicacions ètiques més àmplies de la IA a la indústria audiovisual. S’exploren en profunditat qüestions com l’autenticitat, el potencial de la IA per distorsionar la realitat i els impactes socials del contingut generat per IA.

L’informe destaca igualment la necessitat de directrius ètiques a mesura que la IA continua evolucionant i impregnant un nombre cada cop més gran de processos creatius, funcions laborals i models de consum.

Aquesta publicació de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual és una lectura innovadora i imprescindible per a qualsevol que vulgui comprendre els impactes (presents i possibles futurs) dels efectes de la IA al sector audiovisual.

Consulteu linforme complet.

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

14/03/2025
Comença el rodatge del film amb suport MEDIA ‘Mallorca Confidencial’, de David Ilundain
'Mallorca Confidencial', el tercer llargmetratge de David Ilundain, que compta amb el suport d'Europa Creativa MEDIA al Desenvolupament de Contingut, ha iniciat el rodatge a diverses localitzacions de la província de Barcelona i a l'illa de Mallorca.
14/03/2025
Participa al Marché du Film de Cannes 2025 amb MEDIA Stands
La propera edició del Marché du Film del Festival de Cannes es durà a terme del 13 al 21 de maig de 2025. Les inscripcions per participar-hi sota el paraigua de MEDIA Stands, i gaudir de descomptes i serveis, estan obertes fins al 7 d'abril.
13/03/2025
European Film Club organitza el Lux Watch Party Weekend
European Film Club organitza aquest cap de setmana el LUX Watch Party Weekend. Joves d'arreu d'Europa podran unir-se a les projeccions especials de dues pel·lícules nominades al LUX Audience Award del Parlament Europeu: 'Animal' i 'Intercepted.
13/03/2025
Àmplia presència de pel·lícules amb suport MEDIA al D’A Film Festival 2025
El D’A Film Festival Barcelona celebra la 15a edició del 27 de març al 6 d'abril de 2025. Entre la programació, figura una àmplia selecció de pel·lícules amb suport d’Europa Creativa MEDIA.
13/03/2025
Sessió informativa de la convocatòria MEDIA TV & Online Content a Series Mania
El proper dimecres 26 de març l'EACEA (Agència Executiva Europea d'Educació i Cultura) organitza una sessió informativa presencial sobre la convocatòria Europa Creativa MEDIA TV and Online Content 2025 en el marc del Series Mania.
11/03/2025
TorinoFilmLab obre la convocatòria de TFL Next Green Narratives 2025 
TorinoFilmLab ha obert la convocatòria de TFL Next Green Narratives 2025. La data límit per presentar-s’hi és el 24 d'abril de 2025.
11/03/2025
Biennale College Cinema 2025 obrirà la convocatòria al maig
La 14a edició de Biennale College Cinema, el taller de formació superior de La Biennale di Venezia, obrirà la convocatòria el proper mes de maig. La data límit per presentar-hi projectes serà el 7 de juliol de 2025.
10/03/2025
El film amb suport MEDIA ‘Molt lluny’, de Gerard Oms, es presenta a Màlaga i clou el D’A Film Festival
'Molt lluny', l'òpera prima de Gerard Oms, que compta amb el suport d'Europa Creativa MEDIA, es presentarà a la Secció Oficial del Festival de Màlaga i també serà la pel·lícula de cloenda del DA Film Festival de Barcelona.
10/03/2025
European Film Promotion organitza el Digi Mercado de Cine Europeo 2025, que connecta Europa amb Amèrica Llatina
European Film Promotion organitza el Digi Mercado del Cine Europeo 2025, que es duu a terme el 10 i 11 de març de 2025, i ofereix una oportunitat exclusiva per a 15 agències de vendes internacionals d'Europa per conèixer compradors llatinoamericans. Amb aquest format en línia, European Film Promotion (EFP) pretén aprofitar els esdeveniments de networking anteriors, mantenir contactes amb distribuïdors llatinoamericans i oferir un espai exclusiu i segur d'intercanvi entre socis.
07/03/2025
Finalitza el rodatge del film amb suport MEDIA ‘Salen las Lobas’, l’òpera prima de Claudia Estrada
El passat mes de febrer va finalitzar a Barcelona el rodatge del film amb suport MEDIA 'Salen las Lobas', òpera prima de la cineasta valenciana Claudia Estrada Tarascó, produïda per Alba Sotorra i Vampire Studio (Primavera Sound). També hi participen les productores Paloma Productions (Dinamarca) i Novak Films (Bèlgica).

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2024-MARKETNET)

Termini: 18/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD Networks and Operators
(CREA-MEDIA-2024-VODNET)

Termini: 09/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2024-FESTNET)

Termini: 11/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2025-DEVSLATE)

Termini: 05/des/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content
(CREA-MEDIA-2025-TVONLINE)

1r Termini: 05/des/2024
2n Termini: 14/05/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video game and immersive content development
(CREA-MEDIA-2025-DEVVGIM)

Termini: 12/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2025-FILMOVE)

1r Termini: 20/mar/2025
2n Termini: 17/07/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2025-INNOVBUSMOD)

Termini: 16/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2025-TRAINING)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulació d’obres literàries europees
(CREA-CULT-2025-LIT)

Termini: 11/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS – Media Literacy
(CREA-CROSS-2025-MEDIALITERACY)

Termini: 06/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2025-INNOVLAB)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Co-development
(CREA-MEDIA-2025-CODEV)

Termini: 26/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2025-FILMDIST)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2025-CINNET)

Termini: 16/jul/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2025-FILMSALES)

Termini: 19/jun/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2025-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a petita escala
(CREA-CULT-2025-COOP-1)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea a escala mitjana
(CREA-CULT-2025-COOP-2)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a gran escala
(CREA-CULT-2025-COOP-3)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...