L’Observatori Europeu de l’Audiovisual, organisme del Consell d’Europa amb seu a Estrasburg, ha publicat un nou informe titulat ‘Audiovisual fiction production in Europe – 2015-2024 figures‘. L’estudi analitza l’evolució de la producció de pel·lícules i sèries de ficció televisiva i de plataformes de vídeo sota demanda (SVOD) a Europa, la seva procedència, el pes de les coproduccions internacionals i els principals agents implicats.
Producció en descens
Segons el document, el 2024 la producció de ficció televisiva europea va patir una nova caiguda, la segona consecutiva. El nombre de títols es va reduir un 5% respecte a l’any anterior, amb un descens del 3% en el nombre d’episodis i una estagnació en les hores produïdes. Les plataformes de streaming, que havien estat el motor de creixement del sector, van disminuir les comandes un 7% en comparació amb el 2023.
Qui impulsa la ficció?
Els ens públics van ser els principals comissionadors de ficció, amb un 56% dels títols produïts, seguits pels operadors privats (30%) i els streamers globals (14%). Tot i això, les televisions privades concentren la major part d’hores produïdes gràcies a la seva aposta per telenovel·les i sèries diàries.
Diferències entre països
- Alemanya, Grècia i Polònia lideren en volum d’hores produïdes, sobretot amb telenovel·les i soaps.
- Regne Unit, França, Espanya i Itàlia destaquen en sèries de curta durada (13 episodis o menys per temporada).
- Entre 2015 i 2024, gairebé la meitat de la ficció encarregada pels streamers es va concentrar en tres països: Espanya (17%), Regne Unit (16%) i Polònia (15%).
Principals productors
El 2024, els grans grups com ARD, RTL Group, Banijay Group, Mediawan-Leonine Alliance i ZDF van liderar la producció de ficció a Europa. Les coproduccions van representar un 9% del total, majoritàriament sèries d’alt pressupost i telefilms.
Conclusions
Malgrat la davallada, alguns trets estructurals es mantenen: les telenovel·les i soaps continuen representant el 60% de les hores produïdes, i més de la meitat de les sèries tenen temporades curtes. L’informe confirma que el sector europeu de la ficció audiovisual afronta un període de transició, amb un paper creixent dels serveis públics i un alentiment de la inversió per part dels streamers.
Consulteu i descarregueu-vos l’informe complet.








