Europa Creativa Cross-Sectoral
Data límit: 27/02/2025
Els sectors europeus dels mitjans de comunicació tenen un paper crucial i valuós a Europa. No obstant això, s'enfronten a múltiples reptes. En part com a resultat del canvi digital, amb els lectors que es desplacen a les fonts en línia i els mitjans de comunicació tradicionals perdent ingressos publicitaris, la sostenibilitat econòmica del periodisme professional ha estat sotmesa a pressió. Molts mitjans d'àmbit local, així com aquells que anteposen la seva missió d'interès públic als beneficis, han hagut de tancar, debilitant el pluralisme mediàtic i posant riscos per al bon funcionament de la democràcia.
Tema 2. “Associacions periodístiques - Pluralisme” A més d'un aspecte purament econòmic, els mitjans independents contribueixen a defensar els principis essencials de la llibertat i el pluralisme dels mitjans. Aquesta convocatòria pretén protegir els sectors dels mitjans de comunicació d'especial rellevància per a la democràcia i la participació ciutadana, com els mitjans locals i regionals, els mitjans comunitaris, el periodisme d'investigació i les organitzacions que ofereixen notícies d'interès públic. El suport s'adreçarà a organitzacions amb experiència en mitjans de comunicació per concedir subvencions en cascada (és a dir, reatorgament / suport a tercers).
Enllaç de la convocatòria a la FTOP
Bases
Sessió informativa
S'admeten sol·licituds de beneficiaris individuals, així com propostes presentades per un consorci d'almenys dos sol·licitants (beneficiaris, no entitats afiliades).
L'acció està oberta a organitzacions de la societat civil actives al sector dels mitjans de comunicació (associacions de mitjans, ONG, organitzacions sense ànim de lucre, organitzacions de la societat civil, autoritats públiques, organitzacions internacionals, universitats, centres de recerca, fons periodístics i organitzacions de formació centrades en els professionals dels mitjans de comunicació, etc.). Aquestes organitzacions han d'estar en condicions d'establir sistemes de suport a tercers adreçats als mitjans de comunicació, a les organitzacions i als periodistes, de manera que millorin els paisatges de mitjans pluralistes a tota la Unió.
Les propostes han de posar en marxa esquemes de finançament per a entitats de mitjans de comunicació i periodisme independent. Es poden proposar activitats d'acompanyament. Les organitzacions sol·licitants haurien d'estar en condicions d'establir plans de finançament (suport a tercers) dirigits als mitjans de comunicació, organitzacions i, si cal, professionals, i de maneres que millorin els paisatges dels mitjans plurals a la Unió Europea. S'anima especialment a les organitzacions sense ànim de lucre i de la societat civil a sol·licitar-los.
Les activitats proposades s'han de centrar en els sectors dels mitjans d'informació d'especial rellevància per a la democràcia i la participació ciutadana, és a dir, el paper que tenen en la millora de la democràcia, la conformació del debat públic i l'aportació de beneficis als seus públics i comunitats, en lloc de centrar-se només en el benefici. Als efectes d'aquesta convocatòria, aquests sectors són concretament:
Els sol·licitants han de presentar, desenvolupar i implementar un esquema de finançament per a subvencions en cascada (és a dir, reatorgament / suport a tercers) per a mitjans de comunicació i organitzacions independents que actuen principalment en un o més d'aquests sectors. Cobriran tantes àrees i organitzacions de mitjans de comunicació com sigui possible.
Se centraran en activitats que contribueixin a mantenir, millorar o transformar el treball de les parts interessades. Les activitats poden consistir, entre d'altres, en:
La implantació d'un sistema de finançament és obligatòria. És possible complementar l'esquema de finançament amb activitats d'acompanyament, si escau i basant-se en una anàlisi de necessitats del/s subsector/s escollit/s. Aquestes activitats d'acompanyament poden incloure, per exemple, el desenvolupament d'estàndards deontològics i de governança, la preparació pressupostària, l'elaboració de criteris i indicadors que enmarquen el seu suport, repositoris de coneixements, assessorament legal o formació. La proposta ha d'explicar com funcionaran les activitats proposades per abordar els reptes identificats.
Les propostes s'han de centrar en la Unió Europea, i concretament en àrees amb poca provisió de notícies específiques descrites anteriorment o en mercats de mitjans on el pluralisme dels mitjans és tens. També es poden atendre les necessitats de les redaccions més petites.
Les activitats han d'incloure resultats concrets i establir indicadors de rendiment clars, objectivament verificables i quantificables a mig termini i al final del projecte. L'impacte estimat ha de ser més precís que la suma dels canals de distribució disponibles, i s'ha de justificar amb un pla de divulgació detallat així com una prova d'interès dels grups destinataris.
Tots els projectes han de respectar els estàndards de mitjans professionals àmpliament acceptats. Els estàndards escollits i el mecanisme pertinent per garantir-los s'han d'indicar a la proposta i confirmar-los amb una Declaració sobre normes i independència signada (annex al formulari de sol·licitud). En els casos de suport al treball editorial, els tercers han d'operar amb total independència editorial.
Totes les associacions haurien de considerar la petjada ecològica de les activitats que proposen i, si escau, descriure les estratègies per garantir uns sectors mediàtics més sostenibles i respectuosos amb el medi ambient.
Declaration on standards and independence
El formulari de sol·licitud i la Declaració sobre normes i independència específiques d'aquesta convocatòria estan disponibles al Sistema de presentació de sol·licituds.
Model Grant Agreements (MGA)
Audience
European VOD Networks and Operators
(CREA-MEDIA-2024-VODNET)
Termini: 09/abr/2024
Audience
Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2024-FESTNET)
Termini: 11/abr/2024
Cultura
Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)
Termini: 31/gen/2024
Cultura
Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)
Termini: 07/mar/2024
Cultura
Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)
Termini: 31/gen/2024
Content
European Slate Development
(CREA-MEDIA-2025-DEVSLATE)
Termini: 05/des/2024
Content
TV and online content
(CREA-MEDIA-2025-TVONLINE)
1
2
Content
Video game and immersive content development
(CREA-MEDIA-2025-DEVVGIM)
Termini: 12/feb/2025
Audience
Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)
Termini: 27/mar/2025
Audience
Films on the Move
(CREA-MEDIA-2025-FILMOVE)
1
2
Business
Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2025-INNOVBUSMOD)
Termini: 16/gen/2025
Business
Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2025-TRAINING)
Termini: 24/abr/2025
Cultura
Circulació d’obres literàries europees
(CREA-CULT-2025-LIT)
Termini: 11/feb/2025
Cross-Sectorial
NEWS – Media Literacy
(CREA-CROSS-2025-MEDIALITERACY)
Termini: 06/mar/2025
Cross-Sectorial
Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2025-INNOVLAB)
Termini: 24/abr/2025
Cross-Sectorial
NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-PLURALISM)
Termini: 27/feb/2025
Cross-Sectorial
NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-COLLABORATIONS)
Termini: 27/feb/2025
Cross-Sectorial
NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)
Termini: 15/gen/2025
Business
European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2025-FILMDIST)
Termini: 24/abr/2025
Audience
Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2025-CINNET)
Termini: 16/jul/2025
Business
European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2025-FILMSALES)
Termini: 19/jun/2025
Content
European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2025-DEVMINISLATE)
Termini: 17/set/2025
Cultura
Projectes de cooperació europea a petita escala
(CREA-CULT-2025-COOP-1)
Termini: 13/mai/2025
Cultura
Projectes de Cooperació Europea a escala mitjana
(CREA-CULT-2025-COOP-2)
Termini: 13/mai/2025
Cultura
Projectes de cooperació europea a gran escala
(CREA-CULT-2025-COOP-3)
Termini: 13/mai/2025