Xarxes Europees d'Entitats Culturals i Creatives (CREA-CULT-2021-NET)

Objectius

El suport a l'acció de les xarxes europees d'organitzacions culturals i creatives té com a objectiu millorar les capacitats dels sectors culturals i creatius europeus per afrontar reptes comuns i fomentar els talents, innovar, prosperar i generar llocs de treball i creixement.

Aquesta acció donarà suport als projectes implementats per xarxes altament representatives, multinacionals i basades en membres d'organitzacions culturals europees, que cobreixen una àmplia gamma de països participants a Europa Creativa. Les xarxes han de tenir una missió compartida, regles de governança i drets i obligacions dels membres, tal com s’especifica formalment (als "estatuts" o equivalents) i han acordat els seus membres. Les xarxes haurien d’estar compostes per una entitat coordinadora i els seus membres.

Les xarxes europees que cobreixen exclusivament el sector audiovisual no són elegibles per al finançament d’aquesta acció.

Temes i prioritats

En el context actual, cal promoure marcs justos, inclusius i diversos que donin suport als artistes i als professionals culturals i creatius. Això inclou mecanismes eficaços per assegurar que el sector cultural ofereix diversitat, inclusió i igualtat per a tothom, promou maneres eficaces de combatre la bretxa de gènere i les diferències relacionades i lluita contra la discriminació. Des d'aquesta perspectiva, promoure millors marcs, condicions de treball i remuneració per a la prosperitat de tots els professionals culturals i creatius es converteix en una consideració estratègica clau, entre d'altres.

Els sectors culturals i creatius també haurien de contribuir al Pacte Verd europeu, en particular animant aquests sectors a adoptar pràctiques més sostenibles amb el medi ambient. Això està en línia amb l’objectiu de la Unió Europea d’incorporar les accions climàtiques en totes les seves polítiques, amb un objectiu global del 30% del pressupost de la UE destinat a donar suport als objectius climàtics.

Els sol·licitants han de tenir en compte aquestes dues qüestions transversals en el disseny i la implementació dels seus projectes.

A més, les propostes haurien d'abordar una o diverses de les prioritats específiques següents:

  • Augmentar l’accés cultural i la participació en la cultura, així com el compromís i el desenvolupament de l'audiència.

Amb aquesta prioritat, l'objectiu és construir les capacitats dels sectors culturals i creatius per millorar la participació cultural a tot Europa, així com el compromís i el desenvolupament de l'audiència.

La Nova Agenda Europea per a la Cultura posa de relleu que la cultura és un mitjà ideal per comunicar-se a través de les barreres lingüístiques, empoderar les persones i facilitar la cohesió social, inclosos els refugiats, els migrants i les poblacions d’acollida. La cultura també és una força transformadora per a la regeneració de la comunitat, la cohesió social i el debat públic.

La participació cultural ha estat reconeguda com un dels principals factors per al benestar i el desenvolupament personal de si mateix, així com un accelerador dels canvis socials i de la construcció de societats inclusives i resistents. La cultura enforteix el capital social de les societats, tot facilitant la ciutadania democràtica, fomentant la creativitat, el benestar i el pensament crític, fomentant la integració i la cohesió i fomentant la diversitat, la igualtat i el pluralisme.

Es mantenen les barreres simbòliques, socials i financeres a la participació cultural, malgrat els esforços de les organitzacions culturals per adaptar-se als patrons canviants de consum cultural i composició de la població. Cal fomentar nous enfocaments que utilitzin l'enfocament de la capacitat cultural. Això significa implementar una àmplia gamma d'activitats culturals de qualitat, promoure oportunitats per a tothom de participar i crear i enfortir els vincles entre cultura i educació, afers socials, política urbana, investigació i innovació.

A l’hora d’abordar aquesta prioritat, les propostes inclouran mesures específiques per reforçar les capacitats d’organitzacions i professionals dels sectors culturals i creatius per augmentar l’accés cultural i la participació en la cultura, així com la participació i el desenvolupament de l’audiència.

  • Construir la capacitat per ser actiu en l'àmbit internacional a Europa i més enllà.

En el context d’un món globalitzat, els operadors culturals europeus es poden beneficiar de la cooperació amb socis d’altres països, inclosos els de fora d’Europa. Les xarxes sovint proporcionen el suport necessari que necessiten les organitzacions culturals i els professionals per poder ser actius en l'àmbit internacional. Per contra, també poden ser intermediaris en l’aportació de coneixements i capacitats a Europa de tot el món.

A l’hora d’abordar aquesta prioritat, les propostes haurien de consolidar la capacitat de les organitzacions i professionals dels sectors culturals i creatius europeus per ser (més) actius en l'àmbit internacional, dins i fora dels països participants de l’Europa Creativa, i contribuir a fomentar les relacions culturals internacionals.

Les propostes haurien de fomentar l’ampliació dels sectors culturals i creatius d’Europa. Poden incloure, per exemple, activitats que donin suport a la presència internacional, el màrqueting i la marca, o que facilitin la creació de xarxes internacionals d’organitzacions culturals, l’intercanvi d’experiències.

  • Contribuir al Pacte Verd Europeu

Amb aquesta prioritat, l'objectiu és millorar les capacitats dels sectors culturals i creatius per contribuir a la construcció de societats més resistents i sostenibles i fomentar la necessària adaptació de les pràctiques als sectors.

El canvi climàtic i la degradació del medi ambient són una amenaça existencial per a Europa i el món. Els sectors culturals i creatius ja formen part de la resposta i han començat a experimentar i adoptar models transferibles, inclusius i sostenibles per fer la producció, la distribució i l’accés a la cultura més sostenibles mediambientalment.

A l’hora d’abordar aquesta prioritat, les propostes podrien incloure activitats de sensibilització i/o desenvolupament de capacitats que ajudessin eficaçment als operadors culturals a adoptar i promoure pràctiques més ecològiques i contribuir al Pacte Verd Europeu i a altres iniciatives, com la Nova Bauhaus Europea, per canviar la qualitat de vida dels ciutadans.

  • Ajudar els sectors culturals i creatius europeus a aprofitar plenament les noves tecnologies per millorar la seva competitivitat

L’era digital representa un gran repte i oportunitat per als sectors culturals i creatius: el canvi digital –accelerat per la pandèmia COVID-19– està provocant un canvi de paradigma, afectant significativament la creació, gestió, difusió, accés als béns culturals, consumides i monetitzades, i canviant les propostes de valor que prevalien a l’era analògica. La digitalització ha facilitat la distribució de continguts i serveis culturals i creatius, però també ha intensificat la competència de continguts a través de fronteres a escala mundial.

A més, la gestió de dades, la intel·ligència artificial, els algoritmes i el càlcul poden conduir a la concentració i harmonització de gustos i poden tenir conseqüències negatives sobre la diversitat cultural i lingüística. En aquest marc, els sectors poden contribuir de manera important a un enfocament crític, sensible i centrat en l’ésser humà de la transformació digital.

En el marc d’aquesta convocatòria, les propostes haurien de desenvolupar les capacitats dels sectors culturals i creatius per abraçar de manera crítica i creativa les oportunitats i els canvis esmentats anteriorment impulsats per la transformació digital. L’estratègia digital de la UE, “Una Europa apta per a l’era digital”, pretén que aquesta transformació funcioni per als sectors i per a les persones.

Nota: La forma en què les propostes s’ocupen de totes les prioritats esmentades s’avaluarà segons el criteri d’adjudicació “rellevància”. Per obtenir més informació, consulteu la secció 9.

Totes les propostes haurien de presentar una estratègia justificada i detalls concrets sobre com preveuen implementar una o més de les prioritats anteriors.

Activitats que es poden finançar

Les propostes han d’incloure activitats adequades per al reforç de les capacitats d’organitzacions i professionals actius en els sectors creatius i culturals. Aquestes activitats s'han de dissenyar específicament per abordar les prioritats escollides de la convocatòria d'una manera eficaç.

Aquestes activitats s’han de formular dins d’un marc estratègic sòlid i estructurar-se en paquets de treball. Un paquet de treball significa una subdivisió important del projecte. Cada paquet de treball va acompanyat d’un objectiu (resultat esperat) i ha d’enumerar les activitats, fites i lliuraments que li pertanyen. (Veure secció 10 - Fites i lliuraments)

Les activitats han de tenir en compte les necessitats dels membres de la xarxa i facilitar la participació dels membres durant tot el projecte. Els detalls sobre això s’han de proporcionar a la secció següent del formulari de sol·licitud: “2.2 Associació i consorci”. En virtut d’aquesta convocatòria, es pot subvencionar a tercers. Per obtenir més detalls sobre l’elegibilitat de les activitats, consulteu la secció 6 (Elegibilitat de les activitats).

La qualitat de les activitats proposades s’avaluarà segons el criteri d’adjudicació “Qualitat del contingut i de les activitats”. Per obtenir més informació, consulteu la secció 9.

Nota: tenint en compte que aquesta convocatòria de propostes està destinada a subvencions d’acció (projectes) i no a subvencions d’explotació: les obligacions legals, com ara reunions del consell, assemblees generals o qualsevol altra activitat reglamentària similar de la xarxa, no són elegibles en aquesta convocatòria.

Impacte esperat

Es donarà suport a prop de 30 xarxes que cobreixen diferents sectors culturals i creatius.

Es pretén que aquesta convocatòria tingui un efecte estructurador en els sectors culturals i creatius (CCS) d’Europa, tot orientant-se cap a les prioritats esmentades. Aquest efecte estructurador hauria de ser tangible per als membres de la xarxa i/o per als CCS en general, i hauria de ser proporcional als objectius i a l’escala del projecte.

El nivell d’impacte esperat s’avaluarà segons el criteri d’adjudicació “difusió”. Per obtenir més informació, consulteu la secció 9.

Calendari indicatiu d’avaluació i acord de subvenció: tal com es descriu al document de la convocatòria.

Publicació de la convocatòria: juny de 2021

Data límit per presentar les sol·licituds: 26 d'agost de 2021 a les 17:00 (hora de Brussel·les)

Període d’avaluació: setembre de 2021

Informació als sol·licitants: octubre de 2021

Signatura de l’acord de subvenció: octubre a desembre de 2021

Plantilles de sol·licitud, orientació i models de contractes de subvenció (MGA):

Plantilla de sol·licitud estàndard
Document de la convocatòria

202 2021 Annual Work Programme for the implementation of the Creative Europe Programme
Model de contracte de subvenció Mono/Multi beneficiari

Més informació