L'Observatori Europeu de l'Audiovisual ha publicat un nou informe sobre producció independent i retenció dels drets de propietat intel·lectual.
Quins són els enfocaments nacionals per definir les productores i la producció independent? Quines són les normes nacionals que regeixen la conservació dels drets d'autoria de les obres?
Actualment no hi ha una definició legal unificada de producció independent o productores independents a Europa. Aleshores, com es defineixen i quines són les normes que regeixen la retenció dels drets d'autoria de la seva obra?
El nou informe Producció independent i retenció dels drets de propietat intel·lectual de l'Observatori Europeu de l'Audiovisual examina la definició de productorses independents a Europa i analitza les normes relatives a la conservació dels seus drets sobre les pel·lícules, sèries i programes que produeixen en concedir llicències de aquestes obres a radiodifusors i serveis audiovisuals sota demanda.
L'estudi ha estat cofinançat per Europa Creativa MEDIA.
Cal destacar que l'informe se centra en els criteris “operatius” d'independència, que fan referència a la propietat i la independència comercial de l'empresa productora en relació amb el proveïdor d'AVMS. Finalment, la propietat de drets secundaris es considera un criteri d'independència de la productora respecte al proveïdor d'AVMS segons la legislació de la UE.
L'informe analitza com s'utilitza aquest criteri de conservació dels drets de propietat intel·lectual a les lleis nacionals. A la pràctica, només un terç dels països estudiats inclouen a la seva legislació nacional una referència a la titularitat de "drets secundaris" o drets de propietat intel·lectual com a criteri per definir la independència d'una productora en relació amb un proveïdor d'AVMS.
Aquest capítol conclou amb una mirada a com s'apliquen les normes sobre la conservació dels drets de propietat intel·lectual quan els proveïdors de mitjans de servei públic encarreguen el contingut. En aquest cas, s'esmenten expressament les normes que regulen la retenció dels drets secundaris per part de la productora i se'n determinen clarament els requisits previs.
El capítol quatre de l'informe ofereix resums detallats dels 27 Estats membres de la UE més del Regne Unit. Per a cada país, els autors proporcionen la definició nacional de productora o producció independents. També detallen les normes nacionals per a la cessió i la retenció de drets de propietat intel·lectual a cada país. Un resum de lectura obligada dels enfocaments nacionals per definir les productores i la producció independent, així com les normes relatives a la conservació dels drets de propietat intel·lectual als 27 països de la UE més el Regne Unit.
Consulteu i descarregueu-vos l'informe.
L'Observatori Europeu de l'Audiovisual, que forma part del Consell d'Europa a Estrasburg, ha publicat una nova edició del seu informe anual sobre els principals actors audiovisuals a Europa. Aquest informe, Top players in the European audiovisual industry - ownership and concentration, ha estat redactat per Laura Ene Iancu, analista del Departament d'Informació de Mercats de l'Observatori.
L'informe pretén il·luminar l'estructura de la indústria audiovisual a Europa en termes d'ingressos, així com altres indicadors de rendiment específics dels segments clau del mercat audiovisual. L'anàlisi proporciona instantànies dels principals agents AV i explora la concentració, l'estatut i l'origen de la propietat per ingressos, subscripcions a AV de pagament, nombre de serveis AV, audiències de televisió i nombre de títols de ficció televisiva. També ofereix visions transversals als actors actius en més d'un segment de mercat.
Aquesta 3a edició de l'informe presenta casos pràctics que il·lustren la diversitat dels paisatges audiovisuals nacionals a Europa.
A l'informe s'inclouen enllaços de descàrrega a totes les llistes principals en format Excel i tots els rànquings inclouen més dels 20 primers agents líders de cada segment específic del mercat AV que es presenten a les pàgines de l'informe. L'anàlisi d'ingressos d'aquest informe cobreix el període del 2016 al 2022.
L'informe constata que a finals de 2022:
Els 100 millors players d'Europa
Els ingressos operatius acumulats dels 100 primers grups audiovisuals d'Europa van créixer el doble el 2022 (+23% respecte al 2016) que els ingressos per serveis audiovisuals del mercat global i a un ritme superior al de la inflació mitjana.
L'evolució acumulada dels 100 primers ingressos va ser majoritàriament orgànica, amb un 90% del creixement representat pel sector privat i concentrat gairebé íntegrament en els 20 primers grups privats. Només els reproductors SVOD purs, com Netflix, Amazon Prime Video, DAZN i Apple TV+ van alimentar la dinàmica dels 100 millors jugadors. Els seus ingressos acumulats es van multiplicar per 6 el 2022 respecte al 2016. En contrast amb l'evolució global dels segments de mercat tradicionals, entre els 100 primers, els ingressos dels actors principalment tradicionals també van registrar un augment (+14% respecte al 2016) impulsat principalment per Warner Bros Discovery, Paramount, Comcast's Sky, Disney, Vodafone i Deutsche Telekom. En part, aquesta evolució també es podria explicar per una dinàmica més forta en els fluxos d'ingressos generats fora de l'activitat dels serveis AV tradicionals.
Ingressos operatius consolidats dels 100 principals grups europeus actius en el negoci de vídeo. Sobre la base del millor esforç, per als jugadors de telecomunicacions i les centrals dels EUA, l'anàlisi cobreix principalment els ingressos derivats dels segments de mitjans i producció. Grups no inclosos: 1) grups que ofereixen principalment serveis de telecomunicacions sense detalls sobre els ingressos per vídeo; 2) grups actius principalment en la distribució d'obres audiovisuals; 3) grups de ràdio no actius en el negoci del vídeo; 4) grups que ofereixen facilitats de transmissió de serveis audiovisuals; 5) cadenes de cinema; 6) grups actius principalment en el joc.
Font: Observatori Europeu de l'Audiovisual
Aquests avenços van veure que la quota privada en general i el pes dels EUA en particular van augmentar el 2022 respecte al 2016.
Entre els 100 millors jugadors, els grups privats van veure com el seu pes d'ingressos acumulat augmentava fins al 73% el 2022 (+4% respecte al 2016). Les emissores van prendre la part del lleó (68%), seguides de les companyies impulsades per telecomunicacions (20%) i els jugadors de SVOD pur (12%). Els ingressos del sector privat van ser bancaritzats gairebé a parts iguals tant pels actors europeus com pels EUA.
El pes dels interessos nord-americans en els 100 primers ingressos va augmentar fins al 36% el 2022 (+5% respecte al 2016) a causa de l'augment dels jugadors SVOD purs, però també dels serveis SVOD d'emissores recolzades pels EUA com Sky, Paramount+ , HBO Max i Disney+. Fins al 70% dels interessos nord-americans van ser acumulats per les emissores i el 25% per plataformes SVOD pures. Sky només va representar un terç dels ingressos acumulats pels jugadors recolzats pels EUA.
Els nivells de concentració es van mantenir pràcticament iguals entre els 100 principals grups europeus d'AV per ingressos operatius durant el període analitzat. Els 20 primers jugadors van acumular el 2022 el 73% dels ingressos dels 100 primers, un lleuger augment respecte al 71% registrat el 2016. Pel que fa a les consolidacions entre els actors privats ja presents al top 100, i al creixement orgànic, els forts s'estan reforçant.
Reproductors de televisió de pagament i SVOD a Europa
L'estructura del mercat de la televisió de pagament es va mantenir sense canvis el 2022 pel que fa als nivells de concentració, la participació privada i els interessos dels EUA, en comparació amb l'any anterior.
Els players impulsats per les telecomunicacions (és a dir, els empaquetadors/distribuïdors) a diferència dels players impulsats per l'edició del ram de serveis AV, van representar de manera acumulada més del 70% de les subscripcions de televisió de pagament el 2022. Això fa que el negoci de la televisió de pagament a Europa sigui principalment europeu ( 81%) i gairebé totalment representat pel sector privat (95%). Amb els 10 principals operadors que acumulaven el 60% de les subscripcions a finals de 2022, el mercat de la televisió de pagament es va mantenir molt concentrat.
SVOD, el segment de mercat amb la quota més alta d'interessos dels EUA (84%) i privats (99%), també va ser el més concentrat, amb el 90% de les subscripcions tancades acumuladament a les 10 principals plataformes OTT a finals de 2022. , el nivell de concentració entre els tres primers players va baixar el 2022 en comparació amb el 2021 a causa de l'estancament de les noves incorporacions registrades per SVOD, Netflix i Amazon.
Això va passar amb el teló de fons de l'escalada dels streamers més petits, principalment les plataformes de les potències nord-americanes (és a dir, Paramount, WBD i Disney), que van veure augmentar les seves subscripcions acumulades un +68% el 2022 respecte al 2021. Amb les subscripcions OTT signades a les emissores europees registrant també una dinàmica elevada (+41% el 2022 respecte al 2021), el pes global de les emissores va augmentar un 9% (fins a un 40% el 2022), mentre que la quota de mercat de les plataformes SVOD pura va baixar fins al 57% el 2022 (per -8% respecte al 2021).
Quan es van considerar totes les subscripcions signades als principals grups que posseïen, en lloc de només distribuir, almenys un canal de televisió de pagament destacat o una plataforma SVOD el 2022, les potències nord-americanes van aportar més de la meitat de l'increment acumulat per les categories de jugadors que van registrar creixement. Això va fer que el pes de les potències nord-americanes va augmentar fins al 21% el 2022, afegint un +6% a la seva quota de mercat respecte al 2021.
Nota: per als grups de telecomunicacions, només s'han considerat les subscripcions SVOD; a diferència de les emissores, les Telcos no posseeixen canals destacats de televisió de pagament, només participen en la seva distribució.
Font: Observatori Europeu de l'Audiovisual
Mercat audiovisual paneuropeu vs. nacional
Els grups audiovisuals a Europa són molt heterogenis pel que fa a la seva cartera d'activitats. A més, adapten el desplegament de la seva cartera a les realitats del mercat de cada territori nacional on operen.
La conseqüència d'aquesta diversitat de doble capa és un ampli palet d'estructures de mercat audiovisual que van d'un país a un altre i molt diferents de la mitjana paneuropea. Això es tradueix en nivells de concentració específics per a cada país, participació de PSM i interès dels EUA per a un segment de mercat audiovisual concret.
Exemples de mercats audiovisuals nacionals: Romania, Països Baixos i Finlàndia
Consulteu i descarregueu-vos l'informe complet
L'Observatori Europeu de l'Audiovisual ha publicat una anàlisi en profunditat de les diverses mesures dutes a terme al voltant d'Europa per protegir els infants de mirar continguts nocius en plataformes de vídeo compartit (VSPs).
La protecció dels menors a les plataformes de vídeo compartit (VSPs): verificació d'edat i control parental.
Com pot la llei europea assegurar que els infants i els i les menors no mirin continguts perjudicials a les pantalles?
La Directiva de Serveis de Comunicació Audiovisual (AVMSD) és el text legal que conté les mesures de seguretat concretes (més específicament la part sobre la protecció de menors a les VSPs es pot trobar sota l'article Article 28B de la revisada AVMSD).
El nou informe de l'Observatori Europeu de l'Audiovisual examina així les provisions de la llei europea i mira les diferents solucions trobades i implementades als diversos estats membres de la UE i al Regne Unit. Destaquem que aquest estudi ha estat cofinançat per Europa Creativa MEDIA.
Seguint el sumari executiu i la nota de metodologia, el capítol tres de l'informe proporciona una anàlisi comparativa de les diferents formes en què els estats membres de la UE i el Regne Unit han inclòs les provisions de l'AVMSD a la seva pròpia legislació nacional.
Els temes tractats inclouen l'edat d'ús de les VSP i la verificació d'edat, per exemple. Els diversos sistemes de control parental que han estat desenvolupats també han estat llistats i analitzats: funcions de monitorització, bloqueig de contingut i mecanismes de filtratge, limitació de temps en pantalla i funcions de missatgeria directa o puntuació de contingut. El capítol es tanca amb una mirada cap a les mesures de protecció específiques per a VSP d'adults que han de tenir una obligació especial de prevenir els infants a l'hora d'accedir al contingut. Els autors també analitzen les diferents mesures referents als videobloggers.
Per part seva, el capítol quatre de l'informe tracta de recopilar els detalls dels 27 Estats membres de la UE més el Regne Unit. Per a cada país, els autors se centren en la transposició nacional de l'AVMSD i miren els diferents tipus de mesures dutes a terme per les plataformes de vídeo compartit. El capítol també proporciona una llista de totes les VSP sota la jurisdicció de cada autoritat reguladora nacional de mitjans audiovisuals.
El nou informe de l'Observatori Europeu de l'Audiovisual es complementa amb vuit taules útils, país per país, que sumaritzen de manera tabular les diferents troballes de l'informe.
La informació ha estat recopilada a través d'una xarxa d'experts nacionals per després ser analitzada i estructurada per l'equip de l'Observatori esmentat juntament amb els experts coordinadors Ivana Kostovska, Vrije Universiteit Brussel i Sally Broughton Micova de la University of East Anglia.
Consulteu l'informe complet.
L'Observatori Europeu de l'Audiovisual ha publicat el nou informe 'Mesures d'accessibilitat implementades pels proveïdors d'AVMS per a persones amb discapacitat'.
Aquest informe analitza en profunditat les diferents mesures adoptades arreu d'Europa per millorar l'accés de les persones amb discapacitat a pel·lícules, sèries i programes de TV.
L'estudi ha estat cofinançat per la Comissió Europea sota Europa Creativa MEDIA.
Aquest nou informe examina les disposicions de la legislació europea i nacional i analitza les diferents solucions trobades i implementades pels diferents proveïdors de serveis establerts als Estats membres de la UE.
Després del resum executiu i la nota metodològica, el capítol tres ofereix una visió general completa de l'estat de la situació a la UE pel que fa a l'aplicació de les mesures d'accessibilitat en virtut de l'article 7 de la LMAV (2018). El nivell de transposició a Europa varia molt d'un país a un altre, des de la transposició literal fins a una regulació més expansiva, passant molt més enllà. En aquest capítol es defineixen les diferents mesures actualment en pràctica i s'examina la seva implementació als diferents Estats membres de la UE. Els autors també examinen com les autoritats reguladores nacionals han desenvolupat les diferents mesures, sovint en col·laboració amb els mateixos proveïdors de serveis de mitjans audiovisuals, com ara les plataformes VOD, per exemple. El capítol conclou amb una informació molt pràctica sobre les mesures d'accessibilitat: s'expliquen les obligacions d'informació relatives a aquestes mesures a les diferents ANR, es descriu la definició d'un punt de contacte per als consumidors amb discapacitat i l'informe fins i tot analitza les normes de difusió d'informació d'emergència (com ara desastres naturals, etc.).
El capítol quatre ofereix resums detallats dels països dels 27 Estats membres de la UE. Per a cada país, els autors detallen les seves conclusions clau, així com el marc legal i una visió general de les normes nacionals. Acaben amb exemples pràctics de com cada país i els seus proveïdors de serveis de mitjans audiovisuals apliquen aquestes normes en benefici de les persones amb discapacitat.
Aquest informe es completa amb set taules, país per país, molt útils que resumeixen en forma de taula les diferents conclusions d'aquest informe.
La informació ha estat recollida a través d'una xarxa d'experts nacionals i analitzada i estructurada per l'equip de l'Observatori amb l'experta coordinadora Abigail Rekas, de la Universitat de Galway.
Una lectura obligada de les normes de l'Europa actual que tenen com a objectiu millorar l'accessibilitat a pel·lícules, sèries i programes TV per a persones amb discapacitat.
L'Observatori Europeu de l'Audiovisual ha publicat el nou informe 'Guionistes i directors/es de cinema i ficció TV/SVOD: xifres 2015-2022 '.
Aquest informe ofereix una anàlisi dels/de les guionistes i directors/es de pel·lícules de cinema europees i de ficció de TV/SVOD produïdes a Europa entre 2015-2022.
Entre les dades clau figuren les següents:
Podeu consultar i descarregar-vos l'informe complet.
L'Observatori Europeu de l'Audiovisual ha publicat el nou informe 'Pel·lícules a les pantalles europees: una anàlisi comparativa de l'oferta cinematogràfica als cinemes, en VoD i a la TV'.
Aquest informe ofereix una anàlisi de l'oferta de pel·lícules als cinemes, a la televisió i al vídeo a la demanda a la Unió Europea l'any 2022.
Les dades clau inclouen:
Podeu consultar i descarregar-vos l'informe complet.
L'Observatori Europeu de l'Audiovisual acaba de publicar l'informe 'Obres audiovisuals a la televisió a Europa (edició 2023)'.
Aquest informe ofereix una anàlisi de l'oferta de pel·lícules i continguts televisius l'any 2022 aportada per una mostra de 1.331 canals de televisió europeus i també ofereix una visió de les evolucions entre 2018 i 2022.
Entre les dades clau figuren les següents:
Consulteu i descarregueu-vos l'informe complet.
L'Observatori Europeu de l'Audiovisual ha pulicat l'informe Dones professionals a la producció europea de ficció TV/SVoD (xifres de 2015-2022).
Aquest informe ofereix una anàlisi de la desigualtat de gènere per a 6 categories de personal fora de pantalla: direcció, guió, producció, direcció de fotografia, composició musical i edició i dades per als papers principals.
Les troballes clau inclouen:
El 2022, la proporció de dones professionals en la producció de ficció televisiva i SVOD era del 28%. La baixa quota és el resultat de tres factors acumulats:
o Una baixa proporció entre la població activa de professionals;
o Menys tasques per a dones professionals;
o Treball compartit amb més freqüència amb altres professionals (p. ex., dones guionistes que coescriuen més sovint que els seus homòlegs masculins).
Les dones professionals semblen estar més representades en categories de personal on treballen conjuntament diversos professionals, com és el cas de productores i guionistes. Per contra, quan el càrrec és generalment ocupat per un sol professional (per exemple, directors o directors de fotografia), les dones solen estar més infrarepresentades.
Consulteu l'informe complet des d'aquest enllaç.
L'Observatori Europeu de l'Audiovisual ha publicat el nou informe "Retribució justa dels autors i intèrprets audiovisuals en els contractes de llicència", que analitza com la legislació europea pot garantir un tracte just per als autors/es i intèrprets al sector audiovisual.
Després de les vagues de guionistes i intèrprets que van afectar Hollywood a partir de mitjans del 2023, aquest nou informe analitza les diferents lleis europees que tenen com a objectiu garantir una remuneració justa per a les nostres forces creatives. Com les aplica cada país?
Aquest nou informe - Retribució justa dels autors i intèrprets audiovisuals en els acords de llicència - de l'Observatori Europeu de l'Audiovisual examina com la Directiva de la UE 2019/790 sobre drets d'autor i drets relacionats en el mercat únic digital (Directiva CDSM) pretén reforçar la posició dels autors/es i Intèrprets a l’hora de llicenciar els seus drets exclusius per a l’ús de les seves obres o actuacions. L'informe analitza els enfocaments adoptats pels Estats membres per fer front a aquests reptes en implementar aquesta directiva, que es va adoptar el 2019 i que s'havia de transposar a la legislació nacional el 2021.
El primer capítol ofereix una visió estructurada de la cadena de valor que implica la creació d'una obra audiovisual, les diferents etapes de producció i els drets associats que s'han de llicenciar, amb especial atenció als nous models de distribució en línia. Passant a examinar els drets econòmics dels autors i intèrprets audiovisuals, els autors examinen la naturalesa dels drets d'autor i els drets connexos, mirant en particular la possible transferència de drets al productor/a. Aquest capítol es tanca fent una ullada als diferents tipus de contractes i retribucions relacionades que són habituals al sector audiovisual europeu actual.
El capítol dos enfoca el marc legal de la UE per a una remuneració justa. Els autors subratllen que un mercat de drets d'autor que funcioni bé necessita dos objectius polítics principals: millorar la falta de transparència en les relacions contractuals i restablir l'equilibri entre el poder de negociació dels diferents socis contractuals. A continuació, aquest capítol aprofundeix en el capítol 3 del títol IV de la Directiva CDSM i les diferents disposicions que conté sobre la remuneració justa i la transparència en els contractes d'explotació i com garantir un bon funcionament del mercat dels drets d'autor.
El capítol tres aprofundeix encara més en la implementació del capítol 3, títol IV de la Directiva CDSM, pel que fa a la cessió de drets al productor, com garantir una remuneració adequada i proporcionada als autors i intèrprets o intèrprets per l'explotació de les seves obres i interpretacions, i obligacions de transparència. Els autors comparen i contrasten diferents enfocaments en set estats membres de la UE: Alemanya, França, Bèlgica, Hongria, Països Baixos, Eslovènia i Espanya. A l'annex d'aquesta publicació es fa una anàlisi detallada del marc normatiu vigent a cadascun d'aquests estats membres.
El capítol quatre analitza el paper de la negociació col·lectiva per garantir una major transparència en els acords contractuals i una remuneració justa per als creadors del sector audiovisual. Ofereix una visió general dels diferents mecanismes previstos a nivell nacional amb aquesta finalitat. L'informe analitza especialment els convenis col·lectius, que s'examinen aquí a la llum del dret europeu de la competència, i les organitzacions de gestió col·lectiva, el paper i el funcionament dels quals es descriuen. Els autors fan una ullada pràctica a exemples d'exploració de convenis col·lectius i la seva aplicació a Alemanya, Suècia, Dinamarca, Polònia, França, Itàlia, els Països Baixos i els Estats Units.
El capítol cinc passeja el lector per la jurisprudència recent de la UE en aquest camp. Tot i que la transposició tardana de la Directiva CDSM a molts estats membres encara no permet una jurisprudencia abundant, alguns conceptes clau relacionats amb una remuneració adequada i proporcionada ja fa temps que són considerats pels tribunals nacionals i internacionals, que s'examinen aquí.
Els autors conclouen subratllant “com de central és la qüestió de la remuneració justa dels creadors a l'àmbit mundial, en particular en el context de les plataformes d'streaming, amb l'objectiu de donar suport a la vitalitat i la sostenibilitat del sector cinematogràfic i audiovisual”.
Un nou informe gratuït de lectura obligatòria per entendre com la legislació de la UE pretén aconseguir un acord de remuneració just per als autors/es i intèrprets audiovisuals que treballen a les indústries audiovisuals europees actuals.
Consulteu i descarregueu-vos el nou informe "Retribució justa dels autors i intèrprets audiovisuals en els contractes de llicència" de l'Observatori Europeu de l'Audiovisual.
L'Observatori Europeu de l'Audiovisual ha publicat un nou informe sobre Continguts d'interès públic en plataformes audiovisuals: accés i localització.
Aquesta nova anàlisi legal explora el lloc que ocupen els continguts d'interès públic i analitza com la llei europea de mitjans en pot salvaguardar l'accessibilitat.
Què considerem contingut audiovisual posat a la disposició de l'interès públic? I com garanteix la legislació europea sobre mitjans que es pugui trobar i accedir a aquest contingut a l'actual tsunami mediàtic d'informació, pel·lícules i programes a totes les plataformes? I en particular, en un context comercial on hi ha lluita pel temps, l'amplada de banda i l'espectre pot "eliminar" les preocupacions d'interès públic?
Aquest nou informe, preparat per l'organització associada a l'Observatori, IVIR, explora la situació actual pel que fa a la legislació de mitjans vigent.
El capítol 1 analitza les dificultats que suposa proporcionar una definició precisa del terme "contingut d'interès públic" en vista de les enormes variacions entre les diferents categories del públic general. Un desafiament també rau en el fet que "l'interès públic no és simplement allò que interessa al públic”.
El capítol 2 es concentra en les iniciatives del Consell d'Europa per protegir i promoure continguts d'interès públic a les diferents plataformes. El Tribunal Europeu de Drets Humans s'ha ocupat de casos relacionats amb la llibertat d'expressió i el dret del públic a ser informat des del 1970. El Comitè de Ministres del Consell d'Europa també ha proporcionat orientació pràctica sobre com garantir-ne la disponibilitat, l'accessibilitat i la capacitat de trobar continguts d'interès públic als diferents mitjans i plataformes.
El capítol 3 analitza la legislació de la Unió Europea relativa a aquest camp. Els autors analitzen els diversos instruments legals vigents importants: l'European Electronic Communications Code, l'AVMSD, la llei de Serveis Digitals i la proposta de llei European Media Freedom Act. Tots aquests pilars de la legislació europea sobre mitjans contenen disposicions relatives a la importància de la disponibilitat de continguts d'interès públic. Pel que fa a les dues incorporacions més recents, la DSA i la proposta EMFA, s'assenyala que hi ha hagut un canvi legislatiu que ha canviat l'enfocament cap al lliurament de contingut en línia, a l'autonomia dels usuaris per accedir al contingut, així com un replantejament de l'accessibilitat com a remei a la desinformació. De fet, l'EMFA considera el contingut d'interès públic com un possible "antídot" contra la desinformació, la manipulació i les interferències estrangeres.
El capítol 4 analitza com els diferents mercats de mitjans aborden les obligacions de posar a disposició continguts d'interès públic a la llum dels interessos econòmics molt clars en joc. Els autors expliquen l'economia de la prominència, fonamental per a la provisió de continguts d'interès públic. En el panorama mediàtic actual, el recurs escàs és en realitat el temps que miren els ulls, atesa la gran oferta de contingut disponible per als espectadors. Com a resultat, ha sorgit un veritable "mercat de protagonisme" (incloses les tècniques de lliurament o la posició a les guies de programació, el protagonisme de les aplicacions a les botigues d'aplicacions, etc., que ajuden a garantir que el contingut sigui vist ).
Els capítols 5 i 6 se centren en públics molt específics que mereixen una atenció i protecció especials: les minories nacionals i els infants. Aquest informe explora la regulació nacional i internacional que té com a objectiu garantir continguts mediàtics pluralistes i promoure l'alfabetització mediàtica dins d'aquests grups d'audiència específics. Pel que fa a les minories nacionals, els autors conclouen que l'accés a continguts d'interès públic pot servir a objectius socials concrets, com ara promoure el diàleg i la comprensió entre grups, la participació inclusiva en el debat públic i la prevenció de conflictes.
El capítol 7 tracta de l'especificitat dels mitjans d'informació locals i regionals. L'informe subratlla els valors particulars d'aquests canals d'informació que transmeten continguts d'interès públic, ja que "exerceixen un paper en una sèrie de fronts, que van des de proporcionar informació fiable (en temps de crisi o d'un altre tipus) fins a apropar esdeveniments o qüestions democràtiques importants als àmbits regionals o població local."
El capítol 8 se centra en els mitjans de comunicació de servei públic. L'informe analitza com la legislació i les polítiques europees vinculen els mitjans de servei públic amb el contingut d'interès públic, i el paper dels mitjans de servei públic a l'hora de garantir l'accés i la capacitat de trobar continguts d'interès públic. Es destaca especialment la feina del Consell d'Europa i de la Unió Europea.
En conclusió, aquest informe completa aquesta anàlisi extremadament reflexiva del contingut d'interès públic amb el comentari següent: "Diferents grups de la societat, o diferents sectors del públic, poden tenir diferents necessitats quan es tracta de trobar, accedir i utilitzar contingut d'interès públic. La regulació i les polítiques d'àmbit europeu i nacional han de garantir que el contingut d'interès públic no només sigui de naturalesa general i respongui a les necessitats del públic en un sentit ampli, sinó que també estigui prou diferenciat per satisfer les necessitats dels grups constituents del públic ampli."
Consulteu l'informe complet.
L'Observatori Europeu de l'Audiovisual ha publicat un nou informe sobre dones professionals en actiu a la indústria cinematogràfica europea.
Només el 26% dels directors de cinema europeu són dones.
Aquest informe proporciona una descripció general de la disparitat de gènere dins dels professionals del cinema treballant a la producció europea de cinema.
L'anàlisi inclou professionals que hagin treballat, almenys, en un llargmetratge europeu en un dels rols claus següents:
A més, l'informe explora la composició de gènere d'equips de professionals i identifica el percentatge de pel·lícules realitzades per equips més femenins.
Punts clau del període 2018-2022:
1. Les dones encara estan poc representades als sectors clau:
Les dones encara representen una minoria dels professionals del cinema treballant en rols clau darrere de les càmeres. Per exemple, entre el 2018 i el 2022, les dones només van representar el 26% de tots els directors de llargmetratges de cinema. La bretxa de gènere ha estat més pronunciada entre els directors de cinema europeu.
La proporció de gènere sembla estar més equilibrada “a la pantalla”, ja que les actrius representen el 41% de tots els actors professionals que protagonitzen almenys un paper principal en una pel·lícula.
2. La presència femenina als equips de filmació va en augment:
En tots els rols observats, la proporció de dones entre els professionals en actiu ha progressat lentament durant el període analitzat, amb diferències significatives entre els països europeus.
3. Les dones van treballar en menys pel·lícules i van treballar en equips amb més freqüència que els homes:
Més enllà d'examinar la representació de les dones a la força laboral, l'estudi investiga patrons de treball específics de gènere en els equips de producció cinematogràfica.
Durant el període estudiat, els nivells mitjans d'activitat registrats per dones professionals van ser lleugerament inferiors als dels seus homòlegs masculins. Això va ser cert per a tots els rols professionals a la mostra de l'estudi, excepte els muntadors de pel·lícules. Prenent l'exemple dels directors, només el 22% de les dones de la mostra van dirigir més d'una pel·lícula entre el 2013 i el 2022, davant del 28% dels homes.
L'estudi també va descobrir que les dones tendien a treballar en equip amb altres col·legues al mateix rol amb més freqüència que els homes. Per tant, era menys probable que les dones professionals fossin les úniques professionals acreditades en un paper determinat en una pel·lícula.
Això es pot observar especialment entre els guionistes, rol en què és comú que diversos professionals treballin en equip. Només el 33% dels llargmetratges van ser escrits per una sola guionista, davant del 43% de les pel·lícules escrites per un sol guionista. A més a més, les dones professionals tenien més probabilitats que els homes de treballar en equips mixtos. Pel que fa als llargmetratges coescrits per almenys una guionista, el 86% van ser escrits en col·laboració amb almenys un company home.
4. La presència d'una dona com a codirectora de cinema està lligada a una representació femenina més gran en els equips de filmació:
Considerant els papers fora de camp, la presència femenina mitjana per pel·lícula en cada categoria professional va ser més gran en les pel·lícules codirigides per almenys una dona que en les pel·lícules en general. Per exemple, per a les pel·lícules dirigides per almenys una dona, la proporció mitjana de guionistes per pel·lícula va ser del 77% (en comparació del 28% per a les pel·lícules en general). Aquesta xifra va ser del 48% si se n'exclouen les pel·lícules escrites i dirigides per la mateixa persona.
Es va observar una correlació positiva entre la presència d'almenys una codirectora i un augment en la participació femenina mitjana general a tot tipus de pel·lícules.
5. El documental és el gènere cinematogràfic amb més presència femenina:
En tots els rols de l'equip, la proporció mitjana de dones professionals per pel·lícula va ser més sòlida als documentals que en altres gèneres cinematogràfics. No obstant això, en considerar únicament les pel·lícules codirigides per almenys una dona, la presència femenina mitjana per pel·lícula als equips de filmació va ser comparativament estable en tots els gèneres cinematogràfics.
Consulta l'informe complet des d'aquest enllaç.
L'Observatori Europeu de l'Audiovisual ha publicat un nou informe sobre guionistes i directors/es de llargmetratges de cinema o d'obres de ficció europees per a TV/SVoD (amb xifres de 2015 a 2021).
Al voltant del 50% dels directors/es de ficció per a TV/SVoD també han dirigit, com a mínim, un llargmetratge de cinema.
Entre algunes de les claus recollides per l'informe figuren:
Consulteu l'informe complet.
L'Observatori Europeu de l'Audiovisual ha publicat el nou informe Accessibilitat de continguts audiovisuals per a persones amb discapacitat, que explora les maneres com la legislació internacional i europea, així com els diferents enfocaments nacionals, poden ajudar a millorar l'accessibilitat als continguts audiovisuals per a les persones amb discapacitats.
Atès que aproximadament un de cada quatre europeus adults té una discapacitat a llarg termini, és hora de buscar mesures internacionals i europees per garantir que puguin gaudir dels continguts favorits en les millors condicions possibles.
El capítol 1 de l'estudi estableix l'escenari amb una tipologia útil de les diverses discapacitats reconegudes i les mesures relacionades. Els autors exploren les implicacions de la ceguesa i la vista parcial, la sordesa o la pèrdua auditiva, així com les discapacitats cognitives, per exemple, i la relació amb l'ús dels serveis de mitjans audiovisuals.
El capítol 2 detalla les diverses mesures de les Nacions Unides per millorar els drets de les persones amb discapacitat. L'informe analitza mesures generals com ara la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de les persones amb discapacitat i l'estratègia d'inclusió de la discapacitat de les Nacions Unides. Aquest capítol també s'hi acosta per observar específicament el marc de la Unió Europea.
El capítol 3 s'endinsa en la transposició nacional d'aquestes disposicions i proporciona una visió general de la situació actual a la UE. Aquest capítol també proporciona casos valuosos d'estudi de vuit països europeus molt diferents i els seus diversos enfocaments per millorar les mesures d'accessibilitat.
El capítol 4 analitza la Directiva InfoSoc i els articles específics que tenen en compta aquesta qüestió. Un cop més, els autors examinen com s'han transposat aquests textos a nivell nacional a la UE i també aporten les perspectives de les parts interessades sobre els diversos tipus d'implementació. Els autors de l'informe també plantegen qüestions sobre el finançament públic de les mesures d'accessibilitat.
El capítol 5 mira les mesures d'accessibilitat al contingut audiovisual que han estat desenvolupades i implementades a nivells nacionals via auto o co-regulació per les diverses branques de la indústria com els difusors de televisió o els serveis de vídeo sota demanda. També s'exploren altres iniciatives no legislatives per ajudar les persones amb discapacitat a accedir a continguts audiovisuals, com el grup d'experts de l'EBU, les iniciatives LEAD-ME i EasyTV.
El capítol 6 ofereix un resum de l'estat de les mesures d'accessibilitat a Europa. De fet, la revisió del 2018 de l'AVMSD va augmentar el nivell de compromís dels països de la UE per “garantir, sense demores indegudes, que els serveis proporcionats pels proveïdors de serveis de mitjans audiovisuals sota la seva jurisdicció es facin contínuament i progressivament més accessibles per a les persones amb discapacitat”. Es va sol·licitar als Estats membres que informessin la Comissió Europea a finals del 2022, i els resultats d'aquesta consulta s'inclouen en aquest informe.
A principis del 2024 es publicarà una altra anàlisi de l'Observatori Europeu de l'Audiovisual sobre les mesures d'accessibilitat a Europa. El proper any s'analitzarà també un factor determinant per millorar les mesures d'accessibilitat (l'ús de la intel·ligència artificial).
Consulteu l'informe complet.
Europa Cinemas, la xarxa de sales compromesa amb el cinema europeu, ha presentat el seu informe Facts & Figures 2022.
Europa Cinemas, que compta amb el suport d'Europa Creativa MEDIA, va néixer el 1992 i actualment inclou 1.221 cinemes i 3.060 pantalles a 744 localitats de 38 països (dades de maig de 2023).
Amb dades proporcionades pels cinemes adherits, l'informe apunta xifres rellevants.
El 2022 l'assistència al cinema a la Unió Europea va augmentar un 64% respecte al 2021 (de 320 milions a 525,8 milions d'entrades venudes).
Al llarg de l'any esmentat, els cinemes d'Europa Cinemas van generar més de 29,14 milions d'entrades venudes per a pel·lícules europees. D'aquesta xifra, un total de 12,85 milions d'entrades van ser per a films que no s'exhibien als països nadius.
Pel que fa a projeccions de la xarxa, hi va haver 1,68 milions de projeccions de pel·lícules europees (de les quals 830.000 van ser de cintes europees no nacionals).
El 2022, el total d'entrades de cinema venudes pels complexos d'exhibició de la xarxa és de 52,3 milions (una xifra molt superior als 30,6 milions que es van assolir el 2021 encara en pandèmia).
Perfil dels cinemes de la xarxa Europa Cinemas (2022):
El 29% de les ciutats on està establerta la xarxa té entre 100.000 i 500.000 habitants mentre que un 26% té menys de 50.000 habitants. Un 12% de les ciutats amb cinemes Europa Cinemas té entre 50.000 i 100.000 habitants, un 15% en té entre 500.000 i un milió mentre que un 18% en té més d'un milió.
Les pel·lícules més vistes a la xarxa Europa Cinemas (2022):
En el primer lloc del rànquing de les cinquanta pel·lícules europees més vistes al llarg de l'any passat als cinemes de la xarxa figura la cinta sueca amb suport MEDIA a la distribució 'El Triángulo de la Tristeza', de Ruben Östlund (1.133.774 entrades a 825 cinemes de 560 ciutats de 32 països).
El 2022 figuren també al rànquing títols europeus també amb ajut MEDIA com 'La peor persona del mundo', de Joachim Trier (segon lloc), 'Un paso adelante', de Cédric Klapisch (tercer lloc), la coproducció Espanya-Argentina 'Competencia Oficial', de Mariano Cohn i Gastón Duprat (quart lloc) i 'Dios mío, pero ¿qué nos has hecho?', de Philippe de Chauveron (cinquè lloc).
Al Top 15 d'aquest any trobem cinc films espanyols que compten igualment amb el suport financer del Subprograma MEDIA d'Europa Creativa. A més de 'Competencia Oficial', altres films com 'Madres Paralelas', de Pedro Almodóvar, 'El buen patrón', de Fernando León de Aranoa, 'As Bestas', de Rodrigo Sorogoyen i 'Alcarràs', de Carla Simón (llocs 8, 9, 10 i 12 dels més vistos de l'any als cinemas de la xarxa Europa Cinemas, respectivament). Superen en posició altres destacades estrenes europees amb suport MEDIA com 'Close', de Lukas Dhont, 'La emperatriz rebelde', de Marie Kreutzer, 'Les Il·lusions Perdudes', de Xavier Giannoli o 'EO', de Jerzy Skolimowski, entre d'altres.
Les pel·lícules europees més vistes a la xarxa Europa Cines a l'Estat espanyol:
'As Bestas', de Rodrigo Sorogoyen; 'Alcarràs', de Carla Simón; 'Los renglones torcidos de Dios', d'Oriol Paulo; 'Cinco Lobitos', d'Alauda Ruiz de Azúa; 'La peor persona del mundo', de Joachim Trier; 'El cuarto pasajero', d'Àlex de la Iglesia; 'En los márgenes', de Juan Diego Botto; 'Modelo 77', d'Alberto Rodriguez; 'El buen patrón', de Fernando León de Aranoa, així com 'Tadeo Jones 3: la tabla esmeralda', d'Enrique Gato, són, segons les dades estimades, els deu films europeus més vistos a l'Estat espanyol en aquestes sales compromeses amb el cinema europeu.
Consulta i descarrega l'informe d'Europa Cinemas Facts & Figures 2022.
La Comissió Europea va presentar, el passat 20 de maig, en el marc del Marché du Film del Festival de Cannes, els resultats de l'informe 'European Media Industry Outlook', sobre l'evolució de la indústria als sectors audiovisual, mediàtic i de videojocs a tota la UE.
Es van revelar noves dades sobre les preferències i el consum de l'audiència, es van explorar les tendències de l'oferta i la demanda i es va informar sobre l'impacte potencial d'aquestes tendències al mercat de mitjans amb els models de negoci.
Recalde va descriure tres impulsors clau des de la perspectiva dels mitjans:
Consulta el vídeo de presentació a continuació.
Descarrega l'European Media Industry Outlook.
24/5/2023
Descarrega l'European Media Industry Outlook
La 13a edició del Fòrum de Coproducció del Festival de San Sebastián, que es durà a terme del 23 al 25 de setembre de 2024, ha obert la convocatòria per rebre projectes audiovisuals d'Europa i Llatinoamèrica amb una durada mínima de 60 minuts i, almenys, el 20% de finançament assegurat. Els projectes europeus hauran de tenir una vinculació expressa amb Amèrica Llatina. La data límit per inscriure-hi projectes és el proper 17 de juny.
El Fòrum de Coproducció Europa-Amèrica Llatina consisteix en la presentació dels projectes seleccionats mitjançant un pitching pregravat i reunions one-to-one entre els qui produeixen i dirigeixen la pel·lícula i potencials sòcies i socis.
El Fòrum coincideix amb els dos works in progress del Festival, adreçats a produccions europees (WIP Europa) i llatinoamericanes (WIP Latam), i suposa un punt de trobada que propicia contactes i acords entre professionals de la indústria cinematogràfica.
Els projectes seleccionats opten a tres guardons: Premi al Millor Projecte, Premi DALE! (Desenvolupament Amèrica Llatina-Europa) i ArteKino International Award. A més, els projectes seleccionats al Fòrum que compleixin els requisits podran participar a la següent edició del Producers Network del Marché du Film del Festival de Cannes.
El Festival seleccionarà un màxim de 20 projectes a partir dels informes elaborats per tres experts: la productora Agustina Chiarino i els programadors i integrants del comitè de Selecció del Festival Esperanza Luffiego i Javier Martín, que també és el delegat de Sant Sebastià per a Amèrica Llatina .
Des de la seva creació el 2012, el Fòrum ha seleccionat 191 projectes, dels quals 98 han estat completats i estrenats comercialment i a festivals com Cannes, Berlín, Venècia, Sundance, Locarno o Sant Sebastià. Per a més informació sobre casos d'èxit de participants en aquesta iniciativa consulteu aquest enllaç.
Premis:
Data límit: 17 de juny de 2024.
Consulta'n les bases.
El Fòrum de Coproducció del Festival de San Sebastián (secció de The Industry Club) compta amb el suport d'Europa Creativa MEDIA.
L'Observatori Europeu de l'Audiovisual tornarà a Cannes aquest any amb dues noves conferències i un estand al Marché du Film (H1 Riviera). L'equip de l'Observatori estarà present a Cannes durant el primer cap de setmana i espera trobar-se amb professionals internacionals del cinema al Palais des Festivals i a la Croisette.
La primera conferència anunciada per l'Observatori examinarà el paper dels cinemes en la promoció d'una indústria cinematogràfica diversa i com donar-hi suport.
Si bé les entrades d'espectadors/es a diversos països gairebé s'han recuperat de la crisi de la COVID-19, les tendències estructurals semblen estar en marxa i la indústria cinematogràfica s'enfronta a grans canvis al mercat, a la societat i al clima. En aquest context, la conferència de l'Observatori d'enguany s'apropa als reptes i oportunitats als quals s'enfronta el sector de la distribució i l'exhibició mitjançant l'anàlisi de l'statu quo de la distribució i exhibició de pel·lícules cinematogràfiques a Europa davant les tendències a llarg termini, tant des d'una perspectiva de mercat com jurídica. El grup d'experts també explorarà el paper de l'explotació cinematogràfica a mig termini (econòmica, cultural i social), així com les seves implicacions en la regulació i les mesures polítiques.
Sota el títol, 'El paper futur de l'explotació cinematogràfica a Europa. Navegant pel canvi: reptes i oportunitats en la distribució i exhibició de pel·lícules europees', la conferència es durà a terme dissabte 18 de maig de 9:30h a 11:30h (CEST) a la zona de conferències del Main Stage (Riviera). L'esdeveniment està obert a totes les acreditacions de Marché, Festival i Premsa. S'hi podrà accedir amb una acreditació per entrar al Palais.
La conferència és un esdeveniment híbrid i també es retransmetrà en directe a la plataforma de YouTube del Marché du Film per a tothom que no participi al Marché. L'idioma de la conferència és l'anglès.
Els ponents ja anunciats per a aquesta primera conferència són: Lucía Recalde, directora adjunta i cap de la Unitat d'Indústria Audiovisual i programes de suport als mitjans, DG Connect; Christof Papousek, CFO de l'empresa múltiplex amb seu a Àustria Cineplexx; i Marlena Gabryszewska, CEO de l'Associació de Cinemas Arthouse de Polònia .
L'Observatori oferirà un context amb intervencions de Martin Kanzler i Sophie Valais, els dos caps de departament adjunts de l'Observatori. El panel d'experts estarà moderat per Gilles Fontaine, cap del Departament d'Informació de Mercats de l'Observatori, i Maja Cappello, Cap del Departament d'Informació Jurídica.
La segona conferència: 'Sessió FOCUS 2024: Tendències clau en el sector cinematogràfic' es durà a terme divendres 17 de maig de 17:00h a 17:45h (CEST) a l'escenari del Palau al nivell -1.
Tots els participants rebran una còpia gratuïta de l'informe anual FOCUS – World Film Market Trends de l'Observatori. L'idioma de la conferència és l'anglès.
Susanne Nikoltchev, directora executiva de l'Observatori, va dir que esperava "explorar els reptes i les oportunitats per a la distribució i exhibició de pel·lícules a Europa amb un panell excepcional aquest any". Va afegir que la sessió FOCUS de divendres "ampliarà Suïssa com a país d'honor de Cannes aquest any".
L'equip de l'Observatori Audiovisual Europeu estarà present a l'estand H1 de la zona Marina/Riviera del Palais des festivals del 14 al 22 de maig.
Contacte: Alison.hindhaugh@coe.int
L'Observatori Europeu de l'Audiovisual ha publicat la nova edició de l'Anuari 2023/2024 amb tendències clau del cinema, la televisió i els serveis VoD.
Es tracta d'una extensa mostra paneuropea que repassa aspectes com ara la creació, la producció, les plataformes audiovisuals, els mercats o els agents principals.
Els seus autors a l'esmentat organisme del Consell d'Europa a Estrasburg (França) són Laura Ene, Manuel Fiorini, Gilles Fontaine, Christian Grece, Martin Kanzler, Amelie Lacourt, Eric Munch, Justine Radel, Agnes Schneeberger, Patrizia Simone i Sophie Valais.
La directora de la publicació és Susanne Nikoltchev, mentre que la supervisió editorial ve signada per Gilles Fontaine.
Consulteu i descarregueu-vos l'informe complet.
TFL Coproduction Fund és un fons de Torino Film Lab que, gràcies al suport d'Europa Creativa MEDIA, dona suport a coproduccions entre productors/es europeus/es i coproductors/es internacionals. La data límit per presentar-hi projectes és el 13 de març de 2024.
Aquesta subvenció dona suport de fins a 50.000 euros i es combina amb tutories per donar suport a pel·lícules en etapa avançada de desenvolupament. El fons està orientat a projectes de llargmetratge de ficció, documental creatiu i animació de més de 60 minuts. Han de ser coproduccions entre productores de països pertanyents a Europa Creativa MEDIA i països que no participen a MEDIA.
Les quotes de coproducció requerides són:
A més, aquest fons té l'objectiu d'acompanyar els equips dels projectes als passos finals del viatge cap a la producció. Així, es combinen lajuda financera amb sessions de formació.
Consultories i Meeting Event:
Els projectes premiats rebran assessories personalitzades dels experts internacionals de la indústria. Les consultories es decideixen segons l'equip de producció de la pel·lícula segons les necessitats del projecte. Alguns exemples de les tutories proporcionades als projectes: guió, cinematografia, VFX, disseny sonor, disseny de producció, disseny d'audiències, etc.
També, el projecte tindrà l'oportunitat de participar a l'esdeveniment TFL Meeting, que es duu a terme cada novembre a Torí (Itàlia). Això és per tal que els projectes trobin socis addicionals gràcies al networking i a les reunions one-to-one.
Cada any en aquest esdeveniment hi participen 200 professionals (productors/es, distribuïdors/es, agents de vendes internacionals i representants de festivals de cinema).
El 2024 s'atorgaran dos ajuts a projectes de desenvolupament avançat que prevegin la finalització al novembre del 2025.
Consulteu la descripció completa del fons.
I llegiu les bases completes.
Calendari:
Com presentar-s'hi
El paquet de sol·licitud s'ha d'enviar a través del formulari específic a la plataforma TorinoFilmLab.
La documentació requerida haurà de presentar-se en un sol arxiu PDF, traduït a l'anglès, amb la informació següent:
Sessió de Q&A (preguntes i respostes):
Una sessió de preguntes i respostes per Zoom amb la coordinadora de fons de TFL, Greta Fornari, i l'assessora de fons de TFL, Greta Nordio, es realitzarà el 6 de febrer del 2024 a les 15:00h des d'aquest enllaç.
Per a informació general, contacta amb Greta Fornari a: greta.fornari@torinofilmlab.it
Per a informació sobre aspectes de finançament, contacta amb Greta Nordio a: nordio@torinofilmlab.it
TFL Co-Production Fund de TorinoFilmLab compta amb el suport d'Europa Creativa MEDIA
Europa Creativa ha publicat el Monitoring Report 2021-2022, que descriu com el programa ha contribuït a la recuperació post-Covid dels sectors culturals i creatius, incloses les notícies i els mitjans, alhora que els anima a ser més innovadors, més ecològics i inclusius.
L'informe de seguiment d'Europa Creativa 2021-2022 presenta els resultats de la tasca d'Europa Creativa a través de dades fàcils d'entendre, estudis de casos i cites per mostrar com funciona el programa en benefici dels sectors culturals i creatius i, en definitiva, per a tots els europeus.
Adaptació a reptes intensos
Els primers anys d'implementació del programa plurianual d'Europa Creativa (2021-2027) van ser intensos amb dos reptes immediats principals per abordar que van afectar els sectors culturals i creatius a Europa: la pandèmia de la COVID-19 i la guerra d'agressió russa a Ucraïna.
El programa s'ha adaptat, tot oferint nous programes de suport que ofereixen més oportunitats als artistes, professionals i organitzacions (la majoria són micro o petites organitzacions) per crear, cooperar, innovar i desenvolupar la seva carrera artística i internacional. Els primers resultats mostren la rellevància i l'impacte d'aquest suport per als professionals creatius i les empreses audiovisuals.
El nou programa Europa Creativa es va beneficiar d'un augment pressupostari del 67%, passant dels 1.460 milions d'euros per al període 2014-2020 a 2.440 milions d'euros per al 2021-2027. Un terç d'aquesta suma es va pressupostar per al període 2021-2022 per fer front als reptes que va crear la pandèmia de la COVID-19.
Cultura
El capítol de l'informe dedicat a l'eix de Cultura inclou:
També presenta com les polítiques culturals més àmplies s'entrellacen en la implementació del programa, així com la forma en què la vessant de la cultura aborda les necessitats de determinats sectors específicament.
MEDIA
El capítol dedicat a la branca MEDIA inclou:
Cross-Sectorial
El capítol dedicat a la vessant intersectorial ofereix una visió sobre:
Consulteu l'informe complet des d'aquest enllaç.
El Parlament Europeu està examinant la implementació del programa Europa Creativa amb l'objectiu de millorar-lo encara més. En el marc d'aquest exercici, s'ha elaborat una enquesta, adreçada als beneficiaris del Programa Europa Creativa. La data límit per emplenar-la és el proper 23 de juny.
Els resultats es reflectiran en un informe d'execució.
L'enquesta forma part del projecte de recerca sobre "Programes de finançament de la UE 2021-2027 en cultura, mitjans de comunicació, educació, joventut i esports: primeres lliçons, reptes i perspectives de futur", encarregat a VVA pel Parlament Europeu (PE).
El projecte de recerca té com a objectiu proporcionar als membres de la Comissió de Cultura i Educació (CULT) del PE informació per a quatre informes d'execució en curs sobre els programes de finançament sota les competències del Comitè, a saber: Erasmus+, Europa Creativa, Cos Europeu de Solidaritat i Ciutadans, Igualtat, Drets i Valors (Línia 3).
L'enquesta es completa en uns 20-30 minuts aproximadament i està oberta fins al 23/06/2023.
Cal tenir en compte que, per a cada pregunta, tindreu la possibilitat de respondre per a tots els fons, és a dir, Erasmus+, Europa Creativa, Cos Europeu de Solidaritat i CERV. Només heu de respondre pel programa/programes als quals heu participat.
Aquesta enquesta s'adreça als beneficiaris dels quatre programes.
Si teniu cap pregunta sobre l'enquesta, poseu-vos en contacte amb l'equip de recerca a EU_implementation@vva.it
Tota la informació que proporcioneu, incloses les dades personals facilitades voluntàriament, es tractarà de manera confidencial d'acord amb el Reglament (UE) 2018/1725 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals per part de les institucions, òrgans, oficines i organismes de la Unió i sobre la lliure circulació d'aquestes dades (d'acord amb el 'Reglament núm. 2018/1725' o 'GDPR').
No es proporcionarà informació confidencial a cap tercer i l'informe de l'estudi contindrà dades només en un format agregat. Qualsevol tractament posterior de les seves dades personals es realitzarà només amb el seu consentiment previ. Dins dels límits establerts per l'EDPR, teniu dret a accedir, rectificar, esborrar i/o portar les vostres dades personals, així com a restringir o oposar-vos al tractament de les vostres dades personals.
Agraïm molt el vostre temps per contribuir a aquesta investigació.
Més informació i l'enquesta.
La Comissió Europea ha publicat l'estudi 'Greening the Creative Europe Programme'. Aquest informe ofereix una visió general de com el sector creatiu i cultural pot contribuir als esforços de la Comissió Europea per integrar les accions climàtiques mitjançant el Programa Europa Creativa.
L'estudi 'Greening the Creative Europe programme' va ser encarregat el 2021 per donar suport als esforços que facin un programa més respectuós amb el medi ambient. Al mateix temps, Europa Creativa intentarà promoure l'ús de mitjans de transports sostenibles i comportaments responsables amb el medi ambient.
Les activitats culturals i creatives poden donar suport a la transició cap a una economia verda, tot fomentant la sostenibilitat i la presa de consciència mediambiental.
Els autors de l'estudi van treballar per:
La Comissió treballarà en el desenvolupament de capacitats i coneixements a l'àrea d'ecologització a tots els nivells involucrats en la implementació del programa.
Totes aquestes recomanacions estan recollides i publicades en tres documents diferents:
Proporciona una descripció completa de les bones pràctiques mediambientals existents que es recomanen als beneficiaris reals i potencials de Europa Creativa en sol·licitar i/o implementar projectes subvencionats.
L'estratègia identifica àrees en què calen accions i presenta recomanacions sobre el que es podria fer a la pràctica perquè el programa Europa Creativa sigui ecològic en un futur previsible.
La guia de seguiment proposa indicadors de sostenibilitat (“indicadors verds”) per mesurar el progrés i la contribució dels programes cap als objectius del Pacte Verd Europeu durant un període posterior al 2027.
Consulteu l'estudi en aquest enllaç.
Durant la propera edició del Marché du Film (del 16 al 24 de maig de 2023) del Festival de Cannes es duran a terme diversos esedeveniments organitzats per Europa Creativa MEDIA (dates i continguts exactes pendents de confirmació).
19 de maig de 2023 de 17h a 17.30h:
Usheru anuncia un nou projecte innovador amb el suport de MEDIA, titulat Unlock the Community. Té com a objectiu crear audiències significatives per a les pel·lícules i reduir dràsticament el cost del màrqueting. És, sens dubte, un nou enfocament d'avantguarda per a la distribució de pel·lícules amb el potencial de revolucionar la indústria.
-----------------------------------------------------
20 de maig de 2023 de 16h a 16.30h:
La Comissió Europea presenta els resultats del seu European Media Industry Outlook, un informe sobre els desenvolupaments de la indústria al sector audiovisual incloent mitjans i videojocs a través de la Unió Europea.
Desvetllarà noves dades sobre les preferències i el consum de l'audiència, explorarà les tendències de l'oferta i la demanda i informarà sobre l'impacte potencial d'aquestes tendències al mercat de mitjans i els models comercials europeus.
----------------------------------------------------
23 de maig de 2023 de 9.30h a 10.30h:
Més informació disponible properament.
La gestió operativa del Subprograma MEDIA és responsabilitat de l'Agència Executiva Europea d’Educació i Cultura (EACEA).
L’Agència Executiva Europea d’Educació i Cultura (EACEA) és responsable de la gestió operativa de diversos aspectes del programes de la Unió Europea en els camps de l'educació i de la cultura i, principalment, del Subprograma MEDIA.
La unitat MEDIA de l’Agència Executiva es fa càrrec més particularment de:
Fundat el 1991, MEDIA és, des de 2014, un subprograma d'Europa Creativa, que neix des de la Comissió Europea per donar suport a la industria audiovisual europea.
El subprograma MEDIA depèn de l'Agència Executiva Europea d'Educació i Cultura (EACEA).
Europa Creativa 2021-2027 és el Programa de la UE que dona suport als sectors cultural i creatiu. Europa Creativa, el pressupost del qual s'ha incrementat un 50% en comparació amb el seu programa predecessor (2014-2020), invertirà en accions que reforcin la diversitat cultural i responguin les necessitats i els desafiaments dels sectors cultural i creatiu. Les novetats que introdueix contribuiran a la recuperació d'aquests sectors, tot donant impuls als seus esforços per ser més digitals, ecològics, resilients i inclusius.
Els dos objectius principals d'Europa Creativa són els següents:
Més concretament, persegueix els objectius que es detallen a continuació:
D'altra banda:
Europa Creativa fomenta els esforços i les millors pràctiques que contribueixin a la consecució de prioritats clau de la Comissió Europea, com el Pacte Verd, la inclusivitat i la paritat de gènere.
Europa Creativa es divideix en tres capítols:
Que inclou tots els sectors culturals i creatius (excepte els sectors audiovisual i cinematogràfic) - (33% del pressupost)
Que engloba els sectors audiovisual i cinematogràfic - (58% del pressupost)
Que facilita la col·laboració entre els sectors creatius i inclou el sector dels mitjans de comunicació - (9% del pressupost)
El pressupost toal destinat a Europa Creativa (2021-2027) s'ha fixat en 2.440 milions d'Euros.
MEDIA
El capítol MEDIA se centrarà en els següents aspectes:
Les accions de suport del capítol MEDIA es divideixen en quatre blocs temàtics:
L'objectiu del suport al desenvolupament de videojocs i continguts immersius és augmentar la capacitat de les productores europees de videojocs, estudis XR i empreses de producció audiovisual per desenvolupar videojocs i experiències immersives interactives amb potencial per arribar a públics globals.
El suport també pretén millorar la competitivitat de la indústria europea dels videojocs i d'altres empreses que produeixen contingut immersiu interactiu als mercats europeus i internacionals, tot permetent la retenció de la propietat intel·lectual per part dels desenvolupadors europeus.
Convocatòria per a productores de videojocs, estudis XR i empreses de producció audiovisual destinada al desenvolupament de videojocs i experiències immersives interactives amb potencial per arribar a audiències globals.
Sol·licitants elegibles:Empreses europees de producció de videojocs, estudis XR i empreses de producció audiovisual que puguin demostrar la seva experiència recent en la producció de videojocs i experiències immersives narratives interactives distribuïdes comercialment.
Seran elegibles les empreses de producció de videojocs, estudis XR i empreses de producció audiovisual el principal objectiu i activitat de les quals sigui la producció, el desenvolupament de videojocs (entreteniment), el desenvolupament de programari o la producció audiovisual (o equivalent), amb indicació en els documents nacionals de registre pertinents.
Les empreses editorials no seran elegibles per participar en aquesta convocatòria.
Les empreses amb experiència prèvia en la producció d'obres elegibles distribuïdes comercialment són les empreses que han produït o desenvolupat:
No seran elegibles com a obra prèvia els projectes per als quals el desenvolupament o la producció va ser subcontractada al sol·licitant per una altra empresa. Igual que els projectes en què un membre de l'empresa sol·licitant té un crèdit personal. Les obres d'Early Access no seran elegibles ja que encara no estan acabades i encara estan en desenvolupament.
S'admetran sol·licituds de beneficiaris individuals, així com les propostes presentades per un consorci format per almenys dos sol·licitants (beneficiaris, que no siguin entitats afiliades).
FinançamentImport a tant alçat calculat després d'aplicar un percentatge de cofinançament del 60% sobre la base del pressupost del projecte estimat. La subvenció màxima de la Unió Europea serà de 200.000 euros per projecte (la subvenció concedida pot ser inferior a la quantitat sol·licitada).
Projectes elegiblesActivitats relacionades amb la fase de desenvolupament conceptual (preproducció) de videojocs narratius i experiències immersives narratives interactives, independentment de la plataforma o el mètode de distribució. S'entén com a fase de desenvolupament del concepte la fase a partir de la primera idea fins a la producció del primer prototip jugable o versió de prova, el que esdevingui primer (versió Alpha, Beta o Trial).
Per ser considerada narrativa, la història ha de ser explicada o mostrada al llarg de tot el videojoc o experiència immersiva, i no només com una introducció o un final per a aquests.
En qualsevol cas, el videojoc o l'experiència immersiva s'ha d'haver desenvolupat per a finalitats d'explotació comercial.
El sol·licitant també ha de tenir la majoria dels drets relacionats amb el projecte presentat. A més tardar el dia de la data límit de la convocatòria, el sol·licitant haurà de tenir un contracte degudament datat i signat que cobreixi els drets sobre el material artístic inclòs a la sol·licitud.
Si el projecte és una adaptació d‟una obra existent (literària, audiovisual, còmic), el sol·licitant també ha de posseir la majoria dels drets relacionats amb l‟adaptació d‟aquesta obra amb un contracte d‟opció o transferència de drets degudament datat i signat.
La fase de producció del projecte presentat no ha de començar abans de 10 mesos després de la data de presentació de la sol·licitud. La fase de producció comença una vegada que està disponible el primer prototip jugable o la primera versió de prova, el que passi primer.
Si l'obra té un identificador estàndard interoperable, com ara ISAN o EIDR, cal indicar-ho a la sol·licitud. En qualsevol cas, per a tots els projectes seleccionats per al finançament, aquest identificador s'ha de crear abans del final del període d'acció.
Els projectes s'han d'ajustar als interessos i les prioritats de la política de la Unió Europea.
No es permet el suport financer a tercers.
La durada màxima del projecte serà de 36 mesos.
CalendariPublicació de la convocatòria: 26 de setembre de 2023
Data límit de presentació de sol·licituds: 24 de gener de 2024, 17:00 (hora de Brussel·les)
Període d'avaluació: febrer-maig de 2024
Informació als sol·licitants: juny de 2024
Signatura del conveni de subvenció: octubre de 2024
Plantilles de sol·licitud, guies i models de convenis de subvenció (MGA):Standard proposal template
Call document
Guide for applicants
Mono/Multi-beneficiary Model Grant Agreement
Standard annexes templates:
“Associacions periodístiques - Pluralisme”. A més d'un aspecte purament econòmic, els mitjans independents tenen un paper crucial i valuós a les societats i contribueixen a defensar els principis essencials de la llibertat i el pluralisme dels mitjans. Aquest suport pretén protegir els sectors dels mitjans de comunicació d'especial rellevància per a la democràcia i la participació ciutadana, com els mitjans locals i regionals, els mitjans comunitaris, el periodisme d'investigació i les organitzacions que ofereixen notícies d'interès públic. El suport s'adreçarà a organitzacions amb experiència en mitjans de comunicació per concedir subvencions en cascada (és a dir, reatorgament / suport a tercers).
Sol·licitants elegiblesLes propostes poden de ser presentades per sol·licitants individuals o per un consorci d'almenys dos sol·licitants (beneficiaris; entitats no adscrites).
La convocatòria està oberta a organitzacions actives en el sector dels mitjans de comunicació (incloent associacions de mitjans, ONG, organitzacions sense ànim de lucre, organitzacions de la societat civil, autoritats públiques, organitzacions internacionals, universitats, centres de recerca, fons periodístics i organitzacions de formació centrades en mitjans de comunicació professionals, entitats lucratives, fundacions, etc.).
Activitats elegiblesAquesta convocatòria tracta els sectors dels mitjans que són especialment rellevants per a la democràcia. Alguns sectors que tenen un paper important per al debat democràtic no tenen mitjans per adaptar-se a l'entorn digital, i fenòmens com la reducció de les redaccions o els deserts mediàtics poden provocar un deteriorament del pluralisme. Per tant, es necessita suport perquè millorin la seva posició, adaptin els seus mètodes, continuïn oferint una font de primera mà d'informes originals als ciutadans, ajudin a que els responsables de la presa de decisions siguin responsables i, en definitiva, contribueixin a un sector més divers i independent. Les propostes han de posar en marxa esquemes de finançament per a entitats de mitjans de comunicació i periodisme independent. Es poden proposar activitats d'acompanyament. Les organitzacions sol·licitants haurien d'estar en condicions d'establir plans de finançament (suport a tercers) dirigits als mitjans de comunicació, organitzacions i, si cal, professionals, i de maneres que millorin els paisatges dels mitjans plurals a la Unió Europea. S'anima especialment a les organitzacions sense ànim de lucre i de la societat civil a sol·licitar-los.
Les activitats proposades s'han de centrar en els sectors dels mitjans informatius d'especial rellevància per a la democràcia i la participació ciutadana, és a dir, el paper que tenen en la millora de la democràcia, la conformació del debat públic i la aportació de beneficis als seus públics i comunitats, en lloc de centrar-se només en el benefici. Als efectes d'aquesta convocatòria, aquests sectors són concretament:
Els sol·licitants han de presentar, desenvolupar i implementar un fons per a mitjans i organitzacions independents actives principalment en un o més d'aquests sectors. Els programes de finançament es faran en forma de suport financer a tercers. Cobriran tantes àrees i organitzacions de mitjans de comunicació com sigui possible.
Se centraran en activitats que contribueixin a mantenir, millorar o transformar el treball de les parts interessades. Les activitats poden consistir, entre d'altres, en:
A més dels esquemes de finançament, es poden proposar activitats d'acompanyament al fons (per exemple, desenvolupament d'estàndards deontològics i de governança, preparació pressupostària, desenvolupament de criteris i indicadors que enmarquen el seu suport, repositoris de coneixements, assessorament jurídic o formacions).
Tot i que la constitució d'un fons és obligatòria, les activitats d'acompanyament són opcionals, si escau i en funció de l'anàlisi de necessitats.
La majoria del pressupost s'ha de destinar a la unió europea i les activitats s'han de dur a terme en un mínim de 4 països de la Unió Europea. Les propostes s'han de centrar en àrees amb poca provisió de notícies específiques descrites anteriorment o en mercats de mitjans on el pluralisme dels mitjans és tens. També es poden atendre les necessitats de les redaccions més petites.
Les activitats han d'incloure resultats concrets i establir indicadors de rendiment clars, objectivament verificables i quantificables a mig termini i al final del projecte. L'abast estimat ha de ser més precís que la suma dels canals de distribució disponibles i s'ha d'acreditar amb un pla de divulgació detallat així com una prova d'interès dels grups destinataris.
Tots els projectes han de respectar els estàndards de mitjans professionals àmpliament acceptats. Els estàndards i criteris escollits s'han d'indicar a la proposta i confirmar-los amb una Declaració d'estàndards i independència signada (annex al formulari de sol·licitud). En els casos de suport al treball editorial, els tercers han d'operar amb total independència editorial.
Totes les associacions haurien de considerar la petjada ecològica de les activitats que proposen i, si escau, descriure les estratègies per garantir uns sectors mediàtics més sostenibles i respectuosos amb el medi ambient.
CalendariAquesta acció donarà suport a projectes destinats a promocionar els artistes europeus emergents i les seves obres, millorar la seva visibilitat internacional i facilitar-ne la circulació. Els projectes també haurien de millorar l'accés i la participació en esdeveniments i activitats culturals, millorant la participació i el desenvolupament del públic. Aquests projectes s'han de dissenyar i desenvolupar per contribuir a la implementació de les prioritats polítiques de la UE en l'àmbit de la cultura, en particular les condicions de treball dels artistes. L'acció de les plataformes europees està oberta a tots els sectors culturals i creatius. No obstant això, tenint en compte que aquesta acció té com a objectiu perseguir els objectius de l'eix de Cultura del Programa, els projectes que involucren exclusivament entitats del sector audiovisual no estan destinats al finançament d'aquesta convocatòria.
Als efectes d'aquesta acció, els projectes hauran d'establir Plataformes que es puguin definir com a aparadors o trampolins formats per una organització coordinadora i organitzacions membres, amb una estratègia comuna de programació i marca.
Les propostes haurien d'abordar les qüestions transversals de (i) inclusió i diversitat, especialment l'equilibri de gènere, i (ii) ecologització d'Europa creativa.
Les sol·licituds també haurien de tenir en compte les prioritats específiques següents:
En el context actual, la necessitat de promoure marcs justos, inclusius i diversos que donin suport a les carreres d'artistes emergents i professionals culturals i creatius és crucial i hauria de ser una consideració estratègica clau a l'hora de redactar les propostes. Les propostes de projectes haurien d'incloure maneres efectives d'assegurar i promoure millors condicions de treball i una remuneració més justa, el desenvolupament de competències i l'aprenentatge al llarg de la vida, així com la llibertat artística. Per a això, es recomana als sol·licitants que s'inspirin en l'informe "La situació i les condicions laborals dels artistes i dels professionals de la cultura i la creativitat".
Amb aquesta prioritat, els sol·licitants haurien de proposar activitats concretes per construir les capacitats dels sectors culturals i creatius per millorar la participació cultural, així com la participació i el desenvolupament del públic que ajudin a promoure la ciutadania, els valors i la democràcia. Les propostes que abordin aquesta prioritat haurien de tenir en compte els aspectes beneficiosos de la cultura per a la salut i el benestar, especialment la salut mental.
Amb aquesta prioritat, els sol·licitants haurien de proposar activitats concretes per ajudar els professionals de la cultura i els artistes emergents a ser (més) actius fora de les fronteres de la UE, dins i fora dels països participants d'Europa Creativa, i contribuir a fomentar les relacions culturals internacionals.
Amb aquesta prioritat, els sol·licitants haurien de proposar activitats concretes per ajudar els professionals i els artistes emergents a adoptar de manera crítica i creativa les noves tecnologies i els canvis impulsats per la transformació digital basats, entre altres, en l'estratègia digital de la UE.
Les propostes han de presentar una anàlisi completa de les necessitats i demostrar com s'aborden les prioritats anteriors i els problemes transversals. La manera com les sol·licituds tracten totes les qüestions i prioritats transversals esmentades anteriorment s'avaluarà sota el criteri d'adjudicació "rellevància". Per a més detalls, vegeu la secció 9.
Activitats elegiblesEls sol·licitants han de presentar una estratègia sostenible per a la coordinació i gestió de la Plataforma, així com per a les activitats conjuntes dels membres.
Activitats conjuntes dels membres:
Coordinació i gestió de la Plataforma:
Aquestes activitats s'han de formular dins d'un marc estratègic sòlid i estructurar-se en paquets de treball. Un paquet de treball és una subdivisió important del projecte. Cada paquet de treball va acompanyat d'un objectiu (resultat esperat) i ha d'enumerar les activitats, fites i lliuraments que hi pertanyen. Per obtenir més detalls, vegeu la secció 10 (Fites i resultats).
La qualitat de les activitats proposades, paquets de treball, lliuraments i fites s'avaluarà sota el criteri d'adjudicació “Qualitat de continguts i activitats”. Per a més detalls, vegeu l'apartat 9 (Criteris d'adjudicació).
Impacte esperatL'acció pretén donar suport a unes 15 plataformes que cobreixin diferents sectors culturals i creatius. Com que el suport pretén tenir un efecte estructurador, no es pretén donar suport a més d'una Plataforma adreçada al mateix tipus d'artistes o obres d'un mateix sector cultural. Tot i respectar els mèrits basats en la valoració dels criteris d'adjudicació, la comissió de valoració vetllarà perquè la cartera de projectes seleccionats sigui diversa i respecti l'equilibri entre els sectors culturals.
Junts, el coordinador i els membres de la Plataforma han de:
Els elements anteriors són obligatoris i s'han de detallar clarament a la sol·licitud.
Calendari