Notícies

Nou informe de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual sobre ‘Alfabetització mediàtica i l’empoderament dels usuaris’

13/06/2024

L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha publicat el nou informe Media literacy and the empowerment of users (‘L’Alfabetització mediàtica i l’empoderament dels ususaris‘), que analitza les mesures per ajudar els usuaris dels mitjans de comunicació actuals a distingir entre allò real i allò fals en un món sobrecarregat d’informació.

Com pot Europa equipar la ciutadania amb les habilitats necessàries per navegar amb seguretat pel tsunami d’informació?

Les iniciatives d’alfabetització mediàtica adreçades a totes les franges d’edat mai no han estat més importants. I amb cada desenvolupament tecnològic nou que comporta el risc de notícies falses, falsificacions profundes, per no parlar de les onades de text i imatges generades per IA, necessitarem ajuda per separar el real del fictici. Aleshores, què s’està fent a Europa per entrar a la corba d’aprenentatge?

L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha anunciat la publicació del seu darrer informe: ‘Media Literacy and the Empowerment of Users‘, de l’autora Amélie Lacourt. Aquesta publicació aprofundeix en el paper crític que juga l’alfabetització mediàtica en l’era digital actual, tot oferint informació sobre les estratègies actuals existents per millorar les capacitats dels usuaris i usuàries per navegar pel complex paisatge mediàtic.

El primer capítol prepara l’escenari tot discutint la naturalesa àmplia de l’alfabetització mediàtica. Destaca el canvi dels mitjans tradicionals a un entorn digital més complex i explora l’impacte dels mitjans en la democràcia i la llibertat d’expressió. També subratlla la necessitat de l’alfabetització mediàtica per garantir un compromís de contingut segur i informat.

El capítol dos descriu els diferents enfocaments de l’alfabetització mediàtica a l’àmbit supranacional, en particular els que s’han dut a terme per la UE. L’autor examina com diverses organitzacions, com ara l’OSCE, el Consell d’Europa, la UNESCO i l’EPRA, han abordat l’alfabetització mediàtica. En particular, descriu els esforços de col·laboració a l’àmbit supranacional per desenvolupar directrius, recomanacions i marcs que facilitin la cooperació i les millors pràctiques en alfabetització mediàtica.

El capítol tres aborda les perspectives nacionals. Aquest capítol detalla com diversos Estats membres de la UE i altres països europeus han integrat l’alfabetització mediàtica en els seus marcs legals. Ofereix exemples d’estratègies nacionals destinades a dotar els usuaris de les habilitats necessàries per navegar pel panorama mediàtic i destaca iniciatives específiques en països com Finlàndia i Irlanda, per exemple. L’autor completa amb un resum dels mecanismes de finançament per a les necessitats d’alfabetització mediàtica i les diverses maneres en què es poden promoure les accions d’alfabetització mediàtica, per exemple, a través d’autoritats reguladores nacionals, organismes dedicats a l’alfabetització mediàtica, VSP i maneres més àmplies de cooperació.

El quart capítol tracta la importància d’avaluar les iniciatives d’alfabetització mediàtica. L’autora subratlla la necessitat creixent d’una avaluació sistemàtica per determinar l’eficàcia de diversos programes i estratègies. El capítol també explora les metodologies utilitzades per avaluar els esforços d’alfabetització mediàtica i l’impacte en diferents grups destinataris.

El cinquè capítol pregunta com podem dotar els usuaris i les usuàries de mitjans més vulnerables amb les habilitats de pensament crític necessàries. Se centra en accions adaptades a les necessitats de diferents grups demogràfics, inclosos menors, adults i gent gran. Quines mesures s’estan incorporant actualment a l’educació formal i no formal? El capítol també aborda el repte emergent d’educar els educadors perquè ells també puguin mantenir-se al dia amb la velocitat vertiginosa dels desenvolupaments tecnològics i formar els més vulnerables per utilitzar-los amb discerniment. L’autora completa el capítol explorant el concepte d”alfabetització mediàtica per disseny’. Aquesta iniciativa recent consisteix en què els serveis de mitjans incorporen de fet missatges d’informació com etiquetes, superposicions, finestres emergents i notificacions a les plataformes d’usuari.

La IA continua avançant, de manera que el sisè capítol investiga les noves habilitats crítiques necessàries per entendre i gestionar l’impacte de la IA en els mitjans de comunicació, així com el paper dels algoritmes a la vida quotidiana. Explora els reptes que planteja la IA, com ara les falsificacions profundes i el biaix algorítmic, i posa èmfasi en la necessitat d’un pensament crític i de consideracions ètiques en l’ús de la IA. Què podem fer per ensenyar als usuaris i les usuàries a relacionar-se i no ser subjectes passius dels sistemes algorítmics?

En conclusió, l’autora reafirma el paper vital de potenciar els usuaris i les usuàries mitjançant iniciatives d’alfabetització mediàtica. L’informe subratlla la necessitat de continuar esforços per millorar l’alfabetització mediàtica en tots els grups d’edat i sectors de la societat, tot garantint una ciutadania ben informada i resilient, capaç de participar en processos democràtics, dotada de les facultats crítiques necessàries per fer-ho.

Lectura essencial per a responsables polítics, educadors i professionals dels mitjans compromesos a fomentar una societat alfabetitzada en mitjans.

Consulteu i descarregueu-vos l’informe complet.

Més informació

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

04/10/2024
TorinoFilmLab obre les inscripcions d’ScriptLab i ScriptLab Story Editing 2025
TorinoFilmLab ha obert les inscripcions dels programes de formació ScriptLab 2025, enfocat en llargmetratges de ficció, tant idees originals com adaptacions, en etapes primerenques de desenvolupament, i ScriptLab Story Editing, destinat a aprenents d'editors d'històries.
02/10/2024
Presència de films MEDIA al Festival de Sitges 2024
La 57a edició del Sitges Festival Internacional de Cinema de Catalunya es duu a terme del 3 al 13 d’octubre de 2024. Entre tots els films programats, en figuren diversos amb suport del Programa Europa Creativa MEDIA. 
01/10/2024
Cartoon Movie 2025 obre la inscripció de projectes
Cartoon Movie 2025, el fòrum de coproducció i de pitching de CARTOON, ha obert el termini de presentació de projectes fins al 13 de novembre de 2024.
30/09/2024
European Film Awards 2024 anuncia la segona preselecció de pel·lícules
La European Film Academy ha afegit 16 pel·lícules europees recents a la Feature Film Selection de la 37a edició dels European Film Awards, la cerimònia de lliurament dels quals es durà a terme el 7 de desembre de 2024 a Lucerna (Suïssa).
30/09/2024
4 pel·lícules MEDIA, guardonades al Festival de San Sebastián
La 72a edició del Festival de Cinema de San Sebastián es va dur a terme del 20 al 28 de setembre de 2024. Entre les pel·lícules premiades al festival figuren diversos títols amb suport d’Europa Creativa MEDIA:
27/09/2024
Publicada la nova convocatòria MEDIA 360° 2025
S’ha publicat la nova convocatòria Europa Creativa MEDIA MEDIA 360° (CREA-MEDIA-2025-MEDIA360), la data límit de presentació de sol·licituds de la qual és el 9 de gener de 2025 a les 17h
27/09/2024
Publicada la nova convocatòria Skills and Talent Development 2025
S'ha publicat la nova convocatòria Europa Creativa MEDIA Skills and Talent Development (CREA-MEDIA-2025-TRAINING), el termini de presentació de sol·licituds de la qual finalitza el 24 d'abril de 2025.
27/09/2024
Publicada la nova convocatòria Innovative tools and business models 2025
S’ha publicat la nova convocatòria Europa Creativa MEDIA Innovative tools and business models (CREA-MEDIA-2025-INNOVBUSMOD), la data límit de presentació de sol·licituds de la qual és el 16 de gener de 2025 a les 17h.
27/09/2024
Publicada la nova convocatòria Films on the Move 2025
S’ha publicat la nova convocatòria Europa Creativa MEDIA Films on the Move (CREA-MEDIA-2025-FILMOVE), les dates límit de presentació de sol·licituds de la qual són el 20 de març i el 17 de juliol de 2025.
27/09/2024
Publicada la nova convocatòria Audience Development and Film Education 2025
S’ha publicat la nova convocatòria Europa Creativa MEDIA Audience Development and Film Education (CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU), la data límit de presentació de sol·licituds de la qual és el 27 de març de 2025 a les 17h.

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Co-development
(CREA-MEDIA-2024-CODEV)

Termini: 06/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2024-DEVMINISLATE)

Termini: 10/set/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2024-FILMDIST)

Termini: 25/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Sales
(CREA-MEDIA-2024-FILMSALES)

Termini: 20/jun/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2024-MARKETNET)

Termini: 18/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD Networks and Operators
(CREA-MEDIA-2024-VODNET)

Termini: 09/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2024-FESTNET)

Termini: 11/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2024-CINNET)

Termini: 16/jul/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Innovation Lab
(CREA-CROSS-2024-INNOVLAB)

Termini: 25/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media literacy
(CREA-CROSS-2024-MEDIALITERACY)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Journalism Partnerships – Collaborations
(CREA-CROSS-2024-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 14/feb/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Journalism Partnerships – Pluralism
(CREA-CROSS-2024-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 14/feb/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea a petita escala
(CREA-CULT-2024-COOP-1)

Termini: 23/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea a Escala Mitjana
(CREA-CULT-2024-COOP-2)

Termini: 23/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulació d’obres literàries europees
(CREA-CULT-2024-LIT)

Termini: 16/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2025-DEVSLATE)

Termini: 05/des/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content
(CREA-MEDIA-2025-TVONLINE)

1r Termini: 05/des/2024
2n Termini: 14/05/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video game and immersive content development
(CREA-MEDIA-2025-DEVVGIM)

Termini: 12/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2025-FILMOVE)

1r Termini: 20/mar/2025
2n Termini: 17/07/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2025-INNOVBUSMOD)

Termini: 16/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2025-TRAINING)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...