Notícies

La Comissió presenta a Barcelona el nou instrument de finançament de la Nova Bauhaus Europea

16/04/2024

La Comissió Europea va explicar, dilluns 15 d’abril, en una jornada a Barcelona les oportunitats de finançament que ofereix la iniciativa Nova Bauhaus Europea (NEB per les sigles en anglès de New European Bauahaus). Es tracta d’un instrument financer que destinarà 120 milions d’euros l’any entre 2025 i 2027 per impulsar projectes sota els principis de la NEB: bellesa, sostenibilitat i inclusió.

L’acte, presentat i moderat per Àlex Navarro, responsable d’Europa Creativa Desk – MEDIA Catalunya, va ser inaugurat per la consellera d’Acció Exterior i Unió Europea, Meritxell Serret, i el director de la Representació de la Comissió Europea a Barcelona, Manuel Szapiro. També va comptar amb la participació de l’eurodiputat responsable de la ponència sobre la NEB al Parlament Europeu, Marcos Ros, el secretari general de Cultura, Jordi Foz; Elisabeth Tuà, de la Direcció General d’Ordenació del Territori, Urbanisme i Arquitectura de la Generalitat; el Secretari General d’Afers Exteriors i de la UE, Gerard Vives; i la cap de la Unitat de la Nova Bauhaus Europea del Centre Comú de Recerca de la Comissió Europea, Alina-Stefania Ujupan, entre d’altres.

Ujupan va exposar les futures línies d’actuació de la que va qualificar com “la més jove de les polítiques de la Comissió Europea”. La nova etapa d’aquesta iniciativa llançada fa tres anys i mig per la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, buscarà “consolidar i ampliar la NEB mantenint els seus principis com a moviment que s’ha creat i s’ha anat definint de baix a d’alt, com un projecte de co-creació. Amb aquest objectiu de promoure la participació i la implicació de professionals, entitats, empreses i organitzacions de diversos sectors (des de l’arquitectura i el disseny a la recerca, la innovació, l’enginyeria o la construcció); la Comissió Començarà ara un procés de consulta per definir l’estructura del nou instrument de finançament de la Nova Bauhaus.

Per la seva banda, l’eurodiputat Marcos Ros va explicar que el Parlament Europeu ha impulsat un ‘projecte pilot’ que oferirà un finançament complementari per a iniciatives en el marc de la Nova Bauhaus Europea.

L’acte va posar de manifest la participació destacada que fins ara ha tingut Catalunya, juntament amb la resta d’Espanya, en el moviment de la Nova Bauhaus. Des d’una implicació inicial i molt rellevant de socis que s’han vinculat al moviment, com la Fundació Mies van der Rohe, el Foment de les Arts Decoratives, l’escola Elisava o el Barcelona Centre de Disseny, que des del començament van esdevenir socis oficials de la iniciativa; fins a l’alta representació de projectes i iniciatives en les diferents edicions del Premis Nova Bauhaus. La darrera mostra, els premis 2024 que es van fallar divendres 12 d’abril i que van reconèixer el projecte ‘Horts al Terrat’  de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat de l’Ajuntament de Barcelona amb un dels guardons.

En aquest sentit, el director de l’Àrea de Foment de la Delegació del Govern a Catalunya, Estanislau Vidal-Folch, va presentar un estudi que analitza la participació catalana en la iniciativa tant pel que fa als projectes reconeguts als premis com en els resultats a l’hora d’atraure finançament de les diferents convocatòries desplegades fins ara en el marc de la NEB. 

Així mateix, la coordinadora d’actuacions per al desenvolupament de les polítiques d’hàbitat urbà i territori de la Generalitat, Elisabeth Tuá Sardá, va exposar les línies clau que el govern català s’ha plantejat de desenvolupar per contribuir a l’èxit de la Nova Bauhaus en aquesta nova etapa.

La jornada també va servir per donar a conèixer projectes i experiències que s’estan desenvolupant a Catalunya en relació amb la Nova Bauhaus Europea. El fundador de l’Institut d’Arquitectura Avançada de Catalunya (IAAC), Vicente Guallart; el coordinador general de l’Ajuntament de Sant Boi de Llobregat, Francesc Gutierrez; i la directora de la Fundación TBA21- Thyssen-Bornemisza Art Contemporary, Rosa Ferré, van participar en una taula rodona moderada per la vocal de Sostenibilitat, Innovació i Relacions Internacionals del Col·legi Oficial d’Arquitectes de Catalunya (COAC), Greta Tressera. El projecte ‘Tova’, desenvolupat per alumnes del IAAC i que va guanyar els premis New European Bahaus de l’any passat; la creació de l’equipament social de l’Olivera DigitALL de Sant Boi i el projecte de la Nova Bauhaus dels Oceans, on participa la Fundación TBA 21, van centrar aquesta primera taula rodona, on el debat també va girar en torn de com els actuals desafiaments del canvi climàtic i la digitalització són a l’hora oportunitats per transformar i millorar els nostres espais públics.

La segona taula de projectes de la jornada, moderada pel director general d’Afers de la Unió Europea, Departament d’Acció Exterior i Unió Europea, Gerard Vives, va comptar amb la participació de la directora de l’Institut Català del Sòl (INCASOL), Maria Sisternas; el fundador de  l’estudi Entropic, Geoffrey James Eberle; el director de l’empresa Suru de mobiliari i il·luminacio, Alex Jiménez; i l’investigador de la Unitat ‘Smart Textiles’ del Centre Tecnològic Eurecat, Francesc Mañosa. Sisternas va exposar els projectes per a la construcció d’habitatge social que tingui en compte els valors de sostenibilitat, participació i estètica de la Nova Bauhaus. D’altra banda, el projecte Nest d’Entropic, que ha estat distingit en passades edicions dels premis New European Bauhaus, planteja un recobriment de façanes d’edificis que potencia la biodiversitat a les ciutats perquè permet la nidificació d’aus i insectes alhora que millora l’aïllament. Per la seva banda Àlex Jiménez va explicar com des de Suru es van plantejar abordar els reptes de sostenibilitat que afronta el sector del mobiliari i la il·luminació, com ara la separació de residus. L’empresa està innovant amb materials, disseny de producte i processos de fabricació per tal de promoure la circularitat i reduir l’impacte ambiental.

Des d’Eurecat, Mañosa ha explicat la participació del centre de recerca en el programa Worth de la Comissió Europea a través de dos projectes vinculats a la sostenibilitat en el sector de la moda i un tercer projecte relacionat amb la decoració. En els tres casos, es tracta de projectes que uneixen la creativitat i la innovació i que mostren la voluntat de la iniciativa de la Nova Bauhaus d’anar més enllà de l’arquitectura i l’urbanisme i d’extendre’s a nous àmbits i sectors.

La Nova Bauhaus Europea (NEB per les sigles en anglès de New European Bauhaus) és una iniciativa llançada per la Comissió Europea el 2020 que vol impulsar la transformació dels espais públics en base a tres principis: bellesa, sostenibilitat i inclusió. Es tracta d’una proposta creativa i interdisciplinària que compta amb la contribució de milers d’experts i organitzacions d’arreu d’Europa i d’altres parts del món.

Més informació sobre la Nova Bauhaus Europea

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

31/10/2025
La Seminci acull l’anunci dels cinc curtmetratges nominats a l’European Short Film Prix-Vimeo 2026
L'European Film Academy ha anunciat oficialment els cinc nominats per a l'European Short Film-Prix Vimeo 2026, en el marc de la 70a edició de la Seminci.
31/10/2025
Series Mania Forum obre la convocatòria de les Co-Pro Pitching Sessions 2026
Series Mania Forum ha obert la convocatòria per a les Co-Pro Pitching Sessions 2026. La data límit per presentar-s’hi és l'1 de desembre de 2025.
29/10/2025
La sèrie de ficció amb suport MEDIA ‘Pubertat’, de Leticia Dolera, guardonada amb el Premi Ondas com a millor sèrie dramàtica del 2025
La sèrie de ficció ‘Pubertat‘, que compta amb el suport d’Europa Creativa MEDIA al Desenvolupament (Slate) i amb el suport d’Eurimages a la coproducció de sèries, ha estat guardonada amb el Premi Ondas com a Millor Sèrie Dramàtica del 2025.
28/10/2025
Àmplia presència de pel·lícules MEDIA a la Seminci 2025
La 70a edició de la SEMINCI – Semana Internacional de Cine de Valladolid es duu a terme del 24 d'octubre a l'1 de novembre de 2025, amb el suport d'Europa Creativa MEDIA. Entre la programació, figuren nombrosos títols també amb suport MEDIA
27/10/2025
TFL Audience Design Fund obre la convocatòria 2026
TorinoFilmLab té oberta la convocatòria del fons TFL Audience Design Fund 2026 fins al 15 de gener de 2026.  Dedicat a coproduccions internacionals, el Fons dona suport a pel·lícules en la fase de distribució, tot combinant ajuts financers amb consultories de disseny d'audiències.
24/10/2025
Europa Cinemas duu a terme el Laboratori de Desenvolupament d’Audiències i Innovació a la 70a Seminci
En el marc de la seva col·laboració amb la 70a edició de la Setmana Internacional de Cinema de Valladolid (Seminci), la xarxa de sales de cinema Europa Cinemas convida els exhibidors, tant si formen part de la xarxa com si no, al Laboratori de Desenvolupament i Innovació del Públic a Valladolid, que es durà a terme del 29 d'octubre a l'1 de novembre de 2025.
22/10/2025
Publicada la nova convocatòria d’Europa Creativa Cross-Sectoral NEWS – Journalism Partnerships – Pluralism 2026
S’ha publicat la nova convocatòria d’Europa Creativa Cross-Sectoral NEWS – Journalism Partnerships – Pluralism 2026 (CREA-CROSS-2026-JOURPART-PLURALISM), destinada a donar suport al pluralisme dels mitjans de comunicació. La data límit de presentació de sol·licituds és el 4 de febrer de 2026.
22/10/2025
Publicada la nova convocatòria d’Europa Creativa Cross-Sectoral NEWS – Journalism Partnerships – Collaborations 2026
S’ha publicat la nova convocatòria d’Europa Creativa Cross-Sectoral NEWS – Journalism Partnerships – Collaborations 2026 (CREA-CROSS-2026-JOURPART-COLLABORATIONS), destinada a augmentar les col·laboracions entre els mitjans de comunicació. La data límit de presentació de sol·licituds és el 4 de febrer de 2026.
22/10/2025
Publicada la nova convocatòria Creative Innovation Lab 2026
S’ha publicat la nova convocatòria Creative Innovation Lab 2026, en el marc del Programa Europa Creativa Cross-Sectoral. La data límit per presentar-s’hi és el 23 d’abril de 2026.
22/10/2025
Publicada la nova convocatòria d’Europa Creativa Cross-Sectoral NEWS – Media Literacy 2026
S’ha publicat la nova convocatòria d’Europa Creativa Cross-Sectoral NEWS – Media Literacy 2026 (CREA-CROSS-2025-MEDIALITERACY), de suport al desenvolupament d’iniciatives d’alfabetització mediàtica a Europa. La data límit de presentació de sol·licituds és l'11 de març de 2026.

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2024-FESTNET)

Termini: 11/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2025-TRAINING)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2025-FILMDIST)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2025-CINNET)

Termini: 16/jul/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2025-FILMSALES)

Termini: 19/jun/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2025-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a petita escala
(CREA-CULT-2025-COOP-1)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea a escala mitjana
(CREA-CULT-2025-COOP-2)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a gran escala
(CREA-CULT-2025-COOP-3)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2026-DEVSLATE)

Termini: 03/des/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Animation projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-1)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European co-development
(CREA-MEDIA-2026-CODEV)

Termini: 25/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Documentary projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-2)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Fiction projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-3)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video games and immersive content developmentent
(CREA-MEDIA-2026-DEVVGIM)

Termini: 11/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD networks and operators
(CREA-MEDIA-2026-VODNET)

Termini: 08/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2026-MARKETNET)

Termini: 20/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2026-INNOVBUSMOD)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2026-FILMOVE)

1r Termini: 19/mar/2026
2n Termini: 16/07/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulation of European literary works
(CREA-CULT-2026-LIT)

Termini: 29/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Literacy
(CREA-CROSS-2026-MEDIALITERACY)

Termini: 11/mar/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2026-INNOVLAB)

Termini: 23/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 04/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 04/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...