Notícies

Europa Cinemas presenta el seu informe Facts & Figures 2023

23/05/2024

Europa Cinemas, la xarxa de sales de cinema compromesa amb el cinema europeu, ha presentat el seu informe Facts & Figures 2023 (*).

(*) Cal destacar que, antigament, aquest informe era conegut com Statistical Yearbook i totes les edicions anteriors estan disponibles des de l’enllaç següent.

Amb dades proporcionades pels seus cinemes adherits, s’hi apunten xifres rellevants que compartirem a continuació.

Recordem que Europa Cinemas va néixer el 1992, que té suport d’Europa Creativa MEDIA i que actualment compta amb 1.263 cinemes i 3.121 pantalles a 783 localitats de 39 països (dades de maig de 2024).

L’any 2023 l’assistència al cinema a la Unió Europea va augmentar un 22,7% (661 milions d’entrades venudes) respecte al 2022 (539 milions d’entrades venudes).

Al llarg de l’any esmentat, els cinemes d’Europa Cinemas van generar més de 35,74 milions d’entrades venudes per a pel·lícules europees. D’aquesta xifra, un total de 15,94 milions d’entrades van ser per a films que no s’exhibien als països nadius.

Pel que fa a projeccions de la xarxa, hi va haver 1,73 milions de projeccions de pel·lícules europees (870.000 de les quals van ser projeccions de cintes europees no nacionals).

El 2023, el total d’entrades de cinema venudes pels complexos d’exhibició de la xarxa és de 68,2 milions (una xifra molt superior als 52,3 milions que es van assolir el 2022 al final de la pandèmia).

EuropaCinemasMap2023Network1B

Font: Informe Facts and Figures 2023 – EUROPA CINEMAS Network Review 43

Perfil dels cinemes de la xarxa Europa Cinemas (2023):

El 28% de les ciutats en què esta establerta la xarxa té entre 100.000 i 500.000 habitants, mentre que un 27% té menys de 50.000 habitants. Un 12% de les ciutats amb cinemes Europa Cinemas té entre 50.000 i 100.000 habitants, un 16% té entre 500.000 i un milió, mentre que un 17% té més d’un milió.

EuropaCinemasMap2023Network1B

Font: Informe Facts and Figures 2023 – EUROPA CINEMAS Network Review 43

Les pel·lícules més vistes a la xarxa Europa Cinemas (2023):

En el primer lloc del rànquing de les cinquanta pel·lícules europees més vistes al llarg de l’any passat als cinemes de la xarxa figura la cinta francesa amb suport MEDIA a la Distribució ‘Anatomía de una caída‘, de Justine Triet (1.091.139 entrades a 781 cinemes de 534 ciutats de 26 països).

El 2023 figuren també al rànquing títols europeus també amb ajut MEDIA com ‘Siempre nos quedará mañana‘, de Paola Cortellesi (segon lloc); ‘Las Ocho montañas‘, de Charlotte Vandermeersch i Felix van Groeningen (tercer lloc); ‘Fallen Leaves‘, d’Aki Kaurismäki (quart lloc); ‘El triángulo de la tristeza‘, de Ruben Östlund (cinquè lloc); i ‘Mi Crimen‘, de François Ozon (sisè lloc).

Al Top 50 d’aquest any hi figura també el film de producció catalana ‘As Bestas‘, de Rodrigo Sorogoyen (lloc 18), amb suport MEDIA a la distribució.

EuropaCinemasMap2023Network1B

Font: Informe Facts and Figures 2023 – EUROPA CINEMAS Network Review 43

Dades d’exhibició i de la xarxa Europa Cinemas:

Les pel·lícules de l’Estat espanyol van ser les setenes més vistes als cinemes adherits a la xarxa (amb un 4%). Abans que aquestes trobem les pel·lícules dels Estats Units (32%), França (19%), Alemanya (7%), Itàlia (7%), Regne Unit (7%) i Països Nòrdics (5%). Un 19% correspon a altres nacionalitats.

Dades d’exhibición i de la xarxa Europa Cinemas a l’Estat espanyol:

A l’Estat espanyol, el canvi positiu recent al sector de l’exhibició de cinema és evidenciat per la introducció de tres mesures. La primera iniciativa, llançada el 2021, va introduir un pla de suport que exigeix un 25% de quota de pantalla a pel·lícules de la UE cada any per accedir a fons. Amb un pressupost de 14,5 milions d’euros i un augment any rere any, aquest programa té com a objectiu donar suport als exhibidors en els seus esforços per recuperar el públic després de la pandèmia i promoure la diversitat a les pantalles nacionals.

Sobre aquesta base, el Ministeri de Cultura va llançar la campanya “Bono Cultural Joven” el 2022, la qual cosa va permetre als joves de 18 anys recent fets accedir a productes i activitats culturals, inclòs el cinema, amb una subvenció de fins a 400 euros. Aquesta iniciativa no només promou el compromís cultural entre els joves adults, sinó que injecta també vitalitat a l’ecosistema del cinema, ja que el pressupost del ‘bono’ es pot gastar en entrades de cinema.

La iniciativa més recent, Cine Sénior, s’adreça al grup demogràfic de persones més grans de 65 anys perquè puguin anar al cinema, tot oferint entrades bonificades a només dos euros.

Amb un pressupost de 10 milions d’euros, aquesta iniciativa ha tingut un èxit notable, amb més de 3.000 pantalles participants i més de 900.000 entrades en sis mesos.

L’impacte d’aquestes mesures és palpable. Amb un augment de gairebé el 30% de les entrades, l’Estat espanyol ocupa ja el quart lloc a Europa en creixement en l’assistència a les sales de cinema. D’acord amb les xifres de la FECE, les entrades del dimarts han augmentat un 50% en comparació amb 2022 i un 23% en comparació als nivells prepandèmics el 2019. Això demostra que les persones de més de 65 anys s’han adherit amb entusiasme a la campanya.

Consulta la publicació Facts and Figures 2023 del Network Review d’Europa Cinemas des d’aquest enllaç.

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

28/04/2026
Àmplia presència de títols amb suport MEDIA al Festival de Cannes 2026
La 79a edició del Festival de Cannes es durà a terme del dimarts 12 al dissabte 23 de maig de 2026. Entre la programació figuren nombroses pel·lícules amb suport d’Europa Creativa MEDIA.
27/04/2026
Young Talent Programme obre la convocatòria de la 3a edició
La 3a edició de Young Talent Programme, una iniciativa de Lux Audience Award i Europa Cinemas, ha obert la convocatòria per seleccionar 27 joves professionals de la indústria cinematogràfica —un per cada país de la Unió Europea— que participaran en una experiència de formació completament finançada a Estrasburg i en un any d’activitats com a LUX Talent al seu país d’origen. La data límit per presentar-s'hi és el proper 15 de juny de 2026.
27/04/2026
El film MEDIA ‘La isla de Amrum’, Premi a la Millor Pel·lícula al Bcn Film Fest 2026
El film amb suport MEDIA Amrum ('La isla de Amrum'), de Fatih Akin, ha estat guardonat amb el Premi a la Millor Pel·lícula de la desena edició del Festival Internacional de Cinema de Barcelona-Sant Jordi (BCN FILM FEST), que s’ha dut a terme del 16 al 24 d’abril de 2026 als Cinemes Verdi com a seu principal.
24/04/2026
Participa al MIFA Annecy 2026 amb MEDIA Stands
Ja estan obertes les inscripcions per participar al mercat MIFA (del 23 al 26 de juny de 2026) del Festival Internacional de Cinema d’Animació d’Annecy, sota el paraigua de MEDIA Stands. La data límit per inscriure-s’hi és el 14 de maig de 2026.
24/04/2026
El Festival de San Sebastián obre la 8a convocatòria de Zinemaldia Startup Challenge
El Festival de San Sebastián ha obert la vuitena convocatòria de Zinemaldia Startup Challenge, un concurs adreçat a persones emprendedores i startups estatals i europees els projectes dels quals incorporin noves tecnologies aplicades a l'àmbit audiovisual. La data límit d’inscripció de projectes és el 5 de juny de 2026.
24/04/2026
Presentació de Projectes d’Innovació finançats per Europa Creativa MEDIA al Marché du Film de Cannes
Amb el Marché du Film del Festival de Cannes a punt d’obrir portes, l'Agència Executiva Europea d'Educació i Cultura (EACEA) ha anunciat una presentació especial dedicada a tres projectes d’innovació finançats pel programa Europa Creativa MEDIA. L’acte tindrà lloc diumenge 17 de maig, d’11h a 12h, a l'estand d'Europa Creativa MEDIA (Pavelló 124, International Village).
23/04/2026
El film amb suport MEDIA ‘The End of It’, òpera prima de Maria Martínez Bayona, seleccionat a Cannes Première
El film amb suport MEDIA The End of It, òpera prima de la directora catalana establerta a Londres Maria Martínez Bayona, ha estat seleccionat a la secció Cannes Première del Festival de Cannes 2026.
23/04/2026
Nou informe de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual sobre adaptacions en la producció de cinema i ficció audiovisual a Europa
L'Observatori Europeu de l'Audiovisual ha publicat un nou informe titulat 'Adaptacions en la producció de ficció audiovisual i cinematogràfica a Europa' amb xifres de 2015-2024.
22/04/2026
L’Acadèmia del Cinema Europeu anuncia els 10 nous ‘Tresors de la cultura cinematogràfica europea’
L’Acadèmia del Cinema Europeu ha anunciat les deu incorporacions d’enguany als ‘Tresors de la cultura cinematogràfica europea‘. Amb aquests Tresors, l’Acadèmia celebra llocs de caràcter simbòlic per al cinema europeu, llocs de valor històric que cal mantenir i protegir no només ara, sinó per a les generacions futures.
22/04/2026
El film MEDIA ‘Los Domingos’ rep el Premi RNE Sant Jordi de Cinematografia 2026 a la Millor Pel·lícula
La 70a edició dels Premis RNE Sant Jordi de Cinematografia 2026 van entregar el passat dimarts 21 d'abril el premi a la millor pel·lícula espanyola a 'Los domingos', d'Alauda Ruiz de Azúa, que compta amb el suport d'Europa Creativa MEDIA a la Distribució.

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2026-DEVSLATE)

Termini: 03/des/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Animation projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-1)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European co-development
(CREA-MEDIA-2026-CODEV)

Termini: 25/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Documentary projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-2)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Fiction projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-3)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video games and immersive content development
(CREA-MEDIA-2026-DEVVGIM)

Termini: 11/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD networks and operators
(CREA-MEDIA-2026-VODNET)

Termini: 08/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2026-MARKETNET)

Termini: 20/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2026-INNOVBUSMOD)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2026-FILMOVE)

1r Termini: 19/mar/2026
2n Termini: 16/07/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulation of European literary works
(CREA-CULT-2026-LIT)

Termini: 29/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Literacy
(CREA-CROSS-2026-MEDIALITERACY)

Termini: 11/mar/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2026-INNOVLAB)

Termini: 23/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 04/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 04/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Perform Europe
(CREA-CULT-2026-PERFORM-EU)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2026-FILMDIST)

Termini: 23/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2026-FESTNET)

Termini: 14/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2026-TRAINING)

Termini: 16/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2026-FILMSALES)

Termini: 18/jun/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2026-CINNET)

Termini: 09/jul/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2026-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea de petita escala
(CREA-CULT-2026-COOP-1)

Termini: 05/mai/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea de Mitjana Escala
(CREA-CULT-2026-COOP-2)

Termini: 05/mai/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...