Notícies

Nou informe de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual sobre ‘Alfabetització mediàtica i l’empoderament dels usuaris’

13/06/2024

L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha publicat el nou informe Media literacy and the empowerment of users (‘L’Alfabetització mediàtica i l’empoderament dels ususaris‘), que analitza les mesures per ajudar els usuaris dels mitjans de comunicació actuals a distingir entre allò real i allò fals en un món sobrecarregat d’informació.

Com pot Europa equipar la ciutadania amb les habilitats necessàries per navegar amb seguretat pel tsunami d’informació?

Les iniciatives d’alfabetització mediàtica adreçades a totes les franges d’edat mai no han estat més importants. I amb cada desenvolupament tecnològic nou que comporta el risc de notícies falses, falsificacions profundes, per no parlar de les onades de text i imatges generades per IA, necessitarem ajuda per separar el real del fictici. Aleshores, què s’està fent a Europa per entrar a la corba d’aprenentatge?

L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha anunciat la publicació del seu darrer informe: ‘Media Literacy and the Empowerment of Users‘, de l’autora Amélie Lacourt. Aquesta publicació aprofundeix en el paper crític que juga l’alfabetització mediàtica en l’era digital actual, tot oferint informació sobre les estratègies actuals existents per millorar les capacitats dels usuaris i usuàries per navegar pel complex paisatge mediàtic.

El primer capítol prepara l’escenari tot discutint la naturalesa àmplia de l’alfabetització mediàtica. Destaca el canvi dels mitjans tradicionals a un entorn digital més complex i explora l’impacte dels mitjans en la democràcia i la llibertat d’expressió. També subratlla la necessitat de l’alfabetització mediàtica per garantir un compromís de contingut segur i informat.

El capítol dos descriu els diferents enfocaments de l’alfabetització mediàtica a l’àmbit supranacional, en particular els que s’han dut a terme per la UE. L’autor examina com diverses organitzacions, com ara l’OSCE, el Consell d’Europa, la UNESCO i l’EPRA, han abordat l’alfabetització mediàtica. En particular, descriu els esforços de col·laboració a l’àmbit supranacional per desenvolupar directrius, recomanacions i marcs que facilitin la cooperació i les millors pràctiques en alfabetització mediàtica.

El capítol tres aborda les perspectives nacionals. Aquest capítol detalla com diversos Estats membres de la UE i altres països europeus han integrat l’alfabetització mediàtica en els seus marcs legals. Ofereix exemples d’estratègies nacionals destinades a dotar els usuaris de les habilitats necessàries per navegar pel panorama mediàtic i destaca iniciatives específiques en països com Finlàndia i Irlanda, per exemple. L’autor completa amb un resum dels mecanismes de finançament per a les necessitats d’alfabetització mediàtica i les diverses maneres en què es poden promoure les accions d’alfabetització mediàtica, per exemple, a través d’autoritats reguladores nacionals, organismes dedicats a l’alfabetització mediàtica, VSP i maneres més àmplies de cooperació.

El quart capítol tracta la importància d’avaluar les iniciatives d’alfabetització mediàtica. L’autora subratlla la necessitat creixent d’una avaluació sistemàtica per determinar l’eficàcia de diversos programes i estratègies. El capítol també explora les metodologies utilitzades per avaluar els esforços d’alfabetització mediàtica i l’impacte en diferents grups destinataris.

El cinquè capítol pregunta com podem dotar els usuaris i les usuàries de mitjans més vulnerables amb les habilitats de pensament crític necessàries. Se centra en accions adaptades a les necessitats de diferents grups demogràfics, inclosos menors, adults i gent gran. Quines mesures s’estan incorporant actualment a l’educació formal i no formal? El capítol també aborda el repte emergent d’educar els educadors perquè ells també puguin mantenir-se al dia amb la velocitat vertiginosa dels desenvolupaments tecnològics i formar els més vulnerables per utilitzar-los amb discerniment. L’autora completa el capítol explorant el concepte d”alfabetització mediàtica per disseny’. Aquesta iniciativa recent consisteix en què els serveis de mitjans incorporen de fet missatges d’informació com etiquetes, superposicions, finestres emergents i notificacions a les plataformes d’usuari.

La IA continua avançant, de manera que el sisè capítol investiga les noves habilitats crítiques necessàries per entendre i gestionar l’impacte de la IA en els mitjans de comunicació, així com el paper dels algoritmes a la vida quotidiana. Explora els reptes que planteja la IA, com ara les falsificacions profundes i el biaix algorítmic, i posa èmfasi en la necessitat d’un pensament crític i de consideracions ètiques en l’ús de la IA. Què podem fer per ensenyar als usuaris i les usuàries a relacionar-se i no ser subjectes passius dels sistemes algorítmics?

En conclusió, l’autora reafirma el paper vital de potenciar els usuaris i les usuàries mitjançant iniciatives d’alfabetització mediàtica. L’informe subratlla la necessitat de continuar esforços per millorar l’alfabetització mediàtica en tots els grups d’edat i sectors de la societat, tot garantint una ciutadania ben informada i resilient, capaç de participar en processos democràtics, dotada de les facultats crítiques necessàries per fer-ho.

Lectura essencial per a responsables polítics, educadors i professionals dels mitjans compromesos a fomentar una societat alfabetitzada en mitjans.

Consulteu i descarregueu-vos l’informe complet.

Més informació

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

18/07/2025
Torino FilmLab obre les inscripcions de Green Film Lab – Lisboa 2025
TorinoFilmLab ha obert el període d’inscripció del proper taller Green Film Lab – Lisboa 2025, que es durà a terme a Lisboa (Portugal) del 7 al 9 de novembre de 2025. La data límit per inscriure-s’hi és el proper 12 de setembre.
17/07/2025
Pressupost de la UE 2028-2034: la Comissió proposa el nou programa ‘AgoraEU’ per a la cultura, els mitjans de comunicació i la societat civil
Una de les propostes de la Comissió Europea per al pressupost de la UE 2028-2034, també conegut com a Marc Financer Plurianual ("MFP"), és el nou programa 'AgoraEU' per a la cultura, els mitjans de comunicació i la societat civil.
17/07/2025
El film MEDIA ‘Alpha’, de Julia Ducournau, inaugurarà la 58a edició del SITGES – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya
La pel·lícula amb suport d'Europa Creativa MEDIA Alpha, de Julia Ducournau (França, Bèlgica, 2025), inaugurarà la 58a edició del SITGES – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya, que es durà a terme del 9 al 19 d'octubre vinent.
17/07/2025
Documentary Campus obre la convocatòria de Masterschool 2026
Documentary Campus ha obert la convocatòria de Masterschool 2026. La data límit per presentar-hi projectes documentals és l’1 de desembre de 2025. 
15/07/2025
Dues pel·lícules amb suport MEDIA, guardonades al Festival de karlovy Vary 2025
La 59a edició del Festival Internacional de Cinema de Karlovy Vary es va dur a terme del 4 al 12 de juliol de 2025. Entre les pel·lícules guardonades figuren dues pel·lícules amb suport d’Europa Creativa MEDIA.
14/07/2025
L’Acadèmia del Cinema Català obre les inscripcions dels XVIII Premis Gaudí
L’Acadèmia del Cinema Català ha obert les inscripcions per participar als XVIII Premis Gaudí fins al dimarts 23 de setembre a les 14h.
14/07/2025
Dues participants catalanes a l’EAVE Puentes 2025
La iniciativa de formació amb suport d’Europa Creativa MEDIA EAVE Puentes 2025, que va dur a terme la primera sessió d'enguany el passat mes de juny i durà a terme la segona sessió el proper mes de setembre, compta amb dues participants catalanes.
11/07/2025
L’Acadèmia del Cinema Català participa a la segona Assemblea General de la Federació d’Acadèmies Europees de Cinema
El 10 de juliol de 2025, representants d'Acadèmies de Cinema de tot Europa, entre els quals figura Laia Aubià, directora de l'Acadèmia del Cinema Català, es van reunir a Màntua (Itàlia), per a la segona Assemblea General de la FACE (Federació d'Acadèmies de Cinema d'Europa). Organitzada per la Fundació de l'Acadèmia Italiana de Cinema - Premis David di Donatello, i celebrada sota el patrocini i el suport de l'Ajuntament de Màntua, l'assemblea va tenir lloc a l'entorn històric de l'antiga església de Madonna della Vittoria.
10/07/2025
Europa Cinemas celebrarà el Laboratori de Desenvolupament d’Audiències i Innovació a la 70a Seminci
La xarxa Europa Cinemas celebrarà la propera edició del Laboratori de Desenvolupament d'Audiències i Innovació en el marc de la 70a edició de la Setmana Internacional de Cinema de Valladolid (Seminci), que es durà a terme del 24 d'octubre a l'1 de novembre de 2025.
10/07/2025
Berlinale Talents 2026 obre la convocatòria
Berlinale Talents ha obert la convocatòria per participar a la desena edició, que es durà a terme del 13 al 18 de febrer de 2026 a Berlín (Alemanya). Fundat l’any 2003, Berlinale Talents és el programa de desenvolupament de talents del Festival Internacional de Cinema de Berlín, amb un laboratori de desenvolupament de projectes, el Berlinale Talents Lab, el Talent Project Market i una cimera presencial amb taules rodones, debats, tallers i oportunitats de networking durant la Berlinale cada febrer.

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2024-MARKETNET)

Termini: 18/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD Networks and Operators
(CREA-MEDIA-2024-VODNET)

Termini: 09/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2024-FESTNET)

Termini: 11/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2025-DEVSLATE)

Termini: 05/des/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content
(CREA-MEDIA-2025-TVONLINE)

1r Termini: 05/des/2024
2n Termini: 14/05/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video game and immersive content development
(CREA-MEDIA-2025-DEVVGIM)

Termini: 12/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2025-FILMOVE)

1r Termini: 20/mar/2025
2n Termini: 17/07/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2025-INNOVBUSMOD)

Termini: 16/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2025-TRAINING)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulació d’obres literàries europees
(CREA-CULT-2025-LIT)

Termini: 11/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS – Media Literacy
(CREA-CROSS-2025-MEDIALITERACY)

Termini: 06/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2025-INNOVLAB)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Co-development
(CREA-MEDIA-2025-CODEV)

Termini: 26/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2025-FILMDIST)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2025-CINNET)

Termini: 16/jul/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2025-FILMSALES)

Termini: 19/jun/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2025-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a petita escala
(CREA-CULT-2025-COOP-1)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea a escala mitjana
(CREA-CULT-2025-COOP-2)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a gran escala
(CREA-CULT-2025-COOP-3)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...