Notícies

Nou informe de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual sobre el finançament de pel·lícules de ficció europees

21/03/2025

L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha publicat un nou informe sobre el finançament de pel·lícules de ficció europees. Sota el títol: Finançament de pel·lícules de ficció a Europa: Una anàlisi de mostra de pel·lícules estrenades el 2022‘, l’estudi conclou que el finançament públic directe i els incentius a la producció van suposar el 47% del finançament de pel·lícules europees de ficció d’acció real als cinemes el 2022.

Aquest nou informe constata el següent:

Aquest informe anual és fruit d’un important projecte de col·laboració entre l’Observatori Europeu de l’Audiovisual, part del Consell d’Europa a Estrasburg, i l’European Film Agency Research Network (EFARN). Té com a objectiu proporcionar xifres concretes sobre com s’estan finançant les pel·lícules de ficció cinematogràfica europees, tot oferint una perspectiva global i paneuropea i complementant el treball realitzat a l’àmbit nacional.

D’acord amb l’anàlisi pressupostària real de 713 pel·lícules de ficció europees d’acció real estrenades o previstes per a l’estrena el 2022, aquesta és probablement la mostra de dades paneuropea més gran disponible fins ara sobre el finançament de pel·lícules de ficció europees per a aquest any. L’informe ofereix coneixements únics basats en fets sobre una àmplia varietat de qüestions de recerca, des de la quantificació del pressupost mitjà de les pel·lícules de ficció cinematogràfica europees fins a la importància de les fonts de finançament individuals.

Estructura de finançament de les pel·lícules de ficció cinematogràfica europees

L’any 2022, el finançament de les pel·lícules europees de ficció cinematogràfica continua basant-se principalment en cinc fonts de finançament diferents: finançament públic directe; incentius a la producció; inversions de radiodifusió; inversions dels productors; i prevenda (Les inversions de les emissores combinen les inversions en coproducció de les emissores amb les vendes anticipades realitzades a les emissores amb seu a qualsevol dels països coproductors. Les vendes anticipades combinen les vendes anticipades nacionals i internacionals; les vendes anticipades al país d’origen).

L’única font de finançament més important va ser clarament el finançament públic directe, que va representar el 27% del volum total de finançament seguit a l’anàlisi. El finançament públic directe va anar seguit dels incentius a la producció, que van representar el 20% del finançament total, mentre que les inversions de les emissores van suposar el 18% del finançament total, lleugerament per davant de les inversions de productors (excepte les emissores) i les prevendes (excepte els drets d’emissió), que van representar el 16% i el 15% del finançament total, respectivament. Altres fonts de finançament, incloses les inversions en VOD, capital privat, finançament per deute o inversions en espècie són insignificants des d’una perspectiva acumulada.

Tanmateix, sembla que hi ha diferències estructurals importants entre països pel que fa a com es financen les pel·lícules de ficció teatral. Algunes d’aquestes diferències estan aparentment relacionades amb la mida del mercat. Dues diferències òbvies es refereixen al finançament públic directe i als incentius a la producció. Les dades suggereixen clarament que el pes del finançament públic directe en el finançament del cinema disminueix amb l’augment de la mida del mercat i viceversa. Tot i que només representava el 19% del finançament total en els quatre mercats de mostra gran, el finançament públic directe representava el 46% en els mercats de mida mitjana i el 58% en els mercats de mostra petita.

En canvi, el pes de finançament dels incentius a la producció sembla augmentar amb la mida del mercat, passant de només un 8% als mercats petits, al 14% als mercats mitjans fins al 23% als grans mercats (24% sense pel·lícules franceses). A més, la importància de les inversions dels productors i de les vendes anticipades sembla ser relativament baixa en els mercats petits i mitjans en comparació amb els grans mercats.

Pressupostos de ficció cinematogràfica a Europa

La mostra de dades estudiada suggereix que el pressupost mitjà d’una pel·lícula de ficció teatral europea estrenada el 2022 representava 3,03 milions d’euros, mentre que el pressupost mitjà de la mostra era de 2,19 milions d’euros.

No obstant això, els pressupostos mitjans difereixen molt entre països. No és sorprenent que els pressupostos mitjans siguin més alts als mercats més grans i més baixos als països amb menor potencial de taquilla, ja que l’explotació als mercats nacionals segueix sent clau per a la majoria de pel·lícules. El pressupost mitjà d’una pel·lícula de ficció europea originària de França, Alemanya, Itàlia, Polònia o el Regne Unit (els grans mercats inclosos a la mostra) va ascendir a 2,7 milions d’euros el 2022, enfront dels 1,9 milions d’euros de pel·lícules de ficció produïdes en un mercat europeu mitjà i 0,9 milions d’euros de pel·lícules de ficció de mercats petits.

Consulteu i descarregueu-vos l‘informe complet.

Més informació

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

15/09/2025
Torna el cicle ‘MEDIA al Maldà’ amb la projecció de ‘Romería’, de Carla Simón
El proper dijous 25 de setembre torna el cicle ‘MEDIA al Maldà‘, que inicia la quarta temporada amb la projecció de la pel·lícula amb suport d’Europa Creativa MEDIA ‘Romería‘, de Carla Simón, al Cinema Maldà de Barcelona.
15/09/2025
Àmplia presència de pel·lícules MEDIA al Festival de San Sebastián 2025
La 73a edició del Festival de San Sebastián, que es durà a terme del 19 al 27 de setembre de 2025, comptarà amb una àmplia presència de pel·lícules amb suport d'Europa Creativa MEDIA entre les diverses seccions de la programació.
15/09/2025
El film MEDIA ‘Forastera’, òpera prima de Lucía Aleñar, guardonat al Festival de Toronto amb el Premi de la Crítica
El llargmetratge de ficció amb suport d’Europa Creativa MEDIA ‘Forastera’, el debut en el llargmetratge de Lucía Aleñar Iglesias, ha guanyat el premi FIPRESCI de la Federació Internacional de Crítics de Cinema al Toronto International Film Festival 2025, on la pel·lícula va tenir l'estrena mundial a la Secció Discovery.
10/09/2025
El Festival de Sevilla recupera la lectura de nominacions dels European Film Awards
La 22a edició del Festival de Cinema Europeu de Sevilla, que compta amb el suport d'Europa Creativa MEDIA i es durà a terme del 7 al 15 de novembre de 2025, tornarà a acollir la lectura oficial de nominacions dels European Film Awards, després de diversos anys sense fer-se a la ciutat. A més, el certamen retrà homenatge al cineasta franc-grec Costa-Gavras, que rebrà el Giraldillo d'Honor.
09/09/2025
Eurimages obre la convocatòria FMAD – Film Marketing & Audience Development 2025
El fons Eurimages del Consell d’Europa ha obert la presentació de sol·licituds de la convocatòria 2025 de suport al màrqueting cinematogràfic i al desenvolupament del públic. La data límit per presentar-s’hi és el 13 d’octubre de 2025.
09/09/2025
Últimes places per al #DocsConnect Conscious Filmmaking Training
La formació #DocsConnect Conscious Filmmaking Training, organitzada per Alba Sotorra i Taskovski Films, amb el suport de l'ICAA (Institut de la Cinematografia i de les Arts Audiovisuals), ofereix un 20% de descompte per als cineastes catalans i de la resta de l'Estat espanyol.
09/09/2025
Nou estudi d’audiències sobre el comportament i les preferències del consumidor de continguts audiovisuals a la UE
La Comissió Europea ha publicat un nou estudi d'audiències que examina el comportament, les tendències i les preferències del consumidor/a de continguts audiovisuals als països de la Unió Europea.
08/09/2025
La 76a edició de la Berlinale obre la inscripció de pel·lícules
La 76a edició de la Berlinale, que es durà a terme del 12 al 22 de febrer de 2026, ha obert la inscripció de pel·lícules. Les dates límit de presentació són el 22 d'octubre de 2025 per a llargmetratges i el 5 de novembre de 2025 per a curtmetratges.
08/09/2025
‘Romería’, de Carla Simón, entre les 14 pel·lícules europees seleccionades per a EUROPE! VOICES OF WOMEN+ IN FILM al Festival Internacional de Cinema de Busan (BIFF)
Entre els 14 títols seleccionats al programa EUROPE! VOICES OF WOMEN+ IN FILM d'European Film Promotion al BIFF figura la tercera pel·lícula de Carla Simón, ‘Romería‘, que compta amb el suport d'Europa Creativa MEDIA al Desenvolupament (Slate).
08/09/2025
Pel·lícules MEDIA entre les guardonades al Festival de Venècia 2025
El passat 6 de setembre va finalitzar la 82a edició del Festival Internacional de Cinema de Venècia. Entre les pel·lícules guardonades figuren diversos títols amb suport d’Europa Creativa MEDIA. 

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2024-MARKETNET)

Termini: 18/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD Networks and Operators
(CREA-MEDIA-2024-VODNET)

Termini: 09/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2024-FESTNET)

Termini: 11/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2025-DEVSLATE)

Termini: 05/des/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content
(CREA-MEDIA-2025-TVONLINE)

1r Termini: 05/des/2024
2n Termini: 14/05/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video game and immersive content development
(CREA-MEDIA-2025-DEVVGIM)

Termini: 12/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2025-FILMOVE)

1r Termini: 20/mar/2025
2n Termini: 17/07/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2025-INNOVBUSMOD)

Termini: 16/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2025-TRAINING)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulació d’obres literàries europees
(CREA-CULT-2025-LIT)

Termini: 11/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS – Media Literacy
(CREA-CROSS-2025-MEDIALITERACY)

Termini: 06/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2025-INNOVLAB)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Co-development
(CREA-MEDIA-2025-CODEV)

Termini: 26/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2025-FILMDIST)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2025-CINNET)

Termini: 16/jul/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2025-FILMSALES)

Termini: 19/jun/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2025-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a petita escala
(CREA-CULT-2025-COOP-1)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea a escala mitjana
(CREA-CULT-2025-COOP-2)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a gran escala
(CREA-CULT-2025-COOP-3)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...