Notícies

Nou informe de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual sobre la propietat dels mitjans audiovisuals a Europa

15/04/2025

L’Observatori Europeu de l’Audiovisual, que forma part del Consell d’Europa a Estrasburg, ha publicat una nova edició del seu informe anual sobre els actors principals de l’audiovisual (AV) a Europa. Sota el títol, ‘Top players in the European audiovisual industry – Concentration, status, origin and profile‘ (‘Els operadors principals de la indústria audiovisual europea – Concentració, estatut, origen i perfil’ (Xifres de 2023)), ha estat redactat per Laura Ene Iancu, Analista del Departament d’Informació de Mercats de l’Observatori.

L’informe té com a objectiu il·luminar el paper que juguen els grups principals en la configuració de l’estructura de la indústria audiovisual a Europa. Aquesta anàlisi posa en primer lloc el rendiment global dels agents principals en termes d’ingressos totals del mercat audiovisual. Aquest estudi també explora la seva posició respecte als segments principals del mercat audiovisual: finançament públic, televisió de pagament, SVOD, publicitat a TV per internet i publicitat OTT.

L’informe destaca l’estructura del mercat audiovisual i els seus segments clau tot mirant la concentració, l’estatut, l’origen i el perfil dels agents en funció de la seva activitat bàsica i la presència al mercat.

Cada rànquing dels 10 principals que es mostra a l’informe inclou un enllaç a un rànquing superior ampliat que es pot descarregar que també proporciona metadades a nivell de grup europeu, com ara el propietari final, l’origen i l’estatut.

Per posar les coses en perspectiva, l’informe també repassa les fusions i adquisicions clau i els impulsors principals.

L’informe constata que a finals de 2023:

La meitat dels ingressos audiovisuals acumulats pels 100 grups principals van ser captats pels 10 agents principals.

El grup nord-americà Comcast va tornar a ser el grup número 1, tot representant el 10% dels ingressos operatius audiovisuals acumulats dels 100 agents principals a Europa. Netflix i YouTube, les dues plataformes OTT pures que es van situar entre les 10 principals, van representar el mateix pes en els ingressos.

El sector privat va representar més del 70% dels ingressos audiovisuals dels 100 grups principals, amb les empreses nord-americanes, representades significativament pels seus estudis gegants i serveis de streaming, tot acaparant la major part.

No obstant això, van ser les empreses europees, impulsades per les cadenes de televisió, les que van representar la part majoritària dels ingressos audiovisuals totals acumulats pels 100 agents principals.

Les plataformes OTT pures van impulsar la quota de mercat als EUA, mentre que les telecomunicacions van mantenir el pes europeu en els 100 principals ingressos audiovisuals consolidats.

Impulsats per igual pels operadors SVOD i VSP, els ingressos purs d’OTT a Europa van augmentar sis vegades entre el 2016 i el 2023 i van contribuir més del 60% als ingressos audiovisuals incrementals dels 100 principals grups (un augment del 30% durant el període analitzat). L’auge de les plataformes OTT pures va augmentar el pes dels interessos nord-americans enmig de la caiguda de quota de mercat registrada pels estudis nord-americans, malgrat els seus serveis de streaming propietaris com Disney+, Paramount+, Max i Sky. Les emissores europees també van registrar una important pèrdua de pes en els ingressos audiovisuals, però el bon rendiment d’operadors de telecomunicacions com Orange, DT, Telia, Telefónica, Vodafone, Altice i altres van ajudar a minimitzar la caiguda global de la quota europea..

El 74% dels ingressos dels mitjans audiovisuals tradicionals estan controlats per operadors europeus, mentre que el 88% dels ingressos dels nous mitjans audiovisuals estan controlats per operadors no europeus.

Els operadors europeus, impulsats per les empreses de telecomunicacions, representaven dos terços del negoci de la televisió de pagament i representaven vuit dels 10 operadors principals de televisió de pagament a Europa. No obstant això, el principal favorit de la televisió de pagament, que representava una quarta part dels ingressos del mercat de la televisió de pagament a Europa, era Sky, propietat de Comcast.

El mercat tradicional de la publicitat audiovisual també va ser impulsat principalment per les emissores europees, que acumulaven el 85% dels ingressos de publicitat televisiva. Només tres grups nord-americans es van classificar entre els 10 operadors principals, amb els ingressos per publicitat de televisió impulsats per les seves adquisicions europees, com ara la de TVN Poland per part de WBD, Channel 5 per part de Paramount’ i Sky per part de Comcast.

A diferència de la televisió de pagament, el mercat SVOD estava altament representat per interessos no europeus, amb gairebé 9 de cada 10 euros gastats en serveis SVOD rebuts per operadors amb suport nord-americà. Els serveis d’streaming purs com Netflix, Prime Video, DAZN, Youtube i Apple van representar, en conjunt, el 80% dels ingressos de SVOD amb suport dels EUA, mentre que els serveis propietat dels grans estudis nord-americans (és a dir, Disney, WBD, Paramount i Comcast) van obtenir la resta dels interessos als EUA.

El 90% dels ingressos publicitaris OTT registrats tant per al contingut audiovisual lineal com a la carta van provenir de plataformes OTT pures no europees, gairebé totalment representades per VSP. A part de TikTok, amb suport de la Xina, més del 80% dels ingressos dels VSP no europeus van provenir exclusivament dels EUA i impulsats per YouTube i Meta que, en conjunt, van acumular 2/3 dels ingressos totals per publicitat OTT a Europa.

Sky i Netflix es van repartir més del 30% dels ingressos de televisió de pagament + SVOD, mentre que YouTube va obtenir més del doble dels ingressos de RTL al mercat publicitari de TV + OTT.

Entre el mercat de televisió de pagament impulsat per les telecomunicacions i el mercat SVOD pur, impulsat exclusivament per OTT, el mercat de serveis audiovisuals de pagament va estar representat gairebé a parts iguals per les emissores, les telecomunicacions i les plataformes d’streaming. Les empreses centrades en diversos territoris van concentrar més de la meitat dels ingressos del servei audiovisual de pagament. Aquest model destaca entre els operadors europeus, principalment les companyies de telecomunicacions, a diferència dels estudis i plataformes d’streaming nord-americanes, que tenen un enfocament d’abast europeu. Sky, d’origen europeu, i Liberty Global van ser els dos únics grups que van representar els interessos dels Estats Units entre els operadors amb diversos territoris.

La meitat del mercat total de publicitat audiovisual va estar controlat per les emissores europees, representades de manera uniforme per operadors nacionals i multinacionals. Fins al 85% dels ingressos publicitaris de TV+OTT es van complementar íntegrament amb VSP no europeus, normalment operadors d’abast europeu.

Més informació.

Consulteu i descarregueu-vos l’informe complet.

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

15/09/2025
Torna el cicle ‘MEDIA al Maldà’ amb la projecció de ‘Romería’, de Carla Simón
El proper dijous 25 de setembre torna el cicle ‘MEDIA al Maldà‘, que inicia la quarta temporada amb la projecció de la pel·lícula amb suport d’Europa Creativa MEDIA ‘Romería‘, de Carla Simón, al Cinema Maldà de Barcelona.
15/09/2025
Àmplia presència de pel·lícules MEDIA al Festival de San Sebastián 2025
La 73a edició del Festival de San Sebastián, que es durà a terme del 19 al 27 de setembre de 2025, comptarà amb una àmplia presència de pel·lícules amb suport d'Europa Creativa MEDIA entre les diverses seccions de la programació.
15/09/2025
El film MEDIA ‘Forastera’, òpera prima de Lucía Aleñar, guardonat al Festival de Toronto amb el Premi de la Crítica
El llargmetratge de ficció amb suport d’Europa Creativa MEDIA ‘Forastera’, el debut en el llargmetratge de Lucía Aleñar Iglesias, ha guanyat el premi FIPRESCI de la Federació Internacional de Crítics de Cinema al Toronto International Film Festival 2025, on la pel·lícula va tenir l'estrena mundial a la Secció Discovery.
10/09/2025
El Festival de Sevilla recupera la lectura de nominacions dels European Film Awards
La 22a edició del Festival de Cinema Europeu de Sevilla, que compta amb el suport d'Europa Creativa MEDIA i es durà a terme del 7 al 15 de novembre de 2025, tornarà a acollir la lectura oficial de nominacions dels European Film Awards, després de diversos anys sense fer-se a la ciutat. A més, el certamen retrà homenatge al cineasta franc-grec Costa-Gavras, que rebrà el Giraldillo d'Honor.
09/09/2025
Eurimages obre la convocatòria FMAD – Film Marketing & Audience Development 2025
El fons Eurimages del Consell d’Europa ha obert la presentació de sol·licituds de la convocatòria 2025 de suport al màrqueting cinematogràfic i al desenvolupament del públic. La data límit per presentar-s’hi és el 13 d’octubre de 2025.
09/09/2025
Últimes places per al #DocsConnect Conscious Filmmaking Training
La formació #DocsConnect Conscious Filmmaking Training, organitzada per Alba Sotorra i Taskovski Films, amb el suport de l'ICAA (Institut de la Cinematografia i de les Arts Audiovisuals), ofereix un 20% de descompte per als cineastes catalans i de la resta de l'Estat espanyol.
09/09/2025
Nou estudi d’audiències sobre el comportament i les preferències del consumidor de continguts audiovisuals a la UE
La Comissió Europea ha publicat un nou estudi d'audiències que examina el comportament, les tendències i les preferències del consumidor/a de continguts audiovisuals als països de la Unió Europea.
08/09/2025
La 76a edició de la Berlinale obre la inscripció de pel·lícules
La 76a edició de la Berlinale, que es durà a terme del 12 al 22 de febrer de 2026, ha obert la inscripció de pel·lícules. Les dates límit de presentació són el 22 d'octubre de 2025 per a llargmetratges i el 5 de novembre de 2025 per a curtmetratges.
08/09/2025
‘Romería’, de Carla Simón, entre les 14 pel·lícules europees seleccionades per a EUROPE! VOICES OF WOMEN+ IN FILM al Festival Internacional de Cinema de Busan (BIFF)
Entre els 14 títols seleccionats al programa EUROPE! VOICES OF WOMEN+ IN FILM d'European Film Promotion al BIFF figura la tercera pel·lícula de Carla Simón, ‘Romería‘, que compta amb el suport d'Europa Creativa MEDIA al Desenvolupament (Slate).
08/09/2025
Pel·lícules MEDIA entre les guardonades al Festival de Venècia 2025
El passat 6 de setembre va finalitzar la 82a edició del Festival Internacional de Cinema de Venècia. Entre les pel·lícules guardonades figuren diversos títols amb suport d’Europa Creativa MEDIA. 

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2024-MARKETNET)

Termini: 18/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD Networks and Operators
(CREA-MEDIA-2024-VODNET)

Termini: 09/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2024-FESTNET)

Termini: 11/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2025-DEVSLATE)

Termini: 05/des/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content
(CREA-MEDIA-2025-TVONLINE)

1r Termini: 05/des/2024
2n Termini: 14/05/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video game and immersive content development
(CREA-MEDIA-2025-DEVVGIM)

Termini: 12/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2025-FILMOVE)

1r Termini: 20/mar/2025
2n Termini: 17/07/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2025-INNOVBUSMOD)

Termini: 16/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2025-TRAINING)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulació d’obres literàries europees
(CREA-CULT-2025-LIT)

Termini: 11/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS – Media Literacy
(CREA-CROSS-2025-MEDIALITERACY)

Termini: 06/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2025-INNOVLAB)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Co-development
(CREA-MEDIA-2025-CODEV)

Termini: 26/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2025-FILMDIST)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2025-CINNET)

Termini: 16/jul/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2025-FILMSALES)

Termini: 19/jun/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2025-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a petita escala
(CREA-CULT-2025-COOP-1)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea a escala mitjana
(CREA-CULT-2025-COOP-2)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a gran escala
(CREA-CULT-2025-COOP-3)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...