Notícies

El film amb suport MEDIA ‘Flow’, de Gints Zilbalodis, guanya el Lux Audience Award 2025

30/04/2025

La pel·lícula ‘Flow‘, de Gints Zilbalodis, que compta amb el suport d’Europa Creativa MEDIA a la Distribució (Films on the Move), ha estat la guanyadora del Lux Audience Award 2025, a la cerimònia duta a terme dimarts 29 d’abril, a l’hemicicle del Parlament a Brussel·les.

La pel·lícula d’animació, una coproducció única entre Letònia, França i Bèlgica, explica la història d’un gat i els seus improbables companys mentre naveguen per un món transformat per una inundació devastadora. És una commovedora història d’amistat, resiliència i l’impacte del canvi climàtic, temes que s’alineen estretament amb el compromís del Parlament Europeu amb la protecció del medi ambient, la mitigació del canvi climàtic i la solidaritat.

La vicepresidenta del Parlament Europeu, Sabine Verheyen (PPE, DE), va afirmar: «El Premi del Públic LUX és més que un simple premi. És un testimoni del compromís del Parlament Europeu amb la democràcia, la llibertat d’expressió i el paper del cinema en la reflexió i la configuració de les nostres societats. Amb aquest premi, acostem les històries europees a la gent i, igual d’important, acostem les persones a la tasca del Parlament Europeu».

«Cinc narratives convincents, cinc nominats molt diferents i diversos als Premis del Públic LUX són una inspiració per als cineastes i el públic, no només per celebrar l’extraordinària varietat del cinema europeu, sinó també per lloar la seva capacitat d’entretenir i elevar alhora. L’art cinematogràfic a Europa és un exemple perfecte de com la cultura pot fer una contribució significativa a la societat i per defensar la compassió, l’empatia i el canvi en un món que d’altra banda està dividit», va afegir Mike Downey, president honorari del Comitè de Selecció LUX i president de l’Acadèmia Europea de Cinema.

Les pel·lícules nominades als LUX d’aquest any es presenten com a testimonis poderosos de la creativitat i la narrativa europees. Entre les nominades hi ha els films amb suport MEDIA Animal, de la directora grega Sofia Exarchou; el documental Dahomey, de la directora francesa Mati Diop; el documental Intercepted, de la directora ucraïnesa Oksana Karpovych; i Julie Keeps Quiet, del director belga Leonardo van Dijl. Cada pel·lícula aborda problemes socials urgents amb una art sorprenent, mostrant algunes de les millors produccions cinematogràfiques que Europa pot oferir.

La pel·lícula guanyadora va ser seleccionada mitjançant una combinació de votació pública i vots emesos pels membres del Parlament Europeu, cadascun dels quals representa el 50% de la decisió final. Aquest any, les pel·lícules nominades han rebut gairebé 33.000 valoracions (crítiques en una escala que va d’una a cinc estrelles) de ciutadans europeus i eurodiputats.

Roda de premsa i esdeveniments relacionats
Podeu veure la roda de premsa amb l’equip de FLOW, la presidenta de la Comissió de Cultura i Educació, Nela Riehl, i el president de l’Acadèmia Europea de Cinema, Mike Downey, al Centre Multimèdia.

LUX Audience Award és una iniciativa del Parlament Europeu i European Film Academy amb la col·laboració d’Europa Creativa MEDIA i d’Europa Cinemas.

Recupereu el vídeo de la cerimònia de lliurament del Lux Audience Award 2025:

Més informació

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

02/07/2026
Europa Cinemas obre la convocatòria 2026 per formar part de la xarxa
Europa Cinemas, la xarxa de sales de cinema compromesa amb la programació de cinema europeu, ha obert el termini de presentació de candidatures per formar part de la seva xarxa de sales de cinema durant el 2026. El període d'inscripció estarà obert de l'1 de juliol al 15 de setembre de 2026 i s'adreça a totes les sales ubicades en països participants del programa Europa Creativa MEDIA que compleixin els objectius i criteris establerts per les bases de la convocatòria.
01/07/2026
EAVE Producers Workshop 2027 obre el termini d’inscripció
EAVE – European Audiovisual Entrepreneurs ha obert el termini d’inscripció d’EAVE Producers Workshop 2027, un dels principals programes de formació i desenvolupament per a productors/es. La data límit per presentar-s’hi és el 17 d’agost de 2026.
30/06/2026
Els films MEDIA ‘Forastera’, òpera prima de Lucía Aleñar, i ‘El ser querido’, de Rodrigo Sorogoyen, seleccionats a l’Atlàntida Mallorca Film Fest 2026
La 16a edició de l'Atlàntida Mallorca Film Fest, certamen organitzat per la plataforma amb suport MEDIA Filmin, s'inaugurarà el proper 24 de juliol a Palma amb la pel·lícula de ficció amb suport d’Europa Creativa MEDIA ‘Forastera’, el debut en el llargmetratge de Lucía Aleñar Iglesias. Mentre que el nou títol de Rodrigo Sorogoyen, 'El ser querido', que també compta amb el suport de MEDIA i va competir a la Secció Oficial de Cannes, serà la pel·lícula de cloenda de l'Atlàntida el proper 2 d'agost a Palma, acompanyada de bona part de l'equip artístic
30/06/2026
European Film Promotion obre la convocatòria Film Sales Support per al TIFF: The Market 2026
L’European Film Promotion (EFP) ha publicat una nova convocatòria de suport a la venda de pel·lícules europees en el marc del TIFF: The Market 2026, que se es durà a terme del 10 al 16 de setembre de 2026 a Toronto. Aquesta iniciativa té com a objectiu reforçar la promoció internacional del cinema europeu, especialment en mercats fora del continent.
30/06/2026
DOX In Vitro 2026 obre la convocatòria
DOX in Vitro 2026, que es durà a terme a Piešťany (Eslovàquia) el 6 i 7 de setembre, ha obert la convocatòria del seminari i del taller internacional de projectes documentals.
29/06/2026
El film d’animació amb suport MEDIA ‘Decorado’, guardonat a Annecy
La 50a edició del Festival Internacional de Cinema d’Animació d’Annecy, un dels festivals d’animació més prestigiosos del món, s’ha dut a terme entre el 21 i el 27 de juny amb el suport d’Europa Creativa MEDIA. Entre les pel·lícules guardonades figura el llargmetratge d’animació amb suport MEDIA Decorado, d’Alberto Vázquez (Espanya), que compta amb el suport d'Europa Creativa MEDIA a la distribució per a la seva estrena a França, i que ha obtingut el Premi Paul Grimault.
29/06/2026
Participa al MIPCOM 2026 sota el paraigua de MEDIA Stands
MEDIA Stands ha obert el termini d’inscripció per assistir al MIPCOM 2026, el principal mercat d’entreteniment i contingut, que es durà a terme del 12 al 15 d’octubre del 2026 a Cannes (França). La data límit per inscriure-s’hi és el 21 d'agost de 2026.
26/06/2026
Erich Pommer Institut ofereix el nou taller intensiu ‘IP Development for Creative Professionals‘
Erich Pommer Institut ofereix el nou programa ‘IP Development for Creative Professionals‘, que tindrà lloc a Potsdam del 17 al 19 de setembre de 2026. Aquest taller intensiu ajudarà creadors a transformar idees en propietats intel·lectuals sòlides i comercialitzables.
25/06/2026
European Film Promotion obre la convocatòria Film Sales Support a Festivals de Cinema No Europeus
European Film Promotion ha obert una convocatòria per sol·licitar ajuts a la venda de pel·lícules, per tal de presentar campanyes de promoció, tant clàssiques com digitals, de pel·lícules europees recents a compradors i distribuïdors a països fora d'Europa, a festivals no europeus d'abast internacional (a partir de l'1 d'agost de 2026).
25/06/2026
L’Observatori Europeu de l’Audiovisual publica un nou informe que confirma el creixement dels serveis audiovisuals a Europa
L’Observatori Europeu de l’Audiovisual, organisme del Consell d’Europa, ha publicat una nova edició del seu informe anual 'Audiovisual Media Services in Europe – 2025 data', que posa de manifest el creixement sostingut del sector audiovisual europeu.

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2026-DEVSLATE)

Termini: 03/des/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Animation projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-1)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European co-development
(CREA-MEDIA-2026-CODEV)

Termini: 25/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Documentary projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-2)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Fiction projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-3)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video games and immersive content development
(CREA-MEDIA-2026-DEVVGIM)

Termini: 11/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD networks and operators
(CREA-MEDIA-2026-VODNET)

Termini: 08/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2026-MARKETNET)

Termini: 20/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2026-INNOVBUSMOD)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2026-FILMOVE)

1r Termini: 19/mar/2026
2n Termini: 16/07/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulation of European literary works
(CREA-CULT-2026-LIT)

Termini: 29/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Literacy
(CREA-CROSS-2026-MEDIALITERACY)

Termini: 11/mar/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2026-INNOVLAB)

Termini: 23/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 04/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 04/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Perform Europe
(CREA-CULT-2026-PERFORM-EU)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2026-FILMDIST)

Termini: 23/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2026-FESTNET)

Termini: 14/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2026-TRAINING)

Termini: 16/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2026-FILMSALES)

Termini: 18/jun/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2026-CINNET)

Termini: 09/jul/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2026-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea de petita escala
(CREA-CULT-2026-COOP-1)

Termini: 05/mai/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea de Mitjana Escala
(CREA-CULT-2026-COOP-2)

Termini: 05/mai/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...