Notícies

Nou informe de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual sobre les adaptacions en la producció europea de ficció televisiva/SVOD

27/05/2025

L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha publicat un nou informe gratuït sobre les adaptacions en la producció europea de ficció televisiva/SVOD. Sota el títol Adaptacions en la producció de ficció audiovisual a Europa: xifres del 2023, l’informe analitza les adaptacions en la producció europea de ficció audiovisual entre el 2015 i el 2023. L’objectiu és proporcionar xifres i context sobre la producció de contingut audiovisual a Europa.

Aquest nou informe conclou que:

La majoria de les adaptacions de ficció europees es basen en obres originals d’Europa

El 88% de les adaptacions de ficció europees de televisió i SVOD es basen en obres originals d’Europa. Més de la meitat provenen del Regne Unit (23%), Alemanya (17%), França (10%) i Espanya (7%). Aproximadament una de cada deu (12%) de totes les adaptacions de ficció audiovisual europees es basen en obres no europees, el 6% de les quals provenen dels EUA.

Les adaptacions s’han convertit en un element bàsic de la producció de ficció audiovisual europea. El 14% de totes les obres de ficció audiovisual produïdes a Europa entre el 2015 i el 2023 van ser adaptacions, l’equivalent a 1.524 adaptacions de pel·lícules i sèries de televisió per a televisió. De mitjana, cada any es produeixen a Europa més de 160 títols i més de 1.400 hores d’adaptacions de ficció audiovisual.

Els streamers ofereixen més adaptacions

En comparació amb les emissores, els streamers depenen més de les adaptacions. Entre el 2021 i el 2023, la seva quota d’adaptacions respecte a la seva producció total de ficció original va ser superior (20%) a la de les emissores privades (15%) i públiques (11%).

Les emissores de servei públic dels principals mercats i Netflix són les principals encarregades d’adaptacions de ficció audiovisual. La BBC, ZDF, Netflix, ARD i France Télévisions han encarregat cadascuna més de 100 adaptacions entre el 2015 i el 2023.

La majoria de les adaptacions de ficció es basen en llibres i sèries de televisió

La majoria de les adaptacions de ficció audiovisual es basen en llibres (74%) i sèries de televisió (19%). Les novel·les policíaques i de detectius són els llibres adaptats amb més freqüència. La icona britànica Agatha Christie i l’autora austríaca Claudia Rossbacher lideren el camí amb deu adaptacions cadascuna entre el 2015 i el 2023.

El nombre d’adaptacions de llibres va disminuir un 13% del 2022 al 2023. Aquesta disminució es deu principalment a la disminució general de la producció europea de ficció audiovisual del -6%.

La majoria de les adaptacions de ficció audiovisual basades en llibres són obres publicades per primera vegada després de l’any 2000 (68%). Els llibres adaptats publicats per primera vegada al segle XX van representar el 28% i els llibres anteriors al segle XX van representar el 4%.

Els llibres utilitzats per a les adaptacions de ficció audiovisual són principalment nacionals, mentre que les sèries de televisió són principalment internacionals. Pel que fa als llibres, el país d’origen és el mateix que el país de producció en quatre de cada cinc casos (82%). Per a les sèries de televisió, el país d’origen és diferent del país de producció en nou de cada deu casos (92%).

La sèrie de televisió noruega “SKAM” i la sèrie de televisió britànica “Liar” tenen el nombre més alt de remakes en sis països europeus cadascuna. Altres sèries de televisió adaptades populars inclouen l’israeliana בטיפול / BeTipul (En teràpia) amb cinc remakes europeus i la belga Professor T. amb remakes a quatre països europeus.

El Regne Unit té la proporció més alta d’adaptacions pel que fa a les obres de ficció audiovisual produïdes al Regne Unit (25%), seguit d’Itàlia (19%), Suècia i França (18% cadascun), Espanya (17%) i Polònia (15%).

L’èmfasi en el tipus d’obres originals varia entre els deu principals països productors d’adaptacions de ficció audiovisual. Les adaptacions de ficció audiovisual britàniques i alemanyes afavoreixen els llibres com a font principal. Les adaptacions de ficció audiovisual neerlandeses i txeques es basen tant en llibres com en sèries de televisió.

La majoria de les adaptacions de ficció audiovisual són sèries de televisió d’alta gamma amb 13 episodis o menys per temporada (54%) o pel·lícules per a televisió (36%).

La proporció d’adaptacions en coproduccions de ficció audiovisual és significativament més alta (23%) que en no coproduccions (13%).

Consulteu i descarregueu-vos linforme complet.

Més informació

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

20/10/2025
‘MEDIA al Maldà’ us convida a la projecció de la comèdia negra amb suport MEDIA ‘Mario’, de Guillem Miró
El proper dijous 30 d'octubre, des d’Europa Creativa Desk – MEDIA Catalunya i en el marc de la segona sessió de la quarta temporada del cicle ‘MEDIA al Maldà‘, us convidem a la projecció de la pel·lícula amb suport d’Europa Creativa MEDIA 'Mario', de Guillem Miró, al Cinema Maldà de Barcelona. 
20/10/2025
El film MEDIA ‘La hermanastra fea’, millor pel·lícula al Festival de Sitges 2025
La 58a edició del SITGES – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya s'ha dut a terme del 9 al 19 d’octubre de 2025. La gran triomfadora del festival, guardonada amb el Premi a Millor pel·lícula de la Secció Oficial a Competició, ha estat la pel·lícula amb suport d’Europa Creativa MEDIA Den stygge stesøsteren (‘The Ugly Stepsister’ / ‘La heramanastra fea‘), òpera prima d’Emilie Blichfeldt.
17/10/2025
Publicats els resultats del 1er termini de la convocatòria Europa Creativa MEDIA TV and Online Content 2025
Ja s'han publicat els resultats del 1er termini de la convocòtoria Europa Creativa MEDIA TV and Online Content 2025. S'han seleccionat un total de 18 projectes per un import global de 8.074.840,78 euros. Entre els projectes beneficiaris figura la sèrie de ficció de producció catalana 'Ravalejar', dirigida per Pol Rodríguez i Isaki Lacuesta, que rebrà 500.000€
17/10/2025
Torna Culture Moves Europe amb una nova convocatòria de suport a la mobilitat individual
Culture Moves Europe torna amb una nova convocatòria de suport a la mobilitat individual. La convocatòria està oberta a artistes i professionals culturals dels països participants a Europa Creativa, que treballin en un dels sectors culturals elegibles: arquitectura, patrimoni cultural, disseny i moda, literatura, música, arts escèniques i arts visuals.
16/10/2025
Cartoon Movie 2026 obre la inscripció de projectes
Cartoon Movie 2026, de CARTOON, ha obert el termini de presentació de projectes fins al 12 de novembre de 2025.
16/10/2025
Liv ullmann rebrà el Premi de l’EFA ‘European Lifetime Achievement’ a la seva carrera
Amb motiu de la 38a edició dels European Film Awards, que se celebrarà el 17 de gener del 2026 a Berlín, i en reconeixement a una contribució única al món del cinema, l'European Film Academy té el gran plaer d'atorgar a Liv Ullmann el premi European Lifetime Achievement per la seva destacada trajectòria com a actriu, directora i guionista.
15/10/2025
Publicada la nova convocatòria d’Europa Creativa Cultura de suport a la Circulació d’obres literàries europees 2026
S’ha publicat la nova convocatòria Europa Creativa Cultura de suport a la Circulació d’obres literàries europees 2026 (CREA-CULT-2026-LIT), la data límit de presentació de sol·licituds de la qual és el 29 de gener de 2026.
15/10/2025
L’European Film Academy anuncia la preselecció de pel·lícules candidates a nominació als European Film Awards 2026
La 38ª edició dels European Film Awards es durà a terme el 17 de gener de 2026 a Berlín. Un total de 67 llargmetratges han estat preseleccionats per a una possible nominació als European Film Awards, seleccionats pels membres de l'European Film Academy.
15/10/2025
Europa Creativa Cultura publica dues noves guies sobre el suport al sector del llibre
Europa Creativa ha publicat dues noves guies sobre el suport d'Europa Creativa Cultura al sector del llibre. Una centrada en la joventut i l'altra en la traducció literària.
13/10/2025
TorinoFilmLab obre les inscripcions de 4 dels seus programes de formació
TorinoFilmLab té obertes les inscripcions de l'edició de 2026 de quatre del seus programes de formació: ScriptLab, FeatureLab, ComedyLab i SeriesLab.

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2024-FESTNET)

Termini: 11/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2025-TRAINING)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS – Media Literacy
(CREA-CROSS-2025-MEDIALITERACY)

Termini: 06/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2025-INNOVLAB)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2025-FILMDIST)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2025-CINNET)

Termini: 16/jul/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2025-FILMSALES)

Termini: 19/jun/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2025-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a petita escala
(CREA-CULT-2025-COOP-1)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea a escala mitjana
(CREA-CULT-2025-COOP-2)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a gran escala
(CREA-CULT-2025-COOP-3)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2026-DEVSLATE)

Termini: 03/des/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Animation projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-1)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European co-development
(CREA-MEDIA-2026-CODEV)

Termini: 25/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Documentary projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-2)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Fiction projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-3)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video games and immersive content developmentent
(CREA-MEDIA-2026-DEVVGIM)

Termini: 11/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD networks and operators
(CREA-MEDIA-2026-VODNET)

Termini: 08/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2026-MARKETNET)

Termini: 20/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2026-INNOVBUSMOD)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2026-FILMOVE)

1r Termini: 19/mar/2026
2n Termini: 16/07/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulation of European literary works
(CREA-CULT-2026-LIT)

Termini: 29/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...