Notícies

La pel·lícula ‘Sorda’, d’Eva Libertad, guanya el Premi de la Crítica Llatinoamericana a la Millor Pel·lícula Europea

10/06/2025

La pel·lícula de producció catalana ‘Sorda‘, dirigida per Eva Libertad, ha estat guardonada amb el Premi de la Crítica Llatinoamericana de Cinema Europeu, atorgat per European Film Promotion (EFP) en col·laboració amb el Festival Internacional de Cinema de Guadalajara (FICG). En el seu segon any, el premi destaca el cinema europeu excepcional i la seva rellevància per al públic llatinoamericà.

L’anunci de la pel·lícula guanyadora es va dur a terme el passat 9 de juny durant el Festival Internacional de Cinema de Guadalajara, que s’allarga fins al 14 de juny.

Libertad, el primer llargmetratge de la qual també forma part del programa oficial del festival, es va mostrar molt emocionada per aquest guardó: “Estem molt agraïts al jurat del Premi de la Crítica Llatinoamericana a la Millor Pel·lícula Europea per aquest reconeixement. És un honor per a nosaltres que ‘Sorda‘ hagi estat guardonada entre 19 pel·lícules europees. Estem molt emocionats perquè contribuirà a la visibilitat de la pel·lícula a l’Amèrica Llatina, i esperem realment que també connecti amb el públic d’allà”.

‘Sorda’ és una pel·lícula profundament personal, basada en el seu curtmetratge del mateix nom i protagonitzada per la seva germana sorda, Miriam Garlo. La història explora la relació íntima entre una dona sorda i la seva parella oient mentre es preparen per tenir un fill, tot capturant els matisos de la connexió, el conflicte i la comunicació a través de diferents móns. Libertad descriu la pel·lícula com un reflex de la seva pròpia experiència creixent al costat de la seva germana, marcada per l’amor, els reptes i l’evolució constant. ‘Sorda’ es va estrenar a la secció Panorama de la Berlinale, on va guanyar el Premi del Públic i el Premi de Cinema Arthouse, i posteriorment va rebre sis premis al 28è Festival de Màlaga, incloent-hi Millor Pel·lícula, Millor Actriu i Millor Actor. La pel·lícula és una producció entre les catalanes Distinto Films i A Contracorriente Films, i la murciana Nexus CreaFilms, amb vendes mundials gestionades per Latido Films, amb seu a Madrid.

“Ens complau enormement celebrar el cinema europeu al Festival Internacional de Cinema de Guadalajara i felicitem efusivament Eva Libertad i tot l’equip per aquesta pel·lícula excepcional, plena d’empatia, amb un missatge oportú, directa i alhora tan realista, sense caure en el dramatisme ni el sentimentalisme”, va afirmar el subdirector d’EFP, Jo Mühlberger. «Un gran agraïment de part nostra, a l’EFP, també als 33 membres del jurat de 13 països llatinoamericans que van veure un total de 19 pel·lícules i van ajudar a donar més visibilitat al cinema europeu. I, per descomptat, estem molt agraïts al nostre soci, el Festival Internacional de Cinema de Guadalajara, per acollir el Premi de la Crítica Llatinoamericana per segona vegada».

Estrella Araiza, directora general del Festival Internacional de Cinema de Guadalajara, va afegir: «Hem presenciat grans canvis en la cinematografia. Actualment estem experimentant una revolució en el consum i la crítica cinematogràfica, per això aquest premi és tan rellevant».

El 2024l’EFP va llançar el Premi de la Crítica Llatinoamericana per impulsar la visibilitat de les pel·lícules europees a l’Amèrica Llatina, alhora que destacava el paper clau dels crítics de cinema en la promoció del cinema d’autor. L’objectiu és augmentar la circulació, fomentar el diàleg i fomentar l’interès pel cinema europeu a tota la regió. El guanyador anterior va ser la pel·lícula amb suport d’Europa Creativa MEDIA ‘The Teachersʼ Lounge‘ (‘Sala de profesores‘), d’İlker Çatak (Alemanya).

El Premi de la Crítica Llatinoamericana, en col·laboració amb el Festival de Cinema de Guadalajara, és possible gràcies al suport del Programa Europa Creativa MEDIA de la Unió Europea i els instituts nacionals de promoció cinematogràfica. Els socis mediàtics són LatAm cinema Cineuropa, així com Festival Scope.

Sobre el Festival de Cinema de Guadalajara

La reinvenció del cinema mexicà va començar al Festival de Cinema de Guadalajara (FICG) i, des d’aleshores, el festival ha esdevingut un punt de trobada fonamental per a la comunitat cinematogràfica mexicana i iberoamericana. El FICG és un dels esdeveniments cinematogràfics més sòlids de l’Amèrica Llatina pel seu programa i la trobada de professionals de la indústria. Ha contribuït substancialment a la formació de públics de cinema.

Més informació

Notícies relacionades:

El segon Premi de la Crítica Llatinoamericana al Cinema Europeu es prepara per elegir els finalistes

‘Sorda’, entre les tres pel·lícules finalistes per al Premi de la Crítica Llatinoamericana de Cinema Europeu

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

20/10/2025
‘MEDIA al Maldà’ us convida a la projecció de la comèdia negra amb suport MEDIA ‘Mario’, de Guillem Miró
El proper dijous 30 d'octubre, des d’Europa Creativa Desk – MEDIA Catalunya i en el marc de la segona sessió de la quarta temporada del cicle ‘MEDIA al Maldà‘, us convidem a la projecció de la pel·lícula amb suport d’Europa Creativa MEDIA 'Mario', de Guillem Miró, al Cinema Maldà de Barcelona. 
20/10/2025
El film MEDIA ‘La hermanastra fea’, millor pel·lícula al Festival de Sitges 2025
La 58a edició del SITGES – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya s'ha dut a terme del 9 al 19 d’octubre de 2025. La gran triomfadora del festival, guardonada amb el Premi a Millor pel·lícula de la Secció Oficial a Competició, ha estat la pel·lícula amb suport d’Europa Creativa MEDIA Den stygge stesøsteren (‘The Ugly Stepsister’ / ‘La heramanastra fea‘), òpera prima d’Emilie Blichfeldt.
17/10/2025
Publicats els resultats del 1er termini de la convocatòria Europa Creativa MEDIA TV and Online Content 2025
Ja s'han publicat els resultats del 1er termini de la convocòtoria Europa Creativa MEDIA TV and Online Content 2025. S'han seleccionat un total de 18 projectes per un import global de 8.074.840,78 euros. Entre els projectes beneficiaris figura la sèrie de ficció de producció catalana 'Ravalejar', dirigida per Pol Rodríguez i Isaki Lacuesta, que rebrà 500.000€
17/10/2025
Torna Culture Moves Europe amb una nova convocatòria de suport a la mobilitat individual
Culture Moves Europe torna amb una nova convocatòria de suport a la mobilitat individual. La convocatòria està oberta a artistes i professionals culturals dels països participants a Europa Creativa, que treballin en un dels sectors culturals elegibles: arquitectura, patrimoni cultural, disseny i moda, literatura, música, arts escèniques i arts visuals.
16/10/2025
Cartoon Movie 2026 obre la inscripció de projectes
Cartoon Movie 2026, de CARTOON, ha obert el termini de presentació de projectes fins al 12 de novembre de 2025.
16/10/2025
Liv ullmann rebrà el Premi de l’EFA ‘European Lifetime Achievement’ a la seva carrera
Amb motiu de la 38a edició dels European Film Awards, que se celebrarà el 17 de gener del 2026 a Berlín, i en reconeixement a una contribució única al món del cinema, l'European Film Academy té el gran plaer d'atorgar a Liv Ullmann el premi European Lifetime Achievement per la seva destacada trajectòria com a actriu, directora i guionista.
15/10/2025
Publicada la nova convocatòria d’Europa Creativa Cultura de suport a la Circulació d’obres literàries europees 2026
S’ha publicat la nova convocatòria Europa Creativa Cultura de suport a la Circulació d’obres literàries europees 2026 (CREA-CULT-2026-LIT), la data límit de presentació de sol·licituds de la qual és el 29 de gener de 2026.
15/10/2025
L’European Film Academy anuncia la preselecció de pel·lícules candidates a nominació als European Film Awards 2026
La 38ª edició dels European Film Awards es durà a terme el 17 de gener de 2026 a Berlín. Un total de 67 llargmetratges han estat preseleccionats per a una possible nominació als European Film Awards, seleccionats pels membres de l'European Film Academy.
15/10/2025
Europa Creativa Cultura publica dues noves guies sobre el suport al sector del llibre
Europa Creativa ha publicat dues noves guies sobre el suport d'Europa Creativa Cultura al sector del llibre. Una centrada en la joventut i l'altra en la traducció literària.
13/10/2025
TorinoFilmLab obre les inscripcions de 4 dels seus programes de formació
TorinoFilmLab té obertes les inscripcions de l'edició de 2026 de quatre del seus programes de formació: ScriptLab, FeatureLab, ComedyLab i SeriesLab.

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2024-FESTNET)

Termini: 11/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2025-TRAINING)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS – Media Literacy
(CREA-CROSS-2025-MEDIALITERACY)

Termini: 06/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2025-INNOVLAB)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2025-FILMDIST)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2025-CINNET)

Termini: 16/jul/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2025-FILMSALES)

Termini: 19/jun/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2025-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a petita escala
(CREA-CULT-2025-COOP-1)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea a escala mitjana
(CREA-CULT-2025-COOP-2)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a gran escala
(CREA-CULT-2025-COOP-3)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2026-DEVSLATE)

Termini: 03/des/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Animation projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-1)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European co-development
(CREA-MEDIA-2026-CODEV)

Termini: 25/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Documentary projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-2)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Fiction projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-3)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video games and immersive content developmentent
(CREA-MEDIA-2026-DEVVGIM)

Termini: 11/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD networks and operators
(CREA-MEDIA-2026-VODNET)

Termini: 08/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2026-MARKETNET)

Termini: 20/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2026-INNOVBUSMOD)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2026-FILMOVE)

1r Termini: 19/mar/2026
2n Termini: 16/07/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulation of European literary works
(CREA-CULT-2026-LIT)

Termini: 29/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...