Notícies

Publicat l’Estudi sobre l’ampliació de la participació en el marc del programa Europa Creativa MEDIA

20/06/2025

La Comissió Europea ha publicat l’Estudi sobre l’ampliació de la participació en el marc del programa Europa Creativa MEDIA.

Aquest estudi, contractat per la DG CNECT, té com a objectiu identificar les mesures de suport nacionals i regionals clau destinades a augmentar la capacitat de les indústries audiovisuals europees i revisar l’impacte d’aquestes mesures en la facilitació de l’accés dels operadors audiovisuals al finançament d’Europa Creativa MEDIA.

L’informe és un estudi independent del consorci Ecorys/Technopolis, que va guanyar la licitació per dur a terme aquest estudi. Es va utilitzar com a un dels materials d’entrada per a l’avaluació a mig termini d’Europa Creativa 2021-2027.

Les mesures d’igualtat de condicions s’han inclòs a la base jurídica del programa de treball d’Europa Creativa com a mètode en què s’han d’aconseguir els dos objectius de la línia: augmentar la diversitat cultural i la competitivitat de la indústria audiovisual europea. Les mesures d’igualtat de condicions tenen en compte les diferències entre els països pel que fa a la producció i distribució de contingut audiovisual (especialment les seves especificitats lingüístiques i geogràfiques), per augmentar la col·laboració entre els Estats membres amb diferents capacitats audiovisuals. Són específiques de cada programa i el 2021 es van revisar i adaptar en funció del rendiment dels països al Programa 2014-2020.

L’objectiu general de l’estudi era identificar les mesures de suport nacionals i regionals clau destinades a augmentar la capacitat de les indústries audiovisuals (AV) europees i analitzar l’impacte d’aquestes mesures en la facilitació de l’accés dels operadors audiovisuals al finançament de MEDIA. L’estudi també va avaluar el valor afegit europeu de les mesures MEDIA i va proposar com maximitzar-lo durant la resta del programa per promoure unes condicions de competència més equitatives en l’ecosistema audiovisual europeu.

L’estudi va identificar una estimació anual de finançament públic de 6.700 milions d’euros a la UE-27 entre el 2021 i el 2023. Això inclou 3.100 milions d’euros procedents de subvencions, 2.000 milions d’euros procedents d’incentius i devolucions fiscals i 1.400 milions d’euros procedents d’inversions de les emissores públiques en despeses de ficció. L’anàlisi revela que les subvencions s’adrecen principalment als subsectors del cinema i la televisió, amb un suport limitat per als videojocs, els festivals i la formació. A més, el finançament se centra en gran mesura en la producció i el desenvolupament, tot deixant buits en la distribució i el desenvolupament del públic. Les mesures reguladores alineades amb la Directiva de Serveis de Mitjans Audiovisuals (SDAV) varien significativament entre els Estats membres, amb països d’alta capacitat (HCC) com França i Dinamarca que imposen taxes i obligacions d’inversió més elevades en comparació amb els països de menor capacitat (LCC).

Una triangulació de les mesures de suport identificades i cartografiades, així com una revisió de les dades estadístiques i del programa MEDIA, mostra que, en general, hi ha una forta correlació positiva entre el finançament disponible per al sector audiovisual públic i la participació a MEDIA.

El programa MEDIA juga un paper crucial en la millora de la capacitat del sector audiovisual i el foment de la igualtat de condicions, especialment per als LCC. El 2021-2022, MEDIA va finançar més de 1.400 projectes, amb beneficis notables per als LCC pel que fa a la formació, la millora de les competències i la internacionalització. Les accions de MEDIA, inclòs el desenvolupament de la plataforma europea i el codesenvolupament, estaven vinculades a la creació de llocs de treball, tot i que la majoria dels llocs de treball eren temporals. Malgrat la seva participació relativament petita en el finançament total del sector audiovisual, es va percebre que MEDIA tenia un impacte desproporcionadament positiu, especialment a l’hora d’abordar les mancances en el desenvolupament de competències, la distribució internacional i l’accés al mercat per als operadors de companyies de baix cost.

L’estudi recomana, entre altres coses, refinar els indicadors de capacitat audiovisual i actualitzar les agrupacions de països per reflectir millor les necessitats sectorials i garantir un accés equitatiu al finançament, i utilitzar més fons europeus estructurals i altres fons disponibles a l’àmbit nacional per part dels Estats membres per tal d’augmentar les capacitats dels seus mercats audiovisuals, especialment per al desenvolupament de competències i la innovació digital.

Consulteu i descarregueu-vos l’estudi complet.

Més informació

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

18/03/2026
Àmplia presència de pel·lícules amb suport MEDIA al D’A Film Festival 2026
El D’A Film Festival Barcelona celebra la 16 a edició del 19 al 29 de març de 2026. Entre la programació, figura una àmplia selecció de pel·lícules amb suport d’Europa Creativa MEDIA.
18/03/2026
El Sofia Innovation Lab 2026 d’Europa Cinemas es podrà seguir en directe a YouTube
L’edició d’enguany del Sofia Innovation Lab, que es durà a terme del 19 al 21 de març a la capital búlgara, es retransmetrà en directe a través de YouTube per tal de donar resposta al gran interès que ha despertat entre exhibidors i professionals europeus que no poden assistir-hi presencialment.
17/03/2026
‘MEDIA al Maldà’ us convida a la projecció del drama familiar ‘Valor Sentimental’, de Joachim Trier
El proper dijous 26 de març, des d’Europa Creativa Desk – MEDIA Catalunya i en el marc de la setena sessió de la quarta temporada del cicle ‘MEDIA al Maldà‘, us convidem a la projecció del drama familiar amb suport d’Europa Creativa MEDIA ‘Sentimental Value' (‘Valor Sentimental‘), de Joachim Trier, al Cinema Maldà de Barcelona.
17/03/2026
Sessió informativa en línia sobre la convocatòria Europa Creativa Cultura de suport als Projectes de Cooperació Europea 2026
El proper dilluns 23 de març, l’EACEA (Agència Executiva Europea d’Educació i Cultura) durà a terme una sessió informativa en línia sobre la convocatòria de Projectes de Cooperació Europea 2026 (European Cooperation Projects (CREA-CULT-2026-COOP)), el termini de la qual finalitza el 5 de maig de 2026.
16/03/2026
Tres títols amb suport MEDIA, guardonats al Festival de Màlaga 2026
La 29 edició del Festival de Málaga s'ha dut a terme del 6 al 15 de març de 2026. Entre les pel·lícules guardonades figuren tres títols amb suport d’Europa Creativa MEDIA, que han obtingut un total de 5 premis.
16/03/2026
El film MEDIA ‘Sentimental Value’, guardonat als Oscars 2026
L’Academia de les Arts i les Ciències Cinematogràfiques de Hollywood ha celebrat la gala de lliurament de premis de la 98a edició dels Premis Oscar. Entre les pel·lícules guardonades figura el film amb suport d’Europa Creativa MEDIA SENTIMENTAL VALUE (AFFEKSJONSVERDI), de Joachim Trier, que comptava amb 9 nominacions i finalment va rebre el Premi a Millor Pel·lícula Internacional.
12/03/2026
Lucía Recalde presentarà les bases del programa AGORA EU als Lille Dialogues de Series Mania Forum
Lucía Recalde participarà a la sessió 'La indústria audiovisual europea en moviment: comprensió del programa AGORA EU' en el marc dels Lille Dialogues de Series Mania Forum, el proper dijous 26 de març.
12/03/2026
L’Observatori Europeu de l’Audiovisual presentarà les últimes tendències del sector al Series Mania Forum 2026
El Series Mania Forum (24 al 26 de març de 2026) de Series Mania Festival tornarà a comptar amb una presència destacada de l’Observatori Europeu de l'Audiovisual, que enguany oferirà tres presentacions centrades en les principals tendències del mercat audiovisual europeu, des de l’evolució de l'streaming fins al futur de la publicitat en els mitjans.
12/03/2026
Cinekid Script Lab obre la convocatòria 2026-2027
El programa de formació de guió per a projectes infantils Cinekid Script LAB ha obert la convocatòria 2026-2027. La data límit per presentar-hi projectes és el 25 de maig de 2026.
11/03/2026
El documental amb participació catalana ‘Becoming Ema’, seleccionat al CPH:DOX 2026
El documental amb participació catalana Becoming Ema, de Patricia Drati, ex participant del programa Dok.Incubator amb suport d'Europa Creativa MEDIA, s'estrenarà a la NEXT:WAVE Competition del CPH:DOX de Copenhague (Dinamarca), que també compta amb el suport de MEDIA.

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2026-DEVSLATE)

Termini: 03/des/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Animation projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-1)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European co-development
(CREA-MEDIA-2026-CODEV)

Termini: 25/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Documentary projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-2)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Fiction projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-3)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video games and immersive content development
(CREA-MEDIA-2026-DEVVGIM)

Termini: 11/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD networks and operators
(CREA-MEDIA-2026-VODNET)

Termini: 08/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2026-MARKETNET)

Termini: 20/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2026-INNOVBUSMOD)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2026-FILMOVE)

1r Termini: 19/mar/2026
2n Termini: 16/07/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulation of European literary works
(CREA-CULT-2026-LIT)

Termini: 29/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Literacy
(CREA-CROSS-2026-MEDIALITERACY)

Termini: 11/mar/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2026-INNOVLAB)

Termini: 23/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 04/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 04/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Perform Europe
(CREA-CULT-2026-PERFORM-EU)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2026-FILMDIST)

Termini: 23/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2026-FESTNET)

Termini: 14/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2026-TRAINING)

Termini: 16/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2026-FILMSALES)

Termini: 18/jun/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2026-CINNET)

Termini: 09/jul/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2026-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea de petita escala
(CREA-CULT-2026-COOP-1)

Termini: 05/mai/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea de Mitjana Escala
(CREA-CULT-2026-COOP-2)

Termini: 05/mai/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...