Notícies

L’actor català Eduard Fernàndez rep el Premi Nacional de Cinematografia 2025

22/09/2025

L’intèrpret català Eduard Fernández, que ha protagonitzat múltiples pel·lícules amb suport d’Europa Creativa MEDIA, va rebre el passat dissabte 20 de setembre, en el marc del 73è Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastián, el Premi Nacional de Cinematografia 2025, de mans del ministre de Cultura, Ernest Urtasun.

La cerimònia va tenir lloc a Tabakalera i va reunir nombroses personalitats institucionals i del món de la cultura, a més de diversos col·laboradors històrics de l’actor català. El guardó, concedit per l’Institut de la Cinematografia i les Arts Audiovisuals (ICAA), organisme adscrit al Ministeri de Cultura, està dotat amb 30.000 euros.

Urtasun va destacar l’artista guardonat com a “un dels més grans actors de la seva generació i del cinema del nostre país”. Així mateix, va assenyalar que «hi ha en Eduard Fernández alguna cosa més que la tècnica, el gest, o la veu. I aquesta cosa és un aliatge irresistible, i irreductible, de valentia i vulnerabilitat. Com a actor i com a persona, com a creador que aconsegueix encarnar el més profund i commovedor dels personatges que interpreta: la seva humanitat». El ministre de Cultura va posar el focus en el cinema i la cultura, “capaces de mostrar-nos què passa, trencar el silenci, estimular la membrana de la memòria i enviar aquest missatge d’humanitat que tant necessitem avui”.

El jurat del Premi Nacional de Cinematografia 2025, reunit el passat 30 de juny, va atorgar el guardó, per unanimitat, a l’intèrpret Eduard Fernández “per ser un dels actors més destacats de la nostra cinematografia i, a més, per haver tingut un any 2024 amb dues interpretacions excel·lents en dues pel·lícules completament diferents. L’home noble que lluita pel bé comú a ‘El 47’ i el paper pel qual va guanyar el Goya al Millor Actor Protagonista per ‘Marco’, on es transforma en una figura complexa i contradictòria com Enric Marco.»

En la seva intervenció, a més d’agrair el guardó, Eduard Fernández va reivindicar la causa palestina, tot posant-se una kufiia en senyal de suport al poble palestí. “En aquest moment que vivim, és inevitable no parlar de la salvatjada que s’està cometent a Gaza», va proclamar.

Guardonat amb quatre premis Goya per les seves interpretacions a les pel·lícules ‘Fausto 5.0’ el 2001, ‘En la ciudad’, de Cesc Gay, el 2003 (ambdues amb suport d’Europa Creativa MEDIA), ‘Mientras dure la guerra’ el 2019 i ‘Marco’ el 2025, ha esdevingut el segon intèrpret més guardonat en aquests premis.

També va rebre la Conxa de Plata al Millor Actor al Festival Internacional de Cinema de San Sebastián el 2016, per la seva interpretació a la pel·lícula amb suport MEDIAEl hombre de las mil caras‘, d’Alberto Rodríguez. També ha obtingut 3 Premis Gaudí, per les pel·lícules ‘La mosquitera’ el 2011, ‘Una pistola en cada mano’ el 2013, i ‘El 47’ el 2025. També va protagonitzar la multipremiada cinta amb suport d’Europa Creativa MEDIAMediterráneo‘, de Marcel Barrena.

A més, el 2024 va rebre la Medalla d’Or al Mèrit a les Belles Arts.

El Premi Nacional de Cinematografia recompensa l’aportació més excel·lent a l’àmbit cinematogràfic espanyol, posada de manifest preferentment a través d’una obra feta pública o una tasca professional desenvolupada durant l’any 2024, o, en casos excepcionals motivats degudament, s’atorga com a reconeixement a una trajectòria professional. El guardó, que el ministre de Cultura lliura habitualment en el marc del Festival de Sant Sebastián, va reconèixer en la passada edició a María Zamora, tot unint-se a una àmplia llista de personalitats de la cinematografia espanyola, entre els quals figuren Penélope Cruz, José Sacristán, Isabel Coixet, Antonio Banderas, Fernando Trueba o Carla Simón, entre altres.

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

01/07/2026
EAVE Producers Workshop 2027 obre el termini d’inscripció
EAVE – European Audiovisual Entrepreneurs ha obert el termini d’inscripció d’EAVE Producers Workshop 2027, un dels principals programes de formació i desenvolupament per a productors/es. La data límit per presentar-s’hi és el 17 d’agost de 2026.
30/06/2026
Els films MEDIA ‘Forastera’, òpera prima de Lucía Aleñar, i ‘El ser querido’, de Rodrigo Sorogoyen, seleccionats a l’Atlàntida Mallorca Film Fest 2026
La 16a edició de l'Atlàntida Mallorca Film Fest, certamen organitzat per la plataforma amb suport MEDIA Filmin, s'inaugurarà el proper 24 de juliol a Palma amb la pel·lícula de ficció amb suport d’Europa Creativa MEDIA ‘Forastera’, el debut en el llargmetratge de Lucía Aleñar Iglesias. Mentre que el nou títol de Rodrigo Sorogoyen, 'El ser querido', que també compta amb el suport de MEDIA i va competir a la Secció Oficial de Cannes, serà la pel·lícula de cloenda de l'Atlàntida el proper 2 d'agost a Palma, acompanyada de bona part de l'equip artístic
30/06/2026
European Film Promotion obre la convocatòria Film Sales Support per al TIFF: The Market 2026
L’European Film Promotion (EFP) ha publicat una nova convocatòria de suport a la venda de pel·lícules europees en el marc del TIFF: The Market 2026, que se es durà a terme del 10 al 16 de setembre de 2026 a Toronto. Aquesta iniciativa té com a objectiu reforçar la promoció internacional del cinema europeu, especialment en mercats fora del continent.
30/06/2026
DOX In Vitro 2026 obre la convocatòria
DOX in Vitro 2026, que es durà a terme a Piešťany (Eslovàquia) el 6 i 7 de setembre, ha obert la convocatòria del seminari i del taller internacional de projectes documentals.
29/06/2026
El film d’animació amb suport MEDIA ‘Decorado’, guardonat a Annecy
La 50a edició del Festival Internacional de Cinema d’Animació d’Annecy, un dels festivals d’animació més prestigiosos del món, s’ha dut a terme entre el 21 i el 27 de juny amb el suport d’Europa Creativa MEDIA. Entre les pel·lícules guardonades figura el llargmetratge d’animació amb suport MEDIA Decorado, d’Alberto Vázquez (Espanya), que compta amb el suport d'Europa Creativa MEDIA a la distribució per a la seva estrena a França, i que ha obtingut el Premi Paul Grimault.
29/06/2026
Participa al MIPCOM 2026 sota el paraigua de MEDIA Stands
MEDIA Stands ha obert el termini d’inscripció per assistir al MIPCOM 2026, el principal mercat d’entreteniment i contingut, que es durà a terme del 12 al 15 d’octubre del 2026 a Cannes (França). La data límit per inscriure-s’hi és el 21 d'agost de 2026.
26/06/2026
Erich Pommer Institut ofereix el nou taller intensiu ‘IP Development for Creative Professionals‘
Erich Pommer Institut ofereix el nou programa ‘IP Development for Creative Professionals‘, que tindrà lloc a Potsdam del 17 al 19 de setembre de 2026. Aquest taller intensiu ajudarà creadors a transformar idees en propietats intel·lectuals sòlides i comercialitzables.
25/06/2026
European Film Promotion obre la convocatòria Film Sales Support a Festivals de Cinema No Europeus
European Film Promotion ha obert una convocatòria per sol·licitar ajuts a la venda de pel·lícules, per tal de presentar campanyes de promoció, tant clàssiques com digitals, de pel·lícules europees recents a compradors i distribuïdors a països fora d'Europa, a festivals no europeus d'abast internacional (a partir de l'1 d'agost de 2026).
25/06/2026
L’Observatori Europeu de l’Audiovisual publica un nou informe que confirma el creixement dels serveis audiovisuals a Europa
L’Observatori Europeu de l’Audiovisual, organisme del Consell d’Europa, ha publicat una nova edició del seu informe anual 'Audiovisual Media Services in Europe – 2025 data', que posa de manifest el creixement sostingut del sector audiovisual europeu.
25/06/2026
‘El fons del llac’, d’Isaki Lacuesta, i ‘Viure en un crit’, de Diana Toucedo, rebran suport d’Eurimages a la coproducció
El fons Eurimages ha fet pública la resolució de la segona convocatòria de 2026 de suport a coproduccions de llargmetratges cinematogràfics. S’han seleccionat 33 llargmetratges, inclosos 3 documentals i 4 pel·lícules d'animació, per un import total de 10.212.000 euros.

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2026-DEVSLATE)

Termini: 03/des/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Animation projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-1)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European co-development
(CREA-MEDIA-2026-CODEV)

Termini: 25/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Documentary projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-2)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Fiction projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-3)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video games and immersive content development
(CREA-MEDIA-2026-DEVVGIM)

Termini: 11/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD networks and operators
(CREA-MEDIA-2026-VODNET)

Termini: 08/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2026-MARKETNET)

Termini: 20/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2026-INNOVBUSMOD)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2026-FILMOVE)

1r Termini: 19/mar/2026
2n Termini: 16/07/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulation of European literary works
(CREA-CULT-2026-LIT)

Termini: 29/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Literacy
(CREA-CROSS-2026-MEDIALITERACY)

Termini: 11/mar/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2026-INNOVLAB)

Termini: 23/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 04/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 04/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Perform Europe
(CREA-CULT-2026-PERFORM-EU)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2026-FILMDIST)

Termini: 23/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2026-FESTNET)

Termini: 14/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2026-TRAINING)

Termini: 16/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2026-FILMSALES)

Termini: 18/jun/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2026-CINNET)

Termini: 09/jul/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2026-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea de petita escala
(CREA-CULT-2026-COOP-1)

Termini: 05/mai/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea de Mitjana Escala
(CREA-CULT-2026-COOP-2)

Termini: 05/mai/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...