Notícies

Nou informe de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual sobre guionistes i directors/es de cinema i ficció de TV/SVOD

27/01/2026

L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha publicat el nou informe ‘Guionistes i directors/es de cinema o de ficció per a televisió/SVoD. Xifres 2015-2024‘.

L’estudi analitza gairebé 39.000 guionistes i directors/es que van participar en pel·lícules de cinema i en ficcions televisives/SVoD produïdes a Europa entre els anys 2015 i 2024.

Conclusions clau d’aquest nou informe:

A cada any del període estudiat, al voltant del 50% dels directors/es de cinema en actiu dirigien la seva òpera prima, cosa que suggereix una rotació significativa a la indústria. De fet, el 2015, el 43% dels guionistes i el 41% dels directors/es mai no van ser acreditats amb una nova pel·lícula o projecte televisiu.

La situació és molt diferent en el cas de la ficció televisiva/SVoD, on el 85% dels guionistes i el 91% dels directors/es el 2015 van continuar treballant posteriorment.

La ficció per a TV/SVoD genera més feines que les pel·lícules de cinema, però per a un nombre menor de professionals:

Entre el 2015 i el 2024, es van produir més pel·lícules de cinema a Europa que projectes de TV/SVoD, però van involucrar menys guionistes i directors/es. Gairebé dos terços de les obres de guionista van provenir de la ficció per a TV/SVoD. Les obres de TV/SVoD també es van distribuir proporcionalment entre menys professionals en actiu que les obres de cinema, cosa que implica una major recurrència. Això es tradueix en un nivell d’activitat molt diferent entre les dues categories de contingut: entre el 2015 i el 2024, els i les guionistes van treballar en una mitjana d’1,5 pel·lícules de cinema davant de 3,3 pel·lícules o temporades de TV/SVoD.

Nombre d’obres de guió per a pel·lícules de cinema i per a ficció TV/SVoD a Europa entre el 2015 i el 2024:

Ponts entre els sectors de TV/SVoD i cinema:

Només l’11% dels guionistes i directors/es van treballar tant en pel·lícules per a cinema, com en projectes de ficció per a TV/SVoD entre el 2015 i el 2024, cosa que suggereix que els i les professionals eren majoritàriament especialitzats. Tot i això, un gran percentatge (42%) dels directors/es de ficció per a TV/SVoD actius en aquest mateix període també han dirigit, almenys, una pel·lícula per a cinema en algun moment de la seva carrera.

Repartiment de tots els i les guionistes i directors/es actius/ves de cinema i ficció per a televisió/SVoD a Europa entre 2015 i 2024:

Persistència del model de «cinema d’autor» al cinema europeu:

Entre el 2015 i el 2024, el 63% dels directors/es de cinema només van dirigir pel·lícules que també havien escrit. Hi va haver relativament pocs treballs per a guionistes independents: només el 52% dels treballs de guió cinematogràfic es van assignar a guionistes que no dirigien el projecte en qüestió.

Aquest model de «cinema d’autor» només s’aplica a la producció europea de cinema; a les obres de ficció per a televisió i vídeo a la carta, els rols de guionista i director/a solen estar separats.

Proporció de directors que només van dirigir pel·lícules que van escriure, en pel·lícules de cinema i en televisió/SVoD a Europa entre el 2015 i el 2024:

Consulteu l’informe complet.

Més informació

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

05/11/2026
European Award Season 2027 acosta el cinema europeu a 150 ciutats de 50 països
L'European Film Academy ha presentat l'European Award Season 2027, una iniciativa que tornarà a portar el cinema europeu a audiències d’arreu del continent i més enllà, gràcies a la col·laboració de cinemes, festivals, filmoteques, centres culturals, xarxes de sales i plataformes digitals. Entre el mes de novembre de 2026 i el 16 de gener de 2027, un total de 150 ciutats de 50 països acolliran projeccions, retrospectivies, activitats especials i programes temàtics dedicats a la diversitat i la riquesa de la cinematografia europea.
05/11/2026
Els Premis Music Moves Europe 2027 anuncien els 15 artistes nominats i obren la votació del premi del públic
Els Music Moves Europe Awards (MME) 2027, impulsats amb el suport del programa Europa Creativa de la UE, han donat a conèixer els 15 artistes nominats que competiran per convertir-se en els nous referents emergents de l'escena musical europea.
04/11/2026
Disponible el programa de la 24a Conferència d’Europa Cinemas, que reunirà 500 professionals a Barcelona
Europa Cinemas ha fet públic el programa de la 24a Conferència de la Xarxa, que se celebrarà per primera vegada a Barcelona, del 26 al 29 de novembre de 2026. La trobada, que tindrà lloc al Grand Hyatt Barcelona, reunirà prop de 500 professionals del sector cinematogràfic europeu en una edició centrada en els públics i les estratègies de desenvolupament d'audiències.
04/11/2026
B2A amb Stephen Frears, cineasta britànic: “La direcció de cinema només es pot aprendre, no es pot ensenyar”
El cineasta britànic Stephen Frears va rebre el passat mes d’octubre un dels Premis d’Honor de la 22a edició del Festival Internacional de Cinema Social de Catalunya, CLAM, i, des d’Europa Creativa Desk – MEDIA Catalunya, vam tenir l’oportunitat d’entrevistar-lo.
04/11/2026
Participa a l’European Film Market 2027 amb MEDIA Umbrella Stands
La propera edició de l’European Film Market (EFM) 2027 de la Berlinale es durà a terme a Berlín (Alemanya) del 10 al 16 de febrer de 2027. Podeu inscriure-us per participar-hi sota el paraigua de MEDIA Umbrella Stands a través de l’enllaç següent.  La data límit per fer-ho és el proper 27 de novembre. Afanyeu-vos! Les places són limitades.
03/11/2026
La Quinzena dels Cineastes de Canes obre les inscripcions per a la 59a edició
La Quinzena dels Cineastes (Directors' Fortnight), que compta amb el suport d'Europa Creativa MEDIA, ha obert oficialment el període d'inscripció de pel·lícules per a la 59a edició, que es durà a terme en el marc del Festival de Canes 2027. Productores, distribuïdores i cineastes ja poden presentar les seves obres per optar a formar part d'una de les seccions paral·leles més prestigioses del certamen francès.
03/11/2026
Europa Cinemas dona suport a tres nous Training Boot Camps per reforçar la innovació de les sales europees el 2026
La xarxa Europa Cinemas ha anunciat els projectes seleccionats a la tercera edició dels seus Training Boot Camps, una iniciativa impulsada amb el suport del programa Europa Creativa MEDIA per reforçar la formació i el desenvolupament professional dels exhibidors cinematogràfics europeus.
03/11/2026
L’Observatori Europeu de l’Audiovisual analitza les noves garanties per al pluralisme mediàtic a Europa
L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha publicat l’informe jurídic 'The EMFA and Safeguards to Media Pluralism', una anàlisi exhaustiva sobre les garanties legals destinades a preservar el pluralisme mediàtic a Europa en un context marcat per les pressions econòmiques, polítiques i tecnològiques que afecten el sector periodístic.
02/11/2026
‘Salen las lobas’ i altres pel·lícules MEDIA, entre les guardonades a la Seminci 2026
La 71a edició de la SEMINCI – Semana Internacional de Cine de Valladolid s'ha dut a terme del 23 al 31 d’octubre de 2026, amb el suport d’Europa Creativa MEDIA. Entre les pel·lícules guardonades, figura el film de producció catalana amb suport MEDIA 'Salen las lobas', òpera prima de la cineasta valenciana Claudia Estrada Tarascó, que ha rebut el Premi Seminci Joven i el Premi del Públic a Punto de Encuentro.
02/11/2026
L’Acadèmia del Cinema Europeu anuncia les tres pel·lícules nominades a l’European Young Audience Award 2027
L’European Film Academy ha anunciat les tres pel·lícules candidates a l'European Young Audience Award 2027, un guardó que reconeix les millors produccions europees adreçades al públic jove i que destaca per la implicació directa dels adolescents en tot el procés de selecció i votació.

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD networks and operators
(CREA-MEDIA-2026-VODNET)

Termini: 08/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2026-MARKETNET)

Termini: 20/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Perform Europe
(CREA-CULT-2026-PERFORM-EU)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2026-FESTNET)

Termini: 14/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2026-TRAINING)

Termini: 16/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2026-CINNET)

Termini: 09/jul/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2026-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea de petita escala
(CREA-CULT-2026-COOP-1)

Termini: 05/mai/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea de Mitjana Escala
(CREA-CULT-2026-COOP-2)

Termini: 05/mai/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2027-AUDFILMEDU)

Termini: 02/mar/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2027-FILMOVE)

1r Termini: 21/gen/2027
2n Termini: 15/07/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European co-development
(CREA-MEDIA-2027-CODEV)

Termini: 02/mar/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European video games and immersive content
(CREA-MEDIA-2027-DEVVGIM)

Termini: 02/feb/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2027-INNOVBUSMOD)

Termini: 14/gen/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Fiction projects
(CREA-MEDIA-2027-TVONLINE-3)

1r Termini: 10/feb/2027
2n Termini: 15/09/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Documentary projects
(CREA-MEDIA-2027-TVONLINE-2)

1r Termini: 10/feb/2027
2n Termini: 15/09/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Animation projects
(CREA-MEDIA-2027-TVONLINE-1)

1r Termini: 10/feb/2027
2n Termini: 15/09/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European slate development
(CREA-MEDIA-2027-DEVSLATE)

Termini: 01/des/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2027-FILMDIST)

Termini: 08/abr/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2027-FILMSALES)

Termini: 17/jun/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulation of European literary works
(CREA-CULT-2027-LIT)

Termini: 27/gen/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Literacy
(CREA-CROSS-2027-MEDIALITERACY)

Termini: 20/gen/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2027-INNOVLAB)

Termini: 22/abr/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2027-MFP)

Termini: 27/gen/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2027-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 04/feb/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2027-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 04/feb/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...