Notícies

El cicle Premi Lux 2025 arriba a la Filmoteca de Catalunya

07/02/2025

El cicle Premi Lux 2025 arriba a la Filmoteca de Catalunya, on es podran veure els cinc films nominats enguany al LUX Audience Award 2025, una iniciativa del Parlament Europeu i la European Film Academy, en col·laboració amb el Programa Europa Creativa MEDIA i la xarxa Europa Cinemas.

El Premi Lux es lliura cada any com a reconeixement del cinema europeu que sensibilitza sobre qüestions socials, polítiques i culturals d’actualitat a Europa.

La Filmoteca de Catalunya acollirà del febrer a l’abril la projecció gratuïta de les cinc pel·lícules nominades al Premi del Públic LUX 2025. El mes de febrer es projectaran tres de les cinc pel·lícules finalistes i sotmeses a votació per part del públic, i el mes de març i abril es podran veure la quarta, Intercepted amb presentació de la directora, Oksana Karpovich i Diana Riba, eurodiputada, i la cinquena, Flow, respectivament.

Així, els dies 13, 20 i 27 de febrer, 6 de març i 18 d’abril, a la sala Chomón, es projectaran ‘Julie Keeps Quiet’, ‘Animal’, ‘Dahomey’, ‘Intercepted’ i ‘Flow’.

Les sessions són gratuïtes, i l‘aforament és limitat. Les entrades, disponibles a taquilla.

El calendari de projeccions a la Filmoteca de Catalunya és el següent:

El cicle inclou la projecció el 6 de març del documental ‘Intercepted‘, amb presentació a càrrec de la seva directora, Oksana Karpovych (Kíiv, Ucraïna, 1990), el director de fotografia, Christopher Nunn, i la vicepresidenta de la comissió de Cultura i Educació del Parlament Europeu Diana Riba. La cinta es va estrenar mundialment durant la 74ª edició de la Berlinale, al febrer de 2024, on estava nominada en la categoria de millor documental i va rebre les mencions especials del Jurat Ecumènic i del Premi d’Amnistia Internacional.

Aquesta edició comptarà amb ‘Julie Keeps Quiet’, de Leonardo van Dijl, que va obtenir diverses nominacions al Festival de Canes i compta amb suport d’Europa Creativa MEDIA a la distribució; la triomfadora amb set premis en la darrera edició dels Premis de l’Acadèmia de Cinema Hel·lènic, ‘Animal’, de Sofia Exarchou; la cinta guanyadora de l’Ós d’Or al Festival Internacional de Cine de Berlín, el documental ‘Dahomey’, de Mati Diop, que també compta amb suport MEDIA; i la candidata als Òscars en les categories de Millor pel·lícula internacional i Millor pel·lícula d’animació ‘Flow’, de Gints Zilbalodis, que també compta amb suport MEDIA a la Distribució (Films on the Move).

Les pel·lícules finalistes del Premi del Públic LUX, que van ser anunciades en una cerimònia celebrada a Estrasburg el 18 de setembre.

El públic té la paraula

El premi LUX s’atorga conjuntament entre la ciutadania europea i els diputats al Parlament Europeu, repartint-se la puntuació al 50%. La ciutadania pot votar fins a l’abril les cinc pel·lícules a la pàgina web del premi, luxaward.eu, amb una puntuació d’entre una i fins a cinc estrelles.

A l’abril tindrà lloc el lliurament del guardó en una cerimònia a Brussel·les, en què els guanyadors rebran la distinció de mans de la presidenta del Parlament Europeu, Roberta Metsola.

Premi del Públic LUX

Des del 2007, el Parlament Europeu atorga anualment el Premi LUX de Cinema a pel·lícules que, a través de les seves històries, contribueixen al debat públic europeu, tractant assumptes com la solidaritat, la crisi econòmica, la immigració, la justícia, les llibertats públiques o els drets fonamentals. La iniciativa és també una manera de donar visibilitat al cinema europeu, ja que la majoria de les pel·lícules europees només es projecten al país en què han estat produïdes i no solen distribuir-se més enllà de les seves fronteres. Aquest fet resulta encara més sorprenent si es té en compte que, encara que més del 60% de les pel·lícules que s’estrenen a la UE són europees, aquestes suposen únicament un terç del total d’espectadors.

Les pel·lícules que han guanyat el Premi LUX són: ‘Auf der anderen Seite‘, de Fatih Akin (2007); ‘Le Silence de Lorna‘, de Pierre de Jean i Luc Dardenne (2008); ‘Welcome‘, de Philippe Lioret (2009); ‘Die Fremde‘, de Feo Aladag (2010); ‘Les neiges du Kilimandjaro‘, de Robert Guédiguian (2011); ‘Io sono Li‘, d’Andrea Segre (2012), ‘The Broken Circle Breakdown‘, de Felix van Groeningen (2013); ‘Ida‘, de Pawel Pawlikowski (2014); ‘Mustang‘, de Deniz Gamze Ergüven (2015); ‘Toni Erdmann’, de Maren Ade (2016); ‘Sámi Blood’, d’Amanda Kernell (2017); ’Woman at War’, de Benedikt Erlingsson (2018); ‘God Exists, Her Name Is Petrunija’, de Teona Strugar Mitevska (2019); ‘Collective’, d’Alexander Nanau (2021);  ‘Quo Vadis, Aida?’, de Jasmila Žbanić (2022); ‘Close’, de Lukas Dhont (2023) i ‘The Teachers’ Lounge’, d’Iker Çatak (2024). Totes elles compten amb el suport d’Europa Creativa MEDIA.

El Premi del Públic LUX està organitzat conjuntament pel Parlament Europeu i l’Acadèmia Europea del Cinema, en col·laboració amb Creative Europe MEDIA i la xarxa Europa Cinemas. En el marc del Premi LUX es promou la distribució de les candidates perquè arribin més enllà de les seves fronteres nacionals. Les cinc pel·lícules seran subtitulades en les 24 llengües oficials de la Unió Europea.

Més informació

Participa a la votació
Filmoteca de Catalunya: Premi del Públic LUX 2025

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

15/07/2025
Dues pel·lícules amb suport MEDIA, guardonades al Festival de karlovy Vary 2025
La 59a edició del Festival Internacional de Cinema de Karlovy Vary es va dur a terme del 4 al 12 de juliol de 2025. Entre les pel·lícules guardonades figuren dues pel·lícules amb suport d’Europa Creativa MEDIA.
14/07/2025
L’Acadèmia del Cinema Català obre les inscripcions dels XVIII Premis Gaudí
L’Acadèmia del Cinema Català ha obert les inscripcions per participar als XVIII Premis Gaudí fins al dimarts 23 de setembre a les 14h.
14/07/2025
Dues participants catalanes a l’EAVE Puentes 2025
La iniciativa de formació amb suport d’Europa Creativa MEDIA EAVE Puentes 2025, que va dur a terme la primera sessió d'enguany el passat mes de juny i durà a terme la segona sessió el proper mes de setembre, compta amb dues participants catalanes.
11/07/2025
L’Acadèmia del Cinema Català participa a la segona Assemblea General de la Federació d’Acadèmies Europees de Cinema
El 10 de juliol de 2025, representants d'Acadèmies de Cinema de tot Europa, entre els quals figura Laia Aubià, directora de l'Acadèmia del Cinema Català, es van reunir a Màntua (Itàlia), per a la segona Assemblea General de la FACE (Federació d'Acadèmies de Cinema d'Europa). Organitzada per la Fundació de l'Acadèmia Italiana de Cinema - Premis David di Donatello, i celebrada sota el patrocini i el suport de l'Ajuntament de Màntua, l'assemblea va tenir lloc a l'entorn històric de l'antiga església de Madonna della Vittoria.
10/07/2025
Europa Cinemas celebrarà el Laboratori de Desenvolupament d’Audiències i Innovació a la 70a Seminci
La xarxa Europa Cinemas celebrarà la propera edició del Laboratori de Desenvolupament d'Audiències i Innovació en el marc de la 70a edició de la Setmana Internacional de Cinema de Valladolid (Seminci), que es durà a terme del 24 d'octubre a l'1 de novembre de 2025.
10/07/2025
Berlinale Talents 2026 obre la convocatòria
Berlinale Talents ha obert la convocatòria per participar a la desena edició, que es durà a terme del 13 al 18 de febrer de 2026 a Berlín (Alemanya). Fundat l’any 2003, Berlinale Talents és el programa de desenvolupament de talents del Festival Internacional de Cinema de Berlín, amb un laboratori de desenvolupament de projectes, el Berlinale Talents Lab, el Talent Project Market i una cimera presencial amb taules rodones, debats, tallers i oportunitats de networking durant la Berlinale cada febrer.
10/07/2025
L’Observatori Europeu de l’Audiovisual publica l’última anàlisi jurídica en profunditat
L'Observatori Europeu de l'Audiovisual, que forma part del Consell d'Europa a Estrasburg, acaba de publicar la seva última anàlisi jurídica en profunditat: 'Abordant les qüestions jurisdiccionals en el dret audiovisual europeu: tendències i tensions'. Aquest nou informe està escrit per Olivier Hermanns, analista sènior del Departament Jurídic de l'Observatori.
09/07/2025
CPH:DOX 2026 obre la inscripció de pel·lícules documentals
CPH:DOX – Copenhagen International Documentary Film Festival 2026, que es durà a terme a Copenhaguen (Dinamarca) de l'11 al 22 de març de 2026 amb el suport d'Europa Creativa MEDIA, ha obert la convocatòria i convida a cineastes i creadors/es de documentals a enviar les seves pel·lícules.
09/07/2025
European Writers Club obre la convocatòria d’un curs intensiu per a la creació de sèries que puguin viatjar 
European Writers Club ha obert la convocatòria d'un curs intensiu per a la creació de sèries que puguin viatjar (elements clau i eines per desenvolupar històries que arribin a audiències més àmplies).
08/07/2025
Serielizados convoca la 1ª edició de ‘Mind the gap’, un pitch internacional per a coproduccions de sèries
Serielizados convoca la primera edició de Mind the Gap, un pitch internacional per a coproduccions de sèries que neix amb l’objectiu d’ajudar projectes a cobrir el tram final del seu finançament, tot donant-los visibilitat internacional i fomentant les coproduccions europees i les vendes internacionals. El pitch se celebrarà el 6 de novembre a la seu de la Societat General d’Autors i Editors (SGAE) a Catalunya i s’inclourà dins de les activitats de Serielizados PRO, la secció d’indústria del Serielizados – Festival Internacional de Sèries de Barcelona. El festival tindrà lloc enguany del 3 al 12 de novembre.

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2024-MARKETNET)

Termini: 18/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD Networks and Operators
(CREA-MEDIA-2024-VODNET)

Termini: 09/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2024-FESTNET)

Termini: 11/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2025-DEVSLATE)

Termini: 05/des/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content
(CREA-MEDIA-2025-TVONLINE)

1r Termini: 05/des/2024
2n Termini: 14/05/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video game and immersive content development
(CREA-MEDIA-2025-DEVVGIM)

Termini: 12/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2025-FILMOVE)

1r Termini: 20/mar/2025
2n Termini: 17/07/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2025-INNOVBUSMOD)

Termini: 16/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2025-TRAINING)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulació d’obres literàries europees
(CREA-CULT-2025-LIT)

Termini: 11/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS – Media Literacy
(CREA-CROSS-2025-MEDIALITERACY)

Termini: 06/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2025-INNOVLAB)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Co-development
(CREA-MEDIA-2025-CODEV)

Termini: 26/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2025-FILMDIST)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2025-CINNET)

Termini: 16/jul/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2025-FILMSALES)

Termini: 19/jun/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2025-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a petita escala
(CREA-CULT-2025-COOP-1)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea a escala mitjana
(CREA-CULT-2025-COOP-2)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a gran escala
(CREA-CULT-2025-COOP-3)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...