Notícies

La gala dels XVIII Premis Gaudí se celebrarà al Liceu

28/07/2025

La gala dels XVIII Premis Gaudí de l’Acadèmia del Cinema Català se celebrarà el 8 de febrer de 2026 al Gran Teatre del Liceu de Barcelona.

El tret de sortida de la cursa de la XVIII edició serà a la Festa de candidates, que se celebrarà el dimarts 4 de novembre a l’Antiga Fàbrica d’Estrella Damm. La Lectura de nominacions tindrà lloc el dimarts 16 de desembre a l’Auditori de la Pedrera com és tradició. Quant a les votacions, la primera volta està prevista del dimecres 5 de novembre fins a dimecres 10 de desembre i la segona del dimecres 16 de desembre fins a dilluns 26 de gener de 2026. El Premi especial del Públic a la Millor pel·lícula es decidirà entre el dilluns 22 de desembre de 2025 i el divendres 30 de gener de 2026. 

Recordem que les inscripcions per participar en aquesta nova edició estaran obertes fins al 23 de setembre a les 14h a través de la plataforma següent.

Podran presentar-s’hi aquelles produccions catalanes (llargmetratges de ficció, documentals i d’animació) estrenades a sales durant el 2025 (amb una permanència en pantalla mínima de set dies no consecutius), entenent per “pel·lícula catalana” aquella que compta amb un mínim del 20% de producció local i acredita la participació de talent català almenys amb 6 punts, distribuïts en un mínim de 3 categories, segons estipulen les Bases

Novetats dels XVIII Premis Gaudí: aposta ferma per la VO català 

Enguany, amb l’objectiu de donar visibilitat a la cinematografia en versió original catalana, que en els darrers dos anys ha experimentat un notable creixement en quantitat, dimensió i ambició, s’estableixen fins a cinc nominacions en la categoria de Millor Pel·lícula

En aquesta mateixa línia de promoció de la llengua, l’Acadèmia manté vigent la quota mínima de 8 curtmetratges en VO català d’entre els 15 preseleccionats per passar a la primera ronda de votacions.

D’altra banda, en aquesta nova edició, els membres de l’Acadèmia tindran la possibilitat d’emetre el seu vot en blanc per categoria sencera en la primera ronda de votacions. També s’estableix l’obligatorietat d’autorització expressa dels intèrprets candidats al premi a la Millor interpretació revelació. Pel que fa a la resta de categories interpretatives, es recomana a les productores consensuar la inscripció amb els actors i actrius.

Curtmetratges i pel·lícules europees

Pel que fa als curtmetratges, podran participar-hi tots els curts qualificats entre l’1 d’octubre de 2023 i el 30 de setembre de 2025 que no s’hagin presentat anteriorment als Premis Gaudí. Els títols inscrits seran valorats per una comissió de preselecció externa designada per la Junta Directiva de l’Acadèmia, que seleccionarà 15 curtmetratges per entrar a la cursa dels Premis en la categoria de Millor curtmetratge.

De la mateixa manera, una comissió de preselecció s’encarregarà d’escollir les 10 pel·lícules europees, estrenades a Catalunya entre el 20 d’octubre de 2024 i el 18 d’octubre de 2025, que competiran en la primera ronda de votacions a la categoria de Millor pel·lícula europea.

Documentals

En cas de superar-se les 15 inscripcions, en els documentals també s’activarà una Comissió de preselecció que, a partir de criteris vinculats al recorregut per festivals, qualitat artística o impacte social i mediàtic, elaborarà una selecció amb ⅔ dels títols inscrits per passar la primera volta de votació. D’aquesta manera, com més documentals es presentin, més títols podran optar a la candidatura a Millor pel·lícula documental. 

Es continua treballant per la diversitat 

Mantenint la línia de treball sobre la diversitat iniciada el 2021, l’Acadèmia del Cinema Català tornarà a recollir dades sobre edat, gènere, orientació sexual, diversitat funcional, origen ètnic o racial i classe social tant dels personatges que apareixen a la pantalla, com de l’equip humà que ha fet possible les pel·lícules inscrites.

Codi de conducta contra l’assetjament sexual

Les bases dels XVIII Premis Gaudí inclouen un codi de conducta a través del qual s’estableix una política de tolerància zero amb les conductes que atemptin contra els drets de les persones, i, molt particularment, amb les agressions verbals, físiques i/o sexuals que es puguin cometre en l’organització i celebració dels actes que conformen la cursa dels Gaudí. Amb aquest pas, l’Acadèmia referma el seu compromís de crear un model reproduïble a tot el sector, que contribueixi a la transformació estructural necessària per erradicar les violències masclistes dins la indústria.

Les produccions es podran inscriure telemàticament mitjançant la següent plataforma

Consulta’n les bases:

Bases reguladores dels XVIII Premis Gaudí [català]. 

Bases reguladoras de los XVIII Premios Gaudí [castellà]. 

Més informació

Notícia relacionada: L’Acadèmia del Cinema Català obre les inscripcions dels XVIII Premis Gaudí

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

24/04/2026
Participa al MIFA Annecy 2026 amb MEDIA Stands
Ja estan obertes les inscripcions per participar al mercat MIFA (del 23 al 26 de juny de 2026) del Festival Internacional de Cinema d’Animació d’Annecy, sota el paraigua de MEDIA Stands. La data límit per inscriure-s’hi és el 14 de maig de 2026.
24/04/2026
El Festival de San Sebastián obre la 8a convocatòria de Zinemaldia Startup Challenge
El Festival de San Sebastián ha obert la vuitena convocatòria de Zinemaldia Startup Challenge, un concurs adreçat a persones emprendedores i startups estatals i europees els projectes dels quals incorporin noves tecnologies aplicades a l'àmbit audiovisual. La data límit d’inscripció de projectes és el 5 de juny de 2026.
24/04/2026
Presentació de Projectes d’Innovació finançats per Europa Creativa MEDIA al Marché du Film de Cannes
Amb el Marché du Film del Festival de Cannes a punt d’obrir portes, l'Agència Executiva Europea d'Educació i Cultura (EACEA) ha anunciat una presentació especial dedicada a tres projectes d’innovació finançats pel programa Europa Creativa MEDIA. L’acte tindrà lloc diumenge 17 de maig, d’11h a 12h, a l'estand d'Europa Creativa MEDIA (Pavelló 124, International Village).
23/04/2026
El film amb suport MEDIA ‘The End of It’, òpera prima de Maria Martínez Bayona, seleccionat a Cannes Première
El film amb suport MEDIA The End of It, òpera prima de la directora catalana establerta a Londres Maria Martínez Bayona, ha estat seleccionat a la secció Cannes Première del Festival de Cannes 2026.
23/04/2026
Nou informe de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual sobre adaptacions en la producció de cinema i ficció audiovisual a Europa
L'Observatori Europeu de l'Audiovisual ha publicat un nou informe titulat 'Adaptacions en la producció de ficció audiovisual i cinematogràfica a Europa' amb xifres de 2015-2024.
22/04/2026
L’Acadèmia del Cinema Europeu anuncia els 10 nous ‘Tresors de la cultura cinematogràfica europea’
L’Acadèmia del Cinema Europeu ha anunciat les deu incorporacions d’enguany als ‘Tresors de la cultura cinematogràfica europea‘. Amb aquests Tresors, l’Acadèmia celebra llocs de caràcter simbòlic per al cinema europeu, llocs de valor històric que cal mantenir i protegir no només ara, sinó per a les generacions futures.
22/04/2026
El film MEDIA ‘Los Domingos’ rep el Premi RNE Sant Jordi de Cinematografia 2026 a la Millor Pel·lícula
La 70a edició dels Premis RNE Sant Jordi de Cinematografia 2026 van entregar el passat dimarts 21 d'abril el premi a la millor pel·lícula espanyola a 'Los domingos', d'Alauda Ruiz de Azúa, que compta amb el suport d'Europa Creativa MEDIA a la Distribució.
22/04/2026
EAVE Marketing Workshop 2026 obre la convocatòria
EAVE Marketing Workshop 2026, una iniciativa d’EAVE – European Audiovisual Entrepreneurs en col·laboració amb Film Fund Luxembourg i el suport d’Europa Creativa MEDIA, ha obert la convocatòria fins al proper 1 de juny. 
21/04/2026
T-Port Talent Bridge ofereix formació per a cineastes emergents
T-Port Talent Bridge, una nova série de formació per a cineastes emergents, que compta amb el suport d'Europa Creativa MEDIA, ofereix diversos tallers online assequibles, adreçats a directors/es, guionistes, productores/es i equips creatius.
21/04/2026
El film amb suport MEDIA ‘Iván & Hadoum’, Premi al Millor Llargmetratge al XI Festival de Cinema LGTBI del Centre Niemeyer
El film amb suport MEDIA ‘Iván & Hadoum‘, òpera prima d’Ian de la Rosa, protagonitzat per l’artista multidisciplinar Silver Chicón, juntament amb la cantant Herminia Loh, ha estat guardonat amb el Premi al Millor Llargmetratge al XI Festival de Cinema LGTBI del Centre Niemeyer d'Avilés (Astúries).

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2026-DEVSLATE)

Termini: 03/des/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Animation projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-1)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European co-development
(CREA-MEDIA-2026-CODEV)

Termini: 25/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Documentary projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-2)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Fiction projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-3)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video games and immersive content development
(CREA-MEDIA-2026-DEVVGIM)

Termini: 11/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD networks and operators
(CREA-MEDIA-2026-VODNET)

Termini: 08/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2026-MARKETNET)

Termini: 20/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2026-INNOVBUSMOD)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2026-FILMOVE)

1r Termini: 19/mar/2026
2n Termini: 16/07/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulation of European literary works
(CREA-CULT-2026-LIT)

Termini: 29/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Literacy
(CREA-CROSS-2026-MEDIALITERACY)

Termini: 11/mar/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2026-INNOVLAB)

Termini: 23/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 04/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 04/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Perform Europe
(CREA-CULT-2026-PERFORM-EU)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2026-FILMDIST)

Termini: 23/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2026-FESTNET)

Termini: 14/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2026-TRAINING)

Termini: 16/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2026-FILMSALES)

Termini: 18/jun/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2026-CINNET)

Termini: 09/jul/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2026-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea de petita escala
(CREA-CULT-2026-COOP-1)

Termini: 05/mai/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea de Mitjana Escala
(CREA-CULT-2026-COOP-2)

Termini: 05/mai/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...