Notícies

Nou informe de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual sobre continguts d’interès públic en plataformes audiovisuals

03/11/2023

L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha publicat un nou informe sobre Continguts d’interès públic en plataformes audiovisuals: accés i localització.

Aquesta nova anàlisi legal explora el lloc que ocupen els continguts d’interès públic i analitza com la llei europea de mitjans en pot salvaguardar l’accessibilitat.

Què considerem contingut audiovisual posat a la disposició de l’interès públic? I com garanteix la legislació europea sobre mitjans que es pugui trobar i accedir a aquest contingut a l’actual tsunami mediàtic d’informació, pel·lícules i programes a totes les plataformes? I en particular, en un context comercial on hi ha lluita pel temps, l’amplada de banda i l’espectre pot «eliminar» les preocupacions d’interès públic?

Aquest nou informe, preparat per l’organització associada a l’Observatori, IVIR, explora la situació actual pel que fa a la legislació de mitjans vigent.

El capítol 1 analitza les dificultats que suposa proporcionar una definició precisa del terme «contingut d’interès públic» en vista de les enormes variacions entre les diferents categories del públic general. Un desafiament també rau en el fet que «l’interès públic no és simplement allò que interessa al públic”.

El capítol 2 es concentra en les iniciatives del Consell d’Europa per protegir i promoure continguts d’interès públic a les diferents plataformes. El Tribunal Europeu de Drets Humans s’ha ocupat de casos relacionats amb la llibertat d’expressió i el dret del públic a ser informat des del 1970. El Comitè de Ministres del Consell d’Europa també ha proporcionat orientació pràctica sobre com garantir-ne la disponibilitat, l’accessibilitat i la capacitat de trobar continguts d’interès públic als diferents mitjans i plataformes.

El capítol 3 analitza la legislació de la Unió Europea relativa a aquest camp. Els autors analitzen els diversos instruments legals vigents importants: l’European Electronic Communications Code, l’AVMSD, la llei de Serveis Digitals i la proposta de llei European Media Freedom Act. Tots aquests pilars de la legislació europea sobre mitjans contenen disposicions relatives a la importància de la disponibilitat de continguts d’interès públic. Pel que fa a les dues incorporacions més recents, la DSA i la proposta EMFA, s’assenyala que hi ha hagut un canvi legislatiu que ha canviat l’enfocament cap al lliurament de contingut en línia, a l’autonomia dels usuaris per accedir al contingut, així com un replantejament de l’accessibilitat com a remei a la desinformació. De fet, l’EMFA considera el contingut d’interès públic com un possible «antídot» contra la desinformació, la manipulació i les interferències estrangeres.

El capítol 4 analitza com els diferents mercats de mitjans aborden les obligacions de posar a disposició continguts d’interès públic a la llum dels interessos econòmics molt clars en joc. Els autors expliquen l’economia de la prominència, fonamental per a la provisió de continguts d’interès públic. En el panorama mediàtic actual, el recurs escàs és en realitat el temps que miren els ulls, atesa la gran oferta de contingut disponible per als espectadors. Com a resultat, ha sorgit un veritable «mercat de protagonisme» (incloses les tècniques de lliurament o la posició a les guies de programació, el protagonisme de les aplicacions a les botigues d’aplicacions, etc., que ajuden a garantir que el contingut sigui vist ).

Els capítols 5 i 6 se centren en públics molt específics que mereixen una atenció i protecció especials: les minories nacionals i els infants. Aquest informe explora la regulació nacional i internacional que té com a objectiu garantir continguts mediàtics pluralistes i promoure l’alfabetització mediàtica dins d’aquests grups d’audiència específics. Pel que fa a les minories nacionals, els autors conclouen que l’accés a continguts d’interès públic pot servir a objectius socials concrets, com ara promoure el diàleg i la comprensió entre grups, la participació inclusiva en el debat públic i la prevenció de conflictes.

El capítol 7 tracta de l’especificitat dels mitjans d’informació locals i regionals. L’informe subratlla els valors particulars d’aquests canals d’informació que transmeten continguts d’interès públic, ja que «exerceixen un paper en una sèrie de fronts, que van des de proporcionar informació fiable (en temps de crisi o d’un altre tipus) fins a apropar esdeveniments o qüestions democràtiques importants als àmbits regionals o població local.»

El capítol 8 se centra en els mitjans de comunicació de servei públic. L’informe analitza com la legislació i les polítiques europees vinculen els mitjans de servei públic amb el contingut d’interès públic, i el paper dels mitjans de servei públic a l’hora de garantir l’accés i la capacitat de trobar continguts d’interès públic. Es destaca especialment la feina del Consell d’Europa i de la Unió Europea.

En conclusió, aquest informe completa aquesta anàlisi extremadament reflexiva del contingut d’interès públic amb el comentari següent: «Diferents grups de la societat, o diferents sectors del públic, poden tenir diferents necessitats quan es tracta de trobar, accedir i utilitzar contingut d’interès públic. La regulació i les polítiques d’àmbit europeu i nacional han de garantir que el contingut d’interès públic no només sigui de naturalesa general i respongui a les necessitats del públic en un sentit ampli, sinó que també estigui prou diferenciat per satisfer les necessitats dels grups constituents del públic ampli.»

Consulteu l’informe complet.

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

22/10/2026
Publicada la nova convocatòria Creative Innovation Lab 2027
S’ha publicat la nova convocatòria Creative Innovation Lab 2027, en el marc del Programa Europa Creativa Cross-Sectoral. La data límit per presentar-s’hi és el 22 d’abril de 2027.
22/10/2026
Publicada la nova convocatòria d’Europa Creativa Cross-Sectoral NEWS – Journalism Partnerships – Pluralism 2027
S’ha publicat la nova convocatòria d’Europa Creativa Cross-Sectoral NEWS – Journalism Partnerships – Pluralism 2027 (CREA-CROSS-2027-JOURPART-PLURALISM), destinada a donar suport al pluralisme dels mitjans de comunicació. La data límit de presentació de sol·licituds és el 4 de febrer de 2027.
22/10/2026
Publicada la nova convocatòria d’Europa Creativa Cross-Sectoral NEWS – Journalism Partnerships – Collaborations 2027
S’ha publicat la nova convocatòria d’Europa Creativa Cross-Sectoral NEWS – Journalism Partnerships – Collaborations 2027 (CREA-CROSS-2027-JOURPART-COLLABORATIONS), destinada a augmentar les col·laboracions entre els mitjans de comunicació. La data límit de presentació de sol·licituds és el 4 de febrer de 2027.
22/10/2026
Publicada la nova convocatòria d’Europa Creativa Cross-Sectoral NEWS – Media Freedom Rapid Response Mechanism 2027
S’ha publicat la nova convocatòria d’Europa Creativa Cross-Sectoral NEWS – Media Freedom Rapid Response Mechanism 2027 (CREA-CROSS-2027-MFP), la data límit de presentació de sol·licituds de la qual és el 27 de gener de 2027.
22/10/2026
Publicada la nova convocatòria d’Europa Creativa Cross-Sectoral NEWS – Media Literacy 2027
S’ha publicat la nova convocatòria d’Europa Creativa Cross-Sectoral NEWS – Media Literacy 2027 (CREA-CROSS-2027-MEDIALITERACY), de suport al desenvolupament d’iniciatives d’alfabetització mediàtica a Europa. La data límit de presentació de sol·licituds és el 20 de gener de 2027.
22/10/2026
Tres professionals catalanes, seleccionades al programa Audiovisual Women d’Erich Pommer Institut
L’Erich Pommer Institut (EPI) ha anunciat les 15 participants de la cinquena edició d’Audiovisual Women, el programa de lideratge adreçat a dones que ocupen càrrecs de responsabilitat intermèdia o alta dins del sector audiovisual europeu. La nova promoció reuneix professionals d'onze països europeus amb un objectiu compartit: reforçar les seves competències de lideratge i contribuir a una indústria audiovisual més diversa, innovadora i resilient.
21/10/2026
La Comissió destina 20,5 milions d’euros a donar suport al periodisme, el pluralisme dels mitjans de comunicació i l’alfabetització mediàtica arreu d’Europa
La Comissió Europea ha publicat tres convocatòries de propostes en el marc del programa Europa Creativa destinades a donar suport al periodisme professional i al pluralisme dels mitjans de comunicació, reforçar la resiliència dels mitjans de comunicació i promoure l’alfabetització mediàtica.
21/10/2026
‘MEDIA al Maldà’ us convida a la projecció del drama ‘La bola negra’, de Javier Ambrossi i Javier Calvo
El proper dijous 29 d'octubre a les 19h, des d’Europa Creativa Desk – MEDIA Catalunya i en el marc de la segona sessió de la cinquena temporada del cicle ‘MEDIA al Maldà‘, us convidem a la projecció del drama amb suport d’Europa Creativa MEDIA a la Distribució 'La bola negra', de Javier Ambrossi i Javier Calvo, al Cinema Maldà de Barcelona.
20/10/2026
T-Port Market obre inscripcions per a la darrera sessió en línia de TalentBridge del 2026
Els professionals del sector audiovisual encara són a temps d’inscriure's a l'última sessió de l’any de TalentBridge, el programa de desenvolupament professional impulsat per T-Port Market amb el suport d'Europa Creativa MEDIA. La formació es durà a terme en línia el proper 25 de novembre de 2026, de 15.00 h a 18.00 h, i ofereix eines pràctiques per ajudar els cineastes a planificar una carrera sostenible a llarg termini.
19/10/2026
Disponibles el vídeo i la presentació de la sessió informativa de les convocatòries MEDIA Slate i Mini Slate Develoment 2027
Ja estan disponibles el vídeo i la presentació de la sessió informativa de les convocatòries d'Slate i Mini Slate Development 2027, que es va dur a terme el passat dimecres 14 d’octubre.

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD networks and operators
(CREA-MEDIA-2026-VODNET)

Termini: 08/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2026-MARKETNET)

Termini: 20/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Perform Europe
(CREA-CULT-2026-PERFORM-EU)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2026-FESTNET)

Termini: 14/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2026-TRAINING)

Termini: 16/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2026-CINNET)

Termini: 09/jul/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2026-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea de petita escala
(CREA-CULT-2026-COOP-1)

Termini: 05/mai/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea de Mitjana Escala
(CREA-CULT-2026-COOP-2)

Termini: 05/mai/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2027-AUDFILMEDU)

Termini: 02/mar/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2027-FILMOVE)

1r Termini: 21/gen/2027
2n Termini: 15/07/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European co-development
(CREA-MEDIA-2027-CODEV)

Termini: 02/mar/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European video games and immersive content
(CREA-MEDIA-2027-DEVVGIM)

Termini: 02/feb/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2027-INNOVBUSMOD)

Termini: 14/gen/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Fiction projects
(CREA-MEDIA-2027-TVONLINE-3)

1r Termini: 10/feb/2027
2n Termini: 15/09/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Documentary projects
(CREA-MEDIA-2027-TVONLINE-2)

1r Termini: 10/feb/2027
2n Termini: 15/09/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Animation projects
(CREA-MEDIA-2027-TVONLINE-1)

1r Termini: 10/feb/2027
2n Termini: 15/09/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European slate development
(CREA-MEDIA-2027-DEVSLATE)

Termini: 01/des/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2027-FILMDIST)

Termini: 08/abr/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2027-FILMSALES)

Termini: 17/jun/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulation of European literary works
(CREA-CULT-2027-LIT)

Termini: 27/gen/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Literacy
(CREA-CROSS-2027-MEDIALITERACY)

Termini: 20/gen/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2027-INNOVLAB)

Termini: 22/abr/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2027-MFP)

Termini: 27/gen/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2027-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 04/feb/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2027-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 04/feb/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...