Notícies

Nou informe de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual sobre ‘Alfabetització mediàtica i l’empoderament dels usuaris’

13/06/2024

L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha publicat el nou informe Media literacy and the empowerment of users (‘L’Alfabetització mediàtica i l’empoderament dels ususaris‘), que analitza les mesures per ajudar els usuaris dels mitjans de comunicació actuals a distingir entre allò real i allò fals en un món sobrecarregat d’informació.

Com pot Europa equipar la ciutadania amb les habilitats necessàries per navegar amb seguretat pel tsunami d’informació?

Les iniciatives d’alfabetització mediàtica adreçades a totes les franges d’edat mai no han estat més importants. I amb cada desenvolupament tecnològic nou que comporta el risc de notícies falses, falsificacions profundes, per no parlar de les onades de text i imatges generades per IA, necessitarem ajuda per separar el real del fictici. Aleshores, què s’està fent a Europa per entrar a la corba d’aprenentatge?

L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha anunciat la publicació del seu darrer informe: ‘Media Literacy and the Empowerment of Users‘, de l’autora Amélie Lacourt. Aquesta publicació aprofundeix en el paper crític que juga l’alfabetització mediàtica en l’era digital actual, tot oferint informació sobre les estratègies actuals existents per millorar les capacitats dels usuaris i usuàries per navegar pel complex paisatge mediàtic.

El primer capítol prepara l’escenari tot discutint la naturalesa àmplia de l’alfabetització mediàtica. Destaca el canvi dels mitjans tradicionals a un entorn digital més complex i explora l’impacte dels mitjans en la democràcia i la llibertat d’expressió. També subratlla la necessitat de l’alfabetització mediàtica per garantir un compromís de contingut segur i informat.

El capítol dos descriu els diferents enfocaments de l’alfabetització mediàtica a l’àmbit supranacional, en particular els que s’han dut a terme per la UE. L’autor examina com diverses organitzacions, com ara l’OSCE, el Consell d’Europa, la UNESCO i l’EPRA, han abordat l’alfabetització mediàtica. En particular, descriu els esforços de col·laboració a l’àmbit supranacional per desenvolupar directrius, recomanacions i marcs que facilitin la cooperació i les millors pràctiques en alfabetització mediàtica.

El capítol tres aborda les perspectives nacionals. Aquest capítol detalla com diversos Estats membres de la UE i altres països europeus han integrat l’alfabetització mediàtica en els seus marcs legals. Ofereix exemples d’estratègies nacionals destinades a dotar els usuaris de les habilitats necessàries per navegar pel panorama mediàtic i destaca iniciatives específiques en països com Finlàndia i Irlanda, per exemple. L’autor completa amb un resum dels mecanismes de finançament per a les necessitats d’alfabetització mediàtica i les diverses maneres en què es poden promoure les accions d’alfabetització mediàtica, per exemple, a través d’autoritats reguladores nacionals, organismes dedicats a l’alfabetització mediàtica, VSP i maneres més àmplies de cooperació.

El quart capítol tracta la importància d’avaluar les iniciatives d’alfabetització mediàtica. L’autora subratlla la necessitat creixent d’una avaluació sistemàtica per determinar l’eficàcia de diversos programes i estratègies. El capítol també explora les metodologies utilitzades per avaluar els esforços d’alfabetització mediàtica i l’impacte en diferents grups destinataris.

El cinquè capítol pregunta com podem dotar els usuaris i les usuàries de mitjans més vulnerables amb les habilitats de pensament crític necessàries. Se centra en accions adaptades a les necessitats de diferents grups demogràfics, inclosos menors, adults i gent gran. Quines mesures s’estan incorporant actualment a l’educació formal i no formal? El capítol també aborda el repte emergent d’educar els educadors perquè ells també puguin mantenir-se al dia amb la velocitat vertiginosa dels desenvolupaments tecnològics i formar els més vulnerables per utilitzar-los amb discerniment. L’autora completa el capítol explorant el concepte d”alfabetització mediàtica per disseny’. Aquesta iniciativa recent consisteix en què els serveis de mitjans incorporen de fet missatges d’informació com etiquetes, superposicions, finestres emergents i notificacions a les plataformes d’usuari.

La IA continua avançant, de manera que el sisè capítol investiga les noves habilitats crítiques necessàries per entendre i gestionar l’impacte de la IA en els mitjans de comunicació, així com el paper dels algoritmes a la vida quotidiana. Explora els reptes que planteja la IA, com ara les falsificacions profundes i el biaix algorítmic, i posa èmfasi en la necessitat d’un pensament crític i de consideracions ètiques en l’ús de la IA. Què podem fer per ensenyar als usuaris i les usuàries a relacionar-se i no ser subjectes passius dels sistemes algorítmics?

En conclusió, l’autora reafirma el paper vital de potenciar els usuaris i les usuàries mitjançant iniciatives d’alfabetització mediàtica. L’informe subratlla la necessitat de continuar esforços per millorar l’alfabetització mediàtica en tots els grups d’edat i sectors de la societat, tot garantint una ciutadania ben informada i resilient, capaç de participar en processos democràtics, dotada de les facultats crítiques necessàries per fer-ho.

Lectura essencial per a responsables polítics, educadors i professionals dels mitjans compromesos a fomentar una societat alfabetitzada en mitjans.

Consulteu i descarregueu-vos l’informe complet.

Més informació

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

11/07/2025
Les Acadèmies de Cinema d’Europa es reuneixen a Màntua (Itàlia)
El 10 de juliol de 2025, representants d'Acadèmies de Cinema de tot Europa, entre els quals figura Laia Aubià, directora de l'Acadèmia del Cinema Català, es van reunir a Màntua (Itàlia), per a la segona Assemblea General de la FACE (Federació d'Acadèmies de Cinema d'Europa). Organitzada per la Fundació de l'Acadèmia Italiana de Cinema - Premis David di Donatello, i celebrada sota el patrocini i el suport de l'Ajuntament de Màntua, l'assemblea va tenir lloc a l'entorn històric de l'antiga església de Madonna della Vittoria.
10/07/2025
Europa Cinemas celebrarà el Laboratori de Desenvolupament d’Audiències i Innovació a la 70a Seminci
La xarxa Europa Cinemas celebrarà la propera edició del Laboratori de Desenvolupament d'Audiències i Innovació en el marc de la 70a edició de la Setmana Internacional de Cinema de Valladolid (Seminci), que es durà a terme del 24 d'octubre a l'1 de novembre de 2025.
10/07/2025
Berlinale Talents 2026 obre la convocatòria
Berlinale Talents ha obert la convocatòria per participar a la desena edició, que es durà a terme del 13 al 18 de febrer de 2026 a Berlín (Alemanya). Fundat l’any 2003, Berlinale Talents és el programa de desenvolupament de talents del Festival Internacional de Cinema de Berlín, amb un laboratori de desenvolupament de projectes, el Berlinale Talents Lab, el Talent Project Market i una cimera presencial amb taules rodones, debats, tallers i oportunitats de networking durant la Berlinale cada febrer.
10/07/2025
L’Observatori Europeu de l’Audiovisual publica l’última anàlisi jurídica en profunditat
L'Observatori Europeu de l'Audiovisual, que forma part del Consell d'Europa a Estrasburg, acaba de publicar la seva última anàlisi jurídica en profunditat: 'Abordant les qüestions jurisdiccionals en el dret audiovisual europeu: tendències i tensions'. Aquest nou informe està escrit per Olivier Hermanns, analista sènior del Departament Jurídic de l'Observatori.
09/07/2025
CPH:DOX 2026 obre la inscripció de pel·lícules documentals
CPH:DOX – Copenhagen International Documentary Film Festival 2026, que es durà a terme a Copenhaguen (Dinamarca) de l'11 al 22 de març de 2026 amb el suport d'Europa Creativa MEDIA, ha obert la convocatòria i convida a cineastes i creadors/es de documentals a enviar les seves pel·lícules.
09/07/2025
European Writers Club obre la convocatòria d’un curs intensiu per a la creació de sèries que puguin viatjar 
European Writers Club ha obert la convocatòria d'un curs intensiu per a la creació de sèries que puguin viatjar (elements clau i eines per desenvolupar històries que arribin a audiències més àmplies).
08/07/2025
Serielizados convoca la 1ª edició de ‘Mind the gap’, un pitch internacional per a coproduccions de sèries
Serielizados convoca la primera edició de Mind the Gap, un pitch internacional per a coproduccions de sèries que neix amb l’objectiu d’ajudar projectes a cobrir el tram final del seu finançament, tot donant-los visibilitat internacional i fomentant les coproduccions europees i les vendes internacionals. El pitch se celebrarà el 6 de novembre a la seu de la Societat General d’Autors i Editors (SGAE) a Catalunya i s’inclourà dins de les activitats de Serielizados PRO, la secció d’indústria del Serielizados – Festival Internacional de Sèries de Barcelona. El festival tindrà lloc enguany del 3 al 12 de novembre.
08/07/2025
International Classic Film Market obre les acreditacions
La 13a edició de l’International Classic Film Market, l'esdeveniment internacional de professionals de la indústria del cinema patrimonial, que es durà a terme a Lió (França) del 14 al 17 d’octubre de 2025 en el marc del Lumière Festival i amb el suport d’Europa Creativa MEDIA, ha obert les acreditacions.
08/07/2025
L’Observatori Europeu de l’Audiovisual Europeu publica un nou informe sobre l’ús de SVOD a la UE
L'Observatori Europeu de l'Audiovisual ha publicat un nou informe gratuït sobre l'ús de SVOD a la Unió Europea, segons el qual, les sèries de televisió i SVOD tenen més temps de visualització en SVOD (78%) que les pel·lícules (22%).
07/07/2025
AGORA Film Market obrirà la convocatòria properament
El proper 22 de juliol AGORA Film Market, que es durà a terme del 31 d'octubre al 31 de desembre de 2025 amb el suport d'Europa Creativa MEDIA, obrirà la convocatòria. Es tracta d’una iniciativa amb suport d’Europa Creativa MEDIA en què cada any participen més de 200 pel·lícules.

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2024-MARKETNET)

Termini: 18/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD Networks and Operators
(CREA-MEDIA-2024-VODNET)

Termini: 09/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2024-FESTNET)

Termini: 11/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2025-DEVSLATE)

Termini: 05/des/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content
(CREA-MEDIA-2025-TVONLINE)

1r Termini: 05/des/2024
2n Termini: 14/05/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video game and immersive content development
(CREA-MEDIA-2025-DEVVGIM)

Termini: 12/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2025-FILMOVE)

1r Termini: 20/mar/2025
2n Termini: 17/07/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2025-INNOVBUSMOD)

Termini: 16/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2025-TRAINING)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulació d’obres literàries europees
(CREA-CULT-2025-LIT)

Termini: 11/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS – Media Literacy
(CREA-CROSS-2025-MEDIALITERACY)

Termini: 06/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2025-INNOVLAB)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Co-development
(CREA-MEDIA-2025-CODEV)

Termini: 26/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2025-FILMDIST)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2025-CINNET)

Termini: 16/jul/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2025-FILMSALES)

Termini: 19/jun/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2025-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a petita escala
(CREA-CULT-2025-COOP-1)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea a escala mitjana
(CREA-CULT-2025-COOP-2)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a gran escala
(CREA-CULT-2025-COOP-3)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...