Notícies

Nou informe de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual sobre Intel·ligència Artificial al sector audiovisual

30/10/2024

L’Observatori Europeu de l’Audiovisual, part del Consell d’Europa a Estrasburg, ha publicat l’informe AI in the Audiovisual Sector: Navigating the Current Legal Landscape.

Aquest nou informe ofereix una visió general completa del creixent paper de la intel·ligència artificial (IA) a la indústria audiovisual i aprofundeix en les nombroses i complexes implicacions legals.

Escrit per experts destacats de tot Europa, l’estudi examina la intersecció de les tecnologies d’intel·ligència artificial i la regulació actual dins la indústria audiovisual. A més, l’informe aborda tant les oportunitats com els desafiaments que sorgeixen a mesura que la IA transforma la creació, la distribució i el consum de contingut audiovisual.

Aquesta publicació es va presentar durant una presentació a l’International Classic Film Market de Lió (França), iniciativa que compta amb el suport d’Europa Creativa MEDIA, divendres 18 d’octubre.

La primera part de l’estudi prepara l’escenari per a l’ús actual de la IA a les indústries audiovisuals. La IA està creixent ràpidament al sector audiovisual, millorant la creativitat, personalitzant el contingut i agilitzant els processos de producció. El capítol ofereix casos d’estudi d’eines com ara Claude, Midjourney i DALLE. Tot i això, el seu ascens comporta importants desafiaments, inclòs el desplaçament de llocs de treball i la preocupació per la regulació del contingut generat per IA.

La segona part de l’estudi se centra en qüestions de protecció de dades i de drets d’autor. La protecció de dades és una preocupació important ja que la IA sovint processa grans quantitats de dades personals. Aquesta secció aprofundeix com el Reglament General de Protecció de Dades (GDPR) i la Llei d’IA recentment promulgada tenen com a objectiu salvaguardar la informació personal. També aborda les transferències internacionals de dades i compara els enfocaments de la UE i els EUA sobre la privadesa de les dades.

Les qüestions de drets d’autor presentaran clarament un repte important en el context de la tecnologia d’intel·ligència artificial. Els sistemes d’intel·ligència artificial depenen sovint de contingut protegit per drets d’autor per a la seva formació. “Alimentem la màquina” amb aquest contingut i això clarament planteja preguntes complexes sobre la propietat intel·lectual. Aquesta secció analitza les complexitats legals de l’ús d’obres protegides per drets d’autor per part de la IA, inclosa la creació mitjançant models d’IA de contingut derivat.

La tercera part de l’estudi il·lustra els cinc principals reptes que la IA planteja a la indústria audiovisual. A mesura que el contingut generat per IA esdevé més freqüent, les qüestions d’autoria, responsabilitat i transparència prenen protagonisme. L’informe analitza si les obres generades per IA es poden atribuir a creadors humans i si potencialment infringeixen obres existents utilitzades per entrenar el sistema d’IA. També destaca la necessitat de transparència i qüestiona qui ha de ser responsable del contingut generat per IA.

L’ús de la IA també representa una amenaça pels drets personals i la transparència. Amb la IA replicant veus i creant dobles digitals, els actors enfronten nous desafiaments per protegir-ne la imatge i els drets de veu. Aquest capítol explora el marc legal que envolta els drets personals, tot centrant-se en la nova llei europea d’IA de la UE i el Conveni Marc sobre IA del Consell d’Europa.

A mesura que la IA està remodelant la força laboral a les indústries audiovisuals, el seu impacte al mercat laboral és clarament una de les principals causes de preocupació. Des de les vagues recents als Estats Units fins a les polítiques laborals emergents a tota la UE, aquest capítol investiga com la IA està alterant els rols tradicionals, particularment a les indústries creatives. També examina les respostes de les parts interessades, com ara les organitzacions de gestió col·lectiva, els sindicats i les diferents associacions i federacions implicades.

La capacitat de la IA per crear i difondre desinformació al sector audiovisual és una altra qüestió crítica. Aquest capítol descriu com la IA pot generar contingut fals (text i imatges, deepfakes i fitxers d’àudio) que, alhora, es pot utilitzar com a arma per enganyar el públic. Descriu les regles actuals per combatre la proliferació de desinformació i salvaguardar la integritat dels mitjans. També es fa esment de la possibilitat de verificar els fets mitjançant els propis models d’IA.

La IA té el potencial de millorar i amenaçar la diversitat cultural i el pluralisme dels mitjans. Quan personalitzeu el contingut, la IA pot reforçar sense adonar-se’n els prejudicis i limitar l’exposició a diverses perspectives. Aquest capítol analitza com els marcs reguladors poden mitigar aquests efectes i promoure el divers consum de continguts.

La quarta part mira cap a l’horitzó i examina el futur de la regulació en aquest camp i els dilemes ètics i socials que enfrontarem els propers anys.

Un capítol amb visió de futur qüestiona si les regulacions actuals sobre IA estan preparades per al futur i estan preparades per abordar els desafiaments que planteja la IA al sector audiovisual. En particular, hi ha una absència de regulacions sectorials directament vinculants. Els autors van discutir aquesta bretxa reguladora: fins a quin punt la legislació existent afecta indirectament els sistemes d’IA en l’audiovisual i si els marcs establerts recentment aborden adequadament els riscos i els desafiaments específics del sector.

L’últim capítol d’aquest informe aborda les implicacions ètiques més àmplies de la IA a la indústria audiovisual. S’exploren en profunditat qüestions com l’autenticitat, el potencial de la IA per distorsionar la realitat i els impactes socials del contingut generat per IA.

L’informe destaca igualment la necessitat de directrius ètiques a mesura que la IA continua evolucionant i impregnant un nombre cada cop més gran de processos creatius, funcions laborals i models de consum.

Aquesta publicació de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual és una lectura innovadora i imprescindible per a qualsevol que vulgui comprendre els impactes (presents i possibles futurs) dels efectes de la IA al sector audiovisual.

Consulteu linforme complet.

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

01/07/2025
MIDPOINT Institute obre la convocatòria de dues noves iniciatives de formació
El programa de formació MIDPOINT Institute, que compta amb el suport d'Europa Creativa MEDIA, ha obert la convocatòria de dues noves iniciatives de formació: Focus AI i Focus Young Adults.
01/07/2025
DOK Leipzig obre la convocatòria de DOK Short n’ Sweet 2025
El festival internacional de documentals i pel·lícules d'animació DOK Leipzig ha obert la convocatòria per presentar-se a la novena edició de DOK Short n’ Sweet. La data límit per presentar-s'hi és el 14 d'agost.
30/06/2025
MIDPOINT Writers’ Room 2025 amplia el termini d’inscripció
MIDPOINT Writers’ Room 2025 de MIDPOINT Institute ha ampliat el termini d'inscripció fins al proper 7 de juliol. Aquest curs internacional ofereix una experiència única en un entorn de sala de guionistes professionals. El programa reuneix un grup divers de guionistes formats en diversos tipus de sèries.
30/06/2025
EAVE Producers Workshop 2026 obre el termini d’inscripció de la convocatòria
EAVE – European Audiovisual Entrepreneurs ha obert el termini d’inscripció d’EAVE Producers Workshop 2026, un dels principals programes de formació i desenvolupament per a productors/es. La data límit per presentar-s'hi és el 18 d'agost de 2025.
27/06/2025
‘Each of Us’, de Neus Ballús, rebrà suport d’Eurimages a la coproducció
El fons Eurimages ha fet pública la resolució de la segona convocatòria de 2025 de suport a coproduccions de llargmetratges. S’han seleccionat 35 llargmetratges, inclosos 5 documentals i 2 animacions, per un import total de 10.738.000 €. Entre els beneficiaris figura el llargmetratge de ficció 'Each of Us' ('Totes i cadascuna'), amb codirecció de la catalana Neus Ballús.
27/06/2025
Europa Cinemas obre la convocatòria per formar part de la xarxa a partir de 2026
Europa Cinemas, la xarxa de sales de cinema compromesa amb la programació de cinema europeu, ha obert la convocatòria per formar part de la xarxa i rebre finançament a partir de 2026. La data límit per presentar-s’hi és el 15 de setembre de 2025.
25/06/2025
Presència de films MEDIA al Festival de Cinema Karlovy Vary 2025
La 59a edició del Festival Internacional de Cinema de Karlovy Vary es durà a terme del 4 al 12 de juliol de 2025. Entre les pel·lícules programades figuren diversos films amb suport d’Europa Creativa MEDIA, la majoria del quals compten amb ajut MEDIA al Desenvolupament de Contingut.
25/06/2025
European Film Promotion publica la nova guia d’agències de vendes internacionals
European Film Promotion ha redissenyat i millorat la guia que presenta al voltant de 90 agències de vendes internacionals de pel·lícules establertes a Europa. Aquestes empreses europees representen i venen films arreu d'Europa i el món.
25/06/2025
European Film Promotion obre la convocatòria Film Sales Support per al Festival Internacional de Cinema de Toronto 2025
European Film Promotion ha obert la convocatòria de Film Sales Support (FSS) per a la promoció digital i clàssica de pel·lícules europees recents presents al Toronto International Film Festival, que es durà a terme del 4 al 14 de setembre de 2025.
25/06/2025
Erich Pommer Institut obre les inscripcions del curs Clearing Rights for Film and TV
Erich Pommer Institut ha obert les inscripcions del curs Clearing Rights for Film and TV, que es durà a terme del 25 al 27 de setembre de 2025 a Berlín (Alemanya). Inscriu-t'hi amb descompte abans del 7 de juliol.

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2024-MARKETNET)

Termini: 18/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD Networks and Operators
(CREA-MEDIA-2024-VODNET)

Termini: 09/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2024-FESTNET)

Termini: 11/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2025-DEVSLATE)

Termini: 05/des/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content
(CREA-MEDIA-2025-TVONLINE)

1r Termini: 05/des/2024
2n Termini: 14/05/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video game and immersive content development
(CREA-MEDIA-2025-DEVVGIM)

Termini: 12/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2025-FILMOVE)

1r Termini: 20/mar/2025
2n Termini: 17/07/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2025-INNOVBUSMOD)

Termini: 16/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2025-TRAINING)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulació d’obres literàries europees
(CREA-CULT-2025-LIT)

Termini: 11/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS – Media Literacy
(CREA-CROSS-2025-MEDIALITERACY)

Termini: 06/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2025-INNOVLAB)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Co-development
(CREA-MEDIA-2025-CODEV)

Termini: 26/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2025-FILMDIST)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2025-CINNET)

Termini: 16/jul/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2025-FILMSALES)

Termini: 19/jun/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2025-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a petita escala
(CREA-CULT-2025-COOP-1)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea a escala mitjana
(CREA-CULT-2025-COOP-2)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a gran escala
(CREA-CULT-2025-COOP-3)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...