Notícies

Nou informe de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual sobre el finançament de pel·lícules de ficció europees

21/03/2025

L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha publicat un nou informe sobre el finançament de pel·lícules de ficció europees. Sota el títol: Finançament de pel·lícules de ficció a Europa: Una anàlisi de mostra de pel·lícules estrenades el 2022‘, l’estudi conclou que el finançament públic directe i els incentius a la producció van suposar el 47% del finançament de pel·lícules europees de ficció d’acció real als cinemes el 2022.

Aquest nou informe constata el següent:

Aquest informe anual és fruit d’un important projecte de col·laboració entre l’Observatori Europeu de l’Audiovisual, part del Consell d’Europa a Estrasburg, i l’European Film Agency Research Network (EFARN). Té com a objectiu proporcionar xifres concretes sobre com s’estan finançant les pel·lícules de ficció cinematogràfica europees, tot oferint una perspectiva global i paneuropea i complementant el treball realitzat a l’àmbit nacional.

D’acord amb l’anàlisi pressupostària real de 713 pel·lícules de ficció europees d’acció real estrenades o previstes per a l’estrena el 2022, aquesta és probablement la mostra de dades paneuropea més gran disponible fins ara sobre el finançament de pel·lícules de ficció europees per a aquest any. L’informe ofereix coneixements únics basats en fets sobre una àmplia varietat de qüestions de recerca, des de la quantificació del pressupost mitjà de les pel·lícules de ficció cinematogràfica europees fins a la importància de les fonts de finançament individuals.

Estructura de finançament de les pel·lícules de ficció cinematogràfica europees

L’any 2022, el finançament de les pel·lícules europees de ficció cinematogràfica continua basant-se principalment en cinc fonts de finançament diferents: finançament públic directe; incentius a la producció; inversions de radiodifusió; inversions dels productors; i prevenda (Les inversions de les emissores combinen les inversions en coproducció de les emissores amb les vendes anticipades realitzades a les emissores amb seu a qualsevol dels països coproductors. Les vendes anticipades combinen les vendes anticipades nacionals i internacionals; les vendes anticipades al país d’origen).

L’única font de finançament més important va ser clarament el finançament públic directe, que va representar el 27% del volum total de finançament seguit a l’anàlisi. El finançament públic directe va anar seguit dels incentius a la producció, que van representar el 20% del finançament total, mentre que les inversions de les emissores van suposar el 18% del finançament total, lleugerament per davant de les inversions de productors (excepte les emissores) i les prevendes (excepte els drets d’emissió), que van representar el 16% i el 15% del finançament total, respectivament. Altres fonts de finançament, incloses les inversions en VOD, capital privat, finançament per deute o inversions en espècie són insignificants des d’una perspectiva acumulada.

Tanmateix, sembla que hi ha diferències estructurals importants entre països pel que fa a com es financen les pel·lícules de ficció teatral. Algunes d’aquestes diferències estan aparentment relacionades amb la mida del mercat. Dues diferències òbvies es refereixen al finançament públic directe i als incentius a la producció. Les dades suggereixen clarament que el pes del finançament públic directe en el finançament del cinema disminueix amb l’augment de la mida del mercat i viceversa. Tot i que només representava el 19% del finançament total en els quatre mercats de mostra gran, el finançament públic directe representava el 46% en els mercats de mida mitjana i el 58% en els mercats de mostra petita.

En canvi, el pes de finançament dels incentius a la producció sembla augmentar amb la mida del mercat, passant de només un 8% als mercats petits, al 14% als mercats mitjans fins al 23% als grans mercats (24% sense pel·lícules franceses). A més, la importància de les inversions dels productors i de les vendes anticipades sembla ser relativament baixa en els mercats petits i mitjans en comparació amb els grans mercats.

Pressupostos de ficció cinematogràfica a Europa

La mostra de dades estudiada suggereix que el pressupost mitjà d’una pel·lícula de ficció teatral europea estrenada el 2022 representava 3,03 milions d’euros, mentre que el pressupost mitjà de la mostra era de 2,19 milions d’euros.

No obstant això, els pressupostos mitjans difereixen molt entre països. No és sorprenent que els pressupostos mitjans siguin més alts als mercats més grans i més baixos als països amb menor potencial de taquilla, ja que l’explotació als mercats nacionals segueix sent clau per a la majoria de pel·lícules. El pressupost mitjà d’una pel·lícula de ficció europea originària de França, Alemanya, Itàlia, Polònia o el Regne Unit (els grans mercats inclosos a la mostra) va ascendir a 2,7 milions d’euros el 2022, enfront dels 1,9 milions d’euros de pel·lícules de ficció produïdes en un mercat europeu mitjà i 0,9 milions d’euros de pel·lícules de ficció de mercats petits.

Consulteu i descarregueu-vos l‘informe complet.

Més informació

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

15/04/2026
El Festival de San Sebastián obre les inscripcions del Fòrum de Coproducció de Documentals Lau Haizetara
La vint-i-dosena edició del Fòrum de Coproducció de Documentals Lau Haizetara, que es durà a terme del 21 al 23 de setembre de 2026 en el marc de la 74a edició del Festival de Sant Sebastián, té obertes les inscripcions fins al proper 27 de juny.
14/04/2026
El film de producció catalana amb suport MEDIA ‘Sorda’, d’Eva Libertad, guanya el Lux Audience Award 2026
La pel·lícula de producció catalana 'Sorda', d'Eva Libertad, que compta amb el suport d’Europa Creativa MEDIA a la Distribució, ha estat la guanyadora del Lux Audience Award 2026, a la cerimònia duta a terme dimarts 14 d’abril, a l’hemicicle del Parlament a Brussel·les.
14/04/2026
Presència de títols MEDIA al BCN Film Fest 2026
La 10 edició del BCN Film Fest, que es durà a terme del 16 al 24 d’abril de 2026, comptarà entre la programació amb diversos films amb suport d’Europa Creativa MEDIA. 
13/04/2026
Jornada informativa presencial ‘Drets Culturals, d’Europa Creativa cap a AgoraEU’
El proper dimarts 28 d’abril, l’Oficina Europa Creativa Cultura , en col·laboració amb la nostra oficina, Europa Creativa Desk – MEDIA Catalunya, oferirem la jornada presencial ‘Drets Culturals, d’Europa Creativa cap a AgoraEU’.
09/04/2026
El film amb suport MEDIA ‘El ser querido’, de Rodrigo Sorogoyen, competirà per la Palma d’Or al Festival de Cannes 2026
El film amb suport d'Europa Creativa MEDIA al Desenvolupament 'El ser querido', de Rodrigo Sorogoyen, ha estat seleccionat a la Secció Oficial a Competició del prestigiós Festival de Cannes, que celebrarà la 79a edició del 12 al 23 de maig de 2026.
09/04/2026
La sèrie amb suport MEDIA ‘Això no és Suècia’, protagonista del pòdcast ‘No estem tan malament’ i exemple d’èxit europeu
La sèrie catalana amb suport d'Europa Creativa MEDIA 'Això no és Suècia' continua acumulant reconeixement i projecció internacional, i recentment ha estat la protagonista del pòdcast 'No estem tan malament', el programa de la Representació de la Comissió Europea a Barcelona dedicat a analitzar projectes d'èxit amb finançament europeu. L’episodi, titulat 'Això és un èxit', se centra en el procés creatiu de la ficció i en el seu recorregut més enllà de les fronteres catalanes.
09/04/2026
Nova eina interactiva per explorar les dades i els resultats d’Europa Creativa
La Comissió Europea ha llançat un nou panell públic interactiu que permet aprofundir en els resultats i l’impacte del programa Europa Creativa a través de dades actualitzades, visualitzacions i mapes dinàmics. Aquesta eina facilita entendre millor l’abast del programa i els projectes que ha impulsat en els darrers anys.
08/04/2026
Nou estudi de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual sobre el contingut de cinema i televisió en catàlegs de TVoD, SVoD i FoD (edició 2025)
L'Observatori Europeu de l'Audiovisual ha publicat la nova versió de l'estudi titulat 'Contingut de cinema i televisió en catàlegs de TVoD, SVoD i FoD - edició 2025', elaborat per l'analista Christian Grece. L'informe posa de manifest un contrast marcat entre la diversitat de títols disponibles i la seva presència real als catàlegs de streaming i VoD de la Unió Europea.
08/04/2026
La xarxa europea EEN ofereix oportunitats de consorci i esdeveniments d’interès per al sector de les indústries culturals i creatives
La xarxa europea Enterprise Europe Network (EEN) ofereix diverses oportunitats de consorci i esdeveniments d’interès per als sectors dels videojocs, audiovisual i cultural.
07/04/2026
L’Acadèmia del Cinema Català obre les inscripcions del 13è Premi Pepón Coromina
L’Acadèmia del Cinema Català ha obert el període d’inscripcions per a la XIII edició del Premi Pepón Coromina, fins al dia 7 de maig de 2026 a les 15h.

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2026-DEVSLATE)

Termini: 03/des/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Animation projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-1)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European co-development
(CREA-MEDIA-2026-CODEV)

Termini: 25/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Documentary projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-2)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Fiction projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-3)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video games and immersive content development
(CREA-MEDIA-2026-DEVVGIM)

Termini: 11/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD networks and operators
(CREA-MEDIA-2026-VODNET)

Termini: 08/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2026-MARKETNET)

Termini: 20/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2026-INNOVBUSMOD)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2026-FILMOVE)

1r Termini: 19/mar/2026
2n Termini: 16/07/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulation of European literary works
(CREA-CULT-2026-LIT)

Termini: 29/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Literacy
(CREA-CROSS-2026-MEDIALITERACY)

Termini: 11/mar/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2026-INNOVLAB)

Termini: 23/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 04/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 04/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Perform Europe
(CREA-CULT-2026-PERFORM-EU)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2026-FILMDIST)

Termini: 23/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2026-FESTNET)

Termini: 14/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2026-TRAINING)

Termini: 16/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2026-FILMSALES)

Termini: 18/jun/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2026-CINNET)

Termini: 09/jul/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2026-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea de petita escala
(CREA-CULT-2026-COOP-1)

Termini: 05/mai/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea de Mitjana Escala
(CREA-CULT-2026-COOP-2)

Termini: 05/mai/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...