Europa Creativa MEDIA ha publicat la nova convocatòria Films on the Move (CREA-MEDIA-2026-FILMOVE), les dates límit de presentació de sol·licituds de la qual són el 19 de març i el 16 de juliol de 2026.
La convocatòria ‘Films on the Move‘ fomentarà i donarà suport a una distribució més àmplia de pel·lícules europees recents no nacionals, tot encoratjant els agents de vendes i les distribuïdores de sales, en particular, a invertir en la promoció i una distribució adequada de pel·lícules europees no nacionals.
Activitats elegibles
Les activitats que es finançaran són campanyes per a la distribució paneuropea en sales i/o en línia de pel·lícules europees elegibles, coordinades per l’agent de vendes de la pel·lícula.
Les sol·licituds han de presentar estratègies adequades per garantir una indústria més sostenible i respectuosa amb el medi ambient i per garantir l’equilibri de gènere, la inclusió, la diversitat i la representativitat.
Sol·licitants elegibles
Empresa europea d’agents de vendes que actua com a intermediari per al productor, especialitzada en l’explotació de pel·lícules comercialitzant i atorgant-ne llicències a distribuïdors o altres compradors de països estrangers.
L’agent de vendes ha d’haver estat designat pel productor de la pel·lícula a través d’un acord de vendes internacionals que estipuli el dret de vendre la pel·lícula en almenys 15 països participants a Europa Creativa MEDIA.
Les persones físiques no són elegibles excepte treballadors per compte propi (per exemple, empresaris individuals) quan la societat no tingui una personalitat jurídica diferent de la de la persona física.
Només es permeten sol·licituds de sol·licitants individuals (beneficiaris únics; entitats afiliades i altres participants, si cal).
Projectes elegibles
Les activitats que es finançaran són campanyes per a la distribució paneuropea en sales i/o en línia de pel·lícules europees elegibles, fora del seu país d’origen, coordinades per l’agent de vendes de la pel·lícula.
Un mínim de 7 distribuïdors diferents han d’estar associats al projecte, dels quals almenys 2 han de provenir de països amb menor capacitat audiovisual del Grup A o del Grup B.
- Grup A: Croàcia, República Txeca, Estònia, Grècia, Polònia, Portugal i Romania.
- Grup B: Bulgària, Luxemburg, Eslovènia, Lituània, Eslovàquia, Hongria, Letònia, Xipre, Malta i els següents tercers països, sempre que es compleixin les condicions per a la seva participació en aquesta convocatòria: Albània, Bòsnia i Hercegovina, Islàndia, Liechtenstein, Montenegro, Macedònia del Nord, República de Sèrbia i Ucraïna.
La majoria de les campanyes de distribució nacionals s’han de centrar en les estrenes en sales.
Els distribuïdors s’han de comprometre a dur a terme la distribució de la pel·lícula als seus territoris mitjançant una carta d’intencions.
La pel·lícula s’ha d’estrenar com a màxim 10 setmanes després de la data de presentació de la sol·licitud.
Els distribuïdors s’han de comprometre a dur a terme la distribució de la pel·lícula als seus territoris mitjançant una carta d’intenció.
La pel·lícula s’ha d’estrenar com a mínim 10 setmanes després de la data de presentació de la sol·licitud.
La pel·lícula ha de complir els criteris d’elegibilitat següents:
- ha de ser una obra de ficció (incloses les pel·lícules d’animació) o un documental, amb una durada mínima de 60 minuts;
- ha de tenir els seus primers drets d’autor establerts com a mínim el 2024;
- no ha de constar de contingut alternatiu (òperes, concerts, actuacions, etc.), publicitat, material pornogràfic o racista ni apologia de la violència;
- les pel·lícules han de tenir un pressupost de producció màxim de 30 milions d’euros;
- ha de ser produïda majoritàriament per un o més productors establerts als països participants a MEDIA. A més, un mínim del 50% del finançament del pressupost total de producció estimat ha de provenir dels països participants a MEDIA. Per ser considerades productores reals, les productores han de ser acreditades com a tals. Elements com ara els crèdits inicials, els drets d’autor que apareixen als crèdits, el control creatiu, la propietat dels drets d’explotació i la participació en els beneficis també es poden tenir en compte;
- la pel·lícula ha de tenir un identificador estàndard interoperable, com ara ISAN o EIDR, que ha de ser proporcionat pel coordinador;
- ha d’estar produïda amb la participació significativa (segons els crèdits) de professionals que siguin nacionals/residents de països participants a MEDIA i que estiguin acreditats com a tals. La “participació significativa” es defineix com tenir més del 50% dels punts segons la taula següent, que també inclou les ubicacions. El total pot variar segons el tipus d’obra (ficció, animació o documental) i el total de professionals que hi participen realment. Quan es comparteixen els papers, els punts es comparteixen en conseqüència. En cas d’empat (és a dir, quan els punts són iguals per a una nacionalitat determinada), la nacionalitat del director (o del següent talent de la llista següent) serà decisiva.
Durada
Els projectes normalment haurien de durar entre 12 i 24 mesos.
Es poden fer pròrrogues, si es justifiquen degudament i mitjançant una esmena.
Calendari
- Publicació de la convocatòria: 30 de setembre de 2025.
- Data límit per a la presentació de sol·licituds:
- 1a data límit: 19 de març de 2026 17:00h (hora de Brussel·les).
- 2a data límit: 16 de juliol de 2026 17:00h (hora de Brussel·les).
- Període d’avaluació:
- 1a data límit: març – juny de 2026
- 2a data límit: juliol – octubre de 2026
- Informació per als sol·licitants:
- 1a data límit: setembre de 2026
- 2a data límit: gener de 2027
- Signatura de l’acord de subvenció:
- 1a data límit: desembre de 2026
- 2a data límit: abril de 2027
Documentació
Document de la convocatòria i annexos:
Plantilles de formulari de sol·licitud
Standard application form (CREA MEDIA)
Information on independence and ownership (CREA MEDIA)
International film sales agreement
PDF with film(s)/work(s) information generated from the Creative Europe MEDIA Database
Letters of intent of distributors having acquired the theatrical rights from the sales agent detailing Promotion and Advertisement (P&A) costs
Model Grant Agreements (MGA)
Documents addicionals:
EU Financial Regulation 2018/1046
Rules for Legal Entity Validation, LEAR Appointment and Financial Capacity Assessment
EU Grants AGA — Annotated Model Grant Agreement
Funding & Tenders Portal Online Manual
Funding & Tenders Portal Terms and Conditions