Un jurat de 100 crítics de cinema de 16 països de parla àrab va seleccionar tres finalistes d’entre 20 candidatures per als Premis de la Crítica Àrab per a Pel·lícules Europees d’enguany. Les tres finalistes són: la cinta de producció catalana ‘Sorda‘, d’Eva Libertad; ‘DJ Ahmet‘, de Georgi M. Unkovski (Macedònia del Nord, República Txeca, Sèrbia, Croàcia); i ‘Yunan‘, d’Ameer Fakher Eldin (Alemanya, Canadà, Itàlia, Palestina, Qatar, Jordània, Aràbia Saudita). El premi l’atorga conjuntament European Film Promotion (EFP) i l’Arab Cinema Center (ACC) i organitzat pel Festival de Cinema d’El Gouna.
El primer llargmetratge d’Eva Libertad, ‘Sorda‘, és una adaptació profundament personal del seu curtmetratge homònim, protagonitzat per la seva germana real, Miriam Garlo, que és sorda. La pel·lícula explora la relació íntima i complexa entre una dona sorda i la seva parella oient mentre es preparen per tenir un fill. Les barreres de comunicació, la tensió emocional i la tendresa silenciosa es retraten amb gran sensibilitat, especialment en els moments més muts de la pel·lícula. Segons Libertad, la pel·lícula és “una immersió més profunda en la complexitat de la relació entre els mons sords i oients”, tot reflectint experiències de la seva pròpia vida com a germana d’una dona sorda. ‘Sorda‘ es va estrenar a la secció Panorama de la Berlinale d’aquest any, on va guanyar el Premi del Públic i el Premi de Cinema Arthouse. Al 28è Festival de Màlaga, va rebre sis premis, incloent-hi Millor Pel·lícula, Millor Actriu i Millor Actor. La pel·lícula també va guanyar el Premi de la Crítica Llatinoamericana de Cinema Europeu al FICG Guadalajara. I és també una de les 5 nominades al Lux Audience Award. ‘Sorda‘ és una producció de les catalanes Distinto Films i A Contracorriente Films i la murciana Nexus CreaFilms, amb les vendes mundials dirigides per la productora madrilenya Latido Films.
El primer llargmetratge de Georgi M. Unkovski, ‘DJ Ahmet‘, va celebrar la seva estrena mundial al Festival de Cinema de Sundance 2025, on va guanyar el Premi del Públic al Cinema Dramàtic Mundial i va rebre un Premi Especial del Jurat a la Visió Creativa. Ambientada en un poble remot de Macedònia del Nord, la pel·lícula explica la història d’Ahmet, de 15 anys, un pastor tranquil que, amb el seu descobriment de la música electrònica, desperta un desig de llibertat i autoexpressió. Quan Ahmet comença a somiar amb convertir-se en DJ, s’enfronta al pes de la tradició familiar, les expectatives conservadores i una història d’amor que desafia les normes locals. Segons Unkovski, “DJ Ahmet tracta sobre el tipus de resistència silenciosa que comença als racons més petits del món, on els somnis sovint xoquen amb el silenci heretat”. Rodada amb intimitat lírica i explosions d’energia vibrant, la pel·lícula retrata la revolució silenciosa d’un noi que es nega a renunciar a la seva identitat. Una coproducció entre Cinema Futura i Sektor Film de Macedònia del Nord, Alter Vision i Analog Vision de la República Txeca, Backroom Production i Baš Čelik de Sèrbia i 365 Films de Croàcia, DJ Ahmet està gestionada internacionalment per Films Boutique.
El segon llargmetratge d’Ameer Fakher Eldin, ‘Yunan‘, és una exploració contemplativa i poètica sobre la identitat, l’exili i la recerca de sentit en paisatges desconeguts. La pel·lícula segueix un home àrab que arriba a una illa remota del Mar del Nord amb la intenció d’acabar amb la seva vida. En canvi, s’enfronta a la seva comunitat alemanya conservadora i marginada i a la força aclaparadora de la natura, trobades que destorben la seva determinació i remodelen gradualment la seva perspectiva. El que comença com un acte de solitud es desenvolupa en una trobada inesperada tant amb la gent com amb el lloc, evolucionant gradualment cap a un intercanvi filosòfic tranquil però intens que desenterra temes de desplaçament, trauma i renovació. Contrast la bellesa austera dels paisatges nòrdics assolats pel vent, Yunan evoca una inquietant sensació d’exili emocional que reflecteix el viatge interior del protagonista. Fakher Eldin explica que va intentar explorar el buit que queda quan la familiaritat es dissol, quan el sentiment de llar i pertinença es trenca i només queda el silenci. La pel·lícula va formar part de la competició de la Berlinale d’enguany i va rebre el premi Golden Firebird al millor actor (Georges Khabbaz) i a la millor actriu (Hanna Schygulla) al Festival Internacional de Cinema de Hong Kong. Yunan va ser produïda per la productora delegada Dorothe Beinemeier de Red Balloon Film / Hamburg, Alemanya, juntament amb Microclimat Film (CA) i Intramovies (IT). Els coproductors són Fresco Films, Metafora Productions i Tabi360. Les vendes mundials les gestiona Intramovies i Mad Solutions s’encarrega de les vendes de Mena.
Els 100 crítics de cinema àrabs més destacats i influents han preseleccionat les tres pel·lícules i anunciaran la guanyadora durant el Festival de Cinema d’El Gouna, que es durà a terme del 16 al 24 d’octubre de 2025.
Els Premis de la Crítica Àrab per a Films Europeus van ser llançats el 2019 per l’EFP i l’ACC. És una iniciativa derivada dels consolidats Premis de la Crítica de l’ACC per impulsar la diversitat de pel·lícules a la regió i despertar l’interès de les distribuïdores i la indústria per les pel·lícules europees destacades. La iniciativa també posa el focus en els distingits crítics de cinema de països de parla àrab i el seu important paper a l’hora d’introduir noves perspectives i crear ponts entre les diferències culturals.
Entre els films guanyadors anteriors figuren els títols amb suport d’Europa Creativa MEDIA ‘God Exists, Her Name Is Petrunya‘, de Teona Strugar Mitevska (2019); ‘Undine‘, de Christian Petzold (2020); ‘107 Mothers‘, de Peter Kerekes (2021); ‘EO‘, de Jerzy Skolimowski (2022); ‘Fallen Leaves‘, d’Aki Kaurismäki (2023) i ‘The Seed of the Sacred Fig‘, de Mohammad Rasoulof (2024).
Els Premis de la Crítica Àrab per a Pel·lícules Europees són possibles gràcies al suport d’Europa Creativa MEDIA.
Sobre el Centre de Cinema Àrab
Organitzat per MAD Solutions el 2015, el Centre de Cinema Àrab (ACC) és una organització sense ànim de lucre registrada a Berlín. L’ACC és una plataforma internacional de promoció del cinema àrab, ja que proporciona a la indústria cinematogràfica una finestra professional per connectar amb els seus homòlegs de tot el món a través de diversos esdeveniments que organitza. L’ACC també ofereix oportunitats de networking amb representants d’empreses i institucions especialitzades en coproducció i distribució internacional, entre d’altres. Les activitats de l’ACC varien entre mercats cinematogràfics, estands i pavellons, sessions de networking i reunions individuals que reuneixen cineastes àrabs i estrangers, festes de benvinguda, així com reunions amb organitzacions i festivals internacionals, i la publicació de la Revista de Cinema Àrab que es distribuirà als principals festivals i mercats de cinema internacionals. A més, la subscripció al butlletí ja està disponible al lloc web de l’ACC, que permet als usuaris obtenir còpies digitals de la Revista de Cinema Àrab, així com notícies sobre les activitats de l’ACC, notificació de les dates de sol·licitud de subvencions, festivals i ofertes d’institucions educatives i de formació, actualitzacions sobre les pel·lícules àrabs que participen en festivals, notícies exclusives sobre l’Àrab Cinema LAB i aspectes destacats dels socis de l’ACC i els seus projectes futurs.
Sobre el festival de cinema d’El Gouna
El Festival de Cinema d’El Gouna (GFF) es va fundar el 2017 amb la missió de mostrar una gamma diversa de pel·lícules dirigides a un públic creatiu i expert. Dissenyat per a artistes i cineastes, el GFF aspira a fomentar la comunicació entre cultures i cineastes per beneficiar la indústria i la nostra regió a través de l’art del cinema, connectant cineastes de la regió amb els seus homòlegs internacionals en un esperit de cooperació i intercanvi cultural. El festival està dedicat al descobriment de noves veus i s’esforça per ser un catalitzador per al desenvolupament del cinema al món àrab, especialment a través del seu segment industrial, la plataforma CineGouna.
Notícia relacionada: ‘Sorda’, d’Eva Libertad, entre les 20 pel·lícules europees que competeixen pels Premis de la Crítica Àrab al festival de cinema d’El Gouna.