Europa Creativa Cross-Sectoral

NEWS – JOURNALISM PARTNERSHIPS – PLURALISM
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-PLURALISM)

Data límit: 04/02/2026

Objectiu

Els sectors dels mitjans de comunicació europeus tenen un paper crucial i valuós a Europa. Tot i això, s'enfronten a múltiples reptes. En part com a resultat del canvi digital, amb els lectors canviant a fonts en línia i els mitjans de comunicació tradicionals perdent ingressos publicitaris, la sostenibilitat econòmica del periodisme professional s'ha vist sota pressió. Molts mitjans de comunicació a nivell local, així com aquells que anteposen la seva missió d'interès públic als beneficis, han hagut de tancar, cosa que ha debilitat el pluralisme mediàtic i ha posat en risc el bon funcionament de la democràcia.

Tema 2. "Associacions periodístiques - Pluralisme" cobreix sectors mediàtics que són particularment rellevants per a la democràcia. Alguns sectors que tenen un paper important per al debat democràtic no tenen els mitjans per adaptar-se a l'entorn digital, i fenòmens com la reducció de les redaccions o els deserts mediàtics poden conduir a un deteriorament del pluralisme. Per tant, cal suport perquè millorin la seva posició, adaptin els seus mètodes, continuïn proporcionant una font de primera mà d'informació original als ciutadans, ajudin a mantenir els responsables de la responsabilitat i, en última instància, contribueixin a un sector més divers i independent.

DESCÀRREGUES:

Convocatòria

Enllaç de la convocatòria a la FTOP
(EN)
Bases
(EN)

Sol·licitants elegibles

S'admeten sol·licituds de beneficiaris individuals, així com propostes presentades per un consorci d'almenys dos sol·licitants (beneficiaris, no entitats afiliades).

L'acció està oberta a organitzacions de la societat civil actives al sector dels mitjans de comunicació (associacions de mitjans, ONG, organitzacions sense ànim de lucre, organitzacions de la societat civil, autoritats públiques, organitzacions internacionals, universitats, centres de recerca, fons periodístics i organitzacions de formació centrades en els professionals dels mitjans de comunicació, etc.). Aquestes organitzacions han d'estar en condicions d'establir sistemes de suport a tercers adreçats als mitjans de comunicació, a les organitzacions i als periodistes, de manera que millorin els paisatges de mitjans pluralistes a tota la Unió.

Projectes elegibles

Els mitjans de comunicació independents tenen un paper crucial i valuós a les societats, particularment en la defensa dels principis essencials de llibertat i del pluralisme. Tot i això, els nous patrons de consum i models d'ingressos estan afectant la viabilitat dels mitjans, exposant els sectors a fenòmens com la reducció de les redaccions, els deserts dels mitjans i el deteriorament del pluralisme.

En aquest context, els mitjans de comunicació que són importants per a la democràcia i que no tenen prou mitjans per adaptar-se a l'entorn digital, necessiten més suport per continuar proporcionant una font d'informació original de primera mà per als ciutadans, ajudar els responsables de la presa de decisions a rendir comptes i, en última instància, contribuir a un sector més divers i independent.

Prioritat 2: Foment de projectes de periodisme col·laboratiu
Les propostes han destablir sistemes de finançament per als mitjans de comunicació i el periodisme independent. Poden proposar-se activitats d'acompanyament (esdeveniments, capacitacions i tallers en línia per a periodistes, desenvolupament col·laboratiu de normes i estàndards editorials, programes d'intercanvi, esquemes de tutoria, suport financer a projectes de periodisme col·laboratiu, activitats de promoció o altres activitats que tinguin com a objectiu mantenir la qualitat i la diversitat del periodisme).

Les organitzacions sol·licitants han d'estar en condicions d'establir sistemes de finançament (suport a tercers) adreçats als mitjans de comunicació, les organitzacions i, si cal, als professionals, de manera que millorin els paisatges mediàtics pluralistes a tota la Unió Europea.

Les activitats proposades han d'estar dirigides per organitzacions de la societat civil i s'han de centrar en els sectors dels mitjans de comunicació d'especial rellevància per a la democràcia i la participació cívica, en particular: mitjans locals i regionals de comunicació, periodisme independent i de recerca, organitzacions que ofereixin notícies d'interès públic.

Els sol·licitants hauran de presentar, desenvolupar i aplicar sistemes de finançament centrats en mitjans de comunicació independents, tenint en compte el paper que tenen en el foment de la democràcia i la configuració de l'opinió pública, aportant beneficis a les audiències i comunitats.

Les propostes han de tractar una o més de les prioritats següents: producció editorial, models de cobertura i ingressos, millora de la distribució i la difusió de notícies, fidelització de les audiències, desenvolupament d'eines tècniques i formació sobre els temes anteriors.

A més dels plans de finançament, els sol·licitants poden proposar mesures de desenvolupament de capacitats que beneficiïn el seu sector (el desenvolupament de normes deontològiques, preparació pressupostària, assessorament jurídic o formació de periodistes).

Les propostes s'han de centrar en entitats que tinguin la seu a la Unió Europea, i específicament a les zones amb escassa oferta de les notícies específiques descrites anteriorment o als mercats on el pluralisme dels mitjans és tens. També es poden abordar les necessitats de les sales de redacció més petites.

Les activitats han d'incloure resultats concrets i establir indicadors de resultats clars, objectivament verificables i quantificables per a la meitat i el final del projecte. L'abast estimat ha de ser més precís que la suma dels canals de distribució disponibles i s'ha de justificar mitjançant un pla de divulgació detallat i proves d'interès dels grups destinataris.

Sempre que s'inclogui la producció editorial, les accions respectaran la independència editorial dels mitjans i emfatitzaran la importància d'arranjaments editorials adequats i conjunts.

Totes les propostes han de tenir en compte l'empremta ecològica de les activitats que proposen i, quan escaigui, descriure les estratègies per garantir un sector de mitjans de comunicació més sostenible i respectuós amb el medi ambient.

Les activitats han de donar suport actiu a un mínim de quatre països de la Unió Europea.

Nota: Per a totes dues accions, les propostes han d'involucrar tants mitjans de comunicació com sigui possible en benefici de la comunitat europea de mitjans de comunicació en general. Es poden incloure activitats superposades que combinin tots dos objectius.

Es permet el suport a tercers.

Impacte esperat:

  • Augment de la resiliència, el pluralisme i la independència editorial dels mitjans a nivell europeu, com ara els mitjans locals, regionals i comunitaris, els mitjans de recerca o els mitjans especialitzats en temes d'interès públic.
  • Augment de la resiliència de les organitzacions actives als sectors dels mitjans de comunicació i protecció del panorama mediàtic.
  • Una millor assimilació de les noves tecnologies als sectors dels mitjans de comunicació seleccionats contribueix al pluralisme dels mitjans ia la diversitat del panorama dels mateixos.
  • Foment dels coneixements sobre els sectors dels mitjans de comunicació que difonen notícies d'interès públic (p. ex., detectant zones amb escassa oferta de continguts d'alta qualitat i/o on el pluralisme dels mitjans de comunicació es veu limitat).

La durada dels projectes serà de 24 mesos.

Finançament: Pressupost del projecte (import màxim de la subvenció):

Acció 2: Journalism Partnerships - Pluralism 2,5 milions d'euros per projecte.

La subvenció es basarà en el pressupost (costos reals, amb costos unitaris i elements a tant alçat). Això significa que reemborsarà NOMÉS certs tipus de costos (despeses elegibles) i costos que van ser realment incorreguts per al seu projecte (NO les despeses pressupostades).

Els costos es reemborsaran d'acord amb el percentatge de cofinançament del 80% per a l'acció 1 i del 90% per a l'acció 2 segons el que estableix el Grant Agreement.

Calendari

  • Publicació de la convocatòria: 21 d'octubre de 2025
  • Data límit per a la presentació de sol·licituds: 4 de febrer de 2026 a les 17:00 (hora de Brussel·les).
  • Període d'avaluació: febrer - maig de 2026
  • Informació als sol·licitants: agost de 2026
  • Signatura del conveni de subvenció: novembre de 2026

Documentació

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2024-FESTNET)

Termini: 11/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2025-TRAINING)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2025-FILMDIST)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2025-CINNET)

Termini: 16/jul/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2025-FILMSALES)

Termini: 19/jun/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2025-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a petita escala
(CREA-CULT-2025-COOP-1)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea a escala mitjana
(CREA-CULT-2025-COOP-2)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a gran escala
(CREA-CULT-2025-COOP-3)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2026-DEVSLATE)

Termini: 03/des/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Animation projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-1)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European co-development
(CREA-MEDIA-2026-CODEV)

Termini: 25/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Documentary projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-2)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Fiction projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-3)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video games and immersive content developmentent
(CREA-MEDIA-2026-DEVVGIM)

Termini: 11/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD networks and operators
(CREA-MEDIA-2026-VODNET)

Termini: 08/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2026-MARKETNET)

Termini: 20/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2026-INNOVBUSMOD)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2026-FILMOVE)

1r Termini: 19/mar/2026
2n Termini: 16/07/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulation of European literary works
(CREA-CULT-2026-LIT)

Termini: 29/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Literacy
(CREA-CROSS-2026-MEDIALITERACY)

Termini: 11/mar/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2026-INNOVLAB)

Termini: 23/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 04/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 04/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...