Europa Creativa Cross-Sectoral

NEWS – JOURNALISM PARTNERSHIPS – COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-COLLABORATIONS)

Data límit: 04/02/2026

Objectiu

Els sectors dels mitjans de comunicació europeus tenen un paper crucial i valuós a Europa. Tot i això, s'enfronten a múltiples reptes. En part com a resultat del canvi digital, amb els lectors canviant a fonts en línia i els mitjans de comunicació tradicionals perdent ingressos publicitaris, la sostenibilitat econòmica del periodisme professional s'ha vist sota pressió. Molts mitjans de comunicació d'àmbit local, així com aquells que anteposen la seva missió d'interès públic als beneficis, han hagut de tancar, cosa que ha debilitat el pluralisme mediàtic i ha posat en risc el bon funcionament de la democràcia.

Acció 1. "Journalism Partnerships - Collaborations" pretén ajudar el sector dels mitjans de comunicació europeus en general a ser més sostenible i resilient, inclosos els petits mitjans de comunicació. Es preveu suport per a projectes de col·laboració en i entre qualsevol (sub)sector i/o gènere de mitjans de comunicació que tinguin com a objectiu millorar la cooperació, ajudar els mitjans de comunicació a adaptar-se a les noves realitats econòmiques i de consum i inculcar un canvi sistèmic en aquest (sub)sector.

DESCÀRREGUES:

Convocatòria

Enllaç de la convocatòria a la FTOP
(EN)
Bases
(EN)

Sol·licitants elegibles

Consorcis compostos per almenys tres sol·licitants d'un mínim de tres països diferents que participen al programa Europa Creativa (beneficiaris, no entitats afiliades).

El coordinador del projecte haurà de presentar la sol·licitud. Els consorcis podran incloure mitjans de comunicació públics i privats sense ànim de lucre, inclosos la premsa escrita (en línia), ràdio, podcasts i televisió, així com altres organitzacions dedicades als mitjans de comunicació (associacions, ONGs, fons periodístics i organitzacions de formació centrades en els seus professionals).

Projectes elegibles

Aquesta acció pretén ajudar a fer que el sector europeu dels mitjans de comunicació sigui més sostenible i resistent, inclosos els mitjans més petits. Es donarà suport a projectes destinats a fomentar la col·laboració en i entre qualsevol mitjà de comunicació (sub)sector i/o gènere que tingui com a objectiu millorar la cooperació, ajudar els mitjans de comunicació a adaptar-se a les noves realitats econòmiques i de consum i introduir canvis sistèmics en aquest sector.

Prioritat 1: Foment de la transformació empresarial col·laborativa
Els projectes han de centrar-se en les maneres de desenvolupar la transformació col·laborativa, des d'un punt de vista empresarial, tecnològic i/o de producció.

Projectes destinats a desenvolupar millors models de finançament, de gestió, denfocament per al desenvolupament i la comercialització de les audiències, de normes professionals i tècniques comunes, de nous tipus de sales de redacció, de sindicats o altres models dintercanvi de contingut entre els mitjans de comunicació europeus. Proporcionar assistència a les petites organitzacions per desenvolupar-ne la preparació empresarial.

Pel que fa al contingut, poden apuntar a augmentar l'eficiència i la qualitat dels informes mitjançant col·laboracions periodístiques innovadores. Els projectes poden provar mètodes i formats de producció innovadors o contribuir als estàndards de producció de mitjans d'alta qualitat d'altres maneres col·laboratives. Els projectes poden tenir com a objectiu augmentar els intercanvis de bones pràctiques entre els periodistes i optimitzar els fluxos de treball per a aquells gèneres periodístics que requereixen més temps i recursos.

Les propostes poden abordar una o diverses de les prioritats descrites anteriorment.

Per aconseguir aquests objectius els projectes podran incloure activitats, cursos de capacitació en línia i tallers per a professionals dels mitjans de comunicació, programes dintercanvi, plans de tutoria, mapeig de bones pràctiques, desenvolupament destàndards tècnics en tot el sector, producció de guies pràctiques, desenvolupament i prova de plataformes, solucions tècniques per intercanviar idees i millors pràctiques o promoció dactivitats per mantenir la viabilitat del sector. Foment de l'intercanvi de bones pràctiques entre operadors de mercats de mitjans de comunicació (en termes d'idiomes, volums de producció, mides, nivells de digitalització, etc.) per promoure l'aprenentatge mutu. Els sol·licitants han de proposar activitats que beneficiïn els mitjans de comunicació regionals, locals o comunitaris que sovint no tenen els mitjans necessaris per adaptar-se a l'entorn digital.

S'acceptarà el suport financer a tercers en projectes que prevegin esdeveniments, capacitacions i tallers en línia per a periodistes, desenvolupament col·laboratiu de normes i estàndards editorials, programes d'intercanvi, esquemes de tutoria, suport financer a projectes de periodisme col·laboratiu, activitats de promoció o altres activitats que tinguin com a objecte mantenir la qualitat i la diversitat del periodisme. En aquests casos, els sol·licitants han de definir els termes sota els quals es duria a terme aquest suport financer a tercers i garantir un procés just i transparent.

Les activitats han d'incloure resultats concrets i establir indicadors de resultats clars, objectivament verificables i quantificables per a la meitat i el final del projecte. L'abast estimat ha de ser més precís que la suma dels canals de distribució disponibles i s'ha de justificar mitjançant un pla de divulgació detallat i proves d'interès dels grups destinataris.

Sempre que s'inclogui la producció editorial, les accions respectaran la independència editorial dels mitjans i emfatitzaran la importància d'arranjaments editorials adequats i conjunts.

Totes les propostes han de tenir en compte l'empremta ecològica de les activitats que proposen i, quan escaigui, descriure les estratègies per garantir un sector de mitjans de comunicació més sostenible i respectuós amb el medi ambient.

Impacte esperat:

  • Més col·laboració amb els mitjans.
  • Xarxes sectorials d'intercanvi de bones pràctiques entre els professionals dels mitjans de comunicació.
  • Hubs de coneixement per a subsectors com la premsa escrita/en línia, ràdio/podcasts, televisió i/o gèneres periodístics (periodisme especialitzat).
  • Adquisició i millora de les competències professionals per part de periodistes i professionals dels mitjans.

Calendari

  • Publicació de la convocatòria: 21 d'octubre de 2025
  • Data límit per a la presentació de sol·licituds: 4 de febrer de 2026 a les 17:00 (hora de Brussel·les).
  • Període d'avaluació: febrer - maig de 2026
  • Informació als sol·licitants: agost de 2026
  • Signatura del conveni de subvenció: novembre de 2026

Documentació

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2024-FESTNET)

Termini: 11/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2025-TRAINING)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2025-FILMDIST)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2025-CINNET)

Termini: 16/jul/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2025-FILMSALES)

Termini: 19/jun/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2025-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a petita escala
(CREA-CULT-2025-COOP-1)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea a escala mitjana
(CREA-CULT-2025-COOP-2)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a gran escala
(CREA-CULT-2025-COOP-3)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2026-DEVSLATE)

Termini: 03/des/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Animation projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-1)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European co-development
(CREA-MEDIA-2026-CODEV)

Termini: 25/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Documentary projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-2)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Fiction projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-3)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video games and immersive content developmentent
(CREA-MEDIA-2026-DEVVGIM)

Termini: 11/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD networks and operators
(CREA-MEDIA-2026-VODNET)

Termini: 08/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2026-MARKETNET)

Termini: 20/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2026-INNOVBUSMOD)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2026-FILMOVE)

1r Termini: 19/mar/2026
2n Termini: 16/07/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulation of European literary works
(CREA-CULT-2026-LIT)

Termini: 29/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Literacy
(CREA-CROSS-2026-MEDIALITERACY)

Termini: 11/mar/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2026-INNOVLAB)

Termini: 23/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 04/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 04/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...