Europa Creativa Cross-Sectoral
Data límit: 04/02/2026
Els sectors dels mitjans de comunicació europeus tenen un paper crucial i valuós a Europa. Tot i això, s'enfronten a múltiples reptes. En part com a resultat del canvi digital, amb els lectors canviant a fonts en línia i els mitjans de comunicació tradicionals perdent ingressos publicitaris, la sostenibilitat econòmica del periodisme professional s'ha vist sota pressió. Molts mitjans de comunicació d'àmbit local, així com aquells que anteposen la seva missió d'interès públic als beneficis, han hagut de tancar, cosa que ha debilitat el pluralisme mediàtic i ha posat en risc el bon funcionament de la democràcia.
Acció 1. "Journalism Partnerships - Collaborations" pretén ajudar el sector dels mitjans de comunicació europeus en general a ser més sostenible i resilient, inclosos els petits mitjans de comunicació. Es preveu suport per a projectes de col·laboració en i entre qualsevol (sub)sector i/o gènere de mitjans de comunicació que tinguin com a objectiu millorar la cooperació, ajudar els mitjans de comunicació a adaptar-se a les noves realitats econòmiques i de consum i inculcar un canvi sistèmic en aquest (sub)sector.
Consorcis compostos per almenys tres sol·licitants d'un mínim de tres països diferents que participen al programa Europa Creativa (beneficiaris, no entitats afiliades).
El coordinador del projecte haurà de presentar la sol·licitud. Els consorcis podran incloure mitjans de comunicació públics i privats sense ànim de lucre, inclosos la premsa escrita (en línia), ràdio, podcasts i televisió, així com altres organitzacions dedicades als mitjans de comunicació (associacions, ONGs, fons periodístics i organitzacions de formació centrades en els seus professionals).
Aquesta acció pretén ajudar a fer que el sector europeu dels mitjans de comunicació sigui més sostenible i resistent, inclosos els mitjans més petits. Es donarà suport a projectes destinats a fomentar la col·laboració en i entre qualsevol mitjà de comunicació (sub)sector i/o gènere que tingui com a objectiu millorar la cooperació, ajudar els mitjans de comunicació a adaptar-se a les noves realitats econòmiques i de consum i introduir canvis sistèmics en aquest sector.
Prioritat 1: Foment de la transformació empresarial col·laborativa
Els projectes han de centrar-se en les maneres de desenvolupar la transformació col·laborativa, des d'un punt de vista empresarial, tecnològic i/o de producció.
Projectes destinats a desenvolupar millors models de finançament, de gestió, denfocament per al desenvolupament i la comercialització de les audiències, de normes professionals i tècniques comunes, de nous tipus de sales de redacció, de sindicats o altres models dintercanvi de contingut entre els mitjans de comunicació europeus. Proporcionar assistència a les petites organitzacions per desenvolupar-ne la preparació empresarial.
Pel que fa al contingut, poden apuntar a augmentar l'eficiència i la qualitat dels informes mitjançant col·laboracions periodístiques innovadores. Els projectes poden provar mètodes i formats de producció innovadors o contribuir als estàndards de producció de mitjans d'alta qualitat d'altres maneres col·laboratives. Els projectes poden tenir com a objectiu augmentar els intercanvis de bones pràctiques entre els periodistes i optimitzar els fluxos de treball per a aquells gèneres periodístics que requereixen més temps i recursos.
Les propostes poden abordar una o diverses de les prioritats descrites anteriorment.
Per aconseguir aquests objectius els projectes podran incloure activitats, cursos de capacitació en línia i tallers per a professionals dels mitjans de comunicació, programes dintercanvi, plans de tutoria, mapeig de bones pràctiques, desenvolupament destàndards tècnics en tot el sector, producció de guies pràctiques, desenvolupament i prova de plataformes, solucions tècniques per intercanviar idees i millors pràctiques o promoció dactivitats per mantenir la viabilitat del sector. Foment de l'intercanvi de bones pràctiques entre operadors de mercats de mitjans de comunicació (en termes d'idiomes, volums de producció, mides, nivells de digitalització, etc.) per promoure l'aprenentatge mutu. Els sol·licitants han de proposar activitats que beneficiïn els mitjans de comunicació regionals, locals o comunitaris que sovint no tenen els mitjans necessaris per adaptar-se a l'entorn digital.
S'acceptarà el suport financer a tercers en projectes que prevegin esdeveniments, capacitacions i tallers en línia per a periodistes, desenvolupament col·laboratiu de normes i estàndards editorials, programes d'intercanvi, esquemes de tutoria, suport financer a projectes de periodisme col·laboratiu, activitats de promoció o altres activitats que tinguin com a objecte mantenir la qualitat i la diversitat del periodisme. En aquests casos, els sol·licitants han de definir els termes sota els quals es duria a terme aquest suport financer a tercers i garantir un procés just i transparent.
Les activitats han d'incloure resultats concrets i establir indicadors de resultats clars, objectivament verificables i quantificables per a la meitat i el final del projecte. L'abast estimat ha de ser més precís que la suma dels canals de distribució disponibles i s'ha de justificar mitjançant un pla de divulgació detallat i proves d'interès dels grups destinataris.
Sempre que s'inclogui la producció editorial, les accions respectaran la independència editorial dels mitjans i emfatitzaran la importància d'arranjaments editorials adequats i conjunts.
Totes les propostes han de tenir en compte l'empremta ecològica de les activitats que proposen i, quan escaigui, descriure les estratègies per garantir un sector de mitjans de comunicació més sostenible i respectuós amb el medi ambient.
Impacte esperat:
Plantilles de formularis de sol·licitud
Standard application form (CREA MEDIA) — el formulari de sol·licitud específic per a aquesta convocatòria està disponible al Sistema de presentació de sol·licituds
Declaration on standards and independence (CREA CROSS JOURPART)
Model Grant Agreements (MGA) (Models d'acords de subvenció (MGA))
Audience
Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2024-FESTNET)
Termini: 11/abr/2024
Cultura
Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)
Termini: 31/gen/2024
Cultura
Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)
Termini: 07/mar/2024
Cultura
Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)
Termini: 31/gen/2024
Audience
Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)
Termini: 27/mar/2025
Business
Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2025-TRAINING)
Termini: 24/abr/2025
Cross-Sectorial
NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)
Termini: 15/gen/2025
Business
European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2025-FILMDIST)
Termini: 24/abr/2025
Audience
Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2025-CINNET)
Termini: 16/jul/2025
Business
European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2025-FILMSALES)
Termini: 19/jun/2025
Content
European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2025-DEVMINISLATE)
Termini: 17/set/2025
Cultura
Projectes de cooperació europea a petita escala
(CREA-CULT-2025-COOP-1)
Termini: 13/mai/2025
Cultura
Projectes de Cooperació Europea a escala mitjana
(CREA-CULT-2025-COOP-2)
Termini: 13/mai/2025
Cultura
Projectes de cooperació europea a gran escala
(CREA-CULT-2025-COOP-3)
Termini: 13/mai/2025
Content
European Slate Development
(CREA-MEDIA-2026-DEVSLATE)
Termini: 03/des/2025
Content
TV and online content Animation projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-1)
1
2
Content
European co-development
(CREA-MEDIA-2026-CODEV)
Termini: 25/feb/2026
Content
TV and online content Documentary projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-2)
1
2
Content
TV and online content Fiction projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-3)
1
2
Content
Video games and immersive content developmentent
(CREA-MEDIA-2026-DEVVGIM)
Termini: 11/feb/2026
Audience
European VOD networks and operators
(CREA-MEDIA-2026-VODNET)
Termini: 08/abr/2026
Business
Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2026-INNOVBUSMOD)
Termini: 15/gen/2026
Audience
Films on the Move
(CREA-MEDIA-2026-FILMOVE)
1
2
Cultura
Circulation of European literary works
(CREA-CULT-2026-LIT)
Termini: 29/gen/2026
Cross-Sectorial
NEWS - Media Literacy
(CREA-CROSS-2026-MEDIALITERACY)
Termini: 11/mar/2026
Cross-Sectorial
Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2026-INNOVLAB)
Termini: 23/abr/2026
Cross-Sectorial
NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-PLURALISM)
Termini: 04/feb/2026
Cross-Sectorial
NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-COLLABORATIONS)
Termini: 04/feb/2026