Notícies

Nou informe de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual sobre adaptacions en la producció de cinema i ficció audiovisual a Europa

23/04/2026

L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha publicat un nou informe titulat ‘Adaptacions en la producció de ficció audiovisual i cinematogràfica a Europa‘ amb xifres de 2015-2024.

Aquest informe analitza les adaptacions en la producció europea de llargmetratges cinematogràfics i ficció audiovisual entre el 2015 i el 2024. L’objectiu és proporcionar xifres i context sobre el paper de les fonts originals en la producció de contingut cinematogràfic i ficció audiovisual a Europa.

Aquest nou informe conclou que:

Una dècada de dades de producció que abasta del 2015 al 2024 revela diferències notables en la prevalença de les adaptacions en la producció de ficció audiovisual i cinematogràfica europea.

Les adaptacions de ficció televisiva representen un pilar sòlid de la indústria, tot representant el 15% de tota la producció audiovisual entre el 2015 i el 2024. Amb un volum mitjà anual superior a 180 títols i 2.000 hores de contingut, la ficció televisiva adaptada va mantenir un desenvolupament estable. (Aquí, «títol» es refereix a una pel·lícula per a televisió o a una temporada de televisió, i cada temporada d’una sèrie de televisió es compta com un sol títol). El nombre de títols d’adaptació va augmentar constantment des del 2015, arribant a un pic el 2022. Des del 2023, però, el nombre d’adaptacions ha disminuït, tot reflectint una disminució general en la producció de títols de ficció audiovisual europeus.

En canvi, les adaptacions de llargmetratges experimenten una tendència a la baixa, tot representant una quota mitjana significativament menor (només el 8%) de les pel·lícules europees estrenades als cinemes. Malgrat un augment general del nombre total de pel·lícules produïdes arreu d’Europa, el nombre anual d’adaptacions cinematogràfiques ha baixat d’una mitjana prepandèmica de 200 a només 150. Tot i que la quota d’adaptacions de llargmetratges va experimentar un modest repunt el 2024, del 6% al 8% (amb xifres del 2024 encara provisionals), la tendència a llarg termini indica que, a mesura que la indústria cinematogràfica europea creix, depèn menys del material adaptat.

Els llibres són la font dominant d’adaptacions cinematogràfiques europees

La literatura és la principal font d’adaptacions cinematogràfiques europees, tot representant el 72% de les adaptacions de ficció audiovisual i el 75% de les adaptacions de llargmetratges.

La tendència del «llibre a la pantalla» s’impulsa en gran mesura per la propietat intel·lectual europea: gairebé el 90% de totes les adaptacions es basen en obres europees, amb autors de França, Alemanya, Itàlia, Espanya i el Regne Unit al capdavant. La indústria demostra una marcada preferència per les veus contemporànies, amb gairebé el 70% dels llibres adaptats publicats per primera vegada al segle XXI. Icones com Agatha Christie i la novel·lista de novel·la negra Claudia Rossbacher es troben entre les més adaptades per a la ficció audiovisual, mentre que la novel·lista de detectius Rita Falk, l’autora infantil Elfie Donnelly i el clàssic francès Alexandre Dumas encapçalen les llistes d’adaptacions de llargmetratges.

Les adaptacions de llibres tendeixen a centrar-se en l’àmbit nacional, mentre que el mercat de les noves versions es defineix per formats internacionals. La sèrie de televisió noruega ‘SKAM’ i la pel·lícula italiana ‘Perfetti sconosciuti’ (‘Perfect Strangers’) són històries d’èxit transfronterer, adaptades a set i onze mercats europeus, respectivament.

El contingut adaptat proporciona un pont vital per a la col·laboració creativa internacional: les adaptacions representen el 24% de totes les coproduccions de ficció audiovisual, significativament més que el 17% observat en no coproduccions.

Els streamers lideren la quota d’adaptació, i l’animació també afavoreix el contingut adaptat

Les plataformes de streaming demostren més dependència de les adaptacions que els canals de televisió tradicionals. Entre el 2021 i el 2024, les adaptacions van representar el 22% de les produccions de ficció originals dels streamers, en comparació amb el 18% dels canals privats i el 10% dels canals públics. Aquesta tendència s’atribueix en part a un efecte d’importació creat per la presència de serveis internacionals de streaming que operen als mercats europeus, que tendeixen a dependre més de les adaptacions als seus mercats nacionals.

Les adaptacions també són notablement freqüents en l’animació. Els llargmetratges d’animació (21%) tenen més probabilitats de ser adaptats d’obres existents que els llargmetratges d’acció real (12%), ja que sovint es basen en fonts que es presten bé a l’adaptació, com ara la literatura infantil i els còmics.

Consulta i descarrega’t l’informe complet

Més informació

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

23/10/2026
Àmplia presència de pel·lícules MEDIA a la Seminci 2026
La 71a edició de la SEMINCI – Semana Internacional de Cine de Valladolid es duu a terme del 23 al 31 d’octubre de 2026, amb el suport d’Europa Creativa MEDIA. Entre la programació, figuren nombrosos títols també amb suport MEDIA.
22/10/2026
Publicada la nova convocatòria Creative Innovation Lab 2027
S’ha publicat la nova convocatòria Creative Innovation Lab 2027, en el marc del Programa Europa Creativa Cross-Sectoral. La data límit per presentar-s’hi és el 22 d’abril de 2027.
22/10/2026
Publicada la nova convocatòria d’Europa Creativa Cross-Sectoral NEWS – Journalism Partnerships – Pluralism 2027
S’ha publicat la nova convocatòria d’Europa Creativa Cross-Sectoral NEWS – Journalism Partnerships – Pluralism 2027 (CREA-CROSS-2027-JOURPART-PLURALISM), destinada a donar suport al pluralisme dels mitjans de comunicació. La data límit de presentació de sol·licituds és el 4 de febrer de 2027.
22/10/2026
Publicada la nova convocatòria d’Europa Creativa Cross-Sectoral NEWS – Journalism Partnerships – Collaborations 2027
S’ha publicat la nova convocatòria d’Europa Creativa Cross-Sectoral NEWS – Journalism Partnerships – Collaborations 2027 (CREA-CROSS-2027-JOURPART-COLLABORATIONS), destinada a augmentar les col·laboracions entre els mitjans de comunicació. La data límit de presentació de sol·licituds és el 4 de febrer de 2027.
22/10/2026
Publicada la nova convocatòria d’Europa Creativa Cross-Sectoral NEWS – Media Freedom Rapid Response Mechanism 2027
S’ha publicat la nova convocatòria d’Europa Creativa Cross-Sectoral NEWS – Media Freedom Rapid Response Mechanism 2027 (CREA-CROSS-2027-MFP), la data límit de presentació de sol·licituds de la qual és el 27 de gener de 2027.
22/10/2026
Publicada la nova convocatòria d’Europa Creativa Cross-Sectoral NEWS – Media Literacy 2027
S’ha publicat la nova convocatòria d’Europa Creativa Cross-Sectoral NEWS – Media Literacy 2027 (CREA-CROSS-2027-MEDIALITERACY), de suport al desenvolupament d’iniciatives d’alfabetització mediàtica a Europa. La data límit de presentació de sol·licituds és el 20 de gener de 2027.
22/10/2026
Tres professionals catalanes, seleccionades al programa Audiovisual Women d’Erich Pommer Institut
L’Erich Pommer Institut (EPI) ha anunciat les 15 participants de la cinquena edició d’Audiovisual Women, el programa de lideratge adreçat a dones que ocupen càrrecs de responsabilitat intermèdia o alta dins del sector audiovisual europeu. La nova promoció reuneix professionals d'onze països europeus amb un objectiu compartit: reforçar les seves competències de lideratge i contribuir a una indústria audiovisual més diversa, innovadora i resilient.
21/10/2026
La Comissió destina 20,5 milions d’euros a donar suport al periodisme, el pluralisme dels mitjans de comunicació i l’alfabetització mediàtica arreu d’Europa
La Comissió Europea ha publicat tres convocatòries de propostes en el marc del programa Europa Creativa destinades a donar suport al periodisme professional i al pluralisme dels mitjans de comunicació, reforçar la resiliència dels mitjans de comunicació i promoure l’alfabetització mediàtica.
21/10/2026
‘MEDIA al Maldà’ us convida a la projecció del drama ‘La bola negra’, de Javier Ambrossi i Javier Calvo
El proper dijous 29 d'octubre a les 19h, des d’Europa Creativa Desk – MEDIA Catalunya i en el marc de la segona sessió de la cinquena temporada del cicle ‘MEDIA al Maldà‘, us convidem a la projecció del drama amb suport d’Europa Creativa MEDIA a la Distribució 'La bola negra', de Javier Ambrossi i Javier Calvo, al Cinema Maldà de Barcelona.
20/10/2026
T-Port Market obre inscripcions per a la darrera sessió en línia de TalentBridge del 2026
Els professionals del sector audiovisual encara són a temps d’inscriure's a l'última sessió de l’any de TalentBridge, el programa de desenvolupament professional impulsat per T-Port Market amb el suport d'Europa Creativa MEDIA. La formació es durà a terme en línia el proper 25 de novembre de 2026, de 15.00 h a 18.00 h, i ofereix eines pràctiques per ajudar els cineastes a planificar una carrera sostenible a llarg termini.

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD networks and operators
(CREA-MEDIA-2026-VODNET)

Termini: 08/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2026-MARKETNET)

Termini: 20/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Perform Europe
(CREA-CULT-2026-PERFORM-EU)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2026-FESTNET)

Termini: 14/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2026-TRAINING)

Termini: 16/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2026-CINNET)

Termini: 09/jul/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2026-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea de petita escala
(CREA-CULT-2026-COOP-1)

Termini: 05/mai/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea de Mitjana Escala
(CREA-CULT-2026-COOP-2)

Termini: 05/mai/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2027-AUDFILMEDU)

Termini: 02/mar/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2027-FILMOVE)

1r Termini: 21/gen/2027
2n Termini: 15/07/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European co-development
(CREA-MEDIA-2027-CODEV)

Termini: 02/mar/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European video games and immersive content
(CREA-MEDIA-2027-DEVVGIM)

Termini: 02/feb/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2027-INNOVBUSMOD)

Termini: 14/gen/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Fiction projects
(CREA-MEDIA-2027-TVONLINE-3)

1r Termini: 10/feb/2027
2n Termini: 15/09/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Documentary projects
(CREA-MEDIA-2027-TVONLINE-2)

1r Termini: 10/feb/2027
2n Termini: 15/09/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Animation projects
(CREA-MEDIA-2027-TVONLINE-1)

1r Termini: 10/feb/2027
2n Termini: 15/09/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European slate development
(CREA-MEDIA-2027-DEVSLATE)

Termini: 01/des/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2027-FILMDIST)

Termini: 08/abr/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2027-FILMSALES)

Termini: 17/jun/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulation of European literary works
(CREA-CULT-2027-LIT)

Termini: 27/gen/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Literacy
(CREA-CROSS-2027-MEDIALITERACY)

Termini: 20/gen/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2027-INNOVLAB)

Termini: 22/abr/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2027-MFP)

Termini: 27/gen/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2027-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 04/feb/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2027-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 04/feb/2027

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...