S'han publicat els resultats de la convocatòria de suport al European Slate Development CREA-MEDIA-2022-DEVSLATE.
Europa Creativa MEDIA ha incrementat la capacitat dels operadors audiovisuals de fer obres audiovisuals amb potencial de circulació a tots els països d'Europa i fora d'aquesta, així com coproduccions europees i internacionals.
En aquesta convocatòria s'han rebut 163 sol·licituds per al suport al desenvolupament de contingut de slates (paquets de projectes). De totes, han resultat seleccionades 86 propostes per un import total de 18.170.000 euros.
Al llistat de beneficiaris trobem set empreses espanyoles:
Entre els beneficiaris figuren sis empreses catalanes:
A més, de la resta de l'Estat espanyol, han resultat també beneficiària la següent empresa gallega:
Consulteu el llistat complet de resultats des de l'enllaç següent.
La Comissió Europea (Direcció General d'Educació, Juventut, Esport i Cultura) realitza una enquesta de satisfacció dels usuaris sobre la plataforma de resultats de projectes d'Europa Creativa, per tal de recollir comentaris i idees.
L'avaluació cobreix informació sobre perfils d'usuaris, les necessitats i la satisfacció després de la versió completament renovada de la plataforma.
Compartiu la vostra opinió!
Es valoren els vostres comentaris. Les vostres respostes permetran satisfer millor les expectatives quan cerquis projectes finançats per la UE.
Participa a l'enquesta per a Europa Creativa des d'aquest enllaç.
La contribució a l'enquesta és anònima i emplenar-la només us portarà 10-15 minuts.
El termini per contestar l'enquesta finalitza el 16 de juny del 2023.
Respon a l'enquesta
Consulta la plataforma de resultats de projectes d'Europa Creativa
Emerging Producers s'adreça a productors/es emergents de documental amb experiència prèvia i té oberta la convocatòria 2025 fins al 31 de març de 2024.
Aquest programa reuneix talentosos productors/es europeus/es de documental i es realitza en el marc del Ji.hlava International Documentary Film Festival a República Txeca.
Cada any se seleccionen 18 productors/es talentosos/es (17 europeus/es i un/a d'un país convidat) que reben suport educatiu, promocional i de networking.
Des del 2017, després del seu èxit, Emerging Producers es va ampliar amb un taller addicional de quatre dies a Berlín (Alemanya) i una presentació a la Berlinale.
Dates:
Criteris de selecció
Podeu enviar-hi la vostra candidatura.
El taller es divideix en tres parts:
Tarifa de participació: 1.900 euros. Inclou allotjament, cafè i dietes durant les dues sessions del programa (Jihlava, Berlín).
Per a dubtes o consultes podeu contactar amb Jarmila Outratová (directora executiva) a jarmila@ji-hlava.cz
Data límit: 31 de març de 2024.
Emerging Producers compta amb el suport d'Europa Creativa MEDIA.
El proper 17 de febrer Europa Creativa MEDIA ofereix una xerrada d'indústria en el marc del European Film Market de la Berlinale, sota el títol 'Preparant les bases per a un ecosistema pròsper de contingut europeu'.
A l'EFM de l'any passat, la Comissió Europea va presentar alguns resultats de la seva investigació sobre l'audiència, que va suggerir, malgrat la dura competència del contingut local i nord-americà, que hi havia una oportunitat de mercat perquè el contingut europeu trobés audiències a tot Europa.
La sessió d'enguany, presentada per Europa Creativa MEDIA i la Comissió Europea, explorarà al seu torn fins a quin punt els actors europeus, incloses els canals de tv i les productores, poden aprofitar-ho.
Quines són les diferents estratègies empresarials que les productores, els canals de televisió i altres actors del mercat europeus poden seguir per crear sèries, pel·lícules i documentals d'alta gamma i comercialitzar-los amb èxit al públic europeu i internacional? Com poden crear i explotar la IP més enllà dels seus mercats i audiències principals? Com poden atraure inversions per fer-ho?
Després d'una presentació de la Comissió Europea, un grup de canals de televisió i productores europees compartirà les seves valuoses idees.
La sessió es durà a terme dissabte 17 de febrer de 2024, de 15.15h a 16.15h, a l'Event Hall al Documentation Centre for Displacement, Expulsion and Reconciliation (Berlín, Alemanya).
Sessió presencial que comptarà amb posterior emissió VoD per a acreditats/des.
Bridging the Dragon organitza amb European Film Market una nova edició de l'Euro-Asian Forum. La data límit per inscriure-s'hi és el proper 22 de gener.
Aquest esdeveniment integral analitzarà diversos mercats asiàtics de creixement ràpid, oferint una anàlisi en profunditat i identificant possibles oportunitats de col·laboració amb Europa.
L'Euro Asian Forum començarà el dilluns 19 de febrer del 2024 a les 10.00h amb una taula rodona. Aquesta sessió comptarà amb representants de regions clau de la indústria cinematogràfica asiàtica, que compartiran les darreres tendències i desenvolupaments en la col·laboració cinematogràfica panasiàtica. A més, descriuran els desafiaments específics trobats, així com idees sobre el futur de la cooperació entre Europa i Àsia.
A l'esdeveniment us seguirà una taula rodona en profunditat el dimecres 21 de febrer de 2024 a les 14:00h. El taller inclourà cinc taules, cadascuna de les quals se centrarà en una regió asiàtica i cadascuna dirigida per un expert local. Les preguntes i els projectes específics dels participants s'utilitzaran com a casos d'estudi per augmentar la comprensió de com treballar amb aquests territoris. El format de petits grups permetrà als participants plantejar preguntes específiques relacionades amb els seus projectes o interessos i beneficiar-se d'una rica interacció.
Qui hi pot participar?
Professionals del cinema (productors, distribuïdors, agents de vendes internacionals…) interessats en la col·laboració Europa-Àsia. S'atorgarà prioritat als sol·licitants que hagin tingut una experiència prèvia en llargmetratges i coproduccions internacionals. Els participants han de tenir una acreditació de l'European Film Market.
Format:
Dilluns 19 de febrer del 2024 de 10h a 11h.
Documentation Center for Displacement, Expulsion and Reconciliation.
Stresemannstraße 90, Berlín (Alemanya).
Dimecres 21 de febrer del 2024 de 14h a 16h.
Producers Hub, Martin Gropius Bau, Berlín (Alemanya).
Com?
Els professionals interessats hauran d'emplenar el formulari electrònic.
Data límit: 22 de gener de 2024.
Els resultats de la selecció seran anunciats a finals de gener de 2024. Per dubtes, si us plau envieu un e-mail a: efm@bridgingthedragon.com
Euro Asian Forum de Bridging the Dragon compta amb el suport d'Europa Creativa MEDIA.
Eureka Series Spring 2024, el programa intensiu formació per a guionistes emergents de Series Mania Institute, es durà a terme durant 10 setmanes, de març a maig de 2024 a Lille (França), en anglès. La data límit per inscriure-s'hi és el proper 12 de desembre.
Els primers dies d'aquesta formació, els participants són dividits en grups. Cada grup desenvoluparà un concepte de sèrie original a una sala de guionistes.
Dotze professionals emergents europeus seleccionats integren així aquest taller que es divideix en tres parts:
Les primeres quatre setmanes de seminari introductori sobre dramatúrgia en sèries. Els participants assisteixen a conferències, classes magistrals i tallers per desenvolupar conceptes originals de sèries en petits grups.
Durant dues setmanes, els i les participants assisteixen a sessions en línia que inclouen tutoria, casos d'estudi i treball als projectes grupals de sèries.
Els i les participants tornaran a Lille durant quatre setmanes per participar a conferències, classes magistrals i tallers sobre els seus respectius conceptes grupals.
Durant els darrers dies d'Eureka Series, els i les guionistes emergents participen a una residència final per aprendre a presentar els conceptes de la seva sèrie, finalitzar les presentacions i concentrar-se en un ambient tranquil i agradable.
La capacitació culmina amb una presentació final, durant la qual un panel professional avalua el desenvolupament i el to dels conceptes originals de la sèrie.
Qui hi pot participar?
El programa s'adreça a guionistes emergents, amb un fort interès professional per l'escriptura de sèries. Inclou antics alumnes d'escoles europees de cinema i televisió.
Els i les sol·licitants seleccionats/des hauran d'haver escrit ja un guió (sèrie de televisió o sèrie de ficció en línia, curtmetratge o llargmetratge), independentment que hagi estat produït o no.
Com presentar-s'hi?
Pas 1: Emplena el formulari en línia. Adjunta els documents següents:
Pas 2: Per als preseleccionats/des, pujar un breu vídeo de presentació a la comunitat privada d'Eureka Series (els detalls s'enviaran als sol·licitants preseleccionats juntament amb els resultats).
Pas 3: Entrevista en línia amb el comitè de selecció.
El proper 22 de desembre de 2023 es comunicaran els resultats de la preselecció.
Tarifa de participació: 3.500 euros per participant (impostos inclosos).
Sèries Mania Institute insta tots els candidats a anticipar costos addicionals que no estan inclosos a les taxes de matrícula:
Més informació en aquest enllaç i al següent e-mail: smi@seriesmania.com
Data límit: 12 de desembre de 2023.
Sèries Mania compta amb el suport d'Europa Creativa MEDIA a la convocatòria MEDIA 360.
Europa Creativa ha publicat el Monitoring Report 2021-2022, que descriu com el programa ha contribuït a la recuperació post-Covid dels sectors culturals i creatius, incloses les notícies i els mitjans, alhora que els anima a ser més innovadors, més ecològics i inclusius.
L'informe de seguiment d'Europa Creativa 2021-2022 presenta els resultats de la tasca d'Europa Creativa a través de dades fàcils d'entendre, estudis de casos i cites per mostrar com funciona el programa en benefici dels sectors culturals i creatius i, en definitiva, per a tots els europeus.
Adaptació a reptes intensos
Els primers anys d'implementació del programa plurianual d'Europa Creativa (2021-2027) van ser intensos amb dos reptes immediats principals per abordar que van afectar els sectors culturals i creatius a Europa: la pandèmia de la COVID-19 i la guerra d'agressió russa a Ucraïna.
El programa s'ha adaptat, tot oferint nous programes de suport que ofereixen més oportunitats als artistes, professionals i organitzacions (la majoria són micro o petites organitzacions) per crear, cooperar, innovar i desenvolupar la seva carrera artística i internacional. Els primers resultats mostren la rellevància i l'impacte d'aquest suport per als professionals creatius i les empreses audiovisuals.
El nou programa Europa Creativa es va beneficiar d'un augment pressupostari del 67%, passant dels 1.460 milions d'euros per al període 2014-2020 a 2.440 milions d'euros per al 2021-2027. Un terç d'aquesta suma es va pressupostar per al període 2021-2022 per fer front als reptes que va crear la pandèmia de la COVID-19.
Cultura
El capítol de l'informe dedicat a l'eix de Cultura inclou:
També presenta com les polítiques culturals més àmplies s'entrellacen en la implementació del programa, així com la forma en què la vessant de la cultura aborda les necessitats de determinats sectors específicament.
MEDIA
El capítol dedicat a la branca MEDIA inclou:
Cross-Sectorial
El capítol dedicat a la vessant intersectorial ofereix una visió sobre:
Consulteu l'informe complet des d'aquest enllaç.
La Comissió Europea dona suport a la promoció transfronterera de pel·lícules europees no nacionals a través de la convocatòria Films on the Move del Programa Europa Creativa MEDIA.
La UE dona suport al desenvolupament del públic audiovisual tot connectant les obres audiovisuals europees amb el seu públic a través de tots els canals de distribució.
El programa Europa Creativa MEDIA publica una convocatòria anual de propostes, Films on the Move, per promoure la circulació d'obres audiovisuals no nacionals arreu de la UE.
Els agents de vendes i distribuïdors reben suport en les seves estratègies conjuntes de promoció paneuropea per a la distribució de pel·lícules fora del seu país d'origen, principalment a les sales de cinema, però també a les plataformes d'streaming. Els projectes de distribució se centren en pel·lícules europees d'alta gamma que es promocionaran per a les seves estrenes cinematogràfiques i en línia en un gran nombre de territoris d'Europa, i l'objectiu és ampliar l'audiència de les obres europees. Les estratègies de distribució tindran una durada d'entre 12 i 24 mesos, començant com a molt aviat a principis de 2023.
Arran de les convocatòries de 2023, s'han seleccionat 30 pel·lícules que estaran disponibles als territoris indicats a la llista següent. Actualment, la llista inclou els projectes seleccionats en el primer tall i es complementarà amb els resultats del segon tall.
Entre les pel·lícules seleccionades figuren les de producció catalana Robot Dreams, de Pablo Berger, que compta, a més amb el suport d'Europa Creativa MEDIA al Desenvolupament, i 20.000 Especies de Abejas, d'Estibaliz Urresola Solaguren.
Tingueu en compte que la distribució no es limita als territoris esmentats i es podria ampliar encara més.
La pel·lícula… | Viatjarà a… |
The Peasants, de Dorota Kobiela-Welchm (co-produïda a Sèrbia, Polònia, Lituània) | 26 països (BE, AT, BA, DE, ES, SE, DK, FR, CZ, LT, RS, PT, NO, LV, IT tbc, IS, HU, EL, FI, EE, LU, HR, NL, ME, MKD, RO) |
Smoke Sauna Sisterhood, d'Anna Hints (co-produïa a Estònia, França, Islàndia) | 20 països (AT, BE, CZ, DE, DK, EL, IT, LT, LU, LV, NL, NO, PL, PT, SK tbc, FI, HU, IS, SE) |
Saint Omer, d'Alice Diop (produïda a França) | 20 països (AT, BA, ES, HR, HU, CZ, DK, DE, LT, RO, ME, NL, MKD, NO, PL, PT, RS, SK, SI, SE) |
Father and Soldier, de Mathieu Vadepied (coproduïda a França i Senegal) | 14 països (AT, AL, DE, EL, CZ, HU, IT, MKD, PL, RS, SI, SK, ES, SE) |
On the Adamant, de Nicolas Philibert (coproduïda a França i Japó) | 24 countries (AT, BE, BG, CZ, NL, ES, NO tbc, DE, EE, EL, HU, IT, LT, LV, PL, HR, RS, SE, SI, SK, PT, RO, DK tbc, FI tbc) |
Other People’s Children, de Rebecca Zlotowski (produïda a França) | 19 countries (AT, HR, ME, RO, MKD, RS, SE, BA, HU, SI, FI, EL, PT, SK, CZ, DK, EE, LV, LT) |
20.000 Species of Bees, d'Estibaliz Urresola Solaguren (produïda a Espanya) | 16 països (AT, BE, CZ tbc, DK, DE, EL, FR, HR, HU, IT, NL, NO tbc, PL, PT, RS, SE) |
The Sitting Duck (La Syndicaliste), de Jean-Paul Salomé (coproduïda a França i Alemanya) | 16 països (IT, BE, AT, BG, CZ tbc, DE, DK tbc, EL, ES, NL, NO tbc, PT, RO, SE tbc, HU, IE) |
The Crime is Mine, de François Ozon (coproduïda a França i Bèlgica) | 26 països (BE, BG, DE, DK tbc, EE, NL, NO tbc, EL, ES, HR, RO, SI, RS, LV, HU, FI tbc, CZ tbc, LT, PT, IT, PL tbc, BA, MKD, ME, AT, SE tbc) |
Northern Comfort, de Hafsteinn Gunnar Sigurðsson (co-produïda a Islàndia, UK, Alemanya) | 19 països (BA, BE, HR, CZ, FI, DE, IT, MKD, ME, RO, RS, SI, ES, DK, HU, NL, NO, PL) |
Caravaggio’s Shadow, de Michele Placido (coproduïda a França i Itàlia) | 18 països (DE, AT, BA, HU, PT, CZ, RO, LV, EE, LT, ES, ME, MKD, RS, SE, SI, SK) |
Houria, de Mounia Meddour (coproduïda a França, Bèlgica, Algèria) | 13 països (BA, NO, CZ, ES, IT, HR, ME, MKD, PL, RS, SE, SI, SK) |
Mother and Son, de Léonor Serraille (produïda a França) | 10 countries (BA, NL, PT, IT, EL, ES, HR, ME, MKD, SI) |
Les Filles d’Olfa, de Kaouther Ben Hania (coproduïda a França, Alemanya i Tunísia) | 22 països (EL, NO, RO, IS, DK, ES, BE, NL, FI, HR, EE, LV, LT, IT, PL, PT, AT, DE, SE, HU, CZ (tbc), IE (tbc) |
Club Zero, de Jessica Hausner (coproduïda a Àustria, Alemanya, França, UK) | 27 països (BE, BA, BG, CZ, DE, DK, EE, ES, FR, EL, HR, HU, IS, IT, LT, LV, ME, MKD, NL, NO, PL, PT, RO, RS, SE, SI, SK) |
Anatomie d’Une Chute, de Justine Triet (produïda a França) | 24 països (AT, EE, LV, LT, BG, CZ, DK, FI, DE, HU, IS, IT, NO, PL, RO, SK, ES, SE, NL, HR, BA, MKD, RS, ME) |
Les Indésirables, de Ladj Ly (coproduïda a França i Bèlgica) | 15 països (BE, DK, NL, SE, PT, EL, ES, PL, BG, IT, CZ, SK, HU, NO, RO) |
The Teacher’s Lounge, d'lker Çatak (coproduïda a Alemanya i França) | 10 països (PT, SE, IT, ES, HU, NL, BE, FR, FI, EL) |
Vincent Doit Mourir, d'Stephan Castang (coproduïda a França i Bèlgica) | 17 països (PT, ES, BE, BA, HR, ME, MKD, RS, PL, SE, EL, BG, HU, NL, SI, RO, IT) |
L’Amour et Les Forets, de Valérie Donzelli (produïda a França) | 13 països (PT, BG, DK, NL, BA, HR, ME, MKD, RS, IT, SI, ES, PL) |
L'Eté Dernier, de Catherine Breillat (produïda a França) | 15 països (ES, PT, DE, AT, EL, PL, SI, HR, EE, LT, SE, NL, BE, IT, FI) |
Green Border, d'Agnieszka Holland (coproduïda a Polònia, França, Bèlgica, República Txeca) | 23 països (DE tba, SE tba, FR, BE, NL, CZ, SK, ES, PT, IT, HU, RS, HR, ME, MKD, BA, SI, LT, LV, EE, AT, IS, BG) |
Le Pot Au Feu de Dodin, de Trần Anh Hùng (coproduïda a França i Bèlgica) | 26 països (AT, BE, BA, HR, CZ, DK, EE, DE, EL, HU, IT, LV, LT, MKD, NO, PL, PT, RO, RS, SI, ES, NL, FI, SE) |
Robot Dreams, de Pablo Berger (coproduïda a Espanya i França) | 22 països (DE, AT, IT, BE, NL, PL, NO, FI, SE, DK, EL, SI, HR, RS, BA, ME, MKD, IS, EE, LV, LT, HU) |
Banel & Adama, de Ramata-Toulaye Sy (coproduïda a França, Senegal i Mali) | 11 països (PL, PT, DK, NO, BE, NL, EL, ES, LT, IT, SE) |
Dancing Queen, d'Aurora Gossé (produïda a Noruega) | 15 països (IS, PL, EE, LT, SI, NL, BE, RS, BA, ME, MKD, HR, DE, ES, RO) |
Àma Gloria, de Marie Amachoukeli (produïda a França) | 9 països (PT, EL, BE, NL, SI, HR, IT, DK, ES) |
Nina et le Secret de Hérisson, d'Alain Gagnol & Jean-Loup Felicioli (coproduïda a França i Luxemburg) | 24 països (IT, ES, BE, NL, PL, DK, AT, PT, HU, RO, CZ, SK, LV, SI, RS, BA, ME, MKD, HR, FI tbc, DE tbc, EL tbc, NO tbc, SE tbc) |
Une Année Difficile, d'Eric Toledano & Olivier Nakache (produïda a França) | 25 països (AT, BE, BA, BG, HR, CZ, DK, EE, FI, DE, EL, HU, IT, LV, LT, MKD, ME, NL, NO, PL, RO, RS, SI, ES, SE) |
Le Proces Goldman, de Cédric Kahn (produïda a França) | 13 països (BE, BA, HR, CZ, EL, IT, ME, MKD, NL, PT, RS, SI, ES) |
S'ha publicat la nova convocatòria Europa Creativa Cultura de suport a les xarxes europees d'organitzacions culturals i creatives 2024: European Networks of Cultural and Creative Organisations (CREA-CULT-2024-NET)., la data límit de presentació de sol·licituds de la qual és el 7 de març de 2024 a les 17h (hora Brussel·les).
L'acció de suport a les xarxes europees d'organitzacions culturals i creatives pretén millorar les capacitats dels sectors culturals i creatius europeus per afrontar reptes comuns i fomentar talents, innovar, prosperar i generar llocs de treball i creixement.
Aquesta acció donarà suport a projectes implementats per xarxes d'organitzacions culturals europees molt representatives, multinacionals i de membres, que cobreixen una àmplia gamma de països participants d'Europa Creativa. Les xarxes han de tenir una missió compartida, regles de govern i drets i obligacions dels membres, tal com s'especifiquen formalment (en "estatuts" o equivalent) i acordin els seus membres. Les xarxes haurien d'estar formades per una entitat coordinadora i els seus membres.
Les xarxes europees que cobreixen exclusivament el sector audiovisual no són elegibles per al finançament d'aquesta acció.
Les propostes han de demostrar de manera coherent el potencial dels sol·licitants per ser xarxes polítiques fiables en els seus camps d'operació. Per a això, les propostes haurien de complir els següents temes i prioritats i s'estructuraran al voltant de paquets de treball o work packages.
Prioritats
Les propostes han de tenir en compte les prioritats específiques següents de la convocatòria:
En abordar les prioritats específiques esmentades anteriorment, les propostes haurien de buscar sinergies amb les activitats en curs finançades per la UE i detallar els esforços anteriors i en curs, com ara:
Totes les propostes han de presentar una estratègia fonamentada i detalls concrets sobre com implementar una o més de les prioritats anteriors.
Les propostes haurien de tenir en compte les qüestions transversals del programa de (i) inclusió i diversitat, especialment l'equilibri de gènere, i (ii) ecologització d'Europa Creativa.
Activitats
Les propostes haurien d'incloure activitats adequades per al reforç de les capacitats de les organitzacions i professionals actius en els sectors creatiu i cultural. Aquestes activitats s'han de dissenyar específicament per abordar les prioritats escollides de la convocatòria d'una manera eficaç. Les activitats haurien d'incloure una combinació adequada de treball en xarxa, formació o assessorament als professionals, que representin l'interès dels sectors en aquests temes i proporcionin anàlisi de polítiques o desenvolupaments polítics.
Aquestes activitats s'han de formular dins d'un marc estratègic sòlid i estructurar-se en paquets de treball. Cada paquet de treball ha de correspondre a una de les prioritats de la convocatòria per establir un vincle clar entre les activitats del projecte del paquet de treball i la prioritat de la convocatòria corresponent.
Les activitats han de tenir en compte les necessitats dels membres de la xarxa i facilitar la participació dels membres al llarg de tot el projecte. Per tal de maximitzar l'impacte, les propostes també haurien de crear sinergies i fomentar el diàleg, la cooperació o els intercanvis mitjançant, per exemple, activitats conjuntes amb altres xarxes.
Impacte esperat
Es donarà suport a prop de 30 projectes de xarxes que cobreixen la gamma més àmplia possible de sectors culturals i creatius. Aquests projectes abastaran la diversitat de parts interessades i actors i garantiran l'aplicació efectiva de les prioritats i els temes d'aquesta convocatòria de propostes.
Des del punt de vista polític, s'espera que les xarxes seleccionades contribueixin “col·lectivament” a donar forma a les polítiques culturals a Europa i a generar el coneixement necessari per definir i implementar polítiques culturals efectives d'acord amb els temes i prioritats d'aquesta convocatòria.
Treballant conjuntament, les propostes seleccionades haurien d'esforçar-se per construir una "xarxa de xarxes" que pugui tenir un efecte estructurador en els sectors culturals i creatius d'Europa (CCS).
Aquest efecte estructurador ha de ser tangible per als membres de la xarxa i/o per al CCS en general i ha de ser proporcional als fons disponibles assignats en aquesta convocatòria.
Tot i respectar els mèrits basats en la valoració dels criteris d'adjudicació, la comissió avaluadora vetllarà perquè la cartera de projectes seleccionats sigui diversa i respecti un equilibri tant geogràfic com entre sectors cultural i creatiu.
Calendari indicatiu d'avaluació i acord de subvenció:
Plantilles de sol·licitud, guies i models de convenis de subvenció (MGA):
La Comissió Europea va presentar, el passat 20 de maig, en el marc del Marché du Film del Festival de Cannes, els resultats de l'informe 'European Media Industry Outlook', sobre l'evolució de la indústria als sectors audiovisual, mediàtic i de videojocs a tota la UE.
Es van revelar noves dades sobre les preferències i el consum de l'audiència, es van explorar les tendències de l'oferta i la demanda i es va informar sobre l'impacte potencial d'aquestes tendències al mercat de mitjans amb els models de negoci.
Recalde va descriure tres impulsors clau des de la perspectiva dels mitjans:
Consulta el vídeo de presentació a continuació.
Descarrega l'European Media Industry Outlook.
24/5/2023
Descarrega l'European Media Industry Outlook
Durant la propera edició del Marché du Film (del 16 al 24 de maig de 2023) del Festival de Cannes es duran a terme diversos esedeveniments organitzats per Europa Creativa MEDIA (dates i continguts exactes pendents de confirmació).
19 de maig de 2023 de 17h a 17.30h:
Usheru anuncia un nou projecte innovador amb el suport de MEDIA, titulat Unlock the Community. Té com a objectiu crear audiències significatives per a les pel·lícules i reduir dràsticament el cost del màrqueting. És, sens dubte, un nou enfocament d'avantguarda per a la distribució de pel·lícules amb el potencial de revolucionar la indústria.
-----------------------------------------------------
20 de maig de 2023 de 16h a 16.30h:
La Comissió Europea presenta els resultats del seu European Media Industry Outlook, un informe sobre els desenvolupaments de la indústria al sector audiovisual incloent mitjans i videojocs a través de la Unió Europea.
Desvetllarà noves dades sobre les preferències i el consum de l'audiència, explorarà les tendències de l'oferta i la demanda i informarà sobre l'impacte potencial d'aquestes tendències al mercat de mitjans i els models comercials europeus.
----------------------------------------------------
23 de maig de 2023 de 9.30h a 10.30h:
Més informació disponible properament.
L'acció Eines innovadores i models de negoci té com a objectiu fomentar el desenvolupament i/o la difusió d'eines i models de negoci innovadors per millorar la visibilitat, la disponibilitat, l'audiència i la diversitat de les obres europees en l'era digital i/o la competitivitat i/o la procés d'ecologització de la indústria audiovisual europea.
Convocatòria per al desenvolupament i/o difusió d'eines i models empresarials innovadors destinada a augmentar la disponibilitat, la visibilitat, l'audiència i la diversitat de les obres audiovisuals europees a l'era digital, contribuint a augmentar la competitivitat i l'ecologia a la indústria audiovisual europea.
Sol·licitants elegibles:Convocatòria per a entitats europees (empreses privades i/o públiques, organitzacions internacionals i associacions) establertes en un dels països participants al subprograma MEDIA i que siguin propietat, directament o per participació majoritària, de ciutadans d'aquests països.
Quan una empresa cotitzi a borsa, la ubicació de la borsa determinarà en principi la seva nacionalitat.
No poden sol·licitar la subvenció les persones físiques.
S'admetran sol·licituds de beneficiaris individuals, així com les propostes presentades per un consorci format per almenys dos sol·licitants (beneficiaris, que no siguin entitats afiliades).
Projectes elegiblesEls projectes podran incloure, en particular:
L'acció no cobreix el desenvolupament de hardware (p. ex., càmeres, auriculars virtuals...).
Les sol·licituds han de presentar estratègies adequades per garantir una indústria més sostenible i respectuosa amb el medi ambient, garantir l'equilibri de gènere, la inclusió, la diversitat i la representativitat.
La transparència juga un paper clau en aquesta acció. Per això, les sol·licituds han de contenir plans per a la divulgació dels resultats de l'acció (especialment la indústria audiovisual europea, els Estats membres de la UE i les autoritats públiques).
Els projectes s'han d'ajustar als interessos i les prioritats de la política de la Unió Europea.
No es permet el suport financer a tercers.
La durada dels projectes serà de 36 mesos.
CalendariL'objectiu de la convocatòria Markets & Networking és millorar la promoció del contingut europeu al mercat global i fomentar la cooperació entre totes les parts de la cadena de valor audiovisual per a la cocreació i promoció d'obres audiovisuals europees.
Convocatòria per a xarxes de professionals del sector audiovisual, que proposin esdeveniments anuals, eines i activitats destinades a facilitar la formació i la promoció de talents del sector audiovisual, així com el desenvolupament i la distribució de co-creacions i coproduccions europees internacionals.
L'objectiu d'aquesta convocatòria és millorar la promoció dels continguts europeus al mercat mundial i fomentar la cooperació entre totes les parts de la cadena de valor audiovisual per a la co-creació i promoció d'obres audiovisuals europees.
Sol·licitants elegibles:Entitats europees (empreses privades, organitzacions sense ànim de lucre, associacions, fundacions, organitzacions internacionals etc.), establertes en un dels països participants a MEDIA i que siguin propietat, directament o per participació majoritària, de ciutadans de aquests països.
S'admetran sol·licituds de beneficiaris individuals, així com les propostes presentades per un consorci format per almenys dos sol·licitants (beneficiaris, que no siguin entitats afiliades).
No poden sol·licitar la subvenció les persones físiques.
FinançamentLa subvenció es basarà en el pressupost presentat (costos reals, amb costos unitaris i elements a preu fet). Això vol dir que només es reemborsaran certs tipus de costos (despeses elegibles) i costos que van ser realment incorreguts en el projecte (no els costos pressupostats).
Els costos es reemborsaran al tipus de finançament fixat a l'acord de subvenció (percentatge de cofinançament del 70%).
Projectes elegiblesAccions destinades als professionals de la indústria audiovisual amb un impacte a la promoció ia la circulació d'obres audiovisuals i professionals europeus, inclosos llargmetratges, curtmetratges, videojocs, sèries de televisió i cross media.
Només es consideraran admissibles les sol·licituds que corresponguin, a dos dels següents tipus de projectes i activitats:
Mercats: Esdeveniments d'indústria tant físics, digitals o híbrids centrats en l'intercanvi entre empreses i professionals audiovisuals europeus, que tinguin un impacte en la visibilitat i les vendes d'obres audiovisuals europees als mercats internacionals.
Les activitats i esdeveniments d'indústria s'hauran d'adaptar a les tendències actuals del mercat i incloure continguts innovadors (videojocs, VR, XR, AI, cross-media), animació o obres de gènere.
Els esdeveniments d'indústria es poden centrar en els continguts i/o en l'adopció de noves tecnologies i models de negoci, sempre que tinguin un impacte en la visibilitat i la venda d'obres europees.
Activitats de networking a tota la cadena de valor: Aquestes activitats contribuiran a la promoció de les obres europees ia la consolidació de l'ecosistema audiovisual.
Aquestes xarxes poden proposar:
Les activitats han de fomentar la creació de xarxes i l'intercanvi de: informació, bones pràctiques entre professionals en termes de circulació d'obres europees a Europa ia tot el món, així com a totes les plataformes i els formats.
L'ajut financer a tercers es concedeix en les condicions següents:
Es prestarà una atenció especial a les sol·licituds que, per a tot tipus d'activitats, presentin estratègies adequades per garantir una indústria més sostenible i respectuosa amb el medi ambient. Quan les activitats incloguin esdeveniments físics, el procés per adquirir una certificació de sostenibilitat s'ha d'iniciar dins del període del projecte.
També s'han d'incloure mesures per garantir l'equilibri de gènere, la inclusió, la diversitat i la representativitat.
No es consideren subvencionables les activitats relacionades amb el següent tipus d'obres: emissions en directe, vídeos musicals, obres artístiques no narratives (inclosos, entre d'altres, vídeos artístics, vídeos experimentals, etc.), obres comercials i promocionals, realities i programes de entrevistes.
Les sol·licituds haurien de presentar activitats que s'implementaran al llarg de dos anys.
CalendariL'objectiu és donar suport a les xarxes i operadors europeus de vídeo sota demanda (VOD), projectant una proporció important d'obres europees no nacionals, amb l'objectiu de millorar-ne la competitivitat i l'atractiu.
Convocatòria per a entitats europees que donin suport a la distribució digital d'obres audiovisuals europees destinades a una audiència més àmplia i internacional, incloent projectes que experimentin amb nous models de distribució i que ofereixin una proporció significativa d'obres europees no nacionals.
Sol·licitants elegibles:La sol·licitud ha de ser presentada per un consorci que impliqui almenys dos serveis de VOD procedents d'almenys dos països participants a MEDIA o per una plataforma de VOD amb capacitat per oferir els seus serveis en un mínim de dos països participants a el MEDIA.
Les plataformes sol·licitants hauran de presentar una mínima dimensió europea al seu catàleg o al seu catàleg agregat (en el cas de diversos serveis de VOD implicats en el consorci) constituït per:
El 30% de les obres audiovisuals europees del catàleg hauran d'estar produïdes majoritàriament per un productor o per productors establerts als països del subprograma MEDIA. Un mínim del 50% del finançament haurà de procedir daquests països i les empreses productores hauran d'estar acreditades com a tals.
Projectes elegiblesAccions conjuntes de col·laboració que ofereixin continguts europeus tot incrementant l'audiència global de la/les plataforma/es de VoD europea/s.
La transparència exercirà un paper clau a l'acció. Per tant, les sol·licituds han de contenir plans detallats per a la publicació completa dels inputs i els resultats de l'acció. S'ha de prestar una atenció especial a la comunicació d'aquesta informació a les autoritats públiques, als estats membres ia la indústria audiovisual.
Les sol·licituds han de presentar estratègies adequades per garantir una indústria més sostenible i respectuosa amb el medi ambient, garantir l'equilibri de gènere, la inclusió, la diversitat i la representativitat. Les sol·licituds han de presentar activitats que simplementaran al llarg de 2 anys.
FinançamentLa subvenció es basarà en el pressupost, això significa que es reemborsaran NOMÉS certes despeses elegibles i despeses que realment van ser incorregudes per al projecte (no les despeses pressupostades).
Els costos es reemborsaran al tipus de finançament fixat a l'acord de subvenció (60%).
Els projectes s'han d'ajustar als interessos i les prioritats de la política de la Unió Europea.
No es permet el suport financer a tercers.
La durada màxima dels projectes no ha d'excedir els 36 mesos.
CalendariL'acció de suport a les xarxes europees d'organitzacions culturals i creatives pretén millorar les capacitats dels sectors culturals i creatius europeus per afrontar reptes comuns i fomentar talents, innovar, prosperar i generar llocs de treball i creixement.
Aquesta acció donarà suport a projectes implementats per xarxes d'organitzacions culturals europees molt representatives, multinacionals i de membres, que cobreixen una àmplia gamma de països participants d'Europa Creativa. Les xarxes han de tenir una missió compartida, regles de govern i drets i obligacions dels membres, tal com s'especifiquen formalment (en "estatuts" o equivalent) i acordin els seus membres. Les xarxes haurien d'estar formades per una entitat coordinadora i els seus membres.
Les xarxes europees que cobreixen exclusivament el sector audiovisual no són elegibles per al finançament d'aquesta acció.
Les propostes han de demostrar de manera coherent el potencial dels sol·licitants per ser xarxes polítiques fiables en els seus camps d'operació. Per a això, les propostes haurien de complir els següents temes i prioritats i s'estructuraran al voltant de paquets de treball o work packages.
PrioritatsLes propostes han de tenir en compte les prioritats específiques següents de la convocatòria:
En abordar les prioritats específiques esmentades anteriorment, les propostes haurien de buscar sinergies amb les activitats en curs finançades per la UE i detallar els esforços anteriors i en curs, com ara:
Totes les propostes han de presentar una estratègia fonamentada i detalls concrets sobre com implementar una o més de les prioritats anteriors.
Les propostes haurien de tenir en compte les qüestions transversals del programa de (i) inclusió i diversitat, especialment l'equilibri de gènere, i (ii) ecologització d'Europa Creativa.
Activitats elegiblesLes propostes haurien d'incloure activitats adequades per al reforç de les capacitats de les organitzacions i professionals actius en els sectors creatiu i cultural. Aquestes activitats s'han de dissenyar específicament per abordar les prioritats escollides de la convocatòria d'una manera eficaç. Les activitats haurien d'incloure una combinació adequada de treball en xarxa, formació o assessorament als professionals, que representin l'interès dels sectors en aquests temes i proporcionin anàlisi de polítiques o desenvolupaments polítics.
Aquestes activitats s'han de formular dins d'un marc estratègic sòlid i estructurar-se en paquets de treball. Cada paquet de treball ha de correspondre a una de les prioritats de la convocatòria per establir un vincle clar entre les activitats del projecte del paquet de treball i la prioritat de la convocatòria corresponent.
Les activitats han de tenir en compte les necessitats dels membres de la xarxa i facilitar la participació dels membres al llarg de tot el projecte. Per tal de maximitzar l'impacte, les propostes també haurien de crear sinergies i fomentar el diàleg, la cooperació o els intercanvis mitjançant, per exemple, activitats conjuntes amb altres xarxes.
Impacte esperatEs donarà suport a prop de 30 projectes de xarxes que cobreixen la gamma més àmplia possible de sectors culturals i creatius. Aquests projectes abastaran la diversitat de parts interessades i actors i garantiran l'aplicació efectiva de les prioritats i els temes d'aquesta convocatòria de propostes.
Des del punt de vista polític, s'espera que les xarxes seleccionades contribueixin “col·lectivament” a donar forma a les polítiques culturals a Europa i a generar el coneixement necessari per definir i implementar polítiques culturals efectives d'acord amb els temes i prioritats d'aquesta convocatòria.
Treballant conjuntament, les propostes seleccionades haurien d'esforçar-se per construir una "xarxa de xarxes" que pugui tenir un efecte estructurador en els sectors culturals i creatius d'Europa (CCS).
Aquest efecte estructurador ha de ser tangible per als membres de la xarxa i/o per al CCS en general i ha de ser proporcional als fons disponibles assignats en aquesta convocatòria.
Tot i respectar els mèrits basats en la valoració dels criteris d'adjudicació, la comissió avaluadora vetllarà perquè la cartera de projectes seleccionats sigui diversa i respecti un equilibri tant geogràfic com entre sectors cultural i creatiu.
CalendariL'Agència Executiva Europea d'Educació i Cultura (EACEA) va organitzar una sessió informativa en línia el passat 18 d'abril de 2024 per presentar les oportunitats de finançament de la convocatòria de propostes Memòria Història Europea - 2024 (CERV-2024-CITIZENS-REM) del Programa Ciutadans, Igualtat, Drets i Valors (CERV). A la sessió es van descriure els objectius, els temes, els resultats esperats de la convocatòria i el procés de sol·licitud.
L'EACEA també va presentar les condicions generals de la convocatòria i el calendari previst per a l'avaluació.
Les presentacions de la sessió ja estan disponibles a la pàgina de l'esdeveniment de la sessió informativa.
Per a més informació sobre la convocatòria consulteu també:
L'edició de tardor d'Eureka Series de Series Mania Institute es durà a terme del 24 de setembre al 6 de desembre de 2024 a Lille (França) en col·laboració amb La Fémis (École Nationale Supérieure des Métiers de l’Image et du Son). La data límit per presentar-s'hi és es proper 6 de juny.
Eureka Series té com a objectiu desenvolupar habilitats d'escriptura col·laborativa tot experimentant un ambient de sala de guionistes europea, seleccionant fins a dotze professionals emergents.
Els primers dies de programa, els i les participants es dividiran en grups. Cada grup desenvoluparà un concepte de sèrie original al llarg de les deu setmanes de durada del programa.
Pots llegir la metodologia i els objectius del programa.
El programa es divideix en tres parts:
Part I - A Lille (França):
Després d´un seminari introductori de dramatúrgia en sèries, es divideix els participants en grups de tres i escriuen en col·laboració un concepte d'una sèrie original. Cada grup és acompanyat per un mentor i és assessorat durant tota la formació per professionals sobre aspectes de l'escriptura, així com l'etapa de desenvolupament.
Part II - Remot:
Durant dues setmanes, els i les participants assisteixen a sessions en línia i en remot que inclouen mentoring, casos d'estudi i treball en grup als projectes de sèries.
Part III - A Lille (França):
Els participants tornen a Lille (França) per desenvolupar encara més els seus conceptes en grups, per així crear una presentació impactant.
Durant la residència final de la darrera setmana del programa, els i les participants aprenen a presentar els conceptes de les seves sèries en un ambient tranquil i agradable.
La formació acaba amb una presentació final, en què els conceptes originals de les sèries originals són presentats davant d'un panell de professionals de la indústria sent avaluats.
Qui hi pot participar?
Guionistes europeus emergents, amb un fort interès professional en escriptura de sèries.
Són benvinguts: alumnes recents d'escoles de cinema i televisió, professionals audiovisuals en reentrenament d'escriptura de sèries, així com guionistes amb experiència en altres formats (curtmetratge, llargmetratge, animació).
Requisits: Els i les aspirants seleccionats/des hauran d'haver escrit un guió (sèrie de televisió, sèrie en línia, curtmetratge o llargmetratge), hagi estat o no produït.
Quota de participació: 3.500 euros per participant (impostos inclosos). No es cobreixen les despeses de viatge, allotjament i despeses diàries (Series Mania proporcionarà una llista de llocs útils).
Sèries Mania Institute ofereix beques per a un nombre limitat de participants, depenent dels seus ingressos. Les sol·licituds per a les beques s'han de fer per correu electrònic al moment de ser seleccionat, l'organització analitzarà cada sol·licitud segons els recursos econòmics de cada participant.
Procés de solitud:
Es divideix en dos passos:
Formulari de sol·licitud online amb la següent documentació obligatòriament en anglès:
Per als preseleccionats:
Data límit: 6 de juny de 2024.
Per a més informació, podeu consultar les normes aquí.
En cas de dubtes o consultes, podeu contactar amb smi@seriesmania.com
Series Mania compta amb suport d'Europa Creativa MEDIA a través de la convocatòria MEDIA 360º.
El programa CineLink Producers’ Lab, que es durà a terme del 17 al 20 d'agost de 2024, està dedicat a la formació i al networking per a productors/es joves amb dos a cinc anys d'experiència.
Es tracta d'una iniciativa de CineLink Industry Days de Sarajevo Film Festival, que es durà a terme del 16 al 23 d'agost de 2024.
Cinelink Producers’ Lab va ser creat com una resposta directa als canvis del mercat cinematogràfic. Té l'objectiu de dotar els productors d'una comprensió profunda del panorama canviant de la distribució i dels canvis a la cadena de subministrament digital. Busca ajudar els joves professionals a establir una xarxa sòlida, alhora que pretén proporcionar idees i coneixements valuosos per navegar en la complexitat de la producció i la distribució a l'era digital.
El programa també explorarà més a fons les dificultats de la relació entre la IA i el cinema.
Cal destacar que aquesta convocatòria no està oberta específicament per a Espanya, però sí per a possibles coproductors del país establerts a Albània, Armènia, Àustria, Azerbaidjan, Bòsnia i Hercegovina, Bulgària, Croàcia, Xipre, Grècia, Geòrgia, Hongria, Kosovo, Macedònia del Nord, Malta, Moldàvia, Montenegro, Romania, Sèrbia, Eslovènia, Turquia i Ucraïna.
Els participants seleccionats rebran una acreditació d´indústria i el festival cobrirà l´allotjament i proporcionarà les despeses de viatge de manera parcial.
Els i les sol·licitants podran completar la sol·licitud a través d'Eventival.
Les sol·licituds s'avaluaran en funció de:
Cinelink Producers’ Lab és un destí clau per a professionals d'arreu d'Europa que busquen talent i possibilitats de coproducció o que desitgin obtenir un coneixement profund sobre el desenvolupament empresarial d'aquesta dinàmica regió europea.
Data límit: 16 de maig de 2024.
CineLink Industry Days compta amb el suport d'Europa Creativa MEDIA.
La Comissió Europea va explicar, dilluns 15 d'abril, en una jornada a Barcelona les oportunitats de finançament que ofereix la iniciativa Nova Bauhaus Europea (NEB per les sigles en anglès de New European Bauahaus). Es tracta d’un instrument financer que destinarà 120 milions d’euros l’any entre 2025 i 2027 per impulsar projectes sota els principis de la NEB: bellesa, sostenibilitat i inclusió.
L’acte, presentat i moderat per Àlex Navarro, responsable d'Europa Creativa Desk - MEDIA Catalunya, va ser inaugurat per la consellera d’Acció Exterior i Unió Europea, Meritxell Serret, i el director de la Representació de la Comissió Europea a Barcelona, Manuel Szapiro. També va comptar amb la participació de l’eurodiputat responsable de la ponència sobre la NEB al Parlament Europeu, Marcos Ros, el secretari general de Cultura, Jordi Foz; Elisabeth Tuà, de la Direcció General d’Ordenació del Territori, Urbanisme i Arquitectura de la Generalitat; el Secretari General d’Afers Exteriors i de la UE, Gerard Vives; i la cap de la Unitat de la Nova Bauhaus Europea del Centre Comú de Recerca de la Comissió Europea, Alina-Stefania Ujupan, entre d’altres.
Ujupan va exposar les futures línies d’actuació de la que va qualificar com “la més jove de les polítiques de la Comissió Europea”. La nova etapa d’aquesta iniciativa llançada fa tres anys i mig per la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, buscarà “consolidar i ampliar la NEB mantenint els seus principis com a moviment que s’ha creat i s’ha anat definint de baix a d’alt, com un projecte de co-creació. Amb aquest objectiu de promoure la participació i la implicació de professionals, entitats, empreses i organitzacions de diversos sectors (des de l’arquitectura i el disseny a la recerca, la innovació, l’enginyeria o la construcció); la Comissió Començarà ara un procés de consulta per definir l’estructura del nou instrument de finançament de la Nova Bauhaus.
Per la seva banda, l’eurodiputat Marcos Ros va explicar que el Parlament Europeu ha impulsat un ‘projecte pilot’ que oferirà un finançament complementari per a iniciatives en el marc de la Nova Bauhaus Europea.
L’acte va posar de manifest la participació destacada que fins ara ha tingut Catalunya, juntament amb la resta d’Espanya, en el moviment de la Nova Bauhaus. Des d’una implicació inicial i molt rellevant de socis que s’han vinculat al moviment, com la Fundació Mies van der Rohe, el Foment de les Arts Decoratives, l’escola Elisava o el Barcelona Centre de Disseny, que des del començament van esdevenir socis oficials de la iniciativa; fins a l’alta representació de projectes i iniciatives en les diferents edicions del Premis Nova Bauhaus. La darrera mostra, els premis 2024 que es van fallar divendres 12 d'abril i que van reconèixer el projecte ‘Horts al Terrat’ de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat de l'Ajuntament de Barcelona amb un dels guardons.
En aquest sentit, el director de l’Àrea de Foment de la Delegació del Govern a Catalunya, Estanislau Vidal-Folch, va presentar un estudi que analitza la participació catalana en la iniciativa tant pel que fa als projectes reconeguts als premis com en els resultats a l’hora d’atraure finançament de les diferents convocatòries desplegades fins ara en el marc de la NEB.
Així mateix, la coordinadora d'actuacions per al desenvolupament de les polítiques d'hàbitat urbà i territori de la Generalitat, Elisabeth Tuá Sardá, va exposar les línies clau que el govern català s’ha plantejat de desenvolupar per contribuir a l’èxit de la Nova Bauhaus en aquesta nova etapa.
La jornada també va servir per donar a conèixer projectes i experiències que s’estan desenvolupant a Catalunya en relació amb la Nova Bauhaus Europea. El fundador de l’Institut d’Arquitectura Avançada de Catalunya (IAAC), Vicente Guallart; el coordinador general de l’Ajuntament de Sant Boi de Llobregat, Francesc Gutierrez; i la directora de la Fundación TBA21- Thyssen-Bornemisza Art Contemporary, Rosa Ferré, van participar en una taula rodona moderada per la vocal de Sostenibilitat, Innovació i Relacions Internacionals del Col·legi Oficial d’Arquitectes de Catalunya (COAC), Greta Tressera. El projecte ‘Tova’, desenvolupat per alumnes del IAAC i que va guanyar els premis New European Bahaus de l’any passat; la creació de l’equipament social de l’Olivera DigitALL de Sant Boi i el projecte de la Nova Bauhaus dels Oceans, on participa la Fundación TBA 21, van centrar aquesta primera taula rodona, on el debat també va girar en torn de com els actuals desafiaments del canvi climàtic i la digitalització són a l’hora oportunitats per transformar i millorar els nostres espais públics.
La segona taula de projectes de la jornada, moderada pel director general d’Afers de la Unió Europea, Departament d’Acció Exterior i Unió Europea, Gerard Vives, va comptar amb la participació de la directora de l’Institut Català del Sòl (INCASOL), Maria Sisternas; el fundador de l’estudi Entropic, Geoffrey James Eberle; el director de l’empresa Suru de mobiliari i il·luminacio, Alex Jiménez; i l’investigador de la Unitat ‘Smart Textiles’ del Centre Tecnològic Eurecat, Francesc Mañosa. Sisternas va exposar els projectes per a la construcció d’habitatge social que tingui en compte els valors de sostenibilitat, participació i estètica de la Nova Bauhaus. D’altra banda, el projecte Nest d’Entropic, que ha estat distingit en passades edicions dels premis New European Bauhaus, planteja un recobriment de façanes d’edificis que potencia la biodiversitat a les ciutats perquè permet la nidificació d’aus i insectes alhora que millora l’aïllament. Per la seva banda Àlex Jiménez va explicar com des de Suru es van plantejar abordar els reptes de sostenibilitat que afronta el sector del mobiliari i la il·luminació, com ara la separació de residus. L’empresa està innovant amb materials, disseny de producte i processos de fabricació per tal de promoure la circularitat i reduir l’impacte ambiental.
Des d’Eurecat, Mañosa ha explicat la participació del centre de recerca en el programa Worth de la Comissió Europea a través de dos projectes vinculats a la sostenibilitat en el sector de la moda i un tercer projecte relacionat amb la decoració. En els tres casos, es tracta de projectes que uneixen la creativitat i la innovació i que mostren la voluntat de la iniciativa de la Nova Bauhaus d’anar més enllà de l’arquitectura i l’urbanisme i d’extendre’s a nous àmbits i sectors.
La Nova Bauhaus Europea (NEB per les sigles en anglès de New European Bauhaus) és una iniciativa llançada per la Comissió Europea el 2020 que vol impulsar la transformació dels espais públics en base a tres principis: bellesa, sostenibilitat i inclusió. Es tracta d’una proposta creativa i interdisciplinària que compta amb la contribució de milers d’experts i organitzacions d’arreu d’Europa i d’altres parts del món.
CIRCLE Women Doc Accelerator 2024 ha obert la convocatòria fins al proper 26 de febrer.
Aquest programa cerca deu dones cineastes (directores i productores) amb projectes documentals sòlids i creatius que es trobin en qualsevol etapa de producció per ser part de la propera setena edició.
Les participants seleccionades tindran l'oportunitat de desenvolupar la seva pel·lícula amb reconeguts experts del documental, ampliar les xarxes professionals i personals, a més de posicionar el seu projecte en el panorama del cinema documental europeu i internacional.
A través de tres mòduls de treball, CIRCLE fomenta el desenvolupament de projectes, però se centra fortament en l'intercanvi de coneixements i el desenvolupament d'habilitats professionals, tot connectant les participants amb la resta de la indústria cinematogràfica i donant-los l'accés a mentors de renom mundial.
Es realitza en tres sessions personalitzades a tres països diferents i cada sessió s'enfoca en un aspecte clau per al desenvolupament de projectes documentals:
Mòdul 1 - juny de 2024 a Grècia:
Desenvolupament creatiu i anàlisi en profunditat de projectes: amb la tutoria d'experts directors/es, guionistes i productors/es, cada projecte s'aborda en profunditat per identificar-ne els punts forts i el potencial. Es combinen consultes individuals amb sessions grupals. L'objectiu d'aquesta fase és ampliar la percepció de les participants sobre les seves pel·lícules i idear noves estratègies per resoldre problemes que puguin enfrontar-se als viatges creatius. Les sessions es reforcen amb classes magistrals, projeccions de pel·lícules i altres activitats.
Mòdul 2 - setembre de 2024 a Sèrbia:
Dedicat al packaging, al màrqueting i al finançament de llargmetratges documentals. Cada projecte té les seves pròpies necessitats, per això l'objectiu és idear estratègies de producció i comunicació a mida per augmentar la visibilitat internacional i el potencial de finançament dels projectes. Les participants treballaran amb els principals experts especialitzats en packaging i màrqueting, en coproduccions internacionals i en assumptes legals.
Mòdul 3 - gener de 2025 a Trieste (Itàlia):
Networking al When East Meets West de Trieste Film Festival: les participants tindran l'oportunitat de presentar els seus projectes a socis potencials i decision markers durant el mercat de coproducció When East Meets West. Podran assistir a tots els esdeveniments de la indústria, a projeccions de pel·lícules i gaudiran dels beneficis del networking amb una àmplia gamma de professionals del sector del documental europeu.
Com presentar-s'hi?
Per presentar la vostra sol·licitud heu d'emplenar el formulari següent.
També haureu de proporcionar la següent informació bàsica sobre la sol·licitant i el projecte:
Tarifa i beca: 3.600 euros. Cobreix la formació, l'allotjament i els àpats pels tres mòduls, així com una varietat d'ofertes per a socis. CIRCLE Women Doc Accelerator podrà atorgar beques per a participants de països de baixa capacitat de producció que les necessitin.
Data límit: 26 de febrer de 2024.
Anunci de resultats: Abril de 2024.
Sessió informativa en línia: Es durà a terme el 8 de febrer del 2024 a les 16:00h. Podreu conèixer el pla d'estudis i els beneficis del programa, a més de fer preguntes sobre el procés de sol·licitud.
Per connectar-vos a aquesta sessió, haureu de completar el formulari següent.
Per a més informació, contacteu amb: info@doccircle.me
CIRCLE Women Doc Accelerator està cofinançat per Europa Creativa MEDIA i està organitzat per Wake Up Films. Altres socies del programa inclouen: When East Meets West - Co-pro Forum, Cannes Docs - Marché du Film, Film Centre of Montenegro, International Emerging Film Talent Association (IEFTA), Documentary Association of Europe (DAE), TIDF Agora, European Women’s Audiovisual Network (EWA), Greek Film Centre, Ministry of Culture and Information of the Republic of Serbia, City of Novi Sad, Creative Europe MEDIA Desk - Montenegro, Creative Europe MEDIA Desk - Croatia, Creative Europe MEDIA Desk - Slovenia, Motovila, Creative Europe MEDIA Desk - Serbia, Cineuropa, Kulturni Centar Novi Sad i EURODOC.
Més informació sobre aquest programa, participants i experts/es des de l'enllaç següent.
Eurimages ha fet públics els resultats de la primera convocatòria de projectes en el marc del nou Programa Pilot per a la Coproducció de Sèries del Consell d'Europa.
Després d'una avaluació d'experts independents reunits en línia, el Consell d'Europa ha decidit donar suport a set coproduccions de sèries amb un import total de 3.000.000 d'euros. Dels set projectes seleccionats en aquesta convocatòria, gairebé dos terços (64%) dels creadors de les sèries són dones i s'utilitzen deu llengües nacionals, regionals o minoritàries.
Entre els projectes beneficiaris figura el projecte de sèrie de ficció 'Pubertat', dirigit per Leticia Dolera, i produït per Distinto Films en coproducció amb la belga AT-Prod, i les catalanes Corte y Confección de Películas i Uri Films. La sèrie compta també amb el suport d'Europa Creativa MEDIA al Desenvolupament (forma part del paquet de projectes -European Slate Development- del qual és beneficiari Distinto Films), de l'ICEC i de TV3.
Sinopsi
El presumpte abús entre adolescents revela els tabús que envolten la sexualitat dels adults al seu càrrec. Però, pot un nen de 13 anys ser un agressor sexual? I qui seria el responsable? El nen, la família o la societat? Probablement tots ells.
Entre les 7 coproduccions de sèries seleccionades per Eurimages figura també el projecte Favàritx, dirigit per Lluís Illescas, i produït per la companyia valenciana TV ON en coproducció amb la portuguesa Volf Entertainment, i la menorquina Empatic Comunicacion y Marketing.
La llista completa de projectes seleccionats és la següent:
El programa pilot de suport a la coproducció de sèries és una iniciativa triennal del Consell d'Europa. Admet sèries d'alta qualitat fetes com a coproduccions internacionals i té com a objectiu potenciar les productores independents i fomentar noves relacions.
Des d'Europa Creativa Desk - MEDIA Catalunya us desitgem a tots i totes un Bon Nadal i un molt Bon Any 2024, ple de projectes MEDIA!
Voldríem també felicitar-nos tots plegats pels bons resultats MEDIA obtinguts enguany per part del sector audiovisual català.
Consulteu, a través d’un lector digital o mitjançant descàrrega en pdf, la nova edició de la nostra revista en línia eMEDIAcat, que recull notícies d’actualitat relacionades amb el programa Europa Creativa MEDIA i la indústria audiovisual catalana. Hi trobareu una editorial sobre els bons resultats MEDIA a Catalunya el 2023 i un repàs de l'any.
I us desitgem unes bones festes i uns encara millors resultats per al 2024!
Ja podeu consultar a través d’un lector digital o mitjançant descàrrega en pdf la nova edició de la nostra revista en línia eMEDIAcat, que recull notícies d’actualitat relacionades amb el programa Europa Creativa MEDIA i la indústria audiovisual catalana.
En aquesta edició comptem amb una editorial sobre els bons resultats MEDIA a Catalunya el 2023; un article sobre la presència de films MEDIA als principals Festivals Internacionals i Premis de Cinema i el Premi d'Honor de l'Acadèmia de Cinema Europeu atorgat a Isabel Coixet; un especial sobre desenvolupament d'audiències joves, que inclou els projectes amb participació catalana Film in Hospital i NextUs Social Learning. També oferim diverses entrevistes a professionals del cinema amb contrastada experiència MEDIA, com la directora i productora de cinema documental Alba Sotorra; el cineasta romanès Cristian Mungiu; el cineasta francès Olivier Assayas i el guionista i director de cinema Rodrigo Sorogoyen. També s'inclou un repàs dels diferents rodatges dels films amb suport MEDIA que s'han dut a terme durant aquest 2023, com la sèrie recentment estrenada 'Això no és Suècia', d'Aina Clotet; 'Mamífera', de Liliana Torres; 'Desmontando un Elefante', òpera prima del director català Aitor Echevarría; i 'Polvo Serán', de Carlos Marqués-Marcet.
Aquest número també compta amb un article sobre les oportunitats de finançament de la UE per als mitjans de comunicació, i un repàs del Monitoring Report d'Europa Creativa 2021-2022. També s'inclou el rànquing dels 20 films europeus amb suport MEDIA amb més recaptació i nombre d'espectadors, estrenats a les sales catalanes entre gener i novembre de 2023.
El programa de formació presencial MIDPOINT Series Launch 2024 de MIDPOINT Institute té obert el termini d'inscripció fins al 8 de gener de 2024.
Es tracta de l'únic programa de formació presencial basat en projectes de sèries que s'adreça i n'adapta el contingut als equips creatius de professionals emergents provinents principalment d'Europa Central i Oriental, els Balcans, els països bàltics i l'àrea mediterrània en general.
El curs permetrà fer de les vostres idees de sèrie un projecte comercialitzable i aprendre a millorar el guió mentre descobriu possibles oportunitats de finançament. A MIDPOINT Series Launch són benvinguts tant els projectes de sèries limitades com les sèries de més durada.
Per a equips de guionistes i productors/es (si hi són adjunts, directors/es):
Per a equips d'executius de desenvolupament:
Posa a prova les teves habilitats a la pràctica. La formació ofereix l'oportunitat d'observar el procés de plasmar les idees inicials d'una sèrie en guions i aprendre com impulsar i dirigir els equips de projecte cap als millors resultats possibles.
Quota de participació: 1.800 euros per participant per a tota la formació. La tarifa cobreix la matrícula, el dinar i l'allotjament. Els costos de viatge són coberts pels mateixos participants.
Data límit: 8 de gener de 2024.
Qui s'hi pot presentar?
El programa accepta projectes que provenen principalment d'Europa Central i Europa de l'Est amb intenció de coproduir amb aquesta regió o sense.
Requisits de la sol·licitud:
Per presentar-se al taller, si us plau crea un compte al MIDPOINT Visitor Page i segueix les instruccions dins del formulari de sol·licitud.
Els materials de sol·licitud consten de:
LIVEMX és el nou programa d'ajudes al sector musical europeu en el marc de Music Moves Europe, acció de suport a la música europea d'Europa Creativa Cultura.
Aquests ajuts tenen com a objectiu principal promoure un sector musical més divers i sostenible a través de finançament destinat a respondre algunes de les necessitats específiques de l'ecosistema europeu de la música.
LIVEMX comptarà amb tres convocatòries entre el 2023 i el 2024 (novembre 2023, maig 2024 i novembre 2024).
A continuació, presentem les característiques principals de la primera convocatòria actualment oberta i la data límit de presentació de sol·licituds de la qual és el 6 de gener de 2024.
Les propostes a presentar a aquesta convocatòria han de complir els requisits següents:
PRIORITATS
Els projectes s'han d'adreçar a una de les prioritats següents:
1. EXPORTACIÓ DE LA MÚSICA
Els projectes que s'adrecin a aquesta prioritat han d'abordar, almenys, un dels tres reptes esmentats a sota, i han de proposar solucions potencials a través d'enfocaments pilot, tot aportant competències, formació, know how i tot creant nova informació o coneixement accessible perquè artistes i professionals europeus puguin beneficiar-se de la seva capacitat d'exportació.
1.1. Desenvolupament de l'exportació musical a través de la cocreació.
El repte és dissenyar enfocaments eficients i efectius per a la cocreació transnacional i el desenvolupament d'oportunitats de negoci accessibles per a artistes, productors/es i professionals dels països participants al Programa.
1.2. Promoció de nous artistes a l'estranger de manera innovadora.
El repte és proposar maneres noves i innovadores al voltant de pràctiques habituals i estandarditzades per a la promoció d'artistes i el seu repertori fora del seu país d'origen, així com crear i desenvolupar nous públics a l'estranger i transformar oients passius en seguidors actius /es, compradors/es d'entrades i fins i tot superfans.
1.3. Desenvolupament de xarxes professionals i coneixement de nous mercats.
El repte és aportar artistes i professionals, sense tenir en compte la seva trajectòria i país d'origen (sempre que estigui establert/a en un país participant d'Europa Creativa), oportunitats professionals i informació inclusiva, accessible i rellevant sobre els mercats identificats, sensibles al seu nivell dexperiència, i xarxes locals, regionals i segons gèneres.
2. SALES DE MÚSICA EN DIRECTE
Els projectes que s'adrecin a aquesta prioritat han d'abordar, almenys, un dels tres reptes esmentats a sota. Els beneficiaris directes dels projectes han de ser sales o associacions de la música en directe establertes a països participants d'Europa Creativa. Els projectes han d'aportar estratègies metodologies i accions perquè les sales de concerts puguin anticipar-se i planificar el futur en l'àmbit de la circulació d'artistes, solucions ecològiques i desenvolupament de públics.
2.1. Desenvolupar la circulació d'artistes a Europa.
El repte és estimular la circulació europea d'artistes, el desenvolupament de les seves carreres i la diversitat artística, i/o aportar solucions per a les sales de concerts amb l'objectiu de compensar part del risc financer que afronten quan programen artistes menys coneguts/des. Això es pot afrontar a través de la cooperació i estratègies col·laboratives de booking o desenvolupant noves estructures per assegurar un retorn de la inversió cap a les organitzacions de base.
2.2. Desenvolupar solucions ecològiques per al sector de la música en directe.
El repte és crear incentius, difondre eines i/o alinear estratègies a través de diferents països europeus per reduir l'empremta de carboni de les sales de concerts i l'impacte al medi ambient, tot esdevenint més viable a l'àmbit social i econòmic.
2.3. Desenvolupar noves estratègies de públics.
El repte és donar suport a iniciatives per crear comunitats, programes de desenvolupament d'audiències, i projectes que atreguin nous segments de públic a través d'activitats d'aprenentatge mutu i estratègies conjuntes.
Per complir les prioritats de LIVEMX, els projectes que es presentin a aquesta categoria han d'integrar almenys un dels aspectes següents:
Els projectes ajudaran les sales a invertir al seu propi equip de treball i/o donar accés a programes de formació adaptats, eines i recursos, possiblement amb el suport d'una consultora externa.
Els projectes estimularan l'associació d'agents de la música en directe, tallers conjunts i formació, i/o difondran eines o activitats que siguin accessibles a sales de diferents països, i/o promocionar programes de professionalització on els equips de treball de les sales es trobin i intercanviïn coneixement i iniciatives.
3. CIRCULACIÓ DIGITAL I PARTICIPACIÓ
Els projectes que s'adrecin a aquesta prioritat han de proposar solucions als reptes identificats a les dues anteriors (sales de música en directe i exportació de la música) a través de l'ús de la tecnologia digital i enfocaments relacionats amb ella.
Activitats que poden incloure:
QUI POT PARTICIPAR-HI?
Les sol·licituds han de ser presentades per una única organització (mono-beneficiària) que compleixi els requisits següents:
Les persones físiques no són elegibles (amb l'excepció de persones autònomes, en què la companyia no té una personalitat jurídica separada de la persona física).
ACTIVITATS ELEGIBLES
Les activitats elegibles són les esmentades a l'apartat de 'Prioritats'.
Els projectes han de:
PRESSUPOST, CATEGORIES I DURADA
Hi ha tres categories de projectes, segons la quantitat d'ajut que se sol·liciti:
Categoria A: 60.000€
Categoria B: 40.000€
Categoria C: 20.000€
El percentatge de finançament és del 100%.
És important recordar dos aspectes a l'hora de dissenyar el teu projecte, el seu pressupost i la seva implementació han de complir les regles següents:
La durada màxima per projecte és de 12 mesos.
COSTOS ELEGIBLES
Per justificar l'ajut sol·licitat, heu d'aportar l'estimació de costos per a cada partida del pressupost relacionada amb:
L'estimació de costos ha de ser una aproximació a costos reals raonable/no excessiva, i estar en línia amb les necessitats de les activitats proposades.
CALENDARI
PROCÉS DE SOL·LICITUD
El formulari de sol·licitud està compost per un sol document que ha d'emplenar i enviar cada participant. En aquest document s'hi ha d'incloure la informació administrativa de cada sol·licitant, la descripció del projecte/acció (alineat amb els criteris d'avaluació), les declaracions formals i el pressupost previst.
Abans de començar a escriure la vostra sol·licitud, podeu consultar la plantilla de formulari.
MÉS INFORMACIÓ
Consulteu les bases de la convocatòria i informació addicional a la web del projecte LIVEMX.
SESSIONS INFORMATIVES
LIVEMX té previst dur a terme una sèrie de sessions informatives i de formació per a les organitzacions interessades a enviar una proposta a aquesta convocatòria.
La primera sessió tindrà lloc del 16 de novembre a les 12:00 h, i us hi podeu inscriure a través d'aquest enllaç.
L'Oficina Europa Creativa Cultura, en col·laboració amb LIVEMX, organitzarà un webinari el proper 30 de novembre on es presentaran les característiques principals d'aquesta línia d'ajuts per a operadors musicals estatals. Més informació disponible properament a la secció d'esdeveniments del web de l'Oficina Europa Creativa Cultura.
La UE acaba de publicar una convocatòria de licitació per al desenvolupament d'una calculadora d'emissions de carboni de la UE per al sector audiovisual, amb l'objectiu d'estandarditzar les mesures a través de les fronteres. La data límit és el 18 de juliol de 2023. Aquestes accions estan finançades pel programa Europa Creativa MEDIA.
Amb 650.000 euros del programa Europa Creativa MEDIA, la UE està dirigint l'estandardització de la mesura de la petjada de carboni al sector audiovisual mitjançant la construcció d'una calculadora comuna.
El projecte seleccionat desenvoluparà una metodologia de mesura i posarà en marxa una eina en línia per mesurar les emissions de CO2 de les produccions audiovisuals, a partir de dades comunes i normes de càlcul. La calculadora estarà disponible gratuïtament per als usuaris de tota la UE, ampliant l'accés a un conjunt d'estàndards mínims.
L'eina s'allotjarà al domini ec.europa.eu de la Comissió i funcionarà tant com a eina autònoma com com a complement per a les calculadores existents.
El contracte de servei tindrà una durada màxima de 48 mesos, fins a finals de 2026, tot coincidint amb la finalització del programa Europa Creativa 2021-2027.
Més informació sobre la convocatòria.
Com presentar una licitació?
Les ofertes s'han de presentar exclusivament a través de l'aplicació eSubmission abans del 18 de juliol de 2023, d'acord amb les instruccions indicades a la carta d'invitació i a la Guia ràpida eSubmission.
Per què desenvolupar una calculadora a l'àmbit de la UE?
En els darrers anys han sorgit arreu d'Europa una varietat de sistemes de mesura d'emissions i etiquetes verdes. Tot i que aquestes iniciatives revelen un fort compromís de la indústria per ser més sostenibles, l'abast generalment es limita als mercats nacionals. Diferents paràmetres dificulten l'ús de calculadores existents a tota la Unió Europea, sobretot per a les coproduccions. Una metodologia comuna, gratuïta per als usuaris, permetrà la comparabilitat i fomentarà la seva adopció, ajudant així a construir un enfocament comú de l'ecologització del sector.
Qui es beneficiarà d'aquesta eina?
La calculadora serà especialment útil per als productors/es de pel·lícules i sèries de televisió, els agents de sostenibilitat audiovisual, els membres de la tripulació encarregats del mesurament de CO2 i els fons cinematogràfics, en particular per a les coproduccions europees. Els resultats també s'alimentaran de l'elaboració de polítiques per a l'ecologització del sector.
Context
D'acord amb l'objectiu de la UE de neutralitat climàtica per al 2050, la Comissió Europea s'ha compromès a col·laborar estretament amb la indústria cinematogràfica i audiovisual i els fons (sub)nacionals, amb l'objectiu de compartir les millors pràctiques existents i acordar eines comunes i estàndards ecològics. El Pla d'Acció de Mitjans i Audiovisuals de la Comissió publicat l'any 2020 incloïa una acció específica per a l'ecosistema de l'ecosistema audiovisual (acció 6 – Cap a un sector dels mitjans de comunicació climàticament neutre).
En aquest context, la Comissió va iniciar un diàleg entre les parts interessades sobre l'ecologització del sector audiovisual el juny de 2021, tot reunint professionals de l'audiovisual i representants del sector públic. Els participants van coincidir en la necessitat de prendre mesures per reduir les emissions de carboni, començant pel mesurament de les emissions de carboni. Això va donar lloc a una declaració comuna, publicada el febrer de 2022, a favor d'una metodologia de mesura unificada de les emissions de carboni.
El Parlament Europeu està examinant la implementació del programa Europa Creativa amb l'objectiu de millorar-lo encara més. En el marc d'aquest exercici, s'ha elaborat una enquesta, adreçada als beneficiaris del Programa Europa Creativa. La data límit per emplenar-la és el proper 23 de juny.
Els resultats es reflectiran en un informe d'execució.
L'enquesta forma part del projecte de recerca sobre "Programes de finançament de la UE 2021-2027 en cultura, mitjans de comunicació, educació, joventut i esports: primeres lliçons, reptes i perspectives de futur", encarregat a VVA pel Parlament Europeu (PE).
El projecte de recerca té com a objectiu proporcionar als membres de la Comissió de Cultura i Educació (CULT) del PE informació per a quatre informes d'execució en curs sobre els programes de finançament sota les competències del Comitè, a saber: Erasmus+, Europa Creativa, Cos Europeu de Solidaritat i Ciutadans, Igualtat, Drets i Valors (Línia 3).
L'enquesta es completa en uns 20-30 minuts aproximadament i està oberta fins al 23/06/2023.
Cal tenir en compte que, per a cada pregunta, tindreu la possibilitat de respondre per a tots els fons, és a dir, Erasmus+, Europa Creativa, Cos Europeu de Solidaritat i CERV. Només heu de respondre pel programa/programes als quals heu participat.
Aquesta enquesta s'adreça als beneficiaris dels quatre programes.
Si teniu cap pregunta sobre l'enquesta, poseu-vos en contacte amb l'equip de recerca a EU_implementation@vva.it
Tota la informació que proporcioneu, incloses les dades personals facilitades voluntàriament, es tractarà de manera confidencial d'acord amb el Reglament (UE) 2018/1725 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals per part de les institucions, òrgans, oficines i organismes de la Unió i sobre la lliure circulació d'aquestes dades (d'acord amb el 'Reglament núm. 2018/1725' o 'GDPR').
No es proporcionarà informació confidencial a cap tercer i l'informe de l'estudi contindrà dades només en un format agregat. Qualsevol tractament posterior de les seves dades personals es realitzarà només amb el seu consentiment previ. Dins dels límits establerts per l'EDPR, teniu dret a accedir, rectificar, esborrar i/o portar les vostres dades personals, així com a restringir o oposar-vos al tractament de les vostres dades personals.
Agraïm molt el vostre temps per contribuir a aquesta investigació.
Més informació i l'enquesta.
L'Observatori Europeu de l'Audiovisual ha publicat el nou informe Accessibilitat de continguts audiovisuals per a persones amb discapacitat, que explora les maneres com la legislació internacional i europea, així com els diferents enfocaments nacionals, poden ajudar a millorar l'accessibilitat als continguts audiovisuals per a les persones amb discapacitats.
Atès que aproximadament un de cada quatre europeus adults té una discapacitat a llarg termini, és hora de buscar mesures internacionals i europees per garantir que puguin gaudir dels continguts favorits en les millors condicions possibles.
El capítol 1 de l'estudi estableix l'escenari amb una tipologia útil de les diverses discapacitats reconegudes i les mesures relacionades. Els autors exploren les implicacions de la ceguesa i la vista parcial, la sordesa o la pèrdua auditiva, així com les discapacitats cognitives, per exemple, i la relació amb l'ús dels serveis de mitjans audiovisuals.
El capítol 2 detalla les diverses mesures de les Nacions Unides per millorar els drets de les persones amb discapacitat. L'informe analitza mesures generals com ara la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de les persones amb discapacitat i l'estratègia d'inclusió de la discapacitat de les Nacions Unides. Aquest capítol també s'hi acosta per observar específicament el marc de la Unió Europea.
El capítol 3 s'endinsa en la transposició nacional d'aquestes disposicions i proporciona una visió general de la situació actual a la UE. Aquest capítol també proporciona casos valuosos d'estudi de vuit països europeus molt diferents i els seus diversos enfocaments per millorar les mesures d'accessibilitat.
El capítol 4 analitza la Directiva InfoSoc i els articles específics que tenen en compta aquesta qüestió. Un cop més, els autors examinen com s'han transposat aquests textos a nivell nacional a la UE i també aporten les perspectives de les parts interessades sobre els diversos tipus d'implementació. Els autors de l'informe també plantegen qüestions sobre el finançament públic de les mesures d'accessibilitat.
El capítol 5 mira les mesures d'accessibilitat al contingut audiovisual que han estat desenvolupades i implementades a nivells nacionals via auto o co-regulació per les diverses branques de la indústria com els difusors de televisió o els serveis de vídeo sota demanda. També s'exploren altres iniciatives no legislatives per ajudar les persones amb discapacitat a accedir a continguts audiovisuals, com el grup d'experts de l'EBU, les iniciatives LEAD-ME i EasyTV.
El capítol 6 ofereix un resum de l'estat de les mesures d'accessibilitat a Europa. De fet, la revisió del 2018 de l'AVMSD va augmentar el nivell de compromís dels països de la UE per “garantir, sense demores indegudes, que els serveis proporcionats pels proveïdors de serveis de mitjans audiovisuals sota la seva jurisdicció es facin contínuament i progressivament més accessibles per a les persones amb discapacitat”. Es va sol·licitar als Estats membres que informessin la Comissió Europea a finals del 2022, i els resultats d'aquesta consulta s'inclouen en aquest informe.
A principis del 2024 es publicarà una altra anàlisi de l'Observatori Europeu de l'Audiovisual sobre les mesures d'accessibilitat a Europa. El proper any s'analitzarà també un factor determinant per millorar les mesures d'accessibilitat (l'ús de la intel·ligència artificial).
Consulteu l'informe complet.
L'objectiu de la secció Intersectorial és reforçar la col·laboració entre diferents sectors culturals i creatius (CCS) per ajudar-los a afrontar els reptes comuns als quals s'enfronten i trobar solucions innovadores. Aquestes són les seves principals prioritats:
Mitjançant l'acció Creative Innovation Labs, Europa Creativa fomenta enfocaments innovadors per a la creació, accés, distribució i promoció de continguts a tot el CCS, així com amb altres sectors, tenint en compte la transició digital.
L'objectiu de Creative Innovation Labs és
Una de les novetats del programa Europa Creativa 2021-2027 és el suport al sector dels mitjans informatius, per promoure l'alfabetització mediàtica, el pluralisme i la llibertat mediàtica, així com activitats per ajudar el sector a adaptar-se als canvis estructurals i tecnològics als quals s'enfronta.
Les oportunitats de finançament s'adrecen al sector dels mitjans de comunicació europeus més ampli, inclosos els petits mitjans. En particular, hi ha múltiples línies d'actuació:
Les oficines Europa Creativa estan dissenyades per:
“Associacions periodístiques - Pluralisme”. A més d'un aspecte purament econòmic, els mitjans independents tenen un paper crucial i valuós a les societats i contribueixen a defensar els principis essencials de la llibertat i el pluralisme dels mitjans. Aquest suport pretén protegir els sectors dels mitjans de comunicació d'especial rellevància per a la democràcia i la participació ciutadana, com els mitjans locals i regionals, els mitjans comunitaris, el periodisme d'investigació i les organitzacions que ofereixen notícies d'interès públic. El suport s'adreçarà a organitzacions amb experiència en mitjans de comunicació per concedir subvencions en cascada (és a dir, reatorgament / suport a tercers).
Sol·licitants elegiblesLes propostes poden de ser presentades per sol·licitants individuals o per un consorci d'almenys dos sol·licitants (beneficiaris; entitats no adscrites).
La convocatòria està oberta a organitzacions actives en el sector dels mitjans de comunicació (incloent associacions de mitjans, ONG, organitzacions sense ànim de lucre, organitzacions de la societat civil, autoritats públiques, organitzacions internacionals, universitats, centres de recerca, fons periodístics i organitzacions de formació centrades en mitjans de comunicació professionals, entitats lucratives, fundacions, etc.).
Activitats elegiblesAquesta convocatòria tracta els sectors dels mitjans que són especialment rellevants per a la democràcia. Alguns sectors que tenen un paper important per al debat democràtic no tenen mitjans per adaptar-se a l'entorn digital, i fenòmens com la reducció de les redaccions o els deserts mediàtics poden provocar un deteriorament del pluralisme. Per tant, es necessita suport perquè millorin la seva posició, adaptin els seus mètodes, continuïn oferint una font de primera mà d'informes originals als ciutadans, ajudin a que els responsables de la presa de decisions siguin responsables i, en definitiva, contribueixin a un sector més divers i independent. Les propostes han de posar en marxa esquemes de finançament per a entitats de mitjans de comunicació i periodisme independent. Es poden proposar activitats d'acompanyament. Les organitzacions sol·licitants haurien d'estar en condicions d'establir plans de finançament (suport a tercers) dirigits als mitjans de comunicació, organitzacions i, si cal, professionals, i de maneres que millorin els paisatges dels mitjans plurals a la Unió Europea. S'anima especialment a les organitzacions sense ànim de lucre i de la societat civil a sol·licitar-los.
Les activitats proposades s'han de centrar en els sectors dels mitjans informatius d'especial rellevància per a la democràcia i la participació ciutadana, és a dir, el paper que tenen en la millora de la democràcia, la conformació del debat públic i la aportació de beneficis als seus públics i comunitats, en lloc de centrar-se només en el benefici. Als efectes d'aquesta convocatòria, aquests sectors són concretament:
Els sol·licitants han de presentar, desenvolupar i implementar un fons per a mitjans i organitzacions independents actives principalment en un o més d'aquests sectors. Els programes de finançament es faran en forma de suport financer a tercers. Cobriran tantes àrees i organitzacions de mitjans de comunicació com sigui possible.
Se centraran en activitats que contribueixin a mantenir, millorar o transformar el treball de les parts interessades. Les activitats poden consistir, entre d'altres, en:
A més dels esquemes de finançament, es poden proposar activitats d'acompanyament al fons (per exemple, desenvolupament d'estàndards deontològics i de governança, preparació pressupostària, desenvolupament de criteris i indicadors que enmarquen el seu suport, repositoris de coneixements, assessorament jurídic o formacions).
Tot i que la constitució d'un fons és obligatòria, les activitats d'acompanyament són opcionals, si escau i en funció de l'anàlisi de necessitats.
La majoria del pressupost s'ha de destinar a la unió europea i les activitats s'han de dur a terme en un mínim de 4 països de la Unió Europea. Les propostes s'han de centrar en àrees amb poca provisió de notícies específiques descrites anteriorment o en mercats de mitjans on el pluralisme dels mitjans és tens. També es poden atendre les necessitats de les redaccions més petites.
Les activitats han d'incloure resultats concrets i establir indicadors de rendiment clars, objectivament verificables i quantificables a mig termini i al final del projecte. L'abast estimat ha de ser més precís que la suma dels canals de distribució disponibles i s'ha d'acreditar amb un pla de divulgació detallat així com una prova d'interès dels grups destinataris.
Tots els projectes han de respectar els estàndards de mitjans professionals àmpliament acceptats. Els estàndards i criteris escollits s'han d'indicar a la proposta i confirmar-los amb una Declaració d'estàndards i independència signada (annex al formulari de sol·licitud). En els casos de suport al treball editorial, els tercers han d'operar amb total independència editorial.
Totes les associacions haurien de considerar la petjada ecològica de les activitats que proposen i, si escau, descriure les estratègies per garantir uns sectors mediàtics més sostenibles i respectuosos amb el medi ambient.
CalendariL'acció Projectes de cooperació europea dóna suport a projectes en què participen organitzacions dels sectors culturals i creatius de totes les mides, incloses microorganitzacions i organitzacions de mida petita, i de diferents països per dur a terme activitats sectorials o intersectorials.
L'acció està ancorada en el marc polític de l'eix de Cultura del Programa Europa Creativa i les seves qüestions transversals (inclusió i diversitat, sobretot l'equilibri de gènere, així com l'ecologització d'Europa Creativa). Els projectes de cooperació europea també estan dissenyats per contribuir a la implementació d'iniciatives polítiques emergents de la UE, com ara la nova Bauhaus europea.
Els Projectes de Cooperació Europea estan oberts a tots els sectors culturals i creatius. No obstant això, tenint en compte que aquesta acció té com a objectiu perseguir els objectius de l'eix de Cultura del Programa, els projectes que involucren exclusivament entitats del sector audiovisual i els projectes de contingut audiovisual exclusiu no estan destinats al finançament d'aquest.
Es preveu que les propostes presentin una dimensió clara de cooperació transfronterera, ja que aquesta és el nucli dels projectes de cooperació europea.
Els projectes de mitjana escala, novetat del Programa Europa Creativa 2021-2027, ja han demostrat la seva qualitat tant en les sol·licituds rebudes com en els resultats assolits en els primers anys d'implantació del Programa.
Es donarà suport als projectes que contribueixin a algun dels objectius següents:
La creació i la circulació transnacionals són importants per a l'avenç de les col·laboracions, l'augment de la difusió i, en molts casos, necessaris per a la viabilitat i el desenvolupament de les organitzacions, institucions i individus culturals. La coproducció també és una eina per estimular la creativitat, compartir recursos i facilitar la distribució transnacional de continguts i la circulació dels artistes. Els projectes tindran en compte el nou context com ara la salut o el medi ambient i integraran maneres innovadores (digitals) de produir i difondre continguts.
La innovació, en un sentit ampli, és necessària per a l'evolució dels sectors cultural i creatiu i la seva competitivitat. Les innovacions poden ser de caràcter tecnològic i artístic; poden incloure la creació i producció conjuntes d'obres innovadores europees i la seva difusió a un públic ampli i divers. Les innovacions també inclouen el desenvolupament i l'experimentació de noves pràctiques o models, així com la transferència i difusió de pràctiques innovadores de regions o sectors o disciplines europeus més avançats a altres regions d'Europa.
Les àrees d'innovació poden abastar una dimensió social o social com ara: la participació/desenvolupament de l'audiència, la igualtat de gènere, la inclusió de persones amb discapacitat, persones pertanyents a minories i persones que pertanyen a grups socialment marginats, lluita contra el canvi climàtic, digitalització, etc. així com la contribució de la cultura a la salut i el benestar, especialment la salut mental, donada l'evidència existent i la persistència de la crisi de salut mental que afecta especialment els joves.
A més d'escollir un dels objectius esmentats anteriorment, els projectes han d'abordar almenys una (i no més de dues) de les prioritats següents:
Standard proposal template (Només per a informació) - NO utilitzeu aquesta plantilla per enviar-la. Trobareu el formulari de sol·licitud al sistema de presentació.
Call document
2024 Annual Work Programme for the implementation of the Creative Europea Programme.
Mono/Multi-beneficiary Model Grant Agreement
Aquesta acció donarà suport a projectes destinats a promocionar els artistes europeus emergents i les seves obres, millorar la seva visibilitat internacional i facilitar-ne la circulació. Els projectes també haurien de millorar l'accés i la participació en esdeveniments i activitats culturals, millorant la participació i el desenvolupament del públic. Aquests projectes s'han de dissenyar i desenvolupar per contribuir a la implementació de les prioritats polítiques de la UE en l'àmbit de la cultura, en particular les condicions de treball dels artistes. L'acció de les plataformes europees està oberta a tots els sectors culturals i creatius. No obstant això, tenint en compte que aquesta acció té com a objectiu perseguir els objectius de l'eix de Cultura del Programa, els projectes que involucren exclusivament entitats del sector audiovisual no estan destinats al finançament d'aquesta convocatòria.
Als efectes d'aquesta acció, els projectes hauran d'establir Plataformes que es puguin definir com a aparadors o trampolins formats per una organització coordinadora i organitzacions membres, amb una estratègia comuna de programació i marca.
Les propostes haurien d'abordar les qüestions transversals de (i) inclusió i diversitat, especialment l'equilibri de gènere, i (ii) ecologització d'Europa creativa.
Les sol·licituds també haurien de tenir en compte les prioritats específiques següents:
En el context actual, la necessitat de promoure marcs justos, inclusius i diversos que donin suport a les carreres d'artistes emergents i professionals culturals i creatius és crucial i hauria de ser una consideració estratègica clau a l'hora de redactar les propostes. Les propostes de projectes haurien d'incloure maneres efectives d'assegurar i promoure millors condicions de treball i una remuneració més justa, el desenvolupament de competències i l'aprenentatge al llarg de la vida, així com la llibertat artística. Per a això, es recomana als sol·licitants que s'inspirin en l'informe "La situació i les condicions laborals dels artistes i dels professionals de la cultura i la creativitat".
Amb aquesta prioritat, els sol·licitants haurien de proposar activitats concretes per construir les capacitats dels sectors culturals i creatius per millorar la participació cultural, així com la participació i el desenvolupament del públic que ajudin a promoure la ciutadania, els valors i la democràcia. Les propostes que abordin aquesta prioritat haurien de tenir en compte els aspectes beneficiosos de la cultura per a la salut i el benestar, especialment la salut mental.
Amb aquesta prioritat, els sol·licitants haurien de proposar activitats concretes per ajudar els professionals de la cultura i els artistes emergents a ser (més) actius fora de les fronteres de la UE, dins i fora dels països participants d'Europa Creativa, i contribuir a fomentar les relacions culturals internacionals.
Amb aquesta prioritat, els sol·licitants haurien de proposar activitats concretes per ajudar els professionals i els artistes emergents a adoptar de manera crítica i creativa les noves tecnologies i els canvis impulsats per la transformació digital basats, entre altres, en l'estratègia digital de la UE.
Les propostes han de presentar una anàlisi completa de les necessitats i demostrar com s'aborden les prioritats anteriors i els problemes transversals. La manera com les sol·licituds tracten totes les qüestions i prioritats transversals esmentades anteriorment s'avaluarà sota el criteri d'adjudicació "rellevància". Per a més detalls, vegeu la secció 9.
Activitats elegiblesEls sol·licitants han de presentar una estratègia sostenible per a la coordinació i gestió de la Plataforma, així com per a les activitats conjuntes dels membres.
Activitats conjuntes dels membres:
Coordinació i gestió de la Plataforma:
Aquestes activitats s'han de formular dins d'un marc estratègic sòlid i estructurar-se en paquets de treball. Un paquet de treball és una subdivisió important del projecte. Cada paquet de treball va acompanyat d'un objectiu (resultat esperat) i ha d'enumerar les activitats, fites i lliuraments que hi pertanyen. Per obtenir més detalls, vegeu la secció 10 (Fites i resultats).
La qualitat de les activitats proposades, paquets de treball, lliuraments i fites s'avaluarà sota el criteri d'adjudicació “Qualitat de continguts i activitats”. Per a més detalls, vegeu l'apartat 9 (Criteris d'adjudicació).
Impacte esperatL'acció pretén donar suport a unes 15 plataformes que cobreixin diferents sectors culturals i creatius. Com que el suport pretén tenir un efecte estructurador, no es pretén donar suport a més d'una Plataforma adreçada al mateix tipus d'artistes o obres d'un mateix sector cultural. Tot i respectar els mèrits basats en la valoració dels criteris d'adjudicació, la comissió de valoració vetllarà perquè la cartera de projectes seleccionats sigui diversa i respecti l'equilibri entre els sectors culturals.
Junts, el coordinador i els membres de la Plataforma han de:
Els elements anteriors són obligatoris i s'han de detallar clarament a la sol·licitud.
Calendari