Europa Creativa MEDIA Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2026-FILMDIST)

Data límit: 23/04/2026

Objectiu

El suport a la distribució de pel·lícules europees fomentarà i donarà suport a la distribució transnacional més àmplia de pel·lícules europees recents, tot proporcionant fons als distribuïdors europeus, basats en el seu rendiment al mercat, per a una reinversió posterior en l'adquisició, promoció i distribució (inclosa en línia) de pel·lícules recents europees no nacionals.

Convocatòria per a distribuïdores de cinema destinada a generar un fons potencial i proporcional al nombre d'entrades venudes de les pel·lícules europees a reinvertir posteriorment.

DESCÀRREGUES:

Convocatòria

Bases
(EN)

Enllaç de la convocatòria a la FTOP

Enllaç de la convocatòria a la FTOP
(EN)

Sessió informativa

Enllaç de connexió a la sessió informativa (10 març 2026, 14:30h)
(EN)

Impacte esperat

  • Millora de la distribució transnacional de pel·lícules europees recents no nacionals.
  • Increment de la inversió en producció, adquisició, promoció, distribució en sales  i en línia de pel·lícules europees no nacionals.
  • Desenvolupar vincles entre el sector de la producció i la distribució, tot millorant així la posició competitiva de les pel·lícules europees no nacionals.

Activitats elegibles

Hi ha dues fases per a les activitats finançades:

1. La generació d'un fons potencial que s'atribuirà segons el rendiment de l'empresa al mercat europeu.

2. La implementació de l'acció: el fons potencial així generat per cada empresa s'ha de reinvertir en:

  • la coproducció de pel·lícules europees no nacionals elegibles;
  • l'adquisició de drets de distribució, per exemple mitjançant garanties mínimes, de pel·lícules europees no nacionals elegibles;
  • la promoció, la comercialització i la publicitat al mercat de pel·lícules europees no nacionals elegibles, tant per a estrenes en sales com en línia.

Sol·licitants elegibles

Distribuïdores europees de cinema involucrades en l'activitat principal i comercial d'estrenar pel·lícules europees no nacionals a sales de cinema del seu país per tal d'assolir una audiència àmplia.

La distribuïdora de cinema/cinema ha de complir els criteris següents:

  1. ser titular dels drets de distribució cinematogràfica de la pel·lícula al país en qüestió;
  2. dur a terme la distribució cinematogràfica de la pel·lícula al país en qüestió (determinar la data d'estrena, planificar, controlar i executar la campanya de distribució i promoció);
  3. pagar directament els costos de distribució associats;
  4. tenir operacions de distribució cinematogràfica al país en qüestió.

En cas que les activitats de distribució siguin compartides entre diverses empreses, s'han de proporcionar els contractes/acords entre aquestes empreses. L'empresa que es considerarà elegible és la que compleix tots els criteris i executa realment la distribució de la pel·lícula al país d'acord amb les condicions anteriors. Si les tasques i/o responsabilitats es comparteixen entre diferents empreses de manera que és impossible avaluar un únic distribuïdor per a la pel·lícula en un territori, les admissions d'aquesta pel·lícula no seran elegibles.

Només es permeten sol·licituds de sol·licitants únics (s'admeten beneficiaris únics; entitats afiliades i altres participants, si cal).

Activitats elegibles

Per generar el fons potencial i per optar a mesures de reinversió, la pel·lícula ha de complir els següents criteris d'elegibilitat:

  • ha de ser una obra de ficció (incloses les pel·lícules d'animació) o un documental, amb una durada mínima de 60 minuts;
  • ha de tenir els seus primers drets d'autor establerts com a mínim el 2022;
  • no ha de constar de contingut alternatiu (òperes, concerts, actuacions, etc.), publicitat, material pornogràfic o racista ni apologia de la violència;
  • ha de ser produïda majoritàriament per un o diversos productors establerts als països que participen a la branca MEDIA. A més, un mínim del 50% del finançament del pressupost total estimat de producció ha de provenir de països que participen a la branca MEDIA. Per ser considerades productores reals, les productores han de ser acreditades com a tals. També es poden tenir en compte elements com els crèdits d'obertura, els drets d'autor que apareixen als crèdits, el control creatiu, la propietat dels drets d'explotació i la participació en els beneficis per determinar qui és el productor real; 
  • ha d'estar produïda amb la participació significativa (segons els crèdits) de professionals que siguin nacionals/residents de països que participen a la secció MEDIA i que estiguin acreditats com a tals. La "participació significativa" es defineix com tenir més del 50% dels punts segons la taula següent, que també inclou les localitzacions. El total pot variar segons el tipus d'obra (animació, documental, ficció). Quan es comparteixen papers, els punts es comparteixen en conseqüència. En cas d'empat (és a dir, quan els punts són iguals per a una nacionalitat determinada), la nacionalitat del director (o del següent talent a la llista següent) serà decisiva.
  • Les pel·lícules europees es consideraran "nacionals" al país que participa a la secció MEDIA els nacionals/residents del qual hagin participat en la proporció més alta en la realització de la pel·lícula. Aquest país es considera el país d'origen de la pel·lícula a efectes de l'acció. Es consideraran "no nacionals" fora del país d'origen.

 

Hi ha dues fases per a les activitats elegibles:

FASE 1 - Generació d'un fons potencial

Un fons potencial serà:

  • atribuït sobre la base de les entrades elegibles aconseguides per les pel·lícules europees no nacionals distribuïdes pels distribuïdors elegibles;
  • basat en un coeficient per entrada elegible segons la nacionalitat de la pel·lícula i el territori de distribució;

Les entrades elegibles són generades per pel·lícules europees no nacionals elegibles:

  • fins a un llindar màxim per pel·lícula i per distribuïdor i
  • amb llindars mínims de disponibilitat per sol·licitant, depenent de la seva nacionalitat.

El fons potencial generat s'obtindrà multiplicant el nombre d'entrades elegibles aconseguides el 2025 per un coeficient per entrada elegible. El coeficient elegible per entrada es fixa segons el país de distribució i la nacionalitat de la pel·lícula.

FASE 2 – Activitats de reinversió elegibles

La reinversió es pot fer en un màxim de 12 pel·lícules no nacionals elegibles diferents.
Les pel·lícules declarades han de complir els criteris establerts anteriorment en relació amb l'elegibilitat de les pel·lícules i han de ser no nacionals per al distribuïdor.

Es permet la reinversió en la mateixa pel·lícula en les diferents activitats elegibles que es detallen a continuació.

Activitat elegible 1: Inversió en coproducció

La coproducció de pel·lícules europees no nacionals elegibles.
Només seran elegibles les inversions del distribuïdor en la coproducció que s'estableixen en el contracte de coproducció signat dins del període d'elegibilitat de l'Acord de subvenció entre
el distribuïdor i el productor i/o el coproductor de la pel·lícula.

Activitat elegible 2: Inversió en l'adquisició de drets de distribució cinematogràfica i/o en línia

L'adquisició de drets de distribució, per exemple mitjançant garanties mínimes, de
pel·lícules europees no nacionals elegibles.
Només serà elegible l'import establert al contracte de distribució signat dins del període d'elegibilitat de l'Acord de Subvenció amb el titular dels drets de distribució (per exemple, productor o agent de vendes de la pel·lícula).

En cas que els drets de distribució siguin adquirits per distribuïdors per a múltiples territoris i que
l'import de la Garantia Mínima estigui definit per a tots aquests territoris, l'Agència
només cofinançarà la Garantia Mínima per al territori del distribuïdor en qüestió.

En cas d'una adquisició multiterritorial per part d'un distribuïdor o per qualsevol empresa relacionada, l'import de la Garantia Mínima elegible es reduirà d'acord amb les quotes per
territori estipulades a l'acord de distribució13
.
Activitat elegible 3: Promoció, màrqueting i publicitat per a estrenes en sales de cinema

  • Promoció, màrqueting i publicitat per a estrenes en sales de cinema
  • Impressions òptiques i digitals (digitalització i transcodificació)
  • Subtitulació, doblatge i adquisició de versions en llengües no nacionals
  • Reserva i facturació.

Activitat elegible 4: Promoció, màrqueting i publicitat per a estrenes en línia

  • Promoció, màrqueting, publicitat i altres costos relacionats per a estrenes en línia
  • Subtitulació, doblatge i adquisició de versions en llengües no nacionals.

Les activitats 1 i 2 combinades només són elegibles fins al 70% del pressupost total de reinversió directa.

Les activitats elegibles 1, 2, 3 i 4 anteriors no poden incloure el treball de personal ni els arranjaments de viatge.

Els costos relacionats amb el material promocional, incloses les imatges fixes i els recursos multimèdia i altre material de màrqueting desenvolupat en el marc del suport de màrqueting cinematogràfic i desenvolupament del públic d'Eurimages no són elegibles. No es permet el doble finançament i els informes de costos es verificaran amb Eurimages.

Els projectes han de complir amb els interessos i les prioritats polítiques de la UE. Els projectes també han de respectar els valors de la UE i la política de la Comissió Europea pel que fa a qüestions de reputació (per exemple, activitats que impliquen el desenvolupament de capacitats, el suport polític, la sensibilització, la comunicació, la difusió, etc.).

No es permet el suport financer a tercers.

Durada

Els projectes normalment haurien d'oscil·lar entre 12 i 24 mesos.
Les pròrrogues són possibles, si estan degudament justificades i mitjançant una esmena.

Calendari

  • Publicació de la convocatòria: 4 de desembre de 2025.
  • Data límit per a la presentació de sol·licituds: 23 d'abril de 2026 a les 17:00 (hora de Brussel·les).
  • Període d'avaluació: maig - setembre de 2026.
  • Informació als sol·licitants: octubre de 2026.
  • Signatura del conveni de subvenció: gener de 2027.

Documentació

Document de convocatòria i annexos:

Call document

Plantilles de formulari de sol·licitud

Standard application form (CREA MEDIA) — el formulari de sol·licitud específic per a aquesta convocatòria està disponible al Sistema de presentació de sol·licituds

Certified admissions (CREA MEDIA FILMDIST)

Information on independence and ownership control (CREA MEDIA)

Altres annexos obligatoris que s'han d'adjuntar a la proposta: PDF amb informació sobre pel·lícules/obres generades a partir de la base de dades d'Europa Creativa MEDIA 

Model Grant Agreements (MGA)

CREA MGA

Documents addicionals:

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2025-CINNET)

Termini: 16/jul/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2025-FILMSALES)

Termini: 19/jun/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2025-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a petita escala
(CREA-CULT-2025-COOP-1)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea a escala mitjana
(CREA-CULT-2025-COOP-2)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a gran escala
(CREA-CULT-2025-COOP-3)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2026-DEVSLATE)

Termini: 03/des/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Animation projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-1)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European co-development
(CREA-MEDIA-2026-CODEV)

Termini: 25/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Documentary projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-2)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Fiction projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-3)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video games and immersive content developmentent
(CREA-MEDIA-2026-DEVVGIM)

Termini: 11/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD networks and operators
(CREA-MEDIA-2026-VODNET)

Termini: 08/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2026-MARKETNET)

Termini: 20/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2026-INNOVBUSMOD)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2026-FILMOVE)

1r Termini: 19/mar/2026
2n Termini: 16/07/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulation of European literary works
(CREA-CULT-2026-LIT)

Termini: 29/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Literacy
(CREA-CROSS-2026-MEDIALITERACY)

Termini: 11/mar/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2026-INNOVLAB)

Termini: 23/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 04/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 04/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Perform Europe
(CREA-CULT-2026-PERFORM-EU)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2026-FILMDIST)

Termini: 23/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2026-FESTNET)

Termini: 14/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2026-TRAINING)

Termini: 16/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...