Notícies

Europa Cinemas presenta l’informe Facts & Figures 2025

21/05/2026

Europa Cinemas, la xarxa de sales de cinema compromesa amb el cinema europeu, ha presentat el seu informe Facts & Figures 2025.

Amb dades proporcionades pels cinemes adherits a la xarxa, s’hi apunten xifres rellevants que compartirem a continuació.

Recordem que Europa Cinemas va néixer el 1992, que té el suport d’Europa Creativa MEDIA i que actualment compta amb 1.279 cinemes i 3.146 pantalles a 799 localitats de 39 països (dades de maig de 2026). Als països amb abast de MEDIA, les seves xifres són: 1.253 cinemes i 2.941 pantalles.

El 2025, el total d’entrades de cinema venudes pels complexos d’exhibició de la xarxa és de 72,3 milions (una xifra gairebé igual a la de l’any anterior).

Al llarg de l’any esmentat, els cinemes d’Europa Cinemas van generar més de 38,6 milions d’entrades venudes per a pel·lícules europees. D’aquesta xifra, un total de 16,8 milions d’entrades van ser per a films que no s’exhibien als països nadius.

Pel que fa a projeccions de la xarxa, hi va haver 1,78 milions de projeccions de pel·lícules europees (de les quals, 889.962 van ser projeccions de cintes europees no nacionals -un 12,4% més que l’any anterior-).

Les pel·lícules nacionals van continuar consolidant la posició a tota la xarxa el 2025, confirmant una tendència alcista a llarg termini, malgrat una certa variació interanual. En comparació del 2024, la seva presència va créixer tant en volum com en abast: les projeccions van augmentar un 3,1%, superant les 890.000, mentre que l’assistència a les sales per a les pel·lícules nacionals va pujar un 5,2%, fins a assolir els 21,8 milions d’entrades.

Perfil dels cinemes de la xarxa Europa Cinemas per nombre de pantalles (2025):

El 46% dels cinemes (573 en total) tenen una única pantalla. El 42% dels cinemes (532 en total) tenen entre dues i quatre pantalles. Un 9% dels cinemes (116 en total) tenen cinc i set pantalles i un 3% dels cinemes (32 en total) tenen més de vuit pantalles.

El 29% de les ciutats on està establerta la xarxa té entre 100.000 i 500.000 habitants, mentre que un 28% té menys de 50.000 habitants. Un 12% de les ciutats amb cinemes Europa Cinemas té entre 50.000 i 100.000 habitants, un 15% en té entre 500.000 i un milió, mentre que un 16% en té més d’un milió.

Les pel·lícules més vistes a la xarxa Europa Cinemas (2025):

En el primer lloc del rànquing de les cinquanta pel·lícules europees més vistes al llarg de l’any passat als cinemes de la xarxa figura la cinta francesa amb suport MEDIA a la distribucióPor todo lo alto‘, d‘Emmanuel Courcol (683.528 entrades a 798 cinemes de 562 ciutats de 24 països).

El 2025 figuren també al rànquing títols europeus i/o catalans també amb ajut MEDIA com ‘Flow‘, de Gints Zilbalodis (segon lloc), la coproducció catalana ‘Sirât‘, d’Oliver Laxe (tercer lloc), ‘Valor Sentimental‘, de Joachim Trier (quart lloc), i ‘Emilia Pérez‘, de Jacques Audiard (cinquè lloc), i ‘Los Colores del Tiempo‘, de Cédric Klapisch (sisè lloc).

Al Top 50 d’aquest any trobem dos films espanyols més: ‘La habitación de al lado‘, de Pedro Almodóvar (lloc 9) i la coproducció catalanaLos Domingos‘, d’Alauda Ruiz de Azúa (lloc 21). Ambdós compten amb suport MEDIA a la Distribució.

Dades d’exhibició i de la xarxa Europa Cinemas:

Les pel·lícules espanyoles van ser les cinquenes més vistes als cinemes adherits a la xarxa (amb un 5% i compartint percentatge amb el Regne Unit). Abans que aquestes trobem les pel·lícules dels Estats Units (19%), França (15%), Alemanya (8%) i Itàlia (7%). Un 26% correspon a altres països MEDIA i un 15% a altres nacionalitats del món.

Dades d’exhibició i de la xarxa Europa Cinemas a l’Estat espanyol:

Segons dades proporcionades per l‘ICAA, el 2025 el nombre d’entrades venudes a cinemes espanyols va ser de 66,8 milions d’entrades. La quota de cinema nacional es va mantenir molt propera del 18,70% de l’any anterior al 18,50%. D’altra banda, el percentatge per al cinema europeu als resultats va pujar del 4,30% al 4,90%. Pel que fa a la quota de cinema nord-americà, va baixar del 61,80% al 48,20%.

Les dades resultants a les sales pertanyents a la xarxa Europa Cinemas ofereixen altres xifres per al cinema europeu a Espanya. Als cinemes espanyols adherits a aquesta xarxa, el 17,80% del cinema que es va veure va ser europeu. El cinema espanyol també presenta un 33,58% en aquests cinemes.

En resum, la suma d’entrades venudes de cinema espanyol i de cinema europeu arriba al nostre país al 23,40% del total d’entrades venudes. Tot i això, als cinemes espanyols adherits a Europa Cinemas, el percentatge s’eleva a un 51,38%.

Consulta i descarrega’t la publicació Facts and Figures 2025 del Network Review d’Europa Cinemas

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

16/09/2026
Àmplia presència de pel·lícules MEDIA al Festival de San Sebastián 2026
La 74a edició del Festival de San Sebastián, que es durà a terme del 18 al 26 de setembre de 2026, comptarà amb una àmplia presència de pel·lícules amb suport d’Europa Creativa MEDIA entre les diverses seccions de la programació.
16/09/2026
Disponible el vídeo de la jornada sobre intel·ligència artificial i la creació de projectes culturals
Ja està disponible el vídeo de la jornada sobre intel·ligència artificial organitzada el passat 15 de setembre per l'Òrgan de Coordinació d’Europa Creativa Espanya, en col·laboració amb l’Oficina Europa Creativa Cultura i l’Oficina MEDIA Espaya, on es van tractar els avantatges, els desavantatges i els aspectes tècnics en la creació de projectes culturals.
16/09/2026
El film amb suport MEDIA ‘La bola negra’ representarà Espanya als Oscars 2027
L‘Acadèmia de Cinema espanyol ha seleccionat el film ‘La bola negra‘, dirigit per Javier Ambrossi i Javier Calvo (suport MEDIA per a la futura distribució europea) per representar Espanya a la 99a edició dels Premis Oscar, en la categoria de millor pel·lícula internacional.
15/09/2026
Torna el cicle ‘MEDIA al Maldà’ amb la projecció del film ‘Hermanos’
El proper dimecres 23 de setembre torna el cicle ‘MEDIA al Maldà‘, que inicia la cinquena temporada amb la projecció de la pel·lícula amb suport d’Europa Creativa MEDIA ‘Hermanos‘, de les germanes Carol i Marina Rodríguez Colàs, al Cinema Maldà de Barcelona. Comptarem amb la presència de membres de l'equip artístic i de producció (Fasten Films) del film, que presentaran la pel·lícula abans de la projecció.
15/09/2026
LIM – Less Is More obre la convocatòria 2027
La iniciativa de formació LIM – Less is More té oberta la convocatòria 2027 que, per segon any consecutiu, s'obre a una gamma més àmplia de projectes i perfils. Els candidats poden optar per inscriure's al programa en línia de lim², al programa presencial de lim² o a tots dos.
14/09/2026
Dos títols MEDIA, guardonats a la Competició Oficial del Festival Internacional de Cinema de Venècia 2026
La 83a edició del Festival Internacional de Cinema de Venècia va finalitzar el passat 12 de setembre de 2026. Entre les pel·lícules guardonades a la Secció Oficial a Competició figuren dos títols amb suport d’Europa Creativa MEDIA.
14/09/2026
CEE Animation Workshop 2027 obre la convocatòria
CEE Animation Workshop 2027 ha obert la convocatòria. La data límit de presentació de sol·licituds és el 15 d'octubre de 2026. La 9a edició del programa de formació d’un any constarà de 4 mòduls i ajudarà a desenvolupar 12 projectes d’animació i potenciar les competències de productors/es i equips creatius en l’àmbit de l’animació.
10/09/2026
Mago Production, nominada als Cartoon Forum Tributes 2026
La productora catalana d'animació Mago Production ha estat nominada als Cartoon Forum Tributes 2026 en la categoria de Productora de l'Any, uns guardons que reconeixen l'excel·lència, la creativitat i la contribució de les empreses i professionals de la indústria europea de l'animació.
10/09/2026
Últims dies per inscriure’s a la convocatòria RECPush del Festival REC per a la coproducció i el finançament de projectes audiovisuals
REC Festival Internacional de Cinema de Tarragona té oberta la convocatòria RECPush, en el marc del RECLab, fins al proper 15 de setembre.
09/09/2026
Eurodoc 2027 obre la convocatòria
EURODOC 2027, el programa de formació anual per a productors/es i professionals del documental, té oberta la convocatòria fins al 23 de novembre de 2026.

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2026-DEVSLATE)

Termini: 03/des/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Animation projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-1)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European co-development
(CREA-MEDIA-2026-CODEV)

Termini: 25/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Documentary projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-2)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Fiction projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-3)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video games and immersive content development
(CREA-MEDIA-2026-DEVVGIM)

Termini: 11/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD networks and operators
(CREA-MEDIA-2026-VODNET)

Termini: 08/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2026-MARKETNET)

Termini: 20/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2026-INNOVBUSMOD)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2026-FILMOVE)

1r Termini: 19/mar/2026
2n Termini: 16/07/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulation of European literary works
(CREA-CULT-2026-LIT)

Termini: 29/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Literacy
(CREA-CROSS-2026-MEDIALITERACY)

Termini: 11/mar/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2026-INNOVLAB)

Termini: 23/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 04/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 04/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Perform Europe
(CREA-CULT-2026-PERFORM-EU)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2026-FILMDIST)

Termini: 23/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2026-FESTNET)

Termini: 14/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2026-TRAINING)

Termini: 16/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2026-FILMSALES)

Termini: 18/jun/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2026-CINNET)

Termini: 09/jul/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2026-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea de petita escala
(CREA-CULT-2026-COOP-1)

Termini: 05/mai/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea de Mitjana Escala
(CREA-CULT-2026-COOP-2)

Termini: 05/mai/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...