L’Observatori Audiovisual Europeu acaba de publicar un nou informe, amb el suport d’Europa Creativa MEDIA, sobre l’audiència de les pel·lícules europees emeses per televisió.
Les pel·lícules de cinema i els telefilms representen el 13% del temps total de visionat televisiu.
Sota el títol ‘How do European films perform on TV in 2023?‘ (‘Com es comporten les pel·lícules europees a la televisió el 2023?’), aquest informe proporciona una anàlisi de les pel·lícules emeses el 2023 per una mostra de 141 canals de televisió europeus de 18 països de la Unió Europea. Les dades han estat proporcionades per Glance.
Entre les conclusions principals de l’informe figuren les següents:
- De mitjana, el temps de visualització de pel·lícules (tant de cinema com de no cinema) representa el 13% del temps total de visualització televisiva a la UE. Aquesta proporció varia entre els països de la UE, del 7% al 23%.
- Les pel·lícules de la Unió Europea tendeixen a tenir un rendiment superior en audiència en comparació amb el seu percentatge real del nombre de pel·lícules disponibles. Les pel·lícules de la Unió Europea representen el 33% de les pel·lícules emeses per televisió i el 41% del temps de visualització.
- Pel que fa al nombre de pel·lícules de la Unió Europea emeses, les pel·lícules nacionals representen la majoria de les emissions i un percentatge encara més elevat del temps de visualització. En altres paraules, les pel·lícules no nacionals de la Unió Europea tenen comparativament menys èxit que les pel·lícules nacionals.
- A part de les pel·lícules de la Unió Europea, les pel·lícules del Regne Unit representen el 6% de les emissions de pel·lícules i el 5% del temps de visualització, amb una quota molt més alta a Suècia i Finlàndia, i especialment a Irlanda, per raons lingüístiques òbvies.

Si només es consideren les pel·lícules de cinema, les pel·lícules de la Unió Europea només representen el 26% del temps de visualització.
Breakdown of film viewing time by region of origin: theatrical vs. non-theatrical (production year: 1996 or later) (2023)

Tenint en compte tant les pel·lícules de cinema com les que no ho són, les pel·lícules de ficció representen més del 90% de les emissions i del temps de visualització de pel·lícules. Els documentals de la Unió Europea tenen un èxit particular, però les pel·lícules d’animació europees, d’una banda, estan infrarepresentades entre les pel·lícules d’animació de tots els orígens i, d’altra banda, la seva quota de temps de visualització és inferior a la seva quota d’emissions.


Consulteu i descarregueu-vos l’informe complet.