Notícies

L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha publicat un nou informe sobre pel·lícules patrimonials

24/04/2025

L’Observatori Europeu de l’Audiovisual acaba de publicar un nou informe sobre pel·lícules patrimonials.

El 21% de totes les pel·lícules estrenades a Europa el 2023 es van produir fa més de deu anys.

Sota el títol Pel·lícules patrimonials al cinema: una anàlisi de 2014-2023‘, aquest estudi analitza la presència i el nombre d’entrades de pel·lícules patrimonials (de 10 anys o més) a les sales de cinema entre 2014 i 2023.

Aquest nou informe conclou el següent:

Amb 12,2 milions d’entrades venudes a Europa el 2023 (l’1,5% de totes les entrades de cinema), les pel·lícules patrimonials representen un nínxol de mercat per a l’exhibició cinematogràfica a Europa. A més, contribueixen significativament a la diversitat de l’oferta cinematogràfica. Considerant únicament les pel·lícules amb almenys 1000 entrades, les pel·lícules patrimonials van representar el 21% del total de pel·lícules estrenades el 2023 (aquesta xifra augmenta a aproximadament el 30% si es consideren totes les pel·lícules patrimonials, independentment del nombre d’entrades).

OBSHeritage2025InteriorDosb

Des de 2014, les entrades a pel·lícules patrimonials han augmentat mes ràpid que les entrades de la resta de pel·lícules, per la qual cosa el percentatge en el total d’entrades ha augmentat, mentre que el nombre de pel·lícules patrimonials estrenades també ha augmentat, encara que a un ritme més lent. Les entrades per a pel·lícules patrimoinials el 2022 i el 2023 van ser significativament més elevades que en els anys anteriors al COVID-19, amb més pel·lícules que va aconseguir almenys 100.000 entrades a Europa (13 el 2023).

OBSHeritage2025InteriorDosb

Les 100 pel·lícules més exitoses van representar més de la meitat de totes les entrades a pel·lícules patrimonials entre 2014 i 2023, i només 78 de totes les pel·lícules patrimonials van aconseguir més de 200.000 entrades. Tot i això, les entrades a pel·lícules patrimonials estan lleugerament menys concentrades que les entrades a totes les pel·lícules.

França va representar el 46% de les entrades europees a pel·lícules de més de 10 anys el 2023, seguida de lluny pel Regne Unit (19%). També és en el mercat francès on la quota d’entrades a pel·lícules patrimonials representa la proporció més elevada del total d’entrades (3,2%). Els programes públics de suport a l’educació cinematogràfica duen a terme un paper important a la predilecció de França per aquestes pel·lícules.

França no és només bressol de pel·lícules patrimonials franceses, sinó també, amb diferència, el principal mercat d’exportació de pel·lícules patrimonials procedents d’altres països europeus. Les pel·lícules nacionals franceses només van representar el 24% de les entrades al cinema patrimonial entre el 2014 i el 2023, en comparació amb el 36% de totes les pel·lícules projectades a França.

OBSHeritage2025InteriorDosb

Per a la gran majoria de les pel·lícules, l’estrena d’una pel·lícula patrimonial a un país és una reestrena. Hi ha pocs exemples d’estrenes en un país, i tendeixen a assolir nivells molt baixos d’audiència.

Entre el 2014 i el 2023, les pel·lícules nord-americanes van representar el 53% de les entrades a pel·lícules patrimonials a Europa (en comparació amb el 64% de totes les entrades), seguides de les pel·lícules franceses (14%) i les pel·lícules britàniques (12%).

En general, les pel·lícules europees van representar el 37% del mercat del cinema patrimonial.

Fora dels països europeus i els EUA, només el Japó figura entre els 10 principals països d’origen de les entrades a pel·lícules patrimonials.

OBSHeritage2025InteriorDosb
OBSHeritage2025InteriorDosb

La pel·lícula ‘Titanic‘ (1997) va ser la pel·lícula patrimonial que en la seva reestrena pel seu 25è aniversari va obtenir el nombre més elevat d’entrades venudes al seu pas pels cinemes europeus el 2023 (l’últim any analitzat a l’informe). Al general des del 2014, ocupa el segon lloc en les reestrenes de pel·lícules patrimonials a cinemes europeus.

El 2023, les entrades van ser significativament més elevades que el 2014 i van tornar als nivells pre-COVID. No obstant això, la participació de pel·lícules europees al mercat de pel·lícules de patrimoni està disminuint.

Les pel·lícules infantils estan ben representades entre les principals pel·lícules europees de patrimoni.

De les 26 pel·lícules europees amb 200.000 entrades o més entre el 2014 i el 2023, nou van ser pel·lícules infantils. França va registrar gairebé la totalitat de les entrades per a aquestes nou pel·lícules, cosa que probablement posa en relleu el paper fonamental dels programes de suport públic per a l’educació cinematogràfica.

Consulteu l’informe complet.

Més informació

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

02/10/2025
Sessió informativa sobre la nova convocatòria Europa Creativa MEDIA European Slate Development 2026 i una mirada al Content Cluster
El proper dimarts 14 d’octubre, en el marc de les activitats d’Indústria del 58è Festival de Sitges, des d’Europa Creativa Desk – MEDIA Catalunya durem a terme una sessió informativa sobre la nova convocatòria Europa Creativa MEDIA de suport al European Slate Development 2026, tot just publicada, i la data límit de presentació de sol·licituds de la qual és el 3 de desembre de 2025.
02/10/2025
Young Talent Programme celebra la 2a edició
LUX Audience Award llançarà aquest mes d'octubre a Estrasburg la segona edició de 'Young Talent Programme', una iniciativa del Parlament Europeu i Europa Cinemas dissenyada per implicar i potenciar els joves professionals del cinema de tota la UE. Aquest programa pretén aprofitar els recursos dels cinemes que representen per promoure i donar suport a la campanya promocional del LUX Audience Award i als valors de la UE reflectits a les pel·lícules nominades.
01/10/2025
Publicada la nova convocatòria Europa Creativa MEDIA Films on the Move 2026
Europa Creativa MEDIA ha publicat la nova convocatòria Films on the Move (CREA-MEDIA-2026-FILMOVE), les dates límit de presentació de sol·licituds de la qual són el 19 de març i el 16 de juliol de 2026.
01/10/2025
Publicada la nova convocatòria Europa Creativa MEDIA Markets & Networking 2026
S’ha publicat la nova convocatòria Europa Creativa MEDIA Markets & Networking (CREA-MEDIA-2026-MARKETNET), la data límit de presentació de sol·licituds de la qual és el 20 de gener de 2026 a les 17h.
01/10/2025
Publicada la nova convocatòria Innovative tools and business models 2026
S’ha publicat la nova convocatòria Europa Creativa MEDIA Innovative tools and business models (CREA-MEDIA-2026-INNOVBUSMOD), la data límit de presentació de sol·licituds de la qual és el 15 de gener de 2026 a les 17h.
01/10/2025
Publicada la nova convocatòria European VOD networks & Operators 2026
S’ha publicat la nova convocatòria Europa Creativa MEDIA European VOD Networks and Operators (CREA-MEDIA-2026-VODNET), la data límit de presentació de sol·licituds de la qual és el 8 d'abril de 2026 a les 17h.
30/09/2025
Publicades les noves convocatòries Europa Creativa MEDIA 2026 del Content Cluster
Europa Creativa MEDIA ha publicat les noves convocatòries Europa Creativa MEDIA 2026 del Content Cluster. Així, ja estan obertes les convocatòries European slate development, European co-development i Video games and immersive content development 2026. S'han publicat també les convocatòries de suport al contingut televisiu i en línia.
29/09/2025
Pel·lícules MEDIA entre les guardonades al Festival de San Sebastián
La 73a edició del Festival de San Sebastián s'ha dut a terme del 19 al 27 de setembre de 2025. Entre les pel·lícules guardonades al festival figuren diversos títols amb suport d’Europa Creativa MEDIA:
29/09/2025
Europa Cinemas organitza sessions en línia sobre la convocatòria ‘Collaborate to Innovate’
Europa Cinemas, la xarxa de sales de cinema compromesa amb el cinema europeu, organitza sessions en línia de presentació per donar suport a les sol·licituds d’aquest nou any en la seva iniciativa i convocatòria Collaborate to Innovate.
26/09/2025
Sessió informativa ‘Get Trained’
Les Oficines Europa Creativa MEDIA d'Andalusia, Catalunya, Euskadi i Espanya organitzen, conjuntament, una sessió en línia de presentació del programa “Get Trained!”, una iniciativa que forma part d'Europa Creativa MEDIA.

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2024-FESTNET)

Termini: 11/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2025-TRAINING)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulació d’obres literàries europees
(CREA-CULT-2025-LIT)

Termini: 11/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS – Media Literacy
(CREA-CROSS-2025-MEDIALITERACY)

Termini: 06/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2025-INNOVLAB)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2025-FILMDIST)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2025-CINNET)

Termini: 16/jul/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2025-FILMSALES)

Termini: 19/jun/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2025-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a petita escala
(CREA-CULT-2025-COOP-1)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea a escala mitjana
(CREA-CULT-2025-COOP-2)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a gran escala
(CREA-CULT-2025-COOP-3)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2026-DEVSLATE)

Termini: 03/des/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Animation projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-1)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European co-development
(CREA-MEDIA-2026-CODEV)

Termini: 25/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Documentary projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-2)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Fiction projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-3)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video games and immersive content developmentent
(CREA-MEDIA-2026-DEVVGIM)

Termini: 11/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD networks and operators
(CREA-MEDIA-2026-VODNET)

Termini: 08/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2026-MARKETNET)

Termini: 20/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2026-INNOVBUSMOD)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2026-FILMOVE)

1r Termini: 19/mar/2026
2n Termini: 16/07/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...