L‘Observatori Europeu de l’Audiovisual, que forma part del Consell d’Europa a Estrasburg, ha publicat un nou informe gratuït sobre els serveis de mitjans audiovisuals a Europa, segons el qual, més del 50% de tots els serveis de mitjans audiovisuals i plataformes per compartir vídeos (video-sharing platforms – VSP) a Europa se centren en una programació temàtica.
El nou informe ‘Serveis de mitjans audiovisuals a Europa: dades de 2024‘ cartografia el sector audiovisual europeu, tot proporcionant dades concretes sobre l’oferta de serveis, la programació, la cobertura i la propietat. Va ser elaborat per Jean-Augustin Tran, analista del Departament d’Informació de Mercat de l’Observatori.
Conclusions principals:
- El sector audiovisual europeu compta amb un total de 12.955 serveis de mitjans audiovisuals i plataformes de compartició de vídeos (a desembre de 2024) disponibles a l’Europa més àmplia (definida com la UE-27, Albània, Armènia, Bòsnia i Hercegovina, Geòrgia, Islàndia, Liechtenstein, Montenegro, Macedònia del Nord, la República de Moldàvia, Noruega, Sèrbia, Suïssa, Turquia, el Regne Unit i Ucraïna). Al voltant de tres quartes parts d’aquests serveis són serveis lineals (9.536 canals de televisió) i una quarta part són serveis no lineals (3.419 serveis de vídeo a la carta i plataformes de compartició de vídeos).
- El sector europeu dels serveis audiovisuals continua creixent. El nombre de serveis de mitjans audiovisuals i plataformes per compartir vídeos disponibles va augmentar a l’Europa en general un 2% entre el desembre del 2023 i el desembre del 2024. El nombre de serveis a la carta va créixer més ràpidament (4%) que el nombre de canals de televisió (1%). El creixement dels canals de televisió està impulsat en part pels canals FAST.
- En general, els grups nord-americans tenen una influència substancial en el sector audiovisual europeu, amb carteres i presència al mercat significatives en comparació amb els seus homòlegs europeus. Un de cada quatre (25%) de tots els canals de televisió privats (excloent la televisió local) són de propietat nord-americana i gairebé un de cada deu (9%) de tots els serveis a la carta a Europa pertanyen a una empresa nord-americana. Les carteres de canals de televisió nord-americans són significativament més grans que les europees, amb un 70% dels canals dels 10 principals grups de televisió propietat de cinc empreses nord-americanes.
Propietat pública i privada
Els serveis de mitjans audiovisuals i els proveïdors de serveis de vídeo compartit són majoritàriament de propietat privada: el 91% del total són propietat d’empreses privades. En comparació amb els canals de televisió, observem que els serveis de vídeo a la carta (VOD) i de vídeo a la carta (VSP) tenen més probabilitats de ser de propietat privada (el 10% dels canals de televisió són de propietat pública, en comparació amb el 4% de propietat pública dels serveis de VOD i VSP).
La categoria de contingut és força diferent quan es comparen els canals de televisió públics i els VOD/VSP públics. Mentre que els canals públics especialitzats en pel·lícules i ficció televisiva són gairebé inexistents, el 14% dels serveis públics de VOD s’especialitzen en pel·lícules i ficció televisiva. Sembla que els mitjans de comunicació de servei públic han desenvolupat la seva presència en línia com a sortida per oferir contingut més temàtic a públics específics per tal d’adaptar-se al consum digital i a la fragmentació de l’audiència.
Presència
Els serveis de televisió i a la carta dirigits a Europa però establerts fora d’Europa representen només el 2% de tots els serveis disponibles. Per contra, hi ha molt poques exportacions fora d’Europa. Normalment, la majoria dels serveis audiovisuals a Europa serveixen als mercats nacionals, la qual cosa significa que el país d’establiment i l’abast operatiu d’un proveïdor de serveis són idèntics.
No obstant això, el sector audiovisual europeu es caracteritza en part per un cert grau de moviments de subministrament intraeuropeus. La quota de serveis disponibles a Europa amb una cobertura multinacional o paneuropea és d’un 23% combinat per a la televisió i del 13% per als serveis a la carta.

Consulteu i descarregueu-vos l’informe ‘Audiovisual Media Services in Europe – 2024 data‘