Notícies

Nou informe de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual sobre el finançament de pel·lícules de ficció europees

21/03/2025

L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha publicat un nou informe sobre el finançament de pel·lícules de ficció europees. Sota el títol: Finançament de pel·lícules de ficció a Europa: Una anàlisi de mostra de pel·lícules estrenades el 2022‘, l’estudi conclou que el finançament públic directe i els incentius a la producció van suposar el 47% del finançament de pel·lícules europees de ficció d’acció real als cinemes el 2022.

Aquest nou informe constata el següent:

Aquest informe anual és fruit d’un important projecte de col·laboració entre l’Observatori Europeu de l’Audiovisual, part del Consell d’Europa a Estrasburg, i l’European Film Agency Research Network (EFARN). Té com a objectiu proporcionar xifres concretes sobre com s’estan finançant les pel·lícules de ficció cinematogràfica europees, tot oferint una perspectiva global i paneuropea i complementant el treball realitzat a l’àmbit nacional.

D’acord amb l’anàlisi pressupostària real de 713 pel·lícules de ficció europees d’acció real estrenades o previstes per a l’estrena el 2022, aquesta és probablement la mostra de dades paneuropea més gran disponible fins ara sobre el finançament de pel·lícules de ficció europees per a aquest any. L’informe ofereix coneixements únics basats en fets sobre una àmplia varietat de qüestions de recerca, des de la quantificació del pressupost mitjà de les pel·lícules de ficció cinematogràfica europees fins a la importància de les fonts de finançament individuals.

Estructura de finançament de les pel·lícules de ficció cinematogràfica europees

L’any 2022, el finançament de les pel·lícules europees de ficció cinematogràfica continua basant-se principalment en cinc fonts de finançament diferents: finançament públic directe; incentius a la producció; inversions de radiodifusió; inversions dels productors; i prevenda (Les inversions de les emissores combinen les inversions en coproducció de les emissores amb les vendes anticipades realitzades a les emissores amb seu a qualsevol dels països coproductors. Les vendes anticipades combinen les vendes anticipades nacionals i internacionals; les vendes anticipades al país d’origen).

L’única font de finançament més important va ser clarament el finançament públic directe, que va representar el 27% del volum total de finançament seguit a l’anàlisi. El finançament públic directe va anar seguit dels incentius a la producció, que van representar el 20% del finançament total, mentre que les inversions de les emissores van suposar el 18% del finançament total, lleugerament per davant de les inversions de productors (excepte les emissores) i les prevendes (excepte els drets d’emissió), que van representar el 16% i el 15% del finançament total, respectivament. Altres fonts de finançament, incloses les inversions en VOD, capital privat, finançament per deute o inversions en espècie són insignificants des d’una perspectiva acumulada.

Tanmateix, sembla que hi ha diferències estructurals importants entre països pel que fa a com es financen les pel·lícules de ficció teatral. Algunes d’aquestes diferències estan aparentment relacionades amb la mida del mercat. Dues diferències òbvies es refereixen al finançament públic directe i als incentius a la producció. Les dades suggereixen clarament que el pes del finançament públic directe en el finançament del cinema disminueix amb l’augment de la mida del mercat i viceversa. Tot i que només representava el 19% del finançament total en els quatre mercats de mostra gran, el finançament públic directe representava el 46% en els mercats de mida mitjana i el 58% en els mercats de mostra petita.

En canvi, el pes de finançament dels incentius a la producció sembla augmentar amb la mida del mercat, passant de només un 8% als mercats petits, al 14% als mercats mitjans fins al 23% als grans mercats (24% sense pel·lícules franceses). A més, la importància de les inversions dels productors i de les vendes anticipades sembla ser relativament baixa en els mercats petits i mitjans en comparació amb els grans mercats.

Pressupostos de ficció cinematogràfica a Europa

La mostra de dades estudiada suggereix que el pressupost mitjà d’una pel·lícula de ficció teatral europea estrenada el 2022 representava 3,03 milions d’euros, mentre que el pressupost mitjà de la mostra era de 2,19 milions d’euros.

No obstant això, els pressupostos mitjans difereixen molt entre països. No és sorprenent que els pressupostos mitjans siguin més alts als mercats més grans i més baixos als països amb menor potencial de taquilla, ja que l’explotació als mercats nacionals segueix sent clau per a la majoria de pel·lícules. El pressupost mitjà d’una pel·lícula de ficció europea originària de França, Alemanya, Itàlia, Polònia o el Regne Unit (els grans mercats inclosos a la mostra) va ascendir a 2,7 milions d’euros el 2022, enfront dels 1,9 milions d’euros de pel·lícules de ficció produïdes en un mercat europeu mitjà i 0,9 milions d’euros de pel·lícules de ficció de mercats petits.

Consulteu i descarregueu-vos l‘informe complet.

Més informació

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

28/10/2025
Àmplia presència de pel·lícules MEDIA a la Seminci 2025
La 70a edició de la SEMINCI – Semana Internacional de Cine de Valladolid es duu a terme del 24 d'octubre a l'1 de novembre de 2025, amb el suport d'Europa Creativa MEDIA. Entre la programació, figuren nombrosos títols també amb suport MEDIA
27/10/2025
TFL Audience Design Fund obre la convocatòria 2026
TorinoFilmLab té oberta la convocatòria del fons TFL Audience Design Fund 2026 fins al 15 de gener de 2026.  Dedicat a coproduccions internacionals, el Fons dona suport a pel·lícules en la fase de distribució, tot combinant ajuts financers amb consultories de disseny d'audiències.
24/10/2025
Europa Cinemas duu a terme el Laboratori de Desenvolupament d’Audiències i Innovació a la 70a Seminci
En el marc de la seva col·laboració amb la 70a edició de la Setmana Internacional de Cinema de Valladolid (Seminci), la xarxa de sales de cinema Europa Cinemas convida els exhibidors, tant si formen part de la xarxa com si no, al Laboratori de Desenvolupament i Innovació del Públic a Valladolid, que es durà a terme del 29 d'octubre a l'1 de novembre de 2025.
22/10/2025
Publicada la nova convocatòria d’Europa Creativa Cross-Sectoral NEWS – Journalism Partnerships – Pluralism 2026
S’ha publicat la nova convocatòria d’Europa Creativa Cross-Sectoral NEWS – Journalism Partnerships – Pluralism 2026 (CREA-CROSS-2026-JOURPART-PLURALISM), destinada a donar suport al pluralisme dels mitjans de comunicació. La data límit de presentació de sol·licituds és el 4 de febrer de 2026.
22/10/2025
Publicada la nova convocatòria d’Europa Creativa Cross-Sectoral NEWS – Journalism Partnerships – Collaborations 2026
S’ha publicat la nova convocatòria d’Europa Creativa Cross-Sectoral NEWS – Journalism Partnerships – Collaborations 2026 (CREA-CROSS-2026-JOURPART-COLLABORATIONS), destinada a augmentar les col·laboracions entre els mitjans de comunicació. La data límit de presentació de sol·licituds és el 4 de febrer de 2026.
22/10/2025
Publicada la nova convocatòria Creative Innovation Lab 2026
S’ha publicat la nova convocatòria Creative Innovation Lab 2026, en el marc del Programa Europa Creativa Cross-Sectoral. La data límit per presentar-s’hi és el 23 d’abril de 2026.
22/10/2025
Publicada la nova convocatòria d’Europa Creativa Cross-Sectoral NEWS – Media Literacy 2026
S’ha publicat la nova convocatòria d’Europa Creativa Cross-Sectoral NEWS – Media Literacy 2026 (CREA-CROSS-2025-MEDIALITERACY), de suport al desenvolupament d’iniciatives d’alfabetització mediàtica a Europa. La data límit de presentació de sol·licituds és l'11 de març de 2026.
21/10/2025
B2A amb Julia Ducournau, cineasta francesa: “Només soc aquí per plantejar preguntes”
La 58a edició del SITGES – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya es va inaugurar el passat 9 d’octubre amb el film amb suport MEDIA ‘Alpha’, el tercer llargmetratge de Julia Ducournau, i va comptar amb la presència de la directora i guionista francesa. Des d’Europa Creativa Desk – MEDIA Catalunya vam tenir l’ocasió d’entrevistar-la.
20/10/2025
Sessió informativa d’Eurimages Sèries en el marc del Serielizados PRO
El proper 6 de novembre, en el marc de la Jornada PRO del Serielizados Fest, que es durà a terme del 3 al 12 de novembre, Catalan Films i Europa Creativa Desk - MEDIA Catalunya us proposen la sessió MEDIA & Eurimages: Public European Funding for Series, a càrrec d’Alessia Sonaglioni, responsable del Programa per a Coproduccions de Sèries d’Eurimages, i d'Àlex Navarro, responsable d’Europa Creativa Desk – MEDIA Catalunya.
20/10/2025
‘MEDIA al Maldà’ us convida a la projecció de la comèdia negra amb suport MEDIA ‘Mario’, de Guillem Miró
El proper dijous 30 d'octubre, des d’Europa Creativa Desk – MEDIA Catalunya i en el marc de la segona sessió de la quarta temporada del cicle ‘MEDIA al Maldà‘, us convidem a la projecció de la pel·lícula amb suport d’Europa Creativa MEDIA 'Mario', de Guillem Miró, al Cinema Maldà de Barcelona. 

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2024-FESTNET)

Termini: 11/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2025-TRAINING)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2025-FILMDIST)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2025-CINNET)

Termini: 16/jul/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2025-FILMSALES)

Termini: 19/jun/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2025-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a petita escala
(CREA-CULT-2025-COOP-1)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea a escala mitjana
(CREA-CULT-2025-COOP-2)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a gran escala
(CREA-CULT-2025-COOP-3)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2026-DEVSLATE)

Termini: 03/des/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Animation projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-1)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European co-development
(CREA-MEDIA-2026-CODEV)

Termini: 25/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Documentary projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-2)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Fiction projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-3)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video games and immersive content developmentent
(CREA-MEDIA-2026-DEVVGIM)

Termini: 11/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD networks and operators
(CREA-MEDIA-2026-VODNET)

Termini: 08/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2026-MARKETNET)

Termini: 20/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2026-INNOVBUSMOD)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2026-FILMOVE)

1r Termini: 19/mar/2026
2n Termini: 16/07/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulation of European literary works
(CREA-CULT-2026-LIT)

Termini: 29/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Literacy
(CREA-CROSS-2026-MEDIALITERACY)

Termini: 11/mar/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2026-INNOVLAB)

Termini: 23/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 04/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 04/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...