Notícies

Nou informe de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual sobre el finançament de pel·lícules de ficció europees

21/03/2025

L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha publicat un nou informe sobre el finançament de pel·lícules de ficció europees. Sota el títol: Finançament de pel·lícules de ficció a Europa: Una anàlisi de mostra de pel·lícules estrenades el 2022‘, l’estudi conclou que el finançament públic directe i els incentius a la producció van suposar el 47% del finançament de pel·lícules europees de ficció d’acció real als cinemes el 2022.

Aquest nou informe constata el següent:

Aquest informe anual és fruit d’un important projecte de col·laboració entre l’Observatori Europeu de l’Audiovisual, part del Consell d’Europa a Estrasburg, i l’European Film Agency Research Network (EFARN). Té com a objectiu proporcionar xifres concretes sobre com s’estan finançant les pel·lícules de ficció cinematogràfica europees, tot oferint una perspectiva global i paneuropea i complementant el treball realitzat a l’àmbit nacional.

D’acord amb l’anàlisi pressupostària real de 713 pel·lícules de ficció europees d’acció real estrenades o previstes per a l’estrena el 2022, aquesta és probablement la mostra de dades paneuropea més gran disponible fins ara sobre el finançament de pel·lícules de ficció europees per a aquest any. L’informe ofereix coneixements únics basats en fets sobre una àmplia varietat de qüestions de recerca, des de la quantificació del pressupost mitjà de les pel·lícules de ficció cinematogràfica europees fins a la importància de les fonts de finançament individuals.

Estructura de finançament de les pel·lícules de ficció cinematogràfica europees

L’any 2022, el finançament de les pel·lícules europees de ficció cinematogràfica continua basant-se principalment en cinc fonts de finançament diferents: finançament públic directe; incentius a la producció; inversions de radiodifusió; inversions dels productors; i prevenda (Les inversions de les emissores combinen les inversions en coproducció de les emissores amb les vendes anticipades realitzades a les emissores amb seu a qualsevol dels països coproductors. Les vendes anticipades combinen les vendes anticipades nacionals i internacionals; les vendes anticipades al país d’origen).

L’única font de finançament més important va ser clarament el finançament públic directe, que va representar el 27% del volum total de finançament seguit a l’anàlisi. El finançament públic directe va anar seguit dels incentius a la producció, que van representar el 20% del finançament total, mentre que les inversions de les emissores van suposar el 18% del finançament total, lleugerament per davant de les inversions de productors (excepte les emissores) i les prevendes (excepte els drets d’emissió), que van representar el 16% i el 15% del finançament total, respectivament. Altres fonts de finançament, incloses les inversions en VOD, capital privat, finançament per deute o inversions en espècie són insignificants des d’una perspectiva acumulada.

Tanmateix, sembla que hi ha diferències estructurals importants entre països pel que fa a com es financen les pel·lícules de ficció teatral. Algunes d’aquestes diferències estan aparentment relacionades amb la mida del mercat. Dues diferències òbvies es refereixen al finançament públic directe i als incentius a la producció. Les dades suggereixen clarament que el pes del finançament públic directe en el finançament del cinema disminueix amb l’augment de la mida del mercat i viceversa. Tot i que només representava el 19% del finançament total en els quatre mercats de mostra gran, el finançament públic directe representava el 46% en els mercats de mida mitjana i el 58% en els mercats de mostra petita.

En canvi, el pes de finançament dels incentius a la producció sembla augmentar amb la mida del mercat, passant de només un 8% als mercats petits, al 14% als mercats mitjans fins al 23% als grans mercats (24% sense pel·lícules franceses). A més, la importància de les inversions dels productors i de les vendes anticipades sembla ser relativament baixa en els mercats petits i mitjans en comparació amb els grans mercats.

Pressupostos de ficció cinematogràfica a Europa

La mostra de dades estudiada suggereix que el pressupost mitjà d’una pel·lícula de ficció teatral europea estrenada el 2022 representava 3,03 milions d’euros, mentre que el pressupost mitjà de la mostra era de 2,19 milions d’euros.

No obstant això, els pressupostos mitjans difereixen molt entre països. No és sorprenent que els pressupostos mitjans siguin més alts als mercats més grans i més baixos als països amb menor potencial de taquilla, ja que l’explotació als mercats nacionals segueix sent clau per a la majoria de pel·lícules. El pressupost mitjà d’una pel·lícula de ficció europea originària de França, Alemanya, Itàlia, Polònia o el Regne Unit (els grans mercats inclosos a la mostra) va ascendir a 2,7 milions d’euros el 2022, enfront dels 1,9 milions d’euros de pel·lícules de ficció produïdes en un mercat europeu mitjà i 0,9 milions d’euros de pel·lícules de ficció de mercats petits.

Consulteu i descarregueu-vos l‘informe complet.

Més informació

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

20/05/2025
Europa Cinemas presenta l’informe Facts & Figures 2024
Europa Cinemas, la xarxa de sales de cinema compromesa amb el cinema europeu, ha presentat el seu informe Facts & Figures 2024 (*).
20/05/2025
ACE presenta a Cannes la 6a edició d’A Season of Classic Films: projeccions de clàssics europeus
ACE (Association des Cinémathèques Européennes) va presentar els detalls de la 6a edició d’A Season of Classic Films, el passat 19 de maig, durant el 78è Festival de Cannes. El nou catàleg inclou més de 40 pel·lícules recentment restaurades de 27 arxius europeus.
20/05/2025
Disponible el Nostradamus Report 2025
Göteborg Film Festival ha presentat la 12a edició de l’informe anual Nostradamus Report, en el marc del Marché du Film 2025 del Festival de Cannes. Sota el títol ‘Realitat / Resistència‘, l’informe d’enguany torna a estar escrit per l’analista del sector Johanna Koljonen.
19/05/2025
Disponible el vídeo de la conferència ‘Success Made in Europe’ de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual al Marché du Film de Cannes 2025
Ja està disponible el vídeo de la conferència de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual al Marché du Film del Festival de Cannes sobre l'èxit de les pel·lícules europees. Sota el títol ‘Success made in Europe’ (Èxito realitzat a Europa), la conferència de l'Observatori es va dur a terme el passat cap de setmana al Main Stage (Riviera).
19/05/2025
DOK Leipzig obre la convocatòria d’Animation Lab 2025 
DOK Leipzig ha obert la convocatòria de la tercera edició d'Animation Lab, una formació d'indústria en col·laboració amb CEE Animation i el suport d'Europa Creativa MEDIA. La data límit per presentar-hi projectes documentals d'animació és l'1 de juliol de 2025.
19/05/2025
‘MEDIA al Maldà’ us convida a veure ‘La llegada del hijo’
El proper dijous 29 de maig, des d’Europa Creativa Desk – MEDIA Catalunya i en el marc de la tercera temporada del cicle ‘MEDIA al Maldà‘, us convidem a la projecció del drama amb suport d’Europa Creativa MEDIA La llegada del hijo (‘Surfacing’), de Cecilia Atán i Valeria Pivato, al Cinema Maldà de Barcelona.
16/05/2025
La cineasta Carla Simón, condecorada amb la Creu de Sant Jordi 2025
La cineasta Carla Simón, directora de les pel·lícules amb suport MEDIA 'Estiu 1993', 'Alcarràs' i 'Romería' (que just es presenta i competeix per la Palma d'Or al Festival de Cannes d'enguany aquests dies), ha estat condecorada amb la prestigiosa Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya, "pel seu notori talent i la seva especial sensibilitat, com una de les referències contemporànies més destacades del cinema en català."
15/05/2025
IDFAcademy 2025 obrirà la convocatòria properament
La propera edició d’IDFAcademy, que es durà a terme a Amsterdam (Països Baixos), del 13 al 16 de novembre de 2025 en el marc de l’IDFA, obrirà la convocatòria properament.  
14/05/2025
DOK Leipzig obre la convocatòria de DOK Co-Pro Market 2025
DOK Leipzig ha obert la convocatòria de DOK Co-Pro Market 2025, un mercat de cofinançament i networking amb el suport d'Europa Creativa MEDIA, Mitteldeutsche Medienförderung (MDM) i el Federal Government Commissioner for Culture and Media. La data límit per enviar-hi projectes de documental en desenvolupament és el 15 de juliol de 2025.
14/05/2025
Els films MEDIA ‘Vermiglio’ i ‘Gloria!’ triomfen als Premis David di Donatello 2025
La 70a edició dels Premis David di Donatello, els premis més prestigiosos del cinema italià, es van celebrar la nit del dimecres 7 de maig als estudis de Cinecittà, a Roma. Entre les pel·lícules guardonades figuren dos títols amb suport d'Europa Creativa MEDIA: 'Vermiglio', de Maura Delpero, i 'Gloria!', de Margherita Vicario.

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2024-MARKETNET)

Termini: 18/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD Networks and Operators
(CREA-MEDIA-2024-VODNET)

Termini: 09/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2024-FESTNET)

Termini: 11/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2025-DEVSLATE)

Termini: 05/des/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content
(CREA-MEDIA-2025-TVONLINE)

1r Termini: 05/des/2024
2n Termini: 14/05/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video game and immersive content development
(CREA-MEDIA-2025-DEVVGIM)

Termini: 12/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2025-FILMOVE)

1r Termini: 20/mar/2025
2n Termini: 17/07/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2025-INNOVBUSMOD)

Termini: 16/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2025-TRAINING)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulació d’obres literàries europees
(CREA-CULT-2025-LIT)

Termini: 11/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS – Media Literacy
(CREA-CROSS-2025-MEDIALITERACY)

Termini: 06/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2025-INNOVLAB)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Co-development
(CREA-MEDIA-2025-CODEV)

Termini: 26/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2025-FILMDIST)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2025-CINNET)

Termini: 16/jul/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2025-FILMSALES)

Termini: 19/jun/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2025-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a petita escala
(CREA-CULT-2025-COOP-1)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea a escala mitjana
(CREA-CULT-2025-COOP-2)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a gran escala
(CREA-CULT-2025-COOP-3)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...