Notícies

Nou informe de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual sobre els serveis de mitjans audiovisuals a Europa

17/07/2024

L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha publicat un nou informe sobre els serveis de mitjans audiovisuals a Europa. S’hi constata que nou de cada deu dels grups de TV i VoD més estesos a Europa tenen la seu als EUA.

Dades clau:

El nou estudi de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual és una nova edició de la publicació Audiovisual Media Services in Europe. Ha estat escrit per la Dra. Agnes Schneeberger, analista del Departament d’Informació de Mercat de l’esmentat Observatori. Un de cada quatre serveis de mitjans audiovisuals a Europa és un servei de vídeo sota demanda. La diversitat dels mitjans audiovisuals europeus es reflecteix en un sector que ofereix un total de 12.703 serveis de mitjans audiovisuals i plataformes de vídeo compartit que estan disponibles de manera àmplia a Europa (desembre de 2023). Al voltant de les tres quartes parts són serveis lineals (9.434 canals de televisió) i una quarta part són serveis no lineals (3.269 serveis VoD i plataformes per compartir vídeos (VSP).

Les audiències locals també tenen un pes significatiu: el 42% dels canals de televisió a Europa són serveis de televisió regionals i locals.

El contingut dels serveis audiovisuals a Europa revela diferències significatives entre serveis lineals i no lineals. Si bé la programació televisiva es defineix en gran mesura per la fragmentació temàtica, els serveis sota demanda i els VSP encara tenen un enfocament clar en continguts d’entreteniment, cinema i ficció televisiva.

Pel que fa a la propietat, el mercat televisiu europeu es divideix en un sector públic amb programació principalment generalista disponible a xarxes TDT i un sector privat que s’ha expandit a canals temàtics de cable, IPTV i satèl·lit. Gairebé tots els serveis sota demanda i VSP són de propietat privada (97%). Els mitjans de servei públic també han entrat al mercat, i han ampliat gradualment els seus serveis d’actualització fins a convertir-los en serveis VOD complets.

Presència dominant dels agents nord-americans al sector europeu de televisió i VoD:

En general, els grups nord-americans tenen una influència substancial al sector audiovisual europeu, amb carteres i presència de mercat significatives en comparació dels seus homòlegs europeus. Al voltant d’un de cada quatre (23%) de tots els canals de televisió privats (excloent-ne la televisió local) són de propietat nord-americana i un de cada deu (8%) de tots els serveis sota demanda i VSP a Europa pertanyen a una empresa nord-americà. Les carteres de canals de televisió nord-americanes són significativament més grans que les europees: el 71% dels canals dels 10 principals grups de televisió són propietat de cinc empreses nord-americanes.

Tots els agents nord-americans operen plenament a nivell paneuropeu i presten serveis a nombrosos mercats europeus. Les marques Warner Bros. Discovery d’AT&T, com  Animal PlanetCartoon NetworkDiscoveryEurosport i HBO MAX, estan pràcticament omnipresents amb 46 mercats europeus coberts. Walt DisneyAmazonNetflixComcast i Paramount operen a 40 o més mercats europeus. En general, les iniciatives europees tenen menys presència al mercat en comparació amb les xineses, japoneses i nord-americanes.

Els principals agents paneuropeus són multimarca, com Comcast, actiu als mercats de TV i VoD, o monomarca, com Netflix, centrat en els mercats sota demanda. En diversificar-se, els principals agents construeixen la seva presència sota demanda a mercats on ja tenen presència televisiva. En general, la majoria dels canals situats al top 20 del rànquing van llançar serveis VoD.

Pel que fa als centres establerts, els agents paneuropeus fan servir diferents estratègies. Netflix, per exemple, utilitza una estratègia centralitzada amb un país d’establiment principal des d’on apunta els mercats europeus. La francesa Vivendi utilitza una estratègia multinacional, on normalment un petit nombre de països serveix com a base per dirigir-se a diversos mercats nacionals amb les marques Canal+ i Filmbox+. AT&T, per contra, aplica una estratègia descentralitzada en què un major nombre de centres establerts presten serveis als mercats europeus per difondre les marques Discovery, Eurosport i HBO MAX.

L’establiment més important per als streamers d’una marca és Irlanda. El país és utilitzat com a centre establert exclusiu per la xinesa Huawei i els agents nord-americans AppleAlphabet i Microsoft.

Consulteu l’informe complet.

Més informació.

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

08/10/2025
Lux Audience Award 2026 anuncia les cinc pel·lícules nominades, entre les quals figura ‘Sorda’, d’Eva Libertad
Dimarts 7 d'octubre es va dur a terme l'acte de llançament de l'edició 2026 del Lux Audience Award al Parlament Europeu d'Estrasburg. El Premi del Públic LUX us porta el millor del cinema europeu. S'han seleccionat cinc pel·lícules extraordinàries, entre les quals figura el film de producció catalana 'Sorda', d'Eva Libertad
08/10/2025
‘Sorda’, d’Eva Libertad, entre les 3 finalistes per als Premis de la Crítica Àrab per a Pel·lícules Europees
Un jurat de 100 crítics de cinema de 16 països de parla àrab va seleccionar tres finalistes d'entre 20 candidatures per als Premis de la Crítica Àrab per a Pel·lícules Europees d'enguany. Les tres finalistes són: la cinta de producció catalana 'Sorda', d'Eva Libertad; 'DJ Ahmet', de Georgi M. Unkovski (Macedònia del Nord, República Txeca, Sèrbia, Croàcia); i 'Yunan', d'Ameer Fakher Eldin (Alemanya, Canadà, Itàlia, Palestina, Qatar, Jordània, Aràbia Saudita). El premi l'atorga conjuntament European Film Promotion (EFP) i l'Arab Cinema Center (ACC) i organitzat pel Festival de Cinema d'El Gouna.
08/10/2025
Presència de films MEDIA al Festival de Sitges 2025
La 58a edició del Sitges Festival Internacional de Cinema de Catalunya es duu a terme del 9 al 19 d’octubre de 2025. Entre tots els films programats, en figuren diversos amb suport del Programa Europa Creativa MEDIA. 
07/10/2025
Esdeveniments i activitats d’Europa Creativa MEDIA al Mipcom 2025
MIPCOM 2025, el principal mercat d’entreteniment i contingut, es durà a terme del 13 al 16 d’octubre del 2025 a Cannes (França). Consulteu els diversos esdeveniments i activitats organitzats per Europa Creativa MEDIA en el marc del Mipcom 2025.
07/10/2025
Sessions informatives sobre les noves convocatòries Europa Creativa MEDIA i Cross-Sectoral 2026
L’EACEA (Agència Executiva Europea d’Educació i Cultura) de la Comissió Europea ha programat diverses sessions en línia d’àmbit europeu, que es duran a terme a través de Webex i sense inscripció prèvia, d’octubre de 2025 a juny de 2026, per explicar les noves oportunitats de finançament d’Europa Creativa MEDIA i Cross-Sectorial 2026, així com el procés de sol·licitud.
06/10/2025
La catalana Nausica Serra, entre les 4 cineastes emergents de l’EFP FUTURE FRAMES 2025 seleccionades al Festival de Sevilla
Quatre dels deu cineastes prometedors els curtmetratges dels quals es van presentar a principis d'aquest any com a part del programa EFP FUTURE FRAMES al Festival Internacional de Cinema de Karlovy Vary (KVIFF) continuaran el seu viatge al Festival de Cinema Europeu de Sevilla, que es durà a terme del 7 al 15 de novembre de 2025.
06/10/2025
Series Mania Institute obre la convocatòria d’Eureka Series 2026
 Series Mania Institute ha obert la convocatòria del programa de formació Eureka Series, adreçat a guionistes emergents d’arreu d’Europa amb un fort interès professional per a l’escriptura de sèries. La data límit per presentar-s’hi és el 3 de novembre de 2025.
02/10/2025
Sessió informativa sobre la nova convocatòria Europa Creativa MEDIA European Slate Development 2026 i una mirada al Content Cluster
El proper dimarts 14 d’octubre, en el marc de les activitats d’Indústria del 58è Festival de Sitges, des d’Europa Creativa Desk – MEDIA Catalunya durem a terme una sessió informativa sobre la nova convocatòria Europa Creativa MEDIA de suport al European Slate Development 2026, tot just publicada, i la data límit de presentació de sol·licituds de la qual és el 3 de desembre de 2025.
02/10/2025
Young Talent Programme celebra la 2a edició
LUX Audience Award llançarà aquest mes d'octubre a Estrasburg la segona edició de 'Young Talent Programme', una iniciativa del Parlament Europeu i Europa Cinemas dissenyada per implicar i potenciar els joves professionals del cinema de tota la UE. Aquest programa pretén aprofitar els recursos dels cinemes que representen per promoure i donar suport a la campanya promocional del LUX Audience Award i als valors de la UE reflectits a les pel·lícules nominades.
01/10/2025
Publicada la nova convocatòria Europa Creativa MEDIA Films on the Move 2026
Europa Creativa MEDIA ha publicat la nova convocatòria Films on the Move (CREA-MEDIA-2026-FILMOVE), les dates límit de presentació de sol·licituds de la qual són el 19 de març i el 16 de juliol de 2026.

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2024-FESTNET)

Termini: 11/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2025-TRAINING)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulació d’obres literàries europees
(CREA-CULT-2025-LIT)

Termini: 11/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS – Media Literacy
(CREA-CROSS-2025-MEDIALITERACY)

Termini: 06/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2025-INNOVLAB)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2025-FILMDIST)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2025-CINNET)

Termini: 16/jul/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2025-FILMSALES)

Termini: 19/jun/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2025-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a petita escala
(CREA-CULT-2025-COOP-1)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea a escala mitjana
(CREA-CULT-2025-COOP-2)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a gran escala
(CREA-CULT-2025-COOP-3)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2026-DEVSLATE)

Termini: 03/des/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Animation projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-1)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European co-development
(CREA-MEDIA-2026-CODEV)

Termini: 25/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Documentary projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-2)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Fiction projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-3)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video games and immersive content developmentent
(CREA-MEDIA-2026-DEVVGIM)

Termini: 11/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD networks and operators
(CREA-MEDIA-2026-VODNET)

Termini: 08/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2026-MARKETNET)

Termini: 20/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2026-INNOVBUSMOD)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2026-FILMOVE)

1r Termini: 19/mar/2026
2n Termini: 16/07/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...