Notícies

Nou informe de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual sobre els serveis de mitjans audiovisuals a Europa

17/07/2024

L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha publicat un nou informe sobre els serveis de mitjans audiovisuals a Europa. S’hi constata que nou de cada deu dels grups de TV i VoD més estesos a Europa tenen la seu als EUA.

Dades clau:

El nou estudi de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual és una nova edició de la publicació Audiovisual Media Services in Europe. Ha estat escrit per la Dra. Agnes Schneeberger, analista del Departament d’Informació de Mercat de l’esmentat Observatori. Un de cada quatre serveis de mitjans audiovisuals a Europa és un servei de vídeo sota demanda. La diversitat dels mitjans audiovisuals europeus es reflecteix en un sector que ofereix un total de 12.703 serveis de mitjans audiovisuals i plataformes de vídeo compartit que estan disponibles de manera àmplia a Europa (desembre de 2023). Al voltant de les tres quartes parts són serveis lineals (9.434 canals de televisió) i una quarta part són serveis no lineals (3.269 serveis VoD i plataformes per compartir vídeos (VSP).

Les audiències locals també tenen un pes significatiu: el 42% dels canals de televisió a Europa són serveis de televisió regionals i locals.

El contingut dels serveis audiovisuals a Europa revela diferències significatives entre serveis lineals i no lineals. Si bé la programació televisiva es defineix en gran mesura per la fragmentació temàtica, els serveis sota demanda i els VSP encara tenen un enfocament clar en continguts d’entreteniment, cinema i ficció televisiva.

Pel que fa a la propietat, el mercat televisiu europeu es divideix en un sector públic amb programació principalment generalista disponible a xarxes TDT i un sector privat que s’ha expandit a canals temàtics de cable, IPTV i satèl·lit. Gairebé tots els serveis sota demanda i VSP són de propietat privada (97%). Els mitjans de servei públic també han entrat al mercat, i han ampliat gradualment els seus serveis d’actualització fins a convertir-los en serveis VOD complets.

Presència dominant dels agents nord-americans al sector europeu de televisió i VoD:

En general, els grups nord-americans tenen una influència substancial al sector audiovisual europeu, amb carteres i presència de mercat significatives en comparació dels seus homòlegs europeus. Al voltant d’un de cada quatre (23%) de tots els canals de televisió privats (excloent-ne la televisió local) són de propietat nord-americana i un de cada deu (8%) de tots els serveis sota demanda i VSP a Europa pertanyen a una empresa nord-americà. Les carteres de canals de televisió nord-americanes són significativament més grans que les europees: el 71% dels canals dels 10 principals grups de televisió són propietat de cinc empreses nord-americanes.

Tots els agents nord-americans operen plenament a nivell paneuropeu i presten serveis a nombrosos mercats europeus. Les marques Warner Bros. Discovery d’AT&T, com  Animal PlanetCartoon NetworkDiscoveryEurosport i HBO MAX, estan pràcticament omnipresents amb 46 mercats europeus coberts. Walt DisneyAmazonNetflixComcast i Paramount operen a 40 o més mercats europeus. En general, les iniciatives europees tenen menys presència al mercat en comparació amb les xineses, japoneses i nord-americanes.

Els principals agents paneuropeus són multimarca, com Comcast, actiu als mercats de TV i VoD, o monomarca, com Netflix, centrat en els mercats sota demanda. En diversificar-se, els principals agents construeixen la seva presència sota demanda a mercats on ja tenen presència televisiva. En general, la majoria dels canals situats al top 20 del rànquing van llançar serveis VoD.

Pel que fa als centres establerts, els agents paneuropeus fan servir diferents estratègies. Netflix, per exemple, utilitza una estratègia centralitzada amb un país d’establiment principal des d’on apunta els mercats europeus. La francesa Vivendi utilitza una estratègia multinacional, on normalment un petit nombre de països serveix com a base per dirigir-se a diversos mercats nacionals amb les marques Canal+ i Filmbox+. AT&T, per contra, aplica una estratègia descentralitzada en què un major nombre de centres establerts presten serveis als mercats europeus per difondre les marques Discovery, Eurosport i HBO MAX.

L’establiment més important per als streamers d’una marca és Irlanda. El país és utilitzat com a centre establert exclusiu per la xinesa Huawei i els agents nord-americans AppleAlphabet i Microsoft.

Consulteu l’informe complet.

Més informació.

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

08/07/2025
Serielizados convoca la 1ª edició de ‘Mind the gap’, un pitch internacional per a coproduccions de sèries
Serielizados convoca la primera edició de Mind the Gap, un pitch internacional per a coproduccions de sèries que neix amb l’objectiu d’ajudar projectes a cobrir el tram final del seu finançament, tot donant-los visibilitat internacional i fomentant les coproduccions europees i les vendes internacionals. El pitch se celebrarà el 6 de novembre a la seu de la Societat General d’Autors i Editors (SGAE) a Catalunya i s’inclourà dins de les activitats de Serielizados PRO, la secció d’indústria del Serielizados – Festival Internacional de Sèries de Barcelona. El festival tindrà lloc enguany del 3 al 12 de novembre.
08/07/2025
International Classic Film Market obre les acreditacions
La 13a edició de l’International Classic Film Market, l'esdeveniment internacional de professionals de la indústria del cinema patrimonial, que es durà a terme a Lió (França) del 14 al 17 d’octubre de 2025 en el marc del Lumière Festival i amb el suport d’Europa Creativa MEDIA, ha obert les acreditacions.
08/07/2025
L’Observatori Europeu de l’Audiovisual Europeu publica un nou informe sobre l’ús de SVOD a la UE
L'Observatori Europeu de l'Audiovisual ha publicat un nou informe gratuït sobre l'ús de SVOD a la Unió Europea, segons el qual, les sèries de televisió i SVOD tenen més temps de visualització en SVOD (78%) que les pel·lícules (22%).
07/07/2025
AGORA Film Market obrirà la convocatòria properament
El proper 22 de juliol AGORA Film Market, que es durà a terme del 31 d'octubre al 31 de desembre de 2025 amb el suport d'Europa Creativa MEDIA, obrirà la convocatòria. Es tracta d’una iniciativa amb suport d’Europa Creativa MEDIA en què cada any participen més de 200 pel·lícules.
07/07/2025
Erich Pommer Institut obre les inscripcions del curs The Extended Realities: Essentials and Legal Aspects 
Erich Pommer Institut ha obert les inscripcions del curs The Extended Realities: Essentials and Legal Aspects, que es durà a terme en línia el 16 d'octubre de 2025.  
04/07/2025
Eurimages renova el 2025 el programa de suport al màrqueting cinematogràfic i al desenvolupament del públic
El fons Eurimages del Consell d'Europa renova el 2025 el programa de suport al màrqueting cinematogràfic i al desenvolupament del públic, iniciat el 2024. La data límit per presentar-s'hi és el 13 d'octubre de 2025.
04/07/2025
Pre-reserva el teu estand com a exhibidor a Immersive Tech Week 2026
Immersive Tech Week, que compta amb el suport d'Europa Creativa MEDIA, celebra 10 anys d'idees innovadores i reuneix a Rotterdam (Països Baixos), del 23 al 25 de juny de 2026, creadors i pensadors per explorar com la tecnologia immersiva transforma el nostre món.
04/07/2025
L’Observatori Europeu de l’Audiovisual publica un nou informe sobre els serveis de mitjans audiovisuals a Europa
L'Observatori Europeu de l'Audiovisual, que forma part del Consell d'Europa a Estrasburg, ha publicat un nou informe gratuït sobre els serveis de mitjans audiovisuals a Europa, segons el qual, més del 50% de tots els serveis de mitjans audiovisuals i proveïdors de serveis de vídeo a Europa tenen una programació temàtica.
03/07/2025
European Film Promotion obre la convocatòria Film Sales Support per al Fantastic Fest 2025
European Film Promotion ha obert la convocatòria de Film Sales Support (FSS) per a la promoció digital i clàssica de pel·lícules europees recents presents al Fastastic Fest, que es durà a terme a Austin, Texas, del 18 al 25 de setembre de 2025.
03/07/2025
CineMart 2026 obre la convocatòria de projectes de llargmetratge i immersius
CineMart, el mercat de coproducció de l'IFFR - International Film Festival Rotterdam, que es durà a terme de l'1 al 4 de febrer de 2026, ha obert la convocatòria de projectes de llargmetratge i immersius.

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2024-MARKETNET)

Termini: 18/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD Networks and Operators
(CREA-MEDIA-2024-VODNET)

Termini: 09/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2024-FESTNET)

Termini: 11/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2025-DEVSLATE)

Termini: 05/des/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content
(CREA-MEDIA-2025-TVONLINE)

1r Termini: 05/des/2024
2n Termini: 14/05/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video game and immersive content development
(CREA-MEDIA-2025-DEVVGIM)

Termini: 12/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2025-FILMOVE)

1r Termini: 20/mar/2025
2n Termini: 17/07/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2025-INNOVBUSMOD)

Termini: 16/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2025-TRAINING)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulació d’obres literàries europees
(CREA-CULT-2025-LIT)

Termini: 11/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS – Media Literacy
(CREA-CROSS-2025-MEDIALITERACY)

Termini: 06/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2025-INNOVLAB)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Co-development
(CREA-MEDIA-2025-CODEV)

Termini: 26/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2025-FILMDIST)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2025-CINNET)

Termini: 16/jul/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2025-FILMSALES)

Termini: 19/jun/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2025-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a petita escala
(CREA-CULT-2025-COOP-1)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea a escala mitjana
(CREA-CULT-2025-COOP-2)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a gran escala
(CREA-CULT-2025-COOP-3)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...