L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha publicat el nou informe ‘Dones professionals a la producció de ficció per a TV/SVOD europea (xifres de 2015-2023)‘.
L’informe ofereix una anàlisi de la desigualtat de gènere per a sis categories de personal darrere de la càmera: direcció, escriptura de guió, producció, direcció de fotografia, composició musical i edició.
Aquest nou informe constata les següents dades clau:
- Entre el 2019 i el 2023, la proporció de dones professionals a la producció de ficció televisiva europea i SVOD va ser del 27%. Tres factors acumulatius s’apliquen a la majoria de les funcions avaluades en aquest informe:
- Escassa proporció de dones a la població activa de professionals.
- Menys tasques per a dones professionals.
- Treball compartit amb més freqüència amb altres professionals (per exemple, les guionistes coescriuen més sovint que els seus homòlegs masculins).

- La desigualtat de gènere varia segons la professió. Entre el 2019 i el 2023, la proporció de dones professionals va ser més alta per a productores (43%) i guionistes (37%), propera a la mitjana de les editores (31%) i directores (27%) i significativament menor per a les compositores (10%) i les directores de fotografia (10%).
- Les dones professionals semblen estar més representades quan diverses professionals treballen juntes en una mateixa funció, com és el cas dels equips de producció i d’escriptura de guió. Per contra, les dones tendeixen a estar més infrarepresentades quan el paper és generalment ocupat per un sol professional (per exemple, la direcció o la direcció de fotografia).
- No obstant això, fins i tot per als rols en què diversos professionals són responsables d’escriure o produir una obra, els equips estan liderats aclaparadorament per professionals masculins. Per exemple, entre el 2019 i el 2023, mentre que les escriptores representaven el 37% de l’escriptura de ficció audiovisual, els equips liderats per dones només representaven el 26% de tots els equips d’escriptura de guió, enfront del 59% dels equips dirigits per homes i el 15% dels equips equilibrats de gènere.
- Ja sigui pel que fa a la població activa o als encàrrecs, la proporció de dones professionals ha augmentat en general des del 2015, encara que només moderadament en un 4% (en conjunt, la proporció de dones a totes les funcions va augmentar del 23% el 2015-2018 al 27% el 2019-2023).
- Hi ha hagut un cert avenç en la funció de directora, que es caracteritza per una proporció mitjana de dones (+8% més de dones entre 2015-2018 i 2019-2023). El progrés ha estat més lent pel que fa a altres funcions professionals. Els papers amb una proporció ja molt baixa de dones, com ara compositores (+4%) i directores de fotografia (+3%), van millorar lleugerament. Els rols amb una proporció de dones per sobre de la mitjana, com ara guionistes i productores, també van tardar a canviar (+4% cadascun). La proporció de dones editores es va estancar completament (+0%) entre 2015-2018 i 2019-2023.
- A tall d’il·lustració, l’aplicació de les taxes de creixement mitjanes de la presència femenina dels darrers nou anys suposaria que s’aconseguiria la igualtat de gènere el 2030 per a les productores, el 2035 per a les directores, el 2036 per a les guionistes, el 2063 per a les compositores i el 2103 per a les directores de fotografia. La igualtat de gènere entre les dones editores no s’aconseguiria en absolut al ritme actual. Prenent tots els rols combinats, la paritat de gènere en la producció de ficció televisiva europea i SVOD s’aconseguiria el 2046.
- Tanmateix, hi ha un aspecte més encoratjador que pot ajudar a aconseguir més aviat la paritat de gènere. Les dones en un rol tenen més probabilitats de treballar amb altres dones; per exemple, la proporció de dones guionistes o productores és significativament més alta quan la directora és una dona, i el mateix passa amb les obres escrites o produïdes principalment per dones. Per tant, és probable que el progrés en una funció tingui un impacte positiu en les altres.
Consulteu i descarregueu-vos l’informe complet.