Notícies

Publicada la nova convocatòria MEDIA European Film Distribution 2024

13/12/2023

S’ha publicat la nova convocatòria Europa Creativa MEDIA European Film Distribution (CREA-MEDIA-2024-FILMDIST), el termini de presentació de sol·licituds de la qual és el 25 d’abril de 2024.

El suport a la distribució de pel·lícules europees fomentarà i donarà suport a la distribució transnacional més àmplia de pel·lícules europees recents, tot proporcionant fons als distribuïdors europeus, en funció del seu rendiment al mercat, per a la reinversió en l’adquisició, promoció i distribució (inclosa en línia) de pel·lícules europees no nacionals recents.

Convocatòria per a distribuïdores de cinema destinada a generar un fons potencial i proporcional al nombre d’entrades venudes de les pel·lícules europees a reinvertir posteriorment.

Sol·licitants elegibles

Distribuïdors europeus de cinema involucrats en l’activitat principal i comercial d’estrenar pel·lícules europees no nacionals a sales de cinema del seu país per tal d’assolir una audiència àmplia.

Només s’admetran sol·licituds de beneficiaris individuals.

El distribuïdor cinematogràfic haurà de complir els requisits següents:

En cas que les activitats de distribució siguin compartides entre diverses empreses, s’han de proporcionar els contractes/acords establerts entre aquestes empreses. Es considera com a elegible l’empresa que compleixi tots els requisits anteriors i que executi realment la distribució de la pel·lícula d’acord amb els criteris anteriors. Si les tasques i/o responsabilitats es comparteixen entre diverses empreses i és impossible identificar un únic distribuïdor per a la pel·lícula en un territori, les entrades d’aquesta pel·lícula no seran elegibles.

Els distribuïdors que actuïn a diferents països vinculats amb fins de distribució (p.ex. Bèlgica i Luxemburg, Grècia i Xipre) només hauran de presentar una sola proposta i declarar les entrades i la reinversió en aquests països.

Projectes elegibles

L’ajuda funciona en dues fases:

1. Generació d’un fons potencial, que es calcula en funció dels rendiments de l’empresa al mercat europeu durant el període de referència.

Per qualificar, les pel·lícules europees han de ser ficcions (incloent-hi animacions) o documentals amb una durada mínima de 60 minuts el copyright dels quals estigui establert com a molt aviat el 2020. A més, han d’haver estat produïdes majoritàriament per productors establerts a països participants a Europa Creativa MEDIA i haver estat produïdes amb la participació significativa de professionals nacionals/residents d’aquests països.

Per ser elegibles, les entrades han de complir els criteris següents:

Totes les entrades han de ser certificades per l’autoritat nacional designada. Les entrades electròniques (e-tickets) es podran incloure, sempre que estiguin certificades de la mateixa manera que les entrades de les sales de cinema. És responsabilitat del distribuïdor tenir la seva pròpia selecció d’entrades certificades a la data límit de la convocatòria. Sense aquesta certificació, les entrades no seran elegibles.

El fons potencial és proporcional al nombre d’entrades venudes per a pel·lícules europees no nacionals als països participants al subprograma MEDIA, basat en un coeficient per entrada segons la nacionalitat de la pel·lícula i el territori de distribució, fins a un llindar màxim fix per pel·lícula i per distribuïdor i ajustat per a cada país.

El fons potencial generat s’obtindrà multiplicant el nombre d’entrades admissibles aconseguides el 2022 per un coeficient per entrada admissible. El coeficient admissible per entrada es fixa segons el país de distribució i la nacionalitat de la pel·lícula.(*)

El límit màxim admissible per pel·lícula (nombre d’entrades admissibles de pel·lícules europees no nacionals) per a Espanya serà de 300.000 entrades. Les pel·lícules amb menys de 200 entrades admissibles per a un any determinat no es consideraran en el càlcul del fons potencial generat.

Un dels objectius principals d’aquesta convocatòria de propostes és tenir un efecte significatiu en la comercialització de les pel·lícules europees. Així, i per raons d’eficiència, s’han definit llindars mínims. El llindar de disponibilitat significa que, si el fons acumulat per pel·lícula per a un distribuïdor concret no arriba al llindar mínim, el fons no estarà disponible. En el cas d’Espanya, aquest mínim es fixa en 30.000 euros.

El fons potencial generat no superarà els 1.000.000 d’euros per distribuïdor. Els costos es reemboquen

saran al tipus de finançament fixat a l’acord de subvenció (taxa de finançament del 70 %).

2. Execució de l’acció: Reinversió d’un fons potencial generat i proporcional al nombre d’entrades venudes de pel·lícules europees no nacionals estrenades per la distribuïdora sol·licitant al país participant a Europa Creativa MEDIA durant el període de referència.

El fons potencial generat d’aquesta manera per cada empresa s’ha de reinvertir en un màxim de 12 pel·lícules no nacionals diferents. Les pel·lícules declarades han de complir els criteris d’elegibilitat anteriorment detallats i han de ser no nacionals per al sol·licitant. Es permet la reinversió a la mateixa pel·lícula en les diferents activitats subvencionables que es detallen a continuació.

El fons potencial generat d’aquesta manera per cada empresa s’ha de reinvertir en:

Les activitats 1 i 2 combinades només seran subvencionables fins al 75% del total de la reinversió directa del pressupost. Per tant, almenys el 25% s’ha de reinvertir en pel·lícules.

Les activitats 1, 2, 3 i 4 no inclouran l’organització de viatges ni la feina personal.

Els projectes s’han d’ajustar als interessos i les prioritats de la política de la Unió Europea.

No es permet el suport financer a tercers.

La durada dels projectes serà entre 12 i 24 mesos.

Calendari indicatiu d’avaluació i acord de subvenció

Plantilles de sol·licitud, guies i models de convenis de subvenció (MGA):

Més informació

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

23/07/2026
Carla Simón presidirà el jurat de les Giornate degli Autori de Venècia 2026
La cineasta catalana Carla Simón ha estat nomenada presidenta del jurat del Premi de Direcció de les Giornate degli Autori 2026, una de les seccions independents més prestigioses de la Mostra Internacional de Cinema de Venècia.
23/07/2026
Nou informe de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual sobre Drets d’Autor i entrenament en IA
L'Observatori Europeu de l'Audiovisual ha publicat un nou informe sobre Drets d'Autor i entrenament en IA. L'estudi examina com la legislació europea sobre drets d'autor pot adaptar-se a l'ús creixent de continguts protegits per entrenar sistemes d'intel·ligència artificial.
23/07/2026
CPH:FORUM 2027 obrirà la convocatòria de projectes properament
La propera edició de CPH:FORUM, l’esdeveniment de finançament i coproducció de llarga durada dedicat a projectes de documentals creatius visualment forts amb potencial internacional, es durà a terme del 16 al 18 de març de 2027 a Copenhaguen (Dinamarca), durant la setmana d’indústria del festival danès CPH:DOX 2027.
22/07/2026
Eurimages obre la convocatòria de suport a la coproducció
Eurimages, el fons de suport cinematogràfic del Consell d’Europa, ha obert la convocatòria per presentar sol·licituds als ajuts a la coproducció, corresponents a la sessió de selecció amb termini fixat per al 8 de setembre de 2026.
21/07/2026
International Classic Film Market 2026 obre les acreditacions
La 14a edició de l’International Classic Film Market, l’esdeveniment internacional de professionals de la indústria del cinema patrimonial, que es durà a terme a Lió (França) del 13 al 16 d’octubre de 2026 en el marc del Lumière Festival i amb el suport d’Europa Creativa MEDIA, ha obert les acreditacions.
21/07/2026
La FIPRESCI estableix un jurat al SITGES – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya
La Federació Internacional de la Premsa Cinematogràfica (FIPRESCI) i el SITGES - Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya han anunciat la incorporació d’un jurat FIPRESCI a partir de l’edició de 2026 del festival.
21/07/2026
La 18a edició de Weird Market se celebrarà en el marc del 59è Festival de Sitges
La 18a edició de Weird Market es durà a terme el 16 d'octubre de 2026 en el marc del 59è Festival de Sitges. 
20/07/2026
Eurimages obre la convocatòria FMAD – Film Marketing & Audience Development 2026
Eurimages ha renovat per a l’any 2026 el seu programa Film Marketing and Audience Development Support (FMAD), una iniciativa destinada a ajudar les pel·lícules finançades pel fons europeu a arribar a nous públics mitjançant estratègies innovadores de màrqueting i desenvolupament d’audiències. La data límit per presentar sol·licituds serà el 5 d’octubre de 2026.
20/07/2026
APostLab obre les inscripcions del taller anual de postproducció 2026
La 17a edició del taller Annual Workshop d’APostLab, que es durà a terme del 13 al 17 de novembre de 2026 a Viena (Àustria) amb el suport d'Europa Creativa MEDIA, ha obert el termini d’inscripcions. La data límit per presentar-s’hi és el 6 de setembre de 2026.
17/07/2026
CineMart 2027 obre la convocatòria de projectes de llargmetratge
CineMart, el mercat de coproducció de l’IFFR – International Film Festival Rotterdam, que es durà a terme del 31 de gener al 3 de febrer de 2027, ha obert la convocatòria de projectes de llargmetratge.

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2026-DEVSLATE)

Termini: 03/des/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Animation projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-1)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European co-development
(CREA-MEDIA-2026-CODEV)

Termini: 25/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Documentary projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-2)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Fiction projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-3)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video games and immersive content development
(CREA-MEDIA-2026-DEVVGIM)

Termini: 11/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD networks and operators
(CREA-MEDIA-2026-VODNET)

Termini: 08/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2026-MARKETNET)

Termini: 20/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2026-INNOVBUSMOD)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2026-FILMOVE)

1r Termini: 19/mar/2026
2n Termini: 16/07/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulation of European literary works
(CREA-CULT-2026-LIT)

Termini: 29/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Literacy
(CREA-CROSS-2026-MEDIALITERACY)

Termini: 11/mar/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2026-INNOVLAB)

Termini: 23/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 04/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 04/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Perform Europe
(CREA-CULT-2026-PERFORM-EU)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2026-FILMDIST)

Termini: 23/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2026-FESTNET)

Termini: 14/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2026-TRAINING)

Termini: 16/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2026-FILMSALES)

Termini: 18/jun/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2026-CINNET)

Termini: 09/jul/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2026-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea de petita escala
(CREA-CULT-2026-COOP-1)

Termini: 05/mai/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea de Mitjana Escala
(CREA-CULT-2026-COOP-2)

Termini: 05/mai/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...