Notícies

ACE presenta a Cannes la 5a edició d’A Season of Classic Films: projeccions de clàssics europeus

21/05/2024

ACE (Association des Cinémathèques Européennes) va presentar els detalls de la 5a edició d’A Season of Classic Films, el passat 20 de maig, durant el 77è Festival de Cannes.

A partir de l’èxit d’anys anteriors, l’edició d’enguany inclou projeccions gratuïtes de pel·lícules recentment restaurades als cinemes i en línia, per continuar la presa de consciència sobre el treball dels arxius cinematogràfics europeus i defensar la importància de la preservació del cinema i la cultura cinematogràfica, especialment entre les generacions més joves. Durant les cinc primeres edicions, el programa ha donat suport a la restauració i circulació de més de 170 pel·lícules europees.

El programa 2024 d’aquesta iniciativa, que compta amb el suport d’Europa Creativa MEDIA, s’allargarà de juny a desembre de 2024 a les sales europees i en línia.

Les pel·lícules restaurades de cada edició es presenten en un catàleg que inclou el context i la informació de contacte per permetre una distribució posterior més enllà del final d’aquest programa.

El programa d’enguany està comissariat per 24 institucions europees del patrimoni cinematogràfic. Les pel·lícules van des dels primers clàssics muts, fins a pel·lícules de ciència ficció i cinema negre, i fins a obres que fomenten la reflexió sobre la humanitat, l’esclavitud i la dominació, els règims autoritaris i la memòria. Les institucions cinematogràfiques organitzen projeccions de cinema d’entrada gratuïta per presentar les seves respectives pel·lícules restaurades entre juny i desembre de 2024. Aquests esdeveniments especials inclouen xerrades de cineastes o arxivers, classes magistrals, música en directe, activitats educatives o exposicions paral·leles. Les pel·lícules seleccionades també són accessibles en línia arreu del món sense cap cost. Totes les pel·lícules estan disponibles amb subtítols en anglès.

La Filmoteca de Catalunya participa de nou al programa d’A Season of Classic Films, enguany amb ‘Cinema Amateur a ritme de Jazz’, una selecció de pel·lícules amateurs d’entreguerres catalanes, de 50 minuts, acompanyades de música jazz.

Descobriu el programa complet de la 5a edició d’A Season of Classic Films.

A més de les pel·lícules recentment restaurades presentades per cada arxiu europeu, s’atorga una beca de restauració conjunta, com a part d’A Season of Classic Films, per donar suport a la col·laboració transnacional entre institucions cinematogràfiques per a la preservació i restauració de pel·lícules, perquè almenys tres arxius cinematogràfics europeus col·laboren en una restauració única.

A l’acte de Canes, ACE també va presentar els dos destinataris de la beca de restauració conjunta d’enguany de 60.000 euros repartits entre la pel·lícula humanista de Vulo RadevThe Peach Thief‘ (1964) i una recopilació d’espectaculars curts de colors amb plantilla titulada ‘Fantastic Flowers‘ (1906-1920).

El jurat, format pel cineasta guardonat amb l’Oscar István Szabó, la directora adjunta del Departament de Llargmetratges d’ARTE, Barbara Häbe, i la comissària i educadora de cinema Eva Sangiorgi, va seleccionar els guanyadors d’entre les sol·licituds presentades per les institucions del patrimoni cinematogràfic europeu.

Sobre l’Association des Cinémathèques Européenes (ACE)

L’Associació de Cinemateques Europees (Association des Cinémathèques Européennes – ACE) és una afiliació de 50 arxius cinematogràfics europeus nacionals i regionals. La seva funció és salvaguardar el patrimoni cinematogràfic europeu i fer accessibles al públic els rics registres audiovisuals recollits i conservats pels diferents arxius cinematogràfics. Els membres de l’ACE són institucions sense ànim de lucre compromeses amb el Codi Ètic de la FIAF.

Més informació

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

02/02/2026
Presència de films MEDIA a la Berlinale 2026
La 76a edició de la Berlinale es durà a terme entre el 12 i el 22 de febrer de 2026. Entre la programació figura un gran nombre de títols amb suport d’Europa Creativa MEDIA, entres els quals trobem les produccions catalanes 'Ravalejar', 'Iván & Hadoum' i 'Narciso'.
02/02/2026
L’EACEA celebra 20 anys impulsant projectes europeus amb més de 70.000 iniciatives finançades
L’Agència Executiva Europea d’Educació i Cultura (EACEA) commemora el seu 20è aniversari destacant dues dècades de treball com a pont entre les polítiques de la Unió Europea i projectes transformadors arreu del continent. Des de la seva creació el 2006, l’agència ha gestionat programes en àmbits tan diversos com l’educació, la formació, la joventut, l’esport, la cultura, l’audiovisual, la ciutadania i la solidaritat.
29/01/2026
MIDPOINT Institute obre la convocatòria de MIDPOINT Series Launch: Essentials 2026
MIDPOINT Institute ha obert la convocatòria de MIDPOINT Series Launch: Essentials 2026 fins al 3 de març de 2026. Es tracta d'una plataforma de formació única que ajuda creadors/es destacats/des a convertir idees de sèries en etapes inicials en projectes sòlids amb la guia de mentors europeus experimentats, de manera ràpida i eficient.
28/01/2026
‘Sirât’, també entre els nombrosos films amb suport MEDIA nominats als Premis Cèsar 2026 de l’Acadèmia Francesa
L’Acadèmia francesa de les Arts i les Tècniques del Cinema ha anunciat els films nominats a la 51a edició dels Premis César, que se celebrarà el proper divendres 26 de febrer de 2026 a l’Olympia de París. Entre tots els films nominats, figuren nombroses pel·lícules amb suport d’Europa Creativa MEDIA, entre les quals trobem també 'Sirât', d'Oliver Laxe, nominada a millor pel·lícula estrangera.
28/01/2026
Malta s’incorpora al fons Eurimages del Consell d’Europa
Malta ha esdevingut el 40è Estat membre del fons Eurimages del Consell d’Europa, una adhesió que reforça la seva presència en l’àmbit de la coproducció cinematogràfica internacional. L’entrada al fons és efectiva des del 22 de gener de 2026.
27/01/2026
‘Sirât’, entre les 6 pel·lícules amb suport MEDIA nominades als Premis BAFTA 2026
La 79a edició dels Premis BAFTA, que atorga l’Acadèmia Britànica de les Arts Cinematogràfiques i de la Televisió, ha anunciat les produccions nominades, entre les quals figuren sis pel·lícules amb suport d’Europa Creativa MEDIA, entre les quals trobem la cinta de producció catalana Sirât, d’Oliver Laxe, nominada a millor pel·lícula internacional. 
27/01/2026
Últims dies per inscriure’s a la convocatòria de projectes de DocsBarcelona Pro
DocsBarcelona Pro  tanca aquesta setmana la convocatòria de projectes en desenvolupament, producció i postproducció de documental per a la 29a edició, que es durà a terme del 9 al 14 de maig del 2026 a Barcelona, ​​en el marc del DocsBarcelona.
27/01/2026
Nou informe de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual sobre guionistes i directors/es de cinema i ficció de TV/SVOD
L'Observatori Europeu de l'Audiovisual ha publicat el nou informe 'Guionistes i directors/es de cinema o de ficció per a televisió/SVoD. Xifres 2015-2024'. L'estudi analitza gairebé 39.000 guionistes i directors/es que van participar en pel·lícules de cinema i en ficcions televisives/SVoD produïdes a Europa entre els anys 2015 i 2024.
26/01/2026
Esdeveniments d’Europa Creativa MEDIA a l’EFM Berlinale 2026
Europa Creativa MEDIA organitza diversos esdeveniments en el marc de la Berlinale i de l'European Film Market, del 12 al 18 de febrer de 2026.
26/01/2026
Films MEDIA guardonats als Premis Feroz 2026
Els Premis Feroz 2026, que atorga l’Associació d’Informadors Cinematogràfics d’Espanya, es van celebrar a Pontevedra (Galícia) el passat 24 de gener de 2026. Entre les produccions guardonades, en figuren 3 amb el suport d’Europa Creativa MEDIA, que compten amb un total de 9 premis.

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a petita escala
(CREA-CULT-2025-COOP-1)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea a escala mitjana
(CREA-CULT-2025-COOP-2)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a gran escala
(CREA-CULT-2025-COOP-3)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2026-DEVSLATE)

Termini: 03/des/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Animation projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-1)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European co-development
(CREA-MEDIA-2026-CODEV)

Termini: 25/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Documentary projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-2)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Fiction projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-3)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video games and immersive content development
(CREA-MEDIA-2026-DEVVGIM)

Termini: 11/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD networks and operators
(CREA-MEDIA-2026-VODNET)

Termini: 08/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2026-MARKETNET)

Termini: 20/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2026-INNOVBUSMOD)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2026-FILMOVE)

1r Termini: 19/mar/2026
2n Termini: 16/07/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulation of European literary works
(CREA-CULT-2026-LIT)

Termini: 29/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Literacy
(CREA-CROSS-2026-MEDIALITERACY)

Termini: 11/mar/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2026-INNOVLAB)

Termini: 23/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 04/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 04/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Perform Europe
(CREA-CULT-2026-PERFORM-EU)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2026-FILMDIST)

Termini: 23/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2026-FESTNET)

Termini: 14/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2026-TRAINING)

Termini: 16/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2026-FILMSALES)

Termini: 18/jun/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2026-CINNET)

Termini: 09/jul/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2026-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...