Notícies

L’Observatori Europeu de l’Audiovisual publica un informe sobre el finançament de pel·lícules europees de ficció

30/04/2024

L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha publicat una nova edició del seu informe gratuït sobre finançament de pel·lícules europees de ficció.

Els incentius de producció es van convertir en la segona font de finançament més important per a les pel·lícules de ficció europees estrenades el 2021 (any de referència de l’estudi).

El nou informe destaca que mentre el finançament públic directe va continuar sent la font principal de finançament i la més important per a les pel·lícules europees de ficció (tot contribuint al 26% del total de volum de finançament), els incentius de producció es van convertir, per primera vegada, en la segona font de finançament més gran (sumant un 21% del total del volum de finançament).

L’estudi de l’Observatori defineix el finançament públic directe com a finançament públic procedent d’organismes nacionals, regionals i locals al país d’origen, així com de països de finançament minoritaris i fonts supranacionals. Per la seva banda, els incentius a la producció inclouen tant els nacionals com els estrangers.

El pressupost mitjà d’una pel·lícula de ficció europea destinada a estrena a cinemes amb llançament el 2021 va ser de 2,12 milions d’euros.

Tant els pressupostos mitjans com les estructures de finançament difereixen significativament entre mercats. En particular, el percentatge de finançament públic directe en el finançament cinematogràfic disminueix a mesura que augmenten la mida del mercat i el volum pressupostari.

Context de l’informe
Aquest informe anual és fruit d’un important projecte de col·laboració entre l’Observatori Europeu de l’Audiovisual, part del Consell d’Europa a Estrasburg, i la European Film Agency Research Network (EFARN). Té com a objectiu proporcionar xifres concretes sobre com s’estan finançant les pel·lícules de ficció europees, tot oferint una perspectiva global i paneuropea i complementant el treball realitzat a l’àmbit nacional.

A partir de l’anàlisi pressupostària real de 448 pel·lícules de ficció europees d’acció real estrenades el 2021, aquesta és probablement la mostra de dades paneuropea més gran disponible fins ara sobre el finançament de pel·lícules de ficció europees per a aquest any. L’informe ofereix coneixements únics basats en fets sobre una àmplia varietat de qüestions de recerca, des de la quantificació del pressupost mitjà de les pel·lícules de ficció europees fins a la importància de les fonts de finançament individuals.

Estructura de finançament de les pel·lícules de ficció europees
L’any 2021, el finançament de les pel·lícules europees de ficció amb estrena en cinema continua basant-se principalment en cinc fonts de finançament diferents: finançament públic directe; incentius a la producció; inversions dels canals de televisió/plataformes (difusors); inversions dels productors; i prevendes (les inversions del difusor combinen incentius de coproducció dels difusors amb prevendes realitzades a difusors establerts a qualsevol dels països coproductors d’origen).

Si bé el finançament públic directe suma el 26% del total de finançament i els incentius arriben al 21%, la inversió del productor arriba al 18%, les inversions dels difusors el 17% i les prevendes el 13%. Altres fonts de finançament inclouen l’equity privat, el finançament de deute o les inversions en espècie.

No obstant això, hi ha aparents diferències estructurals significatives entre els països pel que fa a com les pel·lícules de ficció són finançades. Algunes d’aquestes diferències estan aparentment lligades a la mida del mercat. Dues diferències òbvies concerneixen el finançament públic directe i els incentius de producció.

Les dades suggereixen clarament que el pes del finançament públic directe en el finançament de cinema incrementa amb menor mida del mercat i viceversa. Així, si bé va representar només el 18% del finançament total als quatre grans mercats de la mostra, el finançament públic directe va representar el 44% als mercats de mida mitjana i el 63% als petits.

En contrast, el pes dels incentius a la producció sembla incrementar amb més mida del mercat. En mercats petits només representen el 3%. A mercats mitjans el 14% ia mercats grans el 24%.

A més, la importància de les inversions dels productors, així com de les prevendes, sembla comparativament baixa en els mercats petits i mitjans en comparació dels mercats grans.

Desglossament del volum de finançament acumulat per font (2021):

Classificats per percentatge de participació. Basat en les pel·lícules de mostra.

FictionFilmFinancinginEurope2024OBSInformeInteriorDos

Pressupostos de ficció destinada al cinema a Europa:

Les dades de l’informe suggereixen que el pressupost mitjà d’una pel·lícula europea de ficció destinada a estrena al cinema i amb llançament el 2021 va ser de 2,97 milions d’euros, mentre que el pressupost mitjà de la mostra emprada va ser de 2,12 milions d’euros euros.

Tot i això, novament els pressupostos varien en funció dels països. No sorprenentment, els pressupostos mitjans són més alts en mercats grans i més petits en mercats amb menor potencial de resultats de taquilla (ja que l’explotació dels mercats nacionals segueix sent clau per a les principals pel·lícules).

El pressupost mitjà d’una pel·lícula europea de ficció original de França, Alemanya, Itàlia o el Regne Unit (els països grans inclosos a la mostra) va ser de 2,7 milions d’euros el 2021 amb contrast als 1,8 milions d’euros i els 700.000 euros per a les pel·lícules europees de ficció produïdes en mercats europeus de mida mitjana i petita, respectivament.

Metodologia:

L’anàlisi es basa en dades detallades de plans de finançament de 448 pel·lícules europees de ficció estrenades el 2021 (procedents de 22 països europeus).

La mostra de dades inclou les coproduccions 100% nacionals i les coproduccions majoritàriament europees. Cobreix així un volum de finançament que suma 1,33 bilions d’euros. La mostra estima cobrir el 43% del total de pel·lícules de ficció europees produïdes amb estrena el 2021.

Consulteu i descarregueu-vos l’informe complet.

Més informació

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

15/09/2025
Torna el cicle ‘MEDIA al Maldà’ amb la projecció de ‘Romería’, de Carla Simón
El proper dijous 25 de setembre torna el cicle ‘MEDIA al Maldà‘, que inicia la quarta temporada amb la projecció de la pel·lícula amb suport d’Europa Creativa MEDIA ‘Romería‘, de Carla Simón, al Cinema Maldà de Barcelona.
15/09/2025
Àmplia presència de pel·lícules MEDIA al Festival de San Sebastián 2025
La 73a edició del Festival de San Sebastián, que es durà a terme del 19 al 27 de setembre de 2025, comptarà amb una àmplia presència de pel·lícules amb suport d'Europa Creativa MEDIA entre les diverses seccions de la programació.
15/09/2025
El film MEDIA ‘Forastera’, òpera prima de Lucía Aleñar, guardonat al Festival de Toronto amb el Premi de la Crítica
El llargmetratge de ficció amb suport d’Europa Creativa MEDIA ‘Forastera’, el debut en el llargmetratge de Lucía Aleñar Iglesias, ha guanyat el premi FIPRESCI de la Federació Internacional de Crítics de Cinema al Toronto International Film Festival 2025, on la pel·lícula va tenir l'estrena mundial a la Secció Discovery.
10/09/2025
El Festival de Sevilla recupera la lectura de nominacions dels European Film Awards
La 22a edició del Festival de Cinema Europeu de Sevilla, que compta amb el suport d'Europa Creativa MEDIA i es durà a terme del 7 al 15 de novembre de 2025, tornarà a acollir la lectura oficial de nominacions dels European Film Awards, després de diversos anys sense fer-se a la ciutat. A més, el certamen retrà homenatge al cineasta franc-grec Costa-Gavras, que rebrà el Giraldillo d'Honor.
09/09/2025
Eurimages obre la convocatòria FMAD – Film Marketing & Audience Development 2025
El fons Eurimages del Consell d’Europa ha obert la presentació de sol·licituds de la convocatòria 2025 de suport al màrqueting cinematogràfic i al desenvolupament del públic. La data límit per presentar-s’hi és el 13 d’octubre de 2025.
09/09/2025
Últimes places per al #DocsConnect Conscious Filmmaking Training
La formació #DocsConnect Conscious Filmmaking Training, organitzada per Alba Sotorra i Taskovski Films, amb el suport de l'ICAA (Institut de la Cinematografia i de les Arts Audiovisuals), ofereix un 20% de descompte per als cineastes catalans i de la resta de l'Estat espanyol.
09/09/2025
Nou estudi d’audiències sobre el comportament i les preferències del consumidor de continguts audiovisuals a la UE
La Comissió Europea ha publicat un nou estudi d'audiències que examina el comportament, les tendències i les preferències del consumidor/a de continguts audiovisuals als països de la Unió Europea.
08/09/2025
La 76a edició de la Berlinale obre la inscripció de pel·lícules
La 76a edició de la Berlinale, que es durà a terme del 12 al 22 de febrer de 2026, ha obert la inscripció de pel·lícules. Les dates límit de presentació són el 22 d'octubre de 2025 per a llargmetratges i el 5 de novembre de 2025 per a curtmetratges.
08/09/2025
‘Romería’, de Carla Simón, entre les 14 pel·lícules europees seleccionades per a EUROPE! VOICES OF WOMEN+ IN FILM al Festival Internacional de Cinema de Busan (BIFF)
Entre els 14 títols seleccionats al programa EUROPE! VOICES OF WOMEN+ IN FILM d'European Film Promotion al BIFF figura la tercera pel·lícula de Carla Simón, ‘Romería‘, que compta amb el suport d'Europa Creativa MEDIA al Desenvolupament (Slate).
08/09/2025
Pel·lícules MEDIA entre les guardonades al Festival de Venècia 2025
El passat 6 de setembre va finalitzar la 82a edició del Festival Internacional de Cinema de Venècia. Entre les pel·lícules guardonades figuren diversos títols amb suport d’Europa Creativa MEDIA. 

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2024-MARKETNET)

Termini: 18/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD Networks and Operators
(CREA-MEDIA-2024-VODNET)

Termini: 09/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2024-FESTNET)

Termini: 11/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2025-DEVSLATE)

Termini: 05/des/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content
(CREA-MEDIA-2025-TVONLINE)

1r Termini: 05/des/2024
2n Termini: 14/05/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video game and immersive content development
(CREA-MEDIA-2025-DEVVGIM)

Termini: 12/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2025-FILMOVE)

1r Termini: 20/mar/2025
2n Termini: 17/07/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2025-INNOVBUSMOD)

Termini: 16/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2025-TRAINING)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulació d’obres literàries europees
(CREA-CULT-2025-LIT)

Termini: 11/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS – Media Literacy
(CREA-CROSS-2025-MEDIALITERACY)

Termini: 06/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2025-INNOVLAB)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Co-development
(CREA-MEDIA-2025-CODEV)

Termini: 26/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2025-FILMDIST)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2025-CINNET)

Termini: 16/jul/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2025-FILMSALES)

Termini: 19/jun/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2025-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a petita escala
(CREA-CULT-2025-COOP-1)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea a escala mitjana
(CREA-CULT-2025-COOP-2)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a gran escala
(CREA-CULT-2025-COOP-3)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...