Notícies

Nou informe de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual sobre la propietat del mitjans audiovisuals a Europa

09/04/2024

L’Observatori Europeu de l’Audiovisual, que forma part del Consell d’Europa a Estrasburg, ha publicat una nova edició del seu informe anual sobre els principals actors audiovisuals a Europa. Aquest informe, Top players in the European audiovisual industry – ownership and concentration, ha estat redactat per Laura Ene Iancu, analista del Departament d’Informació de Mercats de l’Observatori.

L’informe pretén il·luminar l’estructura de la indústria audiovisual a Europa en termes d’ingressos, així com altres indicadors de rendiment específics dels segments clau del mercat audiovisual. L’anàlisi proporciona instantànies dels principals agents AV i explora la concentració, l’estatut i l’origen de la propietat per ingressos, subscripcions a AV de pagament, nombre de serveis AV, audiències de televisió i nombre de títols de ficció televisiva. També ofereix visions transversals als actors actius en més d’un segment de mercat.

Aquesta 3a edició de l’informe presenta casos pràctics que il·lustren la diversitat dels paisatges audiovisuals nacionals a Europa.

A l’informe s’inclouen enllaços de descàrrega a totes les llistes principals en format Excel i tots els rànquings inclouen més dels 20 primers agents líders de cada segment específic del mercat AV que es presenten a les pàgines de l’informe. L’anàlisi d’ingressos d’aquest informe cobreix el període del 2016 al 2022.

L’informe constata que a finals de 2022:

Els 100 millors players d’Europa
Els ingressos operatius acumulats dels 100 primers grups audiovisuals d’Europa van créixer el doble el 2022 (+23% respecte al 2016) que els ingressos per serveis audiovisuals del mercat global i a un ritme superior al de la inflació mitjana.

L’evolució acumulada dels 100 primers ingressos va ser majoritàriament orgànica, amb un 90% del creixement representat pel sector privat i concentrat gairebé íntegrament en els 20 primers grups privats. Només els reproductors SVOD purs, com Netflix, Amazon Prime Video, DAZN i Apple TV+ van alimentar la dinàmica dels 100 millors jugadors. Els seus ingressos acumulats es van multiplicar per 6 el 2022 respecte al 2016. En contrast amb l’evolució global dels segments de mercat tradicionals, entre els 100 primers, els ingressos dels actors principalment tradicionals també van registrar un augment (+14% respecte al 2016) impulsat principalment per Warner Bros Discovery, Paramount, Comcast’s Sky, Disney, Vodafone i Deutsche Telekom. En part, aquesta evolució també es podria explicar per una dinàmica més forta en els fluxos d’ingressos generats fora de l’activitat dels serveis AV tradicionals.

Els 20 millors grups audiovisuals europeus per ingressos operatius (2022 – en milions d’euros)

Ingressos operatius consolidats dels 100 principals grups europeus actius en el negoci de vídeo. Sobre la base del millor esforç, per als jugadors de telecomunicacions i les centrals dels EUA, l’anàlisi cobreix principalment els ingressos derivats dels segments de mitjans i producció. Grups no inclosos: 1) grups que ofereixen principalment serveis de telecomunicacions sense detalls sobre els ingressos per vídeo; 2) grups actius principalment en la distribució d’obres audiovisuals; 3) grups de ràdio no actius en el negoci del vídeo; 4) grups que ofereixen facilitats de transmissió de serveis audiovisuals; 5) cadenes de cinema; 6) grups actius principalment en el joc.

Font: Observatori Europeu de l’Audiovisual

Aquests avenços van veure que la quota privada en general i el pes dels EUA en particular van augmentar el 2022 respecte al 2016.

Entre els 100 millors jugadors, els grups privats van veure com el seu pes d’ingressos acumulat augmentava fins al 73% el 2022 (+4% respecte al 2016). Les emissores van prendre la part del lleó (68%), seguides de les companyies impulsades per telecomunicacions (20%) i els jugadors de SVOD pur (12%). Els ingressos del sector privat van ser bancaritzats gairebé a parts iguals tant pels actors europeus com pels EUA.

El pes dels interessos nord-americans en els 100 primers ingressos va augmentar fins al 36% el 2022 (+5% respecte al 2016) a causa de l’augment dels jugadors SVOD purs, però també dels serveis SVOD d’emissores recolzades pels EUA com Sky, Paramount+ , HBO Max i Disney+. Fins al 70% dels interessos nord-americans van ser acumulats per les emissores i el 25% per plataformes SVOD pures. Sky només va representar un terç dels ingressos acumulats pels jugadors recolzats pels EUA.

Els nivells de concentració es van mantenir pràcticament iguals entre els 100 principals grups europeus d’AV per ingressos operatius durant el període analitzat. Els 20 primers jugadors van acumular el 2022 el 73% dels ingressos dels 100 primers, un lleuger augment respecte al 71% registrat el 2016. Pel que fa a les consolidacions entre els actors privats ja presents al top 100, i al creixement orgànic, els forts s’estan reforçant.

Reproductors de televisió de pagament i SVOD a Europa
L’estructura del mercat de la televisió de pagament es va mantenir sense canvis el 2022 pel que fa als nivells de concentració, la participació privada i els interessos dels EUA, en comparació amb l’any anterior.

Els players impulsats per les telecomunicacions (és a dir, els empaquetadors/distribuïdors) a diferència dels players impulsats per l’edició del ram de serveis AV, van representar de manera acumulada més del 70% de les subscripcions de televisió de pagament el 2022. Això fa que el negoci de la televisió de pagament a Europa sigui principalment europeu ( 81%) i gairebé totalment representat pel sector privat (95%). Amb els 10 principals operadors que acumulaven el 60% de les subscripcions a finals de 2022, el mercat de la televisió de pagament es va mantenir molt concentrat.

SVOD, el segment de mercat amb la quota més alta d’interessos dels EUA (84%) i privats (99%), també va ser el més concentrat, amb el 90% de les subscripcions tancades acumuladament a les 10 principals plataformes OTT a finals de 2022. , el nivell de concentració entre els tres primers players va baixar el 2022 en comparació amb el 2021 a causa de l’estancament de les noves incorporacions registrades per SVOD, Netflix i Amazon.

Això va passar amb el teló de fons de l’escalada dels streamers més petits, principalment les plataformes de les potències nord-americanes (és a dir, Paramount, WBD i Disney), que van veure augmentar les seves subscripcions acumulades un +68% el 2022 respecte al 2021. Amb les subscripcions OTT signades a les emissores europees registrant també una dinàmica elevada (+41% el 2022 respecte al 2021), el pes global de les emissores va augmentar un 9% (fins a un 40% el 2022), mentre que la quota de mercat de les plataformes SVOD pura va baixar fins al 57% el 2022 (per -8% respecte al 2021).

Quan es van considerar totes les subscripcions signades als principals grups que posseïen, en lloc de només distribuir, almenys un canal de televisió de pagament destacat o una plataforma SVOD el 2022, les potències nord-americanes van aportar més de la meitat de l’increment acumulat per les categories de jugadors que van registrar creixement. Això va fer que el pes de les potències nord-americanes va augmentar fins al 21% el 2022, afegint un +6% a la seva quota de mercat respecte al 2021.

Els 20 principals grups audiovisuals europeus que posseeixen almenys un canal de televisió de pagament o una plataforma SVOD destacats per nombre de subscripcions de serveis audiovisuals de pagament (2022 – en milers)

Nota: per als grups de telecomunicacions, només s’han considerat les subscripcions SVOD; a diferència de les emissores, les Telcos no posseeixen canals destacats de televisió de pagament, només participen en la seva distribució.

Font: Observatori Europeu de l’Audiovisual

Mercat audiovisual paneuropeu vs. nacional
Els grups audiovisuals a Europa són molt heterogenis pel que fa a la seva cartera d’activitats. A més, adapten el desplegament de la seva cartera a les realitats del mercat de cada territori nacional on operen.

La conseqüència d’aquesta diversitat de doble capa és un ampli palet d’estructures de mercat audiovisual que van d’un país a un altre i molt diferents de la mitjana paneuropea. Això es tradueix en nivells de concentració específics per a cada país, participació de PSM i interès dels EUA per a un segment de mercat audiovisual concret.

Exemples de mercats audiovisuals nacionals: Romania, Països Baixos i Finlàndia

Consulteu i descarregueu-vos l’informe complet

Més informació

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

27/05/2024
TorinoFilmLab obre la convocatòria de TFL Next – TV Series 
TorinoFilmLab ha obert la convocatòria de la propera edició de TFL Next – TV Series fins al 7 de juliol.
27/05/2024
Presència de pel·lícules MEDIA entre les guardonades al Festival de Cannes 2024
La 77a edició del Festival de Cannes va finalitzar el passat dissabte 25 de maig amb la gala de lliurament de premis. Entre les pel·lícules guardonades figuren diversos films amb suport d’Europa Creativa MEDIA.
24/05/2024
Atlàntida Mallorca Talents Lab 2024 anuncia els projectes seleccionats 
La 7a edició de l'Atlàntida Mallorca Talents Lab (AMTL), que compta amb la col·laboració de la nostra oficina, ha anunciat els 10 projectes seleccionats, d'entre les més de 180 sol·licituds.
23/05/2024
World Cinema Fund Europe obre la convocatòria
L'esquema de finançament World Cinema Fund Europe de la Berlinale té oberta la convocatòria fins al proper 8 de juliol.
23/05/2024
Europa Cinemas presenta el seu informe Facts & Figures 2023
Europa Cinemas, la xarxa de sales de cinema compromesa amb el cinema europeu, ha presentat el seu informe Facts & Figures 2023.
23/05/2024
Circle Fiction Orbit 2024 obre la convocatòria
Després de l'èxit de l'any passat, CIRCLE llança la segon edició del seu programa personalitzat en la indústria de la ficció, Fiction Orbit.
23/05/2024
DOK Leipzig obre la convocatòria d’Animation Lab
Animation Lab de DOK Leipzig, formació d'indústria en col·laboració amb CEE Animation i el suport d'Europa Creativa MEDIA, té oberta la convocatòria fins al 30 de juny.
21/05/2024
‘MEDIA al Maldà’ us convida a la projecció de ‘Mamífera’, amb la presència de la directora
El proper dijous 30 de maig, des d’Europa Creativa Desk – MEDIA Catalunya i en el marc de la segona temporada del cicle ‘MEDIA al Maldà‘, us convidem a la projecció de la pel·lícula amb suport d’Europa Creativa MEDIA 'Mamífera', de Liliana Torres, al Cinema Maldà de Barcelona.
21/05/2024
ACE presenta a Cannes la 5a edició d’A Season of Classic Films: projeccions de clàssics europeus
ACE (Association des Cinémathèques Européennes) va presentar, el passat 20 de maig, durant el 77è Festival de Cannes, els detalls de la 5a edició d’A Season of Classic Films.
17/05/2024
Dok Lepizig obre la inscripció de projectes documentals al Doc Co-Pro Market 2024
La 67a edició de DOK Leipzig, el Festival internacional de llargmetratges documentals i pel·lícules d’animació ha obert la convocatòria de la 20a edició del DOK Co-Pro Market, l’esdeveniment de cofinançament i networking, que es durà a terme el 28 i el 29 d’octubre de 2024. La data límit per enviar-hi projectes és el 15 de juliol de 2024. 

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2024-DEVSLATE)

Termini: 13/des/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Fostering European media talents and skills
(CREA-MEDIA-2022-TRAINING)

Termini: 04/mai/2022

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content
(CREA-MEDIA-2024-TVONLINE)

1r Termini: 07/des/2023
2n Termini: 14/05/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Co-development
(CREA-MEDIA-2024-CODEV)

Termini: 06/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2024-DEVMINISLATE)

Termini: 10/set/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video Games and Immersive content development
(CREA-MEDIA-2024-DEVVGIM)

Termini: 24/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2024-FILMDIST)

Termini: 25/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Sales
(CREA-MEDIA-2024-FILMSALES)

Termini: 20/jun/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2024-INNOVBUSMOD)

Termini: 25/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2024-MARKETNET)

Termini: 18/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2022-MEDIA360)

Termini: 12/abr/2022

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2024-FILMOVE)

1r Termini: 14/mar/2024
2n Termini: 18/07/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD Networks and Operators
(CREA-MEDIA-2024-VODNET)

Termini: 09/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2024-FESTNET)

Termini: 11/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2024-CINNET)

Termini: 16/jul/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2023-AUDFILMEDU)

Termini: 30/mar/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Innovation Lab
(CREA-CROSS-2024-INNOVLAB)

Termini: 25/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media literacy
(CREA-CROSS-2024-MEDIALITERACY)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Journalism Partnerships – Collaborations
(CREA-CROSS-2024-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 14/feb/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Journalism Partnerships – Pluralism
(CREA-CROSS-2024-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 14/feb/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea a petita escala
(CREA-CULT-2024-COOP-1)

Termini: 23/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea a Escala Mitjana
(CREA-CULT-2024-COOP-2)

Termini: 23/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulació d’obres literàries europees
(CREA-CULT-2024-LIT)

Termini: 16/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...